40 جنبه خلاقیت

  • شروع کننده موضوع
  • #1

markiz

کاربر فعال
ارسال‌ها
25
امتیاز
31
triz در واقع قلق هاي خلاقيت رو ياد ميده.اين عالي نيست؟
 

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,646
امتیاز
37,423
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
پاسخ : مدونين trizچيه؟

عالی که هست. میشه بیشتر توضیح بدین ؟
 

LOVER!

کاربر فعال
ارسال‌ها
53
امتیاز
14
پاسخ : مدونين trizچيه؟

همین چیزی که میگین وسیله اس ؟ نرم افزاره ؟ کتابه ؟ و ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چیه؟!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #4

markiz

کاربر فعال
ارسال‌ها
25
امتیاز
31
تاريخچه ي triz

حدود 100 سال پيش يه اقاي روسي كه توي سازمان ثبت اختراعات روسيه كار ميكرد از خودش پرسيد: چرا بعضيا ميشن مخترع و بعضيا نميشن؟
براي اين كه به جواب سوالش برسه شروع كرد به تحقيق كردن و توي مراحل اختراع مخترعا جست وجو كرد.اون بعد يه مدت فهميد كه بين روش حل مساله و ايده جديد و خلاقيت اكثر اونا يه سري چيز(دقيقا نمي دونم نوع فكر يا دستور العمل)هاي مشترك وجود داره. پس به اين نتيجه رسيد كه اين روشها به حل مساله به روش خلاقانه كمك ميكنه و اسم اين راه ها (يا به قول من قلق ها)رو triz گذاشت.وقتيكه اين نظريه رو توي جوامع علمي مطرح كرد خيلي ها باهاش به مخالفت برخاستن همه مگفتن كه يعني چي ؟يعني يه ادم معمولي يه شبه بشه مخترع؟امكان نداره.البته اكثر اين ادمها جزو مخترعا بودن.خلاصه به جرم به هم ريختن نظو نميدونم چي چي بردنش توي زندوناي سيبري.توي اون زندونا هم اين triz خيلي بهتر شد.چون خودش براي اين كه كمتر شكنجه ببينه مجبور بود از triz به طور عملي استفاده كنه اين باعث شد كه كامل تر و اصلاحش كنه.سالها بعد هم 1000 نفر هر كدوم روي چند تا اختراع خفن كار كردن و به همين نتيجه رسيدن.
حالا من هم اين قلق ها رو بلد نستم و همه ي اينا رو تو يه سمينار شنيدم.ولي ياد گرفتنش واقعا به درد ميخوره
 

hasangolab

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
438
امتیاز
133
شهر
قم
مدال المپیاد
ترکیبیات علیپور خوندم!
دانشگاه
Massachusetts Institute of Technology
رشته دانشگاه
Electrical Engineering
پاسخ : مدونين trizچيه؟

یک الگوریتم برای حل مشکلات فنی و تکنولوژیکی و حتی غیر فنی در زمینه های مختلف کسب و کار ، مدیریت کیفیت ، مدیریت خدمات ، مدیریت اداری و آموزشی و ... است .

TRIZ برابر انگليسي آن عبارت Theory of Inventive Problem Solving (با مخفف TIPS) است كه به معناي نظريه حل ابداعانه مساله مي‌باشد . اين دانش در سراسر جهان تحت عنوان TRIZ شناخته مي‌شود و متداول شدن اين نام به اين علت است كه بنيانگذار آن ، دانشمند خلاقيت‌شناس روسي گنريچ سائولويچ آلتشولر (G.S. Altshuller) مي‌باشد .


دانش TRIZ با نامها و عنوانهاي توصيف‌گر مختلفي همانند نوآوري نظام‌يافته ، خلاقيت اختراعي ، فناوري خلاقيت و نوآوري ، روش‌شناسي اختراع ، الگوريتم اختراع ، روش‌شناسي حل مساله‌هاي ابداعي ، روش‌شناسي حل ابتكاري و ابداعانه مساله ، مهندسي خلاقيت و نوآوري ، روش‌شناسي خلاقيت ، خلاقيت‌شناسي اختراع ، خلاقيت‌شناسي فناوري و مواردي از اين قبيل ناميده مي‌شود .

