• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

آموزش عکاسی

  • شروع کننده موضوع
  • #1

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
این تاپیک به منظور آموزش عکاسی و پاسخ به سوالات بچه ها در مورد این هنر و استفاده از تجربه آنها زده شده.
قوانین:
1:کسانی که مقالاتی از جایی بر میدارند یا از جایی می نویسند، باید حتما نام یا لینک منبع را بگزارند.
2:سعی کنید مقالاتی که می گزارید را اول یک دور بخوانید و سپس اگه امکانش برایتان وجود داشت خلاصه ای را از آن در این جا بگزارید
3:کسانی که می خواهند در این بخش فعالیت کنند یا استفاده ببرند هر مقاله ای که توسط کاربرها نوشته می شود و یا قرار داده می شود را باید بعد از خواندن آن در مورد آن تحقیق کنند تا هم شما در صورت درستی خوب یاد بگیرد و در صورت اشتباه بودن آن مقاله دچار مشکل نشوید و آن شخص را با خبر سازید
4:مقالاتی که نوشته می شود ممکن است اشکالات املایی و دستوری داشته باشد درصورت مشاهده یا به من پیام شخصی بدید یا همین جا اعلام کنید که تصحیح شود.
بعد از هر تمرین که اول به شما داده می شود شما باید عکس های خود را در تاپیکی به نام "عکس های ما" که زده شده بگزارید تا مشاهده شود.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
پاسخ : آموزش عکاسی

گام اول:
اولین گام در عکاسی دیدن عکس است!بله دیدن عکس،دیدن عکس به شما کمک می کنه که با موضوعات و با تمام عناصر یک عکس خوب آشنا بشوید.
دیدن عکس زیاد(البته عکس های اصولی)به پیشرفت شما در عکاسی خیلی کمک می کنه و اگر به درستی ملکه ی ذهن شما شده باشد به شما این امکان را می دهد که در زمان عکاسی عکسی با کادری اصولی ببندید.(البته این فقط نزدیک به 20 درصد!)
دیدن عکس در زمان نقد یک عکس هم خیلی می تواند به شما کمک کنه.(در گام های بعدی به این هم می رسیم)
تمرین اول:
به سایت های زیر بروید و از هر سبک چهار عکس ببینید.
http://photography.nationalgeographic.com/photography/
http://www.hasselblad.com/masters-2008.aspx
http://www.hasselblad.com/mastersPublicJury
http://www.mastersofphotography.com/
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
پاسخ : آموزش عکاسی

قبل از هرچی لازمه توانایتون با کار و آشنایی با دوربینتون رو افزایش بدید.برای این کار شما یک برگه A4 سفید بردارید.4 مداد رنگی آبی،زرد،قرمز،سبز بردارید و روی برگه بگزارید(بهتره کنارشون رو یکم رنگ کنید و از مداد رنگی هایی استفاده کنید که بدنشون هم رنگیه)
به هیچ وجه دوربینتون رو رو حالت full auto نگذارید.کادرتونو به اندازه ی برگه A4 دقیق ببندید.حالا با حالت های مختلف دوربینتون عکس بگیرید.به منوی دوربینتون برید و دونه دونه تنظیمات مربوط به عکاسی رو تغییر بدید(مثل نور دهی،iso،استایل ها،کنتراست و...).
عکس هاتونو رو کامپیوترتون بریزید و عکس هارو نگاه کنید هر عکسی رو هم که نگاه می کنید روی عکس راست کلیک کنید و برید به properties و برید به details در اونجا می تونید تنظیمات عکس رو ببینید از جمله سرعت شاتر،دیاف و...
در تاپیک عکس های ما 3 تا از عکس هاتونو بگذارید همراه با اطلاعات عکس.
(احتمالا این متن پر اشکال باشه وقتی دیدید حتما بهم پیام شخصی بدید درست کنم،ممنون)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #4

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
چگونه عکس های بهتری بگيريم؟

اگر دوربين عکاسی از ذکاوت مغز انسان بر خوردار بود، برای گرفتن عکس های خوب، کافی بود دوربين را به طرف موضوع مورد نظرمان گرفته و دکمه را فشار دهيم. اما چنين نيست.
وقتی سوژه ای نظر ما را جلب می کند، مغز ما، از ميان ازدحام چيزهايی که در اطراف آن قراردارند، به طور خاص، به آن سوژه توجه می کند. قابليت انطباق ديد انسان با نورهای مختلف هم از جمله برتری های ديگر چشم انسان بر دوربين عکاسی است. برای اينکه عکسی که می گيريم نيز همين رابطه را با بيننده بر قرار کند، بايد نکات ظريفی را در نظر داشته باشيم.
عکاسی مانند هر وسيله بيانی ديگری زبان خاص خودش را دارد. آموختن اين زبان به ما کمک می کند تا از طريق عکس هايی که می گيريم، فکرها و جهان اطرافمان را بيان کنيم. در نظر گرفتن نکات زير می تواند به ما کمک کند تا عکس های گويا تری بگيريم.



