• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

شبیه‌سازی بلندترین قله اروپا در ابعاد نانو !

  • شروع کننده موضوع
  • #1

mgh-nano

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,411
امتیاز
3,170
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
کرمان
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
cs
شبیه‌سازی بلندترین قله اروپا در ابعاد نانو

پژوهشگران آی.بی.ام، مدل 1 به 180 میلیارد کوه مترهورن را که با ارتفاع 4478 متر در مرز سوئیس-ایتالیا، بلندترین قله‌های آلپ به است، در مقیاس نانو ساخته‌اند و به دستاوردی جدید در فناوری نانو دست یافته‌اند.

jj258mhb85e85n6flcxi.jpg


این گروه، مدل خود را با استفاده از شیوه‌ای برای ذخیره رایانه‌ای چگالی عالی، تراشیدند. هدف آن‌ها این بود که نشان دهند چطور شیوه حجم‌سازی نانو می‌تواند در دیگر موارد نیز کاربرد داشته باشد. ممکن است کسی قادر باشد لنزهای بسیار ریزی بر روی تراشه‌های سیلیکونی ایجاد کند که پرتوهای نوی را به جای جریان‌های الکتریکی منتقل کند.

kqpsa1gd2nmx39bjktjr.jpg


آرمین نول، از مرکز تحقیقات آی‌بی‌ام در زوریخ سوئیس گفت:« هیچ روش دیگری نمی‌تواند اشیای سه‌بعدی را با چنین دقتی تولید کند.»

یک قلم داغ
آی‌بی‌ام در سال 2002 از میلی‌پد رونمایی کرد. این وسیله نوعی حافظه رایانه‌ای است که گفته می‌شود با تولید سوراخ‌هایی با ابعاد نانو در یک قطعه پلیمر قادر است هزاران گیگابایت داده را در هر سانتی‌متر مکعب ذخیر کند.

r0vmei25fwpbii3mtras.jpg


اخیرا این گروه متوجه شده‌اند که با داغ کردن یک سوزن میلی‌پد مانند تا 330 درجه سانتی‌گراد و استفاده از آن به عنوان نوعی قلم می‌توانند اجسام را تبخیر کنند. به گفته نول این نوعی استفاده از گرما به جای نیرو برای تراشیدن اجسام است.

stm0irn5wtipmbq2af38.jpg


آن‌ها نمونه میکروسکوپی کوه مترهورن را با استفاده از نوعی ماده آلی شیشه‌ای که ملکول‌هایش با پیوندهای هیدروژنی به هم متصل شده‌اند، تولید کردند. تلألو گرما تنها برای چند میکروثانیه از سوزن می‌تواند این پیوندهای هیدروژنی را بشکند، اما برای شکستن نیروی میان پیوندهای شیمیایی که الکترون‌ها میان اتم‌ها به اشتراک گذاشته شده‌اند، بسیار ضعیف است.

گروه نول معتقد است این شیوه می‌تواند به جای ذخیره اطلاعات به روش میلی‌پد مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال حکاکی پرتوی الکترونی برای کارهای دقیق نانو مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا سریع‌تر از شیوه‌های کاوشی است که از ابزارهای فیزیکی بهره می‌برند.

eitoixvupyz43rtbrz.jpg


با این حال وقتی صحبت از تولیدات نانو می‌شود نول و همکارانش ادعا می‌کنند فناوری آن‌ها با سرعتی نزدیک به حکاکی پرتوی الکترونی و با دقتی بسیار بیشتر کاربرد دارد.

علاوه بر اینکه این شیوه برای تولیدات نانوی دو بعدی امیدبخش به نظر می‌رسد، همچنین می‌تواند دقت و کنترل بسیار بالایی در ایجاد عمق حکاکی فراهم آورد. گروه معتقد است این روش می‌تواند به عنوان مثال برای تولید لنزهای بسیار ریز به منظور ایجاد ارتباطات نوری روی تراشه‌های سیلیکونی مورد استفاده قرار گیرد.

tgh4qcd3vmlbfjnkit1m.jpg


دان اون کیم، از دانشگاه یون‌سی در سئول کره‌جنوبی تحت تاثیر ادعای رقابت این شیوه با حکاکی پرتوی الکترونی از نظر سرعت قرار گرفته است، اما در مورد اعتبار سه بعدی بودن آن شکاک است. وی گفت:« ارتفاع کوه 25 نانومتر است، اما ابعاد بنیادی آن 5000 در 5000 نانومتر است. یعنی چیزی میان دوبعدی و سه‌بعدی.» وی معتقد است این فناوری پیش از استفاده در تولید لنزهای نانو باید به تکامل برسد.

نیوساینتیست
 

narenjak

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
863
امتیاز
836
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
پاسخ : شبیه‌سازی بلندترین قله اروپا در ابعا&#

ایولشون
 

ErfanDK

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
482
امتیاز
41
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
ارومیه
پاسخ : شبیه‌سازی بلندترین قله اروپا در ابعا&#

جالب بود
 

settareh

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,720
امتیاز
3,907
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
پاسخ : شبیه‌سازی بلندترین قله اروپا در ابعا&#

هوم؟؟ چه کاری!! جالبه! :D
 

Mehdi.E

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
80
امتیاز
1
نام مرکز سمپاد
دیوونه خونه ی حلی 3
شهر
Tehran
مدال المپیاد
به زور تو المپیاد ریاضی شرکتم دادن. مرحله اول قبول شدم. مرحله دوم... ام...;D
دانشگاه
به وقتش میگم.
رشته دانشگاه
هنوز معلوم نیست! انتخابا خیلی متنوعه!!!! ;D
پاسخ : شبیه‌سازی بلندترین قله اروپا در ابعاد نانو !

ایول باحال بود.
:)
 
بالا