دانش TRIZ مي‌تواند در دامنه‌اي از يك طيف مفهومي و گستره‌اي از تعاريف قرار گيرد كه يك انتهاي آن نوعي جهان‌بيني خلاق يا رويكردي جامع به علوم و فناوري و انتهاي ديگر آن انواعي از ابزارهاي حل خلاق مساله و فنون خلاقيت و نوآوري را شامل گردد .

آلتشولر TRIZ را تحت عنوان علم فناوري خلاقيت و نوآوري مي‌داند ؛ با نتيجه‌گيري از ديدگاه آلتشولر مي توان TRIZ را نوعي علم خلاقيت‌شناسي (Creatology) دانست .

يكي از دانشمندان برجسته TRIZ به نام سيمون ساورانسكي اين دانش را چنين تعريف كرده است :

TRIZ ، يك دانش انسانگراي مبتني بر روش‌شناسي نظام‌يافته براي حل ابداعانه مساله است .

همچنين برخي صاحبنظران TRIZ را اين چنين تعريف مي‌كنند :

TRIZ عبارت است از نوعي رويكرد الگوريتمي براي حل ابداعانه مسائل فني و فناورانه .

تاريخچه دانش TRIZ به چه زماني باز مي‌گردد ؟

آلتشولر كه به پدر TRIZ شهره است در سال 1926 در روسيه متولد گرديد ؛ وي كه از همان دوران نوجواني نسبت به ابداعات و اختراعات كنجكاوي و علاقه خاصي داشت و اولين اختراع خود را در سن چهارده سالگي انجام داد ، در اداره ثبت اختراعات مشغول به كار شد .

كار او كمك به مخترعين براي ثبت اختراعاتشان بود ؛ او در حين كار ، گاهي به حل مسائل فني آنان كمك مي‌كرد . در اين دوران بود كه او دريافت حل مسائل فني كه منجر به اختراع و نوآوري مي‌شود به اصول و روشهايي فراتر از تكنيكهاي خلاقيت شناخته‌شده تا آن هنگام نياز دارد . آلتشولر در طي مطالعات خود به اين نتيجه مهم رسيد كه يك نظريه اختراع بايستي داراي چند ويژگي اصلي از جمله موارد زير باشد :

* شامل يك فرايند گام‌به‌گام و نظام‌يافته باشد .
* بتواند از ميان گستره‌اي از راه‌حلها ، مستقيما به بهترين راه‌حل (راه‌حل ايده‌آل يا كمال) منجر گردد .
* داراي ويژگي تكرارپذيري باشد .
* بتواند ساختاري براي دانش ابداع ارائه نمايد .

آلتشولر بيش از بيست‌هزار اختراع ثبت شده (Patent) را مورد بررسي قرار داد تا متوجه شود اختراعات به عنوان مساله‌هاي ابداعي (يعني مساله‌هايي كه راه‌حل آنها مشخص نيست و بايستي آن را با روشهاي خلاق و ابداعي چگونه حل شده اند .) كشف نمود.

از بين اين تعداد آلتشولر چهار‌هزار اختراع مهم و برجسته و به عبارتي راه‌حلهاي خلاق و ابداعي اصلي را مورد مطالعه عميقتر قرار داد . براساس نتايج حاصل از اين نوع مطالعات خلاقيت‌شناسي تحليلي ، آلتشولر به كشفيات بسيار مهمي دست يافت و اصول ، مفاهيم و روش هاي TRIZ را به عنوان يك علم نوين و بسيار باارزش به جهان ارائه نمود .