(منبع: سایت فارسی بی بی سی)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #5

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
نور، مهم ترين عامل در عکاسی

کلمه فتوگرافی در زبان انگليسی يعنی "نگاشتن با نور". نور مناسب می تواند به عکس ما جان ببخشد و بالعکس. با وجود اين، نور مستقيم سايه روشن های تند و ناخوشايندی در عکس ايجاد می کند. برای گرفتن عکس، نور غيرمستقيم بهترين است و رنگ ها را نيز زنده تر می کند.
روزهايی که ابر نازکی تندی نور خورشيد را در آسمان می گيرد، صبح های زود و عصرها بهترين اوقات برای عکاسی هستند. يادمان باشد که نور بايد بر سوژه عکس ما بتابد و نه بر دوربين.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #6

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
سوژه جالب

انتخاب موضوع يا سوژه جالب قدم اول است. پيش از گرفتن عکس از خود بپرسيم چه چيزی ما را به موضوع مورد نظرمان جلب کرده و سعی کنيم آن را به روشنی در عکسی که می گيريم نشان دهيم.
هم چنين، به يک عکس اکتفا نکرده، زوايای متفاوتی را برای نشان دادن موضوع مورد نظرمان تجربه کنيم. اين کار به ما فرصت بهتری برای انتخاب بهترين عکس خواهد داد.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #7

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
دو قدم به جلو

همه دوربين ها قابليت زوم کردن (طويل تر شدن عدسی دوربين) را ندارند و اين کار، حتی وقتی امکانش باشد، از عمق ميدان عکس می کاهد و بخش کوچکتری از آن واضح به نظر می آيد. برای حذف آنچه حضورش در عکس لازم نيست، بهترين راه نزديک شدن به موضوع است. اين کار از شلوغی عکس کم کرده تاکيد بيشتری بر آنچه مورد نظر عکاس است می گذارد.
پيش از فشردن دکمه دوربين، چند قدم به موضوع عکس نزديک شويد و دوباره از دريچه دوربين به آن نگاه کنيد. اگر آنچه مورد نظر شماست بخش عمده عکس را پر نکرده، باز هم جلو تر بايد رفت.
درعکس زير، انعکاس آسمان در آب و شکل برگ هايی که سطح آن را پوشانده اند توجه عکاس را به خود جلب کرده. برای تاکيد بر اين نکته بايد چيز های زيادی از عکس حذف می شده اند. اين کار با نزديک شدن عکاس به موضوع عملی شده است.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #8

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
کادر عکس

اين انتخاب که چه چيزهايی را در عکس جا دهيم و چه چيزهايی را حذف کنيم يکی از مهم ترين عوامل در موفقيت عکس ماست. پنجره مستطيل شکل دوربين که از آن به جهان نگاه می کنيم کادر عکس ما را تشکيل می دهد. پيش از گرفتن عکس، با نگاهی به آنچه در اين کادر قرار گرفته، می توانيم آنچه را برای بيان عکس لازم است حفظ و آنچه را اضافی ست حذف کنيم.
حرکت دادن دوربين، تغيير فاصله ما با سوژه عکس و تغيير جای سوژه در صورت امکان، محتوای اين کادر را تغيير می دهد.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #9

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
زمينه پشت عکس

زمينه شلوغ پشت عکس را در زبان عکاسی می شود به هياهويی تشبيه کرد که مانع رسيدن صدای ما به گوش مخاطب می شود. تغيير جای دوربين می تواند اين پس زمينه را تغيير دهد. آرام بودن اين پس زمينه به بيننده فرصت می دهد با تمرکز بيشتری به موضوع عکس نگاه کند.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #10

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
کمپوزيسيون يا همچينی

آنچه از پنجره دوربين می بينيم عکس نهايی ما را تشکيل می دهد. آيا اجزای عکس ما با دقت کنار هم چيده شده اند؟
کمپوزيسيون يا همچينی در عکس را می توانيم به دستور زبان تشبيه کنيم. اگر کلمات ما با نظم در کنار هم قرار بگيرند، بيان ما روشن و مفهوم خواهد بود. رابطه بين اجزای عکس، کمپوزيسيون عکس را می سازد. اين رابطه بايد چنان باشد که منظور ما را از گرفتن عکس به روشنی بيان کند.
مرکز عکس هميشه بهترين محل برای قرار دادن موضوع نيست. با حرکت دادن دوربين می توانيم بهترين کمپوزيسيون را کشف کنيم.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #11

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
وضوح در عکس

آنچه در يک عکس واضح يا فوکوس باشد نگاه بيننده را به خود می کشد. عکاس با واضح نشان دادن عناصر عکس به بيننده می گويد "اينجا را نگاه کنيد."
در بيشتر دوربين های عکاسی ديجيتال که همه چيز اتوماتيک انجام می شود، نقطه وضوح در مرکز تصوير قرار گرفته و اگر موضوع مورد نظر شما در گوشه عکس قرار بگيرد از وضوح کمتری برخوردار خواهد بود.
برای حل اين مشکل، می توانيد با قرار دادن سوژه در وسط کادر، دکمه گرفتن عکس را تا نيمه فشار دهيد و نگه داريد. با اين عمل سوژه شما واضح میشود و میتوانيد آن را هر کجای کادر که بخواهيد قرار دهيد .حالا دکمه را تا انتها فشار بدهيد و عکس را بگيريد.
اين قاعده شامل همه عکس ها نمی شود. گاهی مبهم بودن به عکس کمک می کند.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #12

