ادبیات کنکوری

maral55

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
85
امتیاز
2
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
-
دانشگاه
-
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

به نقل از sayyed :
نه خیلی کتاب خور ادبی نیستم! تو سال کنکور هم فقط برای این که تنوعی باشه از این رمان های خارجی خوندم !(راز داوینچی و ...)
کلا ذاتیه!
اگه علاقه به خود مبحث داشته باشید بدون این که لازم باشه کار خاصی کنید پیشرفت محسوس خودتون رو احساس می کنید!

به نظر منم اومد كه شما خيلي مطالعه ادبي دارين . آخه به خدا منم خيلي تلاش ميكنم اينارو ياد بگيرم اما بازم توش لنگ ميزنم مثلا نگاه كنين شما براي اسلوب معادله تمام بيت ها رو معني كردين و از معنيش استفاده كردين تو تشخيص آرايه درسته؟ خب مشكل من اينكه معني بعضي بيت ها رو نمي تونم بفهمم!

راستي همين طور كه گفتم من هميشه اين تاپيك رو دنبال ميكنم.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #42

sayyed

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
653
امتیاز
297
نام مرکز سمپاد
شهيد قدوسي قم
شهر
قم
مدال المپیاد
کمی شیمی
دانشگاه
شريف
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

به نقل از stranger :
شما چرا انقد سریع جبهه گیری میکنید؟!!!من که چیزی نگفتم... :-<
هنوز مطالعاتم تو این زمینه ها کامل نیس!اگه چرت و پرت گفتم که نباید از زندگی نا امیدم کنید... :D
ناراحت نشو..
ببین اگه بخواد اضافه ی استعاری باشه باید بگیم آسمان یه خونه اس! اما در این حالت هیچ شباهتی وجود نداره بین آسمون و خونه! اما خیلی راحت میشه گفت آسمون مث یه سقف بزرگ بالا سر ماست!
 

stranger

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
7
امتیاز
0
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
خرم اباد
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

به نقل از maral55 :
به نظر منم اومد كه شما خيلي مطالعه ادبي دارين . آخه به خدا منم خيلي تلاش ميكنم اينارو ياد بگيرم اما بازم توش لنگ ميزنم مثلا نگاه كنين شما براي اسلوب معادله تمام بيت ها رو معني كردين و از معنيش استفاده كردين تو تشخيص آرايه درسته؟ خب مشكل من اينكه معني بعضي بيت ها رو نمي تونم بفهمم!

راستي همين طور كه گفتم من هميشه اين تاپيك رو دنبال ميكنم.
اره!(نمیدونم این جواب کدوم سوال بود! :D )
من درک ادبیم خوبه!قرابت و خوب تشخیص میدم!معنی شعرا رو هم میفهمم!اما امان از ارایه های ادبی :-ss خیلی ریز کاری داره...
کلا ایشون استعداد ادبی دارن به نظرم!
 

mahaba

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
204
امتیاز
229
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 تهران
شهر
تهران
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

می شه بی زحمت یه سری دیگه سوال بذارین؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #45

sayyed

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
653
امتیاز
297
نام مرکز سمپاد
شهيد قدوسي قم
شهر
قم
مدال المپیاد
کمی شیمی
دانشگاه
شريف
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

به نقل از mahaba :
می شه بی زحمت یه سری دیگه سوال بذارین؟
به زودی ایشاالله(کمی صبر...)
 

fereshte

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
13
امتیاز
1
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

به نقل از sayyed :
به زودی ایشاالله(کمی صبر...)
پس چرا نمی ذارین؟!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #47

sayyed

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
653
امتیاز
297
نام مرکز سمپاد
شهيد قدوسي قم
شهر
قم
مدال المپیاد
کمی شیمی
دانشگاه
شريف
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

به نقل از fereshte :
پس چرا نمی ذارین؟!
مسئله اینه که طراحی هر سوال نزدیک 20 دقیقه طول می کشه!! خمره ی رنگرزی نیست...
 

fereshte

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
13
امتیاز
1
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

به نقل از sayyed :
مسئله اینه که طراحی هر سوال نزدیک 20 دقیقه طول می کشه!! خمره ی رنگرزی نیست...
شما از 12 شهریور تا حالا 20 دقیقه وقت نداشتین؟!!!

من این بیت رو "تو خود چه لعبتي اي شهسوار شيرين كار-كه توسني چو فلك رام تازيانه توست" یه جور دیگه خونده بودم. یعنی مصراع دومش رو...
"تو خود چه لعبتي اي شهسوار شيرين كار-كه در برابر چشمی و غایب از نظری" بالاخره کدومشون درسته؟! :-?

فقط یه سوال:
این بیت حافظ به نظرم خیلی کژتابی داره، به نظر شما کدومش درسته؟!(با توجه به علامت ها!)
"گفتم:سخن تو،گفت:حافظ گفتا: - شادی همه لطیفه گویان صلوات"
"گفتم:سخن تو گفت حافظ،گفتا:- شادی همه لطیفه گویان صلوات"
"گفتم:سخن تو،گفت:حافظ!گفتا:- شادی همه لطیفه گویان صلوات"
 
  • شروع کننده موضوع
  • #49

sayyed

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
653
امتیاز
297
نام مرکز سمپاد
شهيد قدوسي قم
شهر
قم
مدال المپیاد
کمی شیمی
دانشگاه
شريف
رشته دانشگاه
مکانیک
کنکوری ها!! (آزمون آرایه شناخت)

بسم الله...

مجبورم کردین سریع تر بذارم:
(مطمئنا این باعث کاهش کیفیت میشه)

آزمون آرایه شناخت
A.در بیت"عقل ديوانه شد آن سلسله مشكين كو-دل ز ما گوشه گرفت ابروي دلدار كجاست" کدام مجموعه آرایه ها موجود است؟
1.جناس-اسلوب معادله-تشبیه-استعاره
2.تشخیص-کنایه-ایهام-استعاره
3.تشبیه-تناسب-تشخیص-کنایه
4.ایهام-تشبیه-کنایه-اسلوب معادله

B. کدام بیت از تعداد استعاره ی کم تری بهره می