البته اين خلاقيت و نوآوري فوق‌العاده مهم آلتشولر متاسفانه همانند بسيار از كشفيات و اختراعات كوچك و بزرگ تاريخ در ابتدا درك نشده و با انواع مخالفتها ، مقاومتها و بي‌مهري‌هاي تاسف‌برانگيز (آنچه كه در خلاقيت‌شناسي تحت عنوان اينرسي خلاقيت و نوآوري ناميده مي‌شود .) مواجه شد و آلتشولر همانند بسياري از دانشمندان و مخترعين سختيها و مرارتهاي بسيار زيادي را متحمل گرديد كه مطالعه آن حاكي از اراده والا و تلاش و پشتكار شگفت‌انگيز آنان است .

چنانكه در حال حاضر درباره TRIZ به عنوان يك دانش تخصصي تحقيقات وسيعي به عمل مي‌آيد و اصول و مفاهيم آن توسط بسياري از دانشمندان ، پژوهشگران ، مديران ، مهندسان و كارشناسان رشته‌هاي مختلف علمي در جهت حل مسائل و ايجاد نوآوري­ها به كار گرفته مي‌شود و همچنان به سرعت در حال گسترش و تكامل است .

بزرگترين خلاقيت و نوآوري آلتشولر به عنوان يك دانشمند علوم و مهندسي ، يك دانشمند خلاقيت‌شناس و نيز به عنوان يك مخترع ، خلاقيت و نوآوري او درباره خود موضوع خلاقيت و نوآوري بود .


TRIZ چيست ؟

واژه TRIZ برگرفته شده از حروف اول كلمات در عبارت روسي زير مي‌باشد :

Teoriya Resheniya Izobrototelskikh Zadatch


كه برابر انگليسي آن عبارت Theory of Inventive Problem Solving (با مخفف TIPS) است كه به معناي نظريه حل ابداعانه مساله مي‌باشد . اين دانش در سراسر جهان تحت عنوان TRIZ شناخته مي‌شود و متداول شدن اين نام به اين علت است كه بنيانگذار آن ، دانشمند خلاقيت‌شناس روسي گنريچ سائولويچ آلتشولر (G.S. Altshuller) مي‌باشد .


دانش TRIZ با نامها و عنوانهاي توصيف‌گر مختلفي همانند نوآوري نظام‌يافته ، خلاقيت اختراعي ، فناوري خلاقيت و نوآوري ، روش‌شناسي اختراع ، الگوريتم اختراع ، روش‌شناسي حل مساله‌هاي ابداعي ، روش‌شناسي حل ابتكاري و ابداعانه مساله ، مهندسي خلاقيت و نوآوري ، روش‌شناسي خلاقيت ، خلاقيت‌شناسي اختراع ، خلاقيت‌شناسي فناوري و مواردي از اين قبيل ناميده مي‌شود .

دانش TRIZ مي‌تواند در دامنه‌اي از يك طيف مفهومي و گستره‌اي از تعاريف قرار گيرد كه يك انتهاي آن نوعي جهان‌بيني خلاق يا رويكردي جامع به علوم و فناوري و انتهاي ديگر آن انواعي از ابزارهاي حل خلاق مساله و فنون خلاقيت و نوآوري را شامل گردد .

آلتشولر TRIZ را تحت عنوان علم فناوري خلاقيت و نوآوري مي‌داند ؛ با نتيجه‌گيري از ديدگاه آلتشولر مي توان TRIZ را نوعي علم خلاقيت‌شناسي (Creatology) دانست .

يكي از دانشمندان برجسته TRIZ به نام سيمون ساورانسكي اين دانش را چنين تعريف كرده است :

TRIZ ، يك دانش انسانگراي مبتني بر روش‌شناسي نظام‌يافته براي حل ابداعانه مساله است .

همچنين برخي صاحبنظران TRIZ را اين چنين تعريف مي‌كنند :

TRIZ عبارت است از نوعي رويكرد الگوريتمي براي حل ابداعانه مسائل فني و فناورانه .

تاريخچه دانش TRIZ به چه زماني باز مي‌گردد ؟

آلتشولر كه به پدر TRIZ شهره است در سال 1926 در روسيه متولد گرديد ؛ وي كه از همان دوران نوجواني نسبت به ابداعات و اختراعات كنجكاوي و علاقه خاصي داشت و اولين اختراع خود را در سن چهارده سالگي انجام داد ، در اداره ثبت اختراعات مشغول به كار شد .