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
عمق عکس

آنچه در عکس ما به وضوح ديده می شود عمق عکس را تشکيل می دهد. اين عمق به ما امکان می دهد تا بخش هايی از جهان اطرافمان را، که از سه بعد بر خوردار است، در يک عکس، که تنها دو بعد دارد، نشان دهيم.
نور از عوامل اصلی ايجاد عمق در عکس است. در نور زياد، دريچه ورودی دوربين مانند چشم گربه در روز تنگ می شود. اين شرايط وضوح بيشتری در عکس ايجاد می کند.
چيدن اجزای عکس به صورتی که بعضی نزديک تر به دوربين و بعضی دورتر باشند نيز به عکس ما عمق بيشتری می دهد. عدسی های بلند (زوم) از عمق عکس می کاهند و عدسی های کوتاه با ميدان ديد وسيع تر (وايد انگل) به آن می افزايند.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #13

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
تركیب بندی دوبعدی و سه‌بعدی در عکاسی

تركیب بندی ، بعنوان یك ابزار در جهت برقراری بهتر و بیشتر بیننده عكس با ذهن عكاس ، همواره مورد توجه بوده و عكاسان هوشمند همیشه خلاقیتهایی در این زمینه داشته اند. اصول تركیب بندی در عكاسی ، شاخه جدیدی از علم طراحی ونقاشی را در برمی‌گیرد كه تقریبا به عنوان قدیمی‌ترین هنر بشر ، همواره از دیرباز تحولات ونوآوری‌های بسیاری را به‌خود دیده است كه این تغییرات متاثر از دیدگاه های زیباشناختی،فلسفی واجتماعی و البته پیشرفتهای علمی‌بوده است.

پیش درآمد
تركیب بندی ، بعنوان یك ابزار در جهت برقراری بهتر و بیشتر بیننده عكس با ذهن عكاس ، همواره مورد توجه بوده و عكاسان هوشمند همیشه خلاقیتهایی در این زمینه داشته اند. اصول تركیب بندی در عكاسی ، شاخه جدیدی از علم طراحی ونقاشی را در برمی‌گیرد كه تقریبا به عنوان قدیمی‌ترین هنر بشر ، همواره از دیرباز تحولات ونوآوری‌های بسیاری را به‌خود دیده است كه این تغییرات متاثر از دیدگاه های زیباشناختی،فلسفی واجتماعی و البته پیشرفتهای علمی‌بوده است.

عكاسی وخصوصا عكاسی دیجیتال ، به عكاس امكان تكرار وتصحیح می‌دهد و اتفاقا به‌همین دلیل ، تركیب‌بندی پیوندی‌ناگسستنی با دانش وجهان‌بینی عكاس برقرار‌می كند. در تركیب بندی عكس، مهم چیدن عناصر موجود در كادر است، به گونه‌ای كه سوژه اصلی یا مفهوم مورد انتظار عكاس، بیشتر به‌چشم بیاید. در این مقاله، چند روش كارآمد وساده برای تركیب بندی پیشنهاد می‌شود.

درآمد
هیچ قاعده تركیب‌بندی‌عكس عمومیت ندارد.هیچ‌روش تركیب بندی خاصی ‌وجود ندارد كه در تمامی‌مواردموفق عمل كند. یك عكاس هوشمند درمی یابد كه برخی نكات موفق در عكسها می‌توانند درقالب قواعد، خلاصه و بكارگرفته‌شوند.

ادوارد وستون معتقد است:
« فكركردن درمورد قواعد تركیب‌بندی قبل از عكس‌گرفتن ، همانند تفكر در خصوص قانون جاذبه‌زمین قبل از قدم زدن است!»

انسل آدامز موضع تندتری میگیرد و می‌گوید:
«آنچه كه اصطلاحا تركیب بندی‌عكس نامیده‌می‌شود،به عقیده من ، نامعتبر، نامربوط و بی‌اهمیت است»






تركیب بندی دوبعدی و سه‌بعدی در عکاسی

تركیب بندی ، بعنوان یك ابزار در جهت برقراری بهتر و بیشتر بیننده عكس با ذهن عكاس ، همواره مورد توجه بوده و عكاسان هوشمند همیشه خلاقیتهایی در این زمینه داشته اند. اصول تركیب بندی در عكاسی ، شاخه جدیدی از علم طراحی ونقاشی را در برمی‌گیرد كه تقریبا به عنوان قدیمی‌ترین هنر بشر ، همواره از دیرباز تحولات ونوآوری‌های بسیاری را به‌خود دیده است كه این تغییرات متاثر از دیدگاه های زیباشناختی،فلسفی واجتماعی و البته پیشرفتهای علمی‌بوده است.

پیش درآمد
تركیب بندی ، بعنوان یك ابزار در جهت برقراری بهتر و بیشتر بیننده عكس با ذهن عكاس ، همواره مورد توجه بوده و عكاسان هوشمند همیشه خلاقیتهایی در این زمینه داشته اند. اصول تركیب بندی در عكاسی ، شاخه جدیدی از علم طراحی ونقاشی را در برمی‌گیرد كه تقریبا به عنوان قدیمی‌ترین هنر بشر ، همواره از دیرباز تحولات ونوآوری‌های بسیاری را به‌خود دیده است كه این تغییرات متاثر از دیدگاه های زیباشناختی،فلسفی واجتماعی و البته پیشرفتهای علمی‌بوده است.

عكاسی وخصوصا عكاسی دیجیتال ، به عكاس امكان تكرار وتصحیح می‌دهد و اتفاقا به‌همین دلیل ، تركیب‌بندی پیوندی‌ناگسستنی با دانش وجهان‌بینی عكاس برقرار‌می كند. در تركیب بندی عكس، مهم چیدن عناصر موجود در كادر است، به گونه‌ای كه سوژه اصلی یا مفهوم مورد انتظار عكاس، بیشتر به‌چشم بیاید. در این مقاله، چند روش كارآمد وساده برای تركیب بندی پیشنهاد می‌شود.

درآمد
هیچ قاعده تركیب‌بندی‌عكس عمومیت ندارد.هیچ‌روش تركیب بندی خاصی ‌وجود ندارد كه در تمامی‌مواردموفق عمل كند. یك عكاس هوشمند درمی یابد كه برخی نكات موفق در عكسها می‌توانند درقالب قواعد، خلاصه و بكارگرفته‌شوند.

ادوارد وستون معتقد است:
« فكركردن درمورد قواعد تركیب‌بندی قبل از عكس‌گرفتن ، همانند تفكر در خصوص قانون جاذبه‌زمین قبل از قدم زدن است!»

انسل آدامز موضع تندتری میگیرد و می‌گوید:
«آنچه كه اصطلاحا تركیب بندی‌عكس نامیده‌می‌شود،به عقیده من ، نامعتبر، نامربوط و بی‌اهمیت است»


«تركیب‌بندی دوبعدی»

یك عكس را از دو زاویه می‌توان نگاه كرد: بصورت یك تصویر دوبعدی رنگی، یا یك صحنه سه بعدی‌كه دریك قاب دو بعدی بصورت مسطح درآمده است.

گروهی از عكسها مانند:
1. عكسهای ماكرو
2. عكسهایی كه با فاصله كانونی‌زیاد گرفته‌‌می شوند
3. عكسهایی كه با عمق میدان كم گرفته‌می‌شوند

بیشتر گرایش به انتقال حس دو بعدی‌ دارند ، و بنظر می‌رسد قواعد معمول تركیب بندی‌هم در این موارد بیشتر صدق می‌كنند.

اما سایر عكسها مانند:
1. عكسهای واید (عكسهایی كه با لنزهای زاویه بازگرفته‌می‌شوند)
2. عكسهایی كه با عمق میدان زیاد گرفته‌می‌شوند
برای‌اینكه تاثیر لازم را روی بیننده بگذارند نیازمند انتقال مفهوم سه بعدی هستند.

قانون یك‌سوم:
قانون یك‌سوم بهترین قاعده شناخته شده در تركیب‌بندی عكس است. اگر‌یك عكس را به سه قسمت تقسیم كنید باید بتوانید عناصر تصویر رادر یك سوم ها قرار دهید. خطوط ، در یك راستا قرار می‌گیرند و لبه‌های عناصر موجود در عكس با مرزهای یك‌سوم مماس می‌شوند.

image001.jpg
image002.jpg


به عبارت دیگر نباید مركز تصویر را از عناصر اصلی عكس انباشته كرد.

هدایت و امحای‌تدریجی خطوط به سمت كناره ها:
اگر خطوط ضخیم در صحنه وجود داشته باشند، سعی كنید كه آن خطوط را بصورت تدریجی به كناره‌های تصویر بكشانید. اگر این خطوط به سمت مركز تصویر هدایت شوند بنظر می‌رسد كه عكس شما چندقسمتی شده‌است و عكس، شكسته بنظرمی‌رسد. اما هدایت آن خطوط به سمت گوشه ها تركیب بندی قویتری بدست می‌دهد

image005.jpg
image004.jpg
image003.jpg


استفاده از منحنی‌های S :
این روش بیشتر برای عكاسی از آب رودخانه ، جاده و موقعیتهای ضدنور بكار‌می‌رود. روش مفیدی بنظر می‌رسد .اینطور نیست؟

image008.jpg
image007.jpg
image006.jpg


قراردادن عنصر اصلی عكس در بیشترین فضای ممكن:
اگر از سوژه‌های متحرك عكاسی‌می‌كنید، سعی‌كنیدكه سوژه را دربزرگترین فضا از فریم قراردهید(همانطوریكه می‌بینید درعكس زیر بیشترین فضا در جلو اتوموبیل مسابقه‌قرار دارد نه پشت سر آن).
در اینگونه عكسها ،اگر سوژهءمتحرك، به سمت كناره‌های عكس متمایل شود بنظر می‌رسد كه از مسیر منحرف شده است و تاثیر مناسبی بر روی بیننده ایجاد نمی‌كند