كار او كمك به مخترعين براي ثبت اختراعاتشان بود ؛ او در حين كار ، گاهي به حل مسائل فني آنان كمك مي‌كرد . در اين دوران بود كه او دريافت حل مسائل فني كه منجر به اختراع و نوآوري مي‌شود به اصول و روشهايي فراتر از تكنيكهاي خلاقيت شناخته‌شده تا آن هنگام نياز دارد . آلتشولر در طي مطالعات خود به اين نتيجه مهم رسيد كه يك نظريه اختراع بايستي داراي چند ويژگي اصلي از جمله موارد زير باشد :

· شامل يك فرايند گام‌به‌گام و نظام‌يافته باشد .

· بتواند از ميان گستره‌اي از راه‌حلها ، مستقيما به بهترين راه‌حل (راه‌حل ايده‌آل يا كمال) منجر گردد .

· داراي ويژگي تكرارپذيري باشد .

· بتواند ساختاري براي دانش ابداع ارائه نمايد .

آلتشولر بيش از بيست‌هزار اختراع ثبت شده (Patent) را مورد بررسي قرار داد تا متوجه شود اختراعات به عنوان مساله‌هاي ابداعي (يعني مساله‌هايي كه راه‌حل آنها مشخص نيست و بايستي آن را با روشهاي خلاق و ابداعي چگونه حل شده اند .) كشف نمود.

از بين اين تعداد آلتشولر چهار‌هزار اختراع مهم و برجسته و به عبارتي راه‌حلهاي خلاق و ابداعي اصلي را مورد مطالعه عميقتر قرار داد . براساس نتايج حاصل از اين نوع مطالعات خلاقيت‌شناسي تحليلي ، آلتشولر به كشفيات بسيار مهمي دست يافت و اصول ، مفاهيم و روش هاي TRIZ را به عنوان يك علم نوين و بسيار باارزش به جهان ارائه نمود .

البته اين خلاقيت و نوآوري فوق‌العاده مهم آلتشولر متاسفانه همانند بسيار از كشفيات و اختراعات كوچك و بزرگ تاريخ در ابتدا درك نشده و با انواع مخالفتها ، مقاومتها و بي‌مهري‌هاي تاسف‌برانگيز (آنچه كه در خلاقيت‌شناسي تحت عنوان اينرسي خلاقيت و نوآوري ناميده مي‌شود .) مواجه شد و آلتشولر همانند بسياري از دانشمندان و مخترعين سختيها و مرارتهاي بسيار زيادي را متحمل گرديد كه مطالعه آن حاكي از اراده والا و تلاش و پشتكار شگفت‌انگيز آنان است .

چنانكه در حال حاضر درباره TRIZ به عنوان يك دانش تخصصي تحقيقات وسيعي به عمل مي‌آيد و اصول و مفاهيم آن توسط بسياري از دانشمندان ، پژوهشگران ، مديران ، مهندسان و كارشناسان رشته‌هاي مختلف علمي در جهت حل مسائل و ايجاد نوآوري­ها به كار گرفته مي‌شود و همچنان به سرعت در حال گسترش و تكامل است .

بزرگترين خلاقيت و نوآوري آلتشولر به عنوان يك دانشمند علوم و مهندسي ، يك دانشمند خلاقيت‌شناس و نيز به عنوان يك مخترع ، خلاقيت و نوآوري او درباره خود موضوع خلاقيت و نوآوري بود .

اجزاي اصلي دانش TRIZ كدامند ؟

مهمترين آنها :

× قانون افزايش سطح ايده‌آل بودن (قانون كمال) : به اين معني كه نظامهاي فني همواره به سمت افزايش درجه ايده‌آل بودن يا كمال خود پيش مي‌روند . ايده‌آلي يا سطح ايده‌آل بودن عبارت است از نسبت مجموع كليه جنبه‌هاي مثبت و مفيد سيستم به مجموع كليه جنبه‌هاي منفي و مضر سيستم

× سيستم چهار مرحله‌اي حل مساله :

· شناخت مساله .