image009.jpg

زمینهء یكنواخت:
برخی‌از عكسها همانند یك معمای پیچیده هستند.این نمونه عكسها شامل تعدادی از عناصر مشابه هستند كه همگی یكسان بنظر می‌رسند. ولی اگر با دقت به آنها نگریسته شود هركدام جزئیات ریز و منحصر بفردی دارند . جزئیاتی كه در درگیر كردن ذهن بیننده به خود، بسیار موفق عمل می‌كنند

image010.jpg
image011.jpg





منبع:http://www.kermanphoto.com/
 
  • شروع کننده موضوع
  • #14

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
تركیب بندی سه بعدی

عكسهایی كه با كادرعریض درفضای‌بازگرفته‌می‌شوند ، رویكردی متفاوت را در تركیب بندی می‌طلبند. این‌دسته ازعكسها، توانایی ادراكی ذهن بیننده را تحریك‌می‌كنند تا بینده باآنچه می‌بیند ارتباط برقرارسازد.

به كاربردن لایه‌های {بافت ، سایه روشن}:
یكی از ساده‌ترین روشهای تولید و بازیابی مفهوم «سه بعدی» از میان یك تصویر با پرداخت «دو بعدی» ، استفاده از لایه های بافتی (Texture layer)و لایه های سایه‌روشن (Lighting layer) است. استفاده مناسب از این تكنیك ، در القای مفهوم فاصله ، عمق تصویر و اولویت عناصر موجود در تصویر بسیار موفق عمل می‌كند
image012.jpg
image013.jpg

به كاربردن نیمرخ سیاه(ضدنور):
روش دیگری كه برای نمود مناسب عكس كاربرد دارد به كاربردن نیمرخ ضدنور است. این روش به دلیل اینكه رنگها ، متناسب با عمق عناصر تصویر تغییر می‌كنند و درحقیقت رنگ، تابعی از عمق تعریف می‌شود ، در القاء حس عمق در تصویر ، بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

ساده‌ترین مثال این روش ، نیمرخهای ضدنور تاریك در هنگام طلوع یا غروب هستند ، كه البته باید مراقب مشكل نوردهی بیش‌ازاندازه درناحیه‌های كنتراست بالا نیز بود

image014.jpg
image015.jpg


از این قاعده در زمانیكه نور سفید وجود دارد نیز می‌توان بهره برد.در این حالت عكاس بایدبتواند با كمك نور سفید ، فضایی سرشار از آمیختگی و انبوهی ایجاد كند. معمولا بیشترین كاربرد این قاعده در فضای مِه آلود است. اگرچه در فضاهای دیگر مانند طوفانهای غبارآلود،آتش‌سوزی جنگل، غبار، گازاشك‌آور و ... نیز ممكن است بدلایل مختلفی مورد توجه قرار گیرد.
image017.jpg
image018.jpg


استفاده از بازتاب :
بازتاب ، اگر به روش مناسب استفاده شود، باعث می‌شود كه ذهن بیننده ، با مشاهده تصویر «دوبعدی» ، ابعاد ومفاهیم «سه بعدی»‌ را تجسم نماید. معمولااگر خط تقارن ، در مركز تصویر قرار گیرد ، تاثیر و نمود عكس ، بسیار پایینتر از حالتی است كه خط تقارن درمرزهای‌ یك‌سوم و یا حتی خارج از كادر قرار گیرد.
image020.jpg
image021.jpg

كاربرد عمق میدان در هدایت ذهن بیننده:
(تركیب بندی پیش زمینه- پس زمینه)
گاهی اوقات استفاده از عمق میدان كم ، از شلوغی یك تصویر می‌كاهد وموجب‌می‌شودكه عناصر غیر اصلی كمتر به چشم بیایند. در این روش می‌توان با انتخاب عمق میدان كم ، ذهن بیننده را از پیش زمینه به پس زمینه یا برعكس ، هدایت كرد و در نهایت سوژه اصلی را در اولویت قرار داد.
image022.jpg
image023.jpg
 
  • شروع کننده موضوع
  • #15

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
پاسخ : آموزش عکاسی

در فضای باز:
دراین حالت نیز اگر سوژه در برد فلاش قرار ندارد فلاش را خاموش نمایید. استفاده از فلاش دوربین را مجبور می‌کند که از سرعت های شاتر خاصی (۱/۳۰ -۱/۶۰) استفاده نماید و این سرعت شاتر احتمال زیادی دارد که برای منظره شما مناسب نباشد.
- آتش بازی:
استفاده از فلاش برای عکاسی از منظره آتش بازی بعید به نظر می‌رسد که اثری در عکس داشته باشد. ولی اینطور نیست! استفاده از فلاش این مزیت را دارد که جلوی پایین آمدن سرعت شاتر بخاطر تاریک بودن محیط گرفته شود و عکس بهتری از آتش بازی ثبت شود!
اینو گزاشتم امشب اجرا کنید برای عکاسی 4 شنبه سوری، بقیه روش ها رو هم بعدا میزارم
 
  • شروع کننده موضوع
  • #16

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
پاسخ : آموزش عکاسی

داشتم این تاپیک رو نگاه می کردم ببینم چی گزاشتم دیدم که یکی از مهم ترین مقالات رو یادم رفته بزارم!
این مقاله رو بخونید
http://www.akkasee.com/articles/010251
http://www.akkasee.com/articles/10287/
 
  • شروع کننده موضوع
  • #17

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
عكس گرفتن حـــــــــــــرفه اي با موبايل

۱- نورپردازي مناسب سوژه: هر چه نور تابيده شده روي سوژه بهتر باشد، عكس شفاف‌تري از آن سوژه ثبت مي‌گردد. در صورتي كه ممكن است در زير نور خورشيد عكس بگيريد يا اگر در خانه هستيد، تمام چراغ‌ها را روشن كنيد. پس به خاطر داشته باشيد كه عكاسي در محيط‌هاي با نور متفاوت، منجر به عكس‌هايي با كيفيت‌هاي متفاوت مي‌شود.

براي از بين بردن تن‌مايه‌هاي رنگي بايد تنظيمات تراز سفيدي (White Balance) دوربين را تغيير دهيد (اين موضوع در ادامه توضيح داده شده است). برخي از دوربين‌هاي تلفن‌هاي همراه جديد داراي يك فلاش سرخود هستند. استفاده از اين فلاش، حتي در زماني كه احساس مي‌كنيد نور محيط كافي است، باز هم موجب بهبود كيفيت عكس مي‌شود. در صورتي كه دوربينتان فلاش ندارد، هرگز در حالي كه رو به نور هستيد و سوژه در سايه قرار دارد، عكاسي نكنيد.
2- نزديك‌تر برويد: يكي از مهم‌ترين ايرادات عكاسي با دوربين‌هاي تلفن همراه، هنگامي به ‌وجود مي‌آيد كه سوژه در فاصله‌اي دور قرار دارد و عكس بسيار ناواضح است. بنابراين بهتر است همان وقتي كه عكس مي‌گيريد، به سوژه نزديك شويد. دقت كنيد كه اين كار را دقيقاً به صورت فيزيكي انجام دهيد و هرگز از زوم ديجيتال دوربين استفاده نكنيد. قبلاً هم گفته‌ايم كه نزديك شدن زياد به سوژه گاهي منجر به ايجاد اعوجاج در تصوير مي‌شود. در برخي مدل‌ها كه داراي قابليت‌هاي ضعيفي در عكاسي ماكرو هستند، ممكن است تصويري تار و فوكوس نشده را ثبت كنيد.
3- دوربين را ثابت نگهداريد: به ويژه در هنگام عكاسي با دوربين‌هاي ديجيتال خودكار، و خصوصاً در مورد تلفن‌هاي همراه كه امكان لرزش زيادتري دارند (چون در يك دست نگهداشته مي‌شوند). اين مسئله خصوصاً در هنگام عكسبرداري در نور كم بسيار با اهميت‌تر مي‌شود؛ زيرا دوربينتان به صورت خودكار سرعت شاتر را كاهش مي‌دهد. شخصاً در چنين شرايطي ترجيح مي‌دهم به يك تكيه‌گاه محكم تكيه بدهم. شما هم مي‌توانيد از يك درخت، يك ديوار، ديوار كوتاه آشپزخانه يا هر چيز ديگري به عنوان تكيه‌گاه استفاده كنيد. به خاطر داشته باشيد كه وقفه شاتر (Shutter Lag) برخي از دوربين‌هاي تلفن‌هاي همراه بسيار طولاني و در حد چند ثانيه است (فاصله بين زمان فشردن شاتر و ثبت شدن عكس توسط دوربين). بنابراين هنگامي كه دكمه شاتر را فشار مي‌دهيد، به قدري صبر كنيد تا يك‌بار عكس گرفته شده را روي صفحه نمايشگر تلفن ببينيد، بعد حركت كنيد.
4- بعداً عكس‌ها را ويرايش كنيد: يكي از سرگرمي‌هاي جالب تلفن‌هاي همراه جديد، امكان ويرايش عكس‌ها روي خود تلفن است. نرم‌افزارهاي ويرايشگر اين تلفن‌ها كيفيت چندان بالايي ندارند و حالا كه شما مي‌توانيد در ايران بهترين برنامه‌هاي كامپيوتري را بدون هيچ هزينه‌اي روي كامپيوترتان داشته باشيد، بهتر است عمل ويرايش را بعداً در كامپيوتر انجام دهيد. اگر هم كامپيوتر نداريد، حداقل به ياد داشته باشيد كه چنانچه يك عكس را سياه و سفيد كرديد يا روي آن چيزي نوشتيد، ديگر نمي‌توانيد رنگ يا عكس اصلي را بازگردانيد