· فرمول‌بندي مساله .

· جستجوي مسائل قبلا حل شده . (استفاده از سي‌ونه پارامتر مهندسي)

· استفاده از الگوهاي راه‌حلهاي كشف شده . ( بكارگيري چهل اصل اختراع)

× سطوح پنجگانه حل مساله و نوآوري :

· راه‌حلهاي مشخص .

· بهبودهاي كوچك .

· بهبودهاي بزرگ .

· مفاهيم جديد .

· كشف‌هاي بنيادي .

× تحليل ماده-ميدان (تحليل (Vepol :

با استفاده از اين تحليل مسائل به طور كلي به دو دسته تقسيم مي‌شوند :

· مسائل آشنا (مانوس) ، تحت عنوان مسائل استاندارد .

· مسائل ناآشنا (نامانوس) ، تحت عنوان مسائل غير استاندارد .

× قوانين هشتگانه تحول و تكامل نظامهاي فني (قوانين پيشرفت فناوري)

هفتادوشش راه حل ابداعانه استاندارد :

مسائل استاندارد شناخته شده با تحليل Vepol مي‌توانند با استفاده از اين هفتادوشش راه‌حل ابداعانه استاندارد ، حل شوند .

· ماتريس تناقض‌ها :

در نظريه TRIZ از مساله ابداعي تحت عنوان تناقض تعبير مي‌شود كه معناي آن دو موقعيت متضاد يا دو كيفيت متعارض است ؛ يعني افزايش سطح كيفيت يكي موجب كاهش سطح كيفيت ديگري مي‌شود و حل ابداعانه مساله ، كشف راه حل اين تناقض مي‌باشد .

× چهل اصل براي اختراع و نوآوري

× مجموعه اي از تاثيرات علمي اساسي

شامل تاثيرات فيزيكي ، شيميايي ، هندسي و زيست‌شناختي

× روش ARIZ الگوريتم حل ابداعانه مساله :

ARIZ يك دستورالعمل نظام‌يافته براي شناسايي راه‌حل مسائل غيراستاندارد با استفاده از قابليتهاي فنون و روشهاي خلاقيت مي‌باشد .

از فوايد و كاربردهاي TRIZ بيشتر بدانيم !

با استفاده از دانش TRIZ مي‌توان به نتايج و دستاوردهاي متعددي يافت كه در ذيل به شماري از آنها اشاره مي‌نماييم :

· دستيابي به نوعي نگرش جامع علمي به ابداعات و اختراعات

· شكل‌گيري جنبه‌هاي بسيار مهمي از علم خلاقيت‌شناسي

· دستيابي به نوعي جهان‌بيني خلاق

· كشف انواعي از راه‌حلها براي مسائل ابداعي يعني مسائلي كه با روشهاي معمولي و متداول ، راه‌حل آنها به دست نمي‌آيد

· دستيابي به بهترين و موثرترين راه‌حلها براي انواع مسائل علمي ، فني ، انساني و اجتماعي

· پيش‌بيني روند ابداعات و اختراعات در آينده . (خلاقيت‌شناسي آينده‌شناختي)

· ارائه آموزشهاي نوين مبتني برخلاقيت TRIZ در مدارس و دانشگاه‌ها .

· تسهيل و تسريع روند رشد و توسعه علوم و فناوري
 
  • شروع کننده موضوع
  • #6

markiz

کاربر فعال
ارسال‌ها
25
امتیاز
31
پاسخ : مدونين trizچيه؟

SLIENCE مرسي از توضيح كاملت.چيزايي كه من نوشتم همه رو توي سمينار شنيده بودم
 

doregard

کاربر فعال
ارسال‌ها
46
امتیاز
3
نام مرکز سمپاد
فرزانگان تهران
شهر
تهران!
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
پزشکي
پاسخ : مدونين trizچيه؟