5- به خاطر داشته باشيد كه عكس‌هاي گرفته شده روي نمايشگر خود تلفن همراه، كيفيتي به مراتب بالاتر از آنچه واقعاً گرفته شده دارند؛ زيرا اندازه كوچك‌تري دارند و عكس‌ها هرچه كوچك‌تر باشند، كيفيت بهتري دارند. بنابراين اگر روش‌هاي حرفه‌اي ويرايش عكس را نمي‌دانيد (كه البته اين روش‌ها هم تا حد ناچيزي مي‌توانند كيفيت عكس را تغيير دهند) بهتر است در همان لحظه عكسبرداري آن‌ها را حذف كنيد و مجدداً عكس بگيريد. حداقل فضاي كمتري را روي حافظه محدود دوربينتان اشغال مي‌كند.
6- زوم ديجيتال ممنوع!: برخي از دوربين‌هاي تلفن‌هاي همراه، زوم ديجيتال 2X ،4X ،6X و ... دارند. زوم ديجيتال دقيقاً مثل اين است كه يك عكس بدون زوم بگيريد و با نرم‌افزار‌هاي ويرايش عكس (آن هم در حد موبايلي آن‌ها) بخش مياني تصوير را بزرگ كنيد! بنابراين، اين كار با اين‌كه عكس معمولي بگيريد و بعداً بخش مياني آن را در كامپيوترتان برش بزنيد و بزرگ كنيد هيچ فرقي ندارد. حداقل بعداً مي‌توانيد به جاي نرم‌افزار ساده تلفن همراهتان اين كار را با فتوشاپ يا نرم‌افزارهاي حرفه‌اي ديگر با كيفيتي به مراتب بالاتر انجام دهيد. ضمن اين‌كه باقي عكس‌هايتان را هم دور نريخته‌ايد!
7- از تراز سفيدي دوربين استفاده كنيد: برخي از دوربين‌هاي تلفن‌هاي جديد امكان استفاده از White Balance يا تراز سفيدي را نيز در اختيارتان قرار مي‌دهند. اين قابليت به شما امكان مي‌دهد تن‌مايه‌هاي رنگي اضافي را از نور محيط بگيريد و عكس‌هايتان را تماماً با رنگ‌هاي طبيعي بگيريد. در صورتي كه دوربين‌ تلفنتان چنين قابليتي را دارد، راهنماي آن را بخوانيد و حتماً از آن استفاده كنيد.
8- قوانين عكاسي را فراموش كنيد: نه، فراموش نكنيد! قانون يك سوم طلايي و... عكس‌هايي كه با قوانين عكاسي گرفته مي‌شوند، زيبايي خاصي دارند. اين قوانين كه كاملاً تجربي نوشته شده‌اند، باعث بالا رفتن كيفيت كار شما مي‌شوند. اما زماني كه اين قوانين را مي‌نوشتند، هنوز دوربين‌هاي عكاسي روي پخش‌كننده‌هاي MP3 و تلفن‌هاي بي‌سيم قرار نگرفته بودند! بنابراين هيچ دليلي ندارد كه به تناسب وسيله جديدي كه در دست داريد، قوانين نوين خودتان را پايه‌ريزي نكنيد. دوربينتان را روي كف زمين بگذاريد، پشت شيشه، از پايين به بالا، بالا به پايين و ... هيچ خرجي ندارد. فيلم كه مصرف نمي‌كنيد. بنابراين هر جهتي را كه مي‌خواهيد، امتحان كنيد.
9- لنز دوربينتان را تميز كنيد: اين مشكل يكي از دردسر‌هاي هميشگي دوربين‌هاي تلفن همراه است. لنز گوشي‌هاي همراه معمولاً كثيف هستند؛ زيرا شما هيچ‌وقت موقع پاسخ دادن به يك تماس به فكر تميزي لنز دوربين روي تلفنتان نيستيد! اثر انگشت يكي از معمول‌ترين انواع كثيفي لنز اين دوربين‌هاست. گوشي‌هاي تلفن ممكن است ساعت‌ها در جيب لباستان كنار خرده‌ريز‌هاي ته جيب قرار داشته باشند و معمولاً كثيف مي‌شوند. خصوصاً اگر لنز دوربين تلفنتان داراي درپوش مخصوص نباشد، بهتر است از يك عينك‌‌فروشي، يك دستمال مخصوص پاك كردن شيشه عينك تهيه كنيد كه بسيار ارزان و مناسب است.
10- عكس‌هايتان را نام‌گذاري كنيد: يكي از مشكلات عمومي كاربراني كه دوربين‌هاي ديجيتال آن‌ها داراي كارت‌هاي حافظه پرحجم هستند، اين است كه پس از مدتي با تعداد بسيار زيادي عكس روبه‌رو هستند كه نه مي‌دانند چه وقت آن‌ها را عكسبرداري كرده‌اند و نه مي‌توانند عكس‌هاي مورد نظرشان را از بين آن‌ها پيدا كنند.