کی بازم در مورد triz میدونه؟
کتاب؟ دوره آموزشی؟ سمینار؟ استفاده در زندگی!!!!!!!!!!!
سایت انجمن triz ایران به روز رسانی نمیشه!
تعداد کتابایی که من در مورد triz میشناسم (به فارسی) خیلی کمه!
 

nmejris@zan

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,239
امتیاز
10,796
نام مرکز سمپاد
شهيد هاشمي نژاد 1 مشهد
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1391
دانشگاه
فردوسی مشهد
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
پاسخ : مدونين trizچيه؟

در رابطه با triz متونين به سايت زير رجوع كنين :
مفاهيم پايه و اصول اون رو به طوره كامل داره
www.creativity.ir

سايت زير هم ميتونه مطالب خوبي گيرتون بياره :
www.creativityandtriz.com

سايت هاي زبان اصل هم بسيارند فقط كافيه سرچ كنين و جديدترين مقالات رو بخونين !
 

doregard

کاربر فعال
ارسال‌ها
46
امتیاز
3
نام مرکز سمپاد
فرزانگان تهران
شهر
تهران!
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
پزشکي
پاسخ : مدونين trizچيه؟

به نقل از نــيما :
سايت هاي زبان اصل هم بسيارند فقط كافيه سرچ كنين و جديدترين مقالات رو بخونين !
آره خب! مخصوصا ژاپنی! (;
و با کلی کلمه ی تخصصی!
تازه شرکت تو کلاس و سمینار خیلی راحت تره! (; :D
 

doregard

کاربر فعال
ارسال‌ها
46
امتیاز
3
نام مرکز سمپاد
فرزانگان تهران
شهر
تهران!
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
پزشکي
پاسخ : مدونين trizچيه؟

www.iiits.org
www.triz.ir
problemsolving.blogfa.com
اینام بد نیستن!
 

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,646
امتیاز
37,423
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
TRIZ یک روش برای خلاقیته. یعنی یک سری کارها رو پیشنهاد میده که منتهی به خلاقیت میشه. این روش رو یک نفر که توی اداره ثبت اختراعات کار میکرده ابداع کرده. اون طرف چندهزار اختراع رو بررسی کرده تا ببینه خلاقیت چجوری اتفاق میافته. 40 تا ویژگی پیدا کرده که اینها باعث خلاقیت میشدن.

این 40 مورد اینجوری نیست که همش کاربرد داشته باشه ولی خب توی یک مساله ، شما اگر به این 40 مورد توجه کنید نتیجه نسبتا خوبی میگیرد.

من هرچند وقت یک بار یکی از این 40 مورد رو مطرح میکنم. یک مثال هم میزنم. شما هم اگر مثال بهتری به ذهنتون میرسه بگید.

اصل 1 - جداسازی
الف) جسم را به اجزای جدا از هم تقسیم کنید.
ب) جسم را به صورت قطعه قطعه دربیارید
ج) میزان قطعه قطعه بودن جسم را افزایش بدید.

مثال: تقسیم شدن تسمه نقاله به نوارهای باریک، باعث کارایی بیشترش شده .

شما مثال بهتری سراغ دارین؟
 

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,646
امتیاز
37,423
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
پاسخ : 40 جنبه خلاقیت

اصل 2- استخراج
الف) مشخصه یا قطعه ای مزاحم جسم را از آن جدا کرده یا حذف کنید.
ب) تنها مشخصه یا قطعه لازم را برگزیند.
مثال: استفاده از نوار آموزشی یک سمینار به جای رفتن به خود سمینار برای صرفه جویی در هزینه های آموزش (جدا کردن قسمت مفید که همان مطالب ارائه شده در نوار آموزشی است که تنها مشخصه لازم است.)
مثال: استفاده از مترسک به جای آدم برای فراری دادن پرندگان از مزارع (گزینش فرم بدن از سایر مشخصات انسان).
 

زﮩرا

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
706
امتیاز
8,250
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۱
شهر
کِرمان
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
کرمان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : 40 جنبه خلاقیت

اصل 3- کیفیت موضعی
الف) از ساختار همگن یک جسم یا محیط خارجی (عملکرد بیرونی)، به سوی ساختار ناهمگن گذر کنید.
ب) اجرای مختلف جسم را به انجام کارکردهای مختلف وا دارید.
ج) هر قسمت از جسم را، در شرایطی که عملکرد آن مطلوب تر است قرار دهید.
مثال: مداد پاک کن: یک طرف آن برای نوشتن و یک طرف دیگر برای پاک کردن لذا هر طرف آن از کیفیت موضعی مختلفی برخوردار ست.
مثال: چکش دوسر که از یک طرف آن برای کوباندن میخ و از طرف دیگر آن برای کشیدن میخ استفاده می شود.


×یکم استقبال کنین من حداقل ترغیب بشم 37 تای بقیه رو بزارم :-"
 

happiestchemist

ملکه ی شیشه ای
ارسال‌ها
2,802
امتیاز
9,194
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
4d
سال فارغ التحصیلی
1390
مدال المپیاد
دارم.
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : 40 جنبه خلاقیت

چقدر جالب!!
ما یک درس داریم به اسم شیمی دارویی که تقریبا همین هاست، 9واحد بود همش همین بود چه جوری مولکولهای جدید دارویی درست میشن.
برای تک تک موردایی که نوشتین مثال از مولکول های دارویی داریم.

کلا یه عبارتی هست به اسم طراحی منطقی دارو یا Rational drug design این ایده هایی که گفتین همش در اون استفاده میشه
بعضی هاشم تو یه قسمت دیگه از درسامون تحت عنوان دارو رسانی داریم، روشهای مختلف رسوندن بهتر دارو به محل اثر یا حذف عوارضش از طریق دارو رسانی بهتر، از دارو رسانی ها هم مثال داریم

مثلا مثال برای حذف قسمت های اضافه تبدیل شوگر کوت به فیلم کوت میتونه باشه.
مثال برای قطعه قطعه کردن :درست کردن پلتها به جای کپسول و قرص
 

maleck :)

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,442
امتیاز
31,699
نام مرکز سمپاد
شهید بابایی
شهر
قزوین
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
دانشگاه گیلان
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
پاسخ : 40 جنبه خلاقیت

من ب شخصه حمایت میکنم! اگه کسیم طالب نیس همشو ب من بگین اصن ‏‎ ‎:D
 

زﮩرا

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
706
امتیاز
8,250
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۱
شهر
کِرمان
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
کرمان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : 40 جنبه خلاقیت

اصل 4 - عدم تقارن
الف) فرم تقارن یک جسم را با فرم نامتقارن آن جایگزین کنید.
ب) در صورتی که جسم موجود نامتقارن است میزان عدم تقارن آن را افزایش دهید.
مثال: کلیدها معمولا غیر متقارن و غیر شبیه بهم هستند.
مثال: پلاک سه شاخه ای برق برای رعایت سیم فاز و نول به صورت غیر متقارن است تا فقط از یک طریق در پریز مربوطه وارد شود.
مثال: عینک هم از نظر افقی غیر متقارن هست و هم از نظر نوع عدسی متناسب با هر چشم و احتمالاْ با کانون های نوری متفاوت است.

× از این حمایتای خوبتون ادامه بدید :D
 

happiestchemist

ملکه ی شیشه ای
ارسال‌ها
2,802
امتیاز
9,194
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
4d
سال فارغ التحصیلی
1390
مدال المپیاد
دارم.
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : 40 جنبه خلاقیت

من مثال های داروسازی براشون میگم.
در تهیه فرم شیاف یک سمت تیز تر هست و شکلش متقارن نیست، دلیلش هم راحتی برای استفاده کردنه.
نوع جدید سرنگ هم اگر دقت کنید سوزن در مرکز استوانه نیست و به کنار کشیده شده، دلیلش هم اینه موقع تزریق داخل رگی، بتونن سرنگ رو کامل با پوست مماس کنن،
مثال مولکولیشو الان دقیق چیزی یادم نیست ولی حتما داریم.
اما بیشتر برعکسشو تو مولکولا داریم متقارن سنتزش معمولا راحت تره.
 