برخي تلفن‌هاي همراه به صورت خودكار تاريخ عكسبرداري را به عنوان نام پيش‌فرض تصاوير انتخاب مي‌كنند كه در مورد كاربران ايراني معمولاً تاريخ صحيحي نيست؛ زيرا يا اصلاً تاريخ ميلادي را تنظيم نكرده‌اند يا معمولا‌ً نمي‌دانند كه مثلاً ماه شش ميلادي برابر با كدام ماه شمسي است. خوشبختانه تمام تلفن‌هاي همراه با صفحه كليدي كه دارند امكان تغيير نام عكس‌ها را به شما مي‌دهند. از آنجا كه عكس‌هاي دوربين‌هاي تلفن‌هاي همراه معمولاً ماه‌ها و گاهي سال‌ها روي حافظه گوشي باقي مي‌مانند و به كامپيوتر منتقل نمي‌شوند، بهتر است هر بار كه عكس مي‌گيريد، همان چند عكس جديد را نامگذاري كنيد. ممكن است كمي وقت بگيرد، اما قطعاً پس از مدتي متوجه مزيت‌هاي آن خواهيد شد.
11- بالاترين وضوح را به كار گيريد: برخي از تلفن‌هاي همراه به شما اجازه مي‌دهند وضوح عكس‌هايي را كه مي‌خواهيد بگيريد، انتخاب كنيد. نيازي به گفتن نيست كه هرچه وضوح عكس‌ها بالاتر باشد، كيفيت آن‌ها نيز بهتر است؛ البته در مقايسه با وضوح‌هاي پايين‌تر همان دوربين. اين مسئله خصوصاً در مورد تلفن‌هاي همراه كه وضوح حسگر آن‌ها معمولاً در حد يك مگاپيكسل است، بسيار مهم است. البته بايد حواستان به حجم فايل‌ها باشد و در صورتي كه فايل‌هاي عكس حجم زيادي مي‌طلبد، آن‌ها را منتقل كنيد.
12- عكس‌هايتان را چاپ نكنيد: تصور مگاپيكسل را از ذهنتان خارج كنيد. كيفيت چاپ عكس‌هاي تلفن همراه بسيار پايين‌تر از آن چيزي است كه روي نمايشگر گوشيتان مي‌بينيد. دوربين‌هاي تلفن‌هاي همراه، به دليل فاصله كانوني كم و حساسيت بالاي حسگرهايشان معمولاً داراي نويز بسيار زيادي هستند و هنگامي كه آن‌ها را چاپ مي‌كنيد، اصلاً نبايد انتظار داشته باشيد كيفيت آن‌ها با يك دوربين نگاتيوي سطح متوسط (كه يك دهم قيمت گوشيتان و حدود بيست تا چهل هزار تومان قيمت دارند) برابري كند. ضمن اين‌كه، هزينه چاپ عكس‌هاي ديجيتال تقريباً بين 5/‌1 تا 2 برابر چاپ آنالوگ است. بنابر اين بهتر است عكس‌هايتان را چاپ نكنيد، بلكه آن‌ها را با نرم‌افزارهاي ساخت آلبوم عكس به سي‌دي‌هاي تصويري تبديل كنيد و در يك آلبوم جديد نگهداريد. يكي از بهترين برنامه‌هاي ساخت آلبوم تصويري Memories On TV است
 

H leser

کاربر فعال
ارسال‌ها
52
امتیاز
3
نام مرکز سمپاد
شهید علامه حلی
شهر
تهران
مدال المپیاد
اوووه هزارتا ولي تو يكي شون موفق شدم: مخ زني
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
فیزیولوژی
پاسخ : آموزش عکاسی

ببخشيد ميشه از سنسور هاي دوربين ها توضيح بدين،اكثر چيز هاي عكاسي رو مي دونم فقط همين رو بلد نيستم!!!!!!!!&&&
اينكه چه شكلي با دوربين جلوه ي Motion Blur را براي حركت ماشين درست كنيم.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #19

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,194
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
پاسخ : آموزش عکاسی

به نقل از H&A&Z :
ببخشيد ميشه از سنسور هاي دوربين ها توضيح بدين،اكثر چيز هاي عكاسي رو مي دونم فقط همين رو بلد نيستم!!!!!!!!&&&
اينكه چه شكلي با دوربين جلوه ي Motion Blur را براي حركت ماشين درست كنيم.
http://www.akkasee.com/articles/7019/

http://www.akkasee.com/articles/7035/

http://www.akkasee.com/articles/007060

http://www.akkasee.com/articles/7054/

نمی دونم منظورتو درست گرفتم یا نه اما اگه منظورت عکس هایی مثل اینه http://www.kermanphoto.com/images//image009.jpg
اگه سرعت ما و یا سرعت چرخش ما هم اندازه جسم باشه جسم شارپ میفته و پشتش بلور
 

H leser

کاربر فعال
ارسال‌ها
52
امتیاز
3
نام مرکز سمپاد
شهید علامه حلی
شهر
تهران
مدال المپیاد
اوووه هزارتا ولي تو يكي شون موفق شدم: مخ زني
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
فیزیولوژی
پاسخ : آموزش عکاسی

منظورتون از سرعته چرخش چيه؟ يعني مثل تاير ماشين بچرخيم!!!!!!!!!
مثلا توي پيست سرعت يا مسابقه مي خوام چنين عكسي بگيرم ديگه كه نمي تونم حركت كنم؟؟!!؟؟!!؟؟!!؟؟
 
بالا