زﮩرا

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
706
امتیاز
8,250
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۱
شهر
کِرمان
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
کرمان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : 40 جنبه خلاقیت

اصل 5 - ترکیب کردن (ادغام کردن)
الف) اجسام مشابه یا اجسامی را که برای انجام عملکردهای پیاپی در نظر گرفته شده اند به صورت مکانی با یکدیگر ترکیب کنید.
ب) عملکردهای مشابه یا پیاپی را به صورت زمانی با یکدیگر ترکیب کنید.
مثال: ترکیب آب گرم و سرد توسط شیرهای ترکیبی.
مثال: استفاده از کاتریج رنگی در پرینتر برای ترکیب رنگ ها.

× مرسی از ایشون واقعا :-"
 

happiestchemist

ملکه ی شیشه ای
ارسال‌ها
2,802
امتیاز
9,194
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
4d
سال فارغ التحصیلی
1390
مدال المپیاد
دارم.
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : 40 جنبه خلاقیت

اینو دیگه خیلی زیاد داریم (<
در داروسازی یک اصل هست که خیلی به دنبالشیم که اسمش و اون کمپلیانس یا راحتیه بیمار هست.
برای بهبود راحتیه بیمار، یکی از راهها کم کردن تعداد قرص اایی هست که باید بخوره.

مثال داروسازی(فارماسیوتیکس)
مثلا کلیدینیوم سی: اون سی اخرش یعنی کلرودیازپوکساید هم داخلش داره.
یا لوودوپا سی: سی آخرش یعنی کربی دوپا هم داخلش داره. یعنی با خوردن یک قرص، شما هم لودوپا رو استفاده کردین هم کربی دوپا رو.

کلا این مورد رو خیلی زیاد داریم. مثلا آلومینیوم ،ام جی اس، که دخلش هم آلومینیوم داره هم منیزیم، آلومینیوم تکی یبوست میاره، منیزیم مسهل هست ، با هم باشن این اثرات هم دیگه رو تا حد خوبی خنثی میکنن و کارشم میدونین که خنثی کننده شیره معده است.

مثال شیمی دارویی:
سنتز مولکولهایی که چند قسمت دارند و هر قسمتشون عملکردی رو در بدن داره.
مثلا در انتهای مولکول هایی که تحریک کننده معده هستند گروه عاملی رو میزارن که در معده بر اثر هیدرولیز، NO2 آراد کنه. و یکم اثر التهابی خود دارو رو کم کنه و تسکین دهنده باشه.

مولکولهایی برای آلزایمر ساخته شده که از یک سمت مهار کننده آنزیم استیل کولین استراز هست و یک سمتش قسمت خارجی و غیر فعال انزیم رو درگیر میکنه و از سمت دیگه اسکونجر رادیکال های ازاده یعنی 3تا دارو رو با هم ادغام کردن.

ترکیباتی رو به نام دوپامین پلاس داریم.ترکیبات معمولی که ضد سایکوز هستن معمولا موثر بر دوپامین هستند ولی اثرات جانبی بالایی دارن، مولکولهارو از ادغام دو مولکول ساختند، مولکولهای بزرگی شد که از یک سمت روی بازجذب دوپامین موثر بود و سمت دیگه روی سروتونین، و عوارض دارو کاهش پیدا کرد.
 

زﮩرا

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
706
امتیاز
8,250
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۱
شهر
کِرمان
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
کرمان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : 40 جنبه خلاقیت

اصل 6 - جامعیت
به منظور رفع نیاز به چند جسم، یک جسم می تواند عملکرد های چند گانه ای ارائه دهد.
مثال: چاقوی ارتشی سویسی (چند کاره)
مثال: آچار فرانسه که با تغیر اندازه آن می توان برای باز و بسته کردن پیچ های مختلف از آن استفاده کرد.
 
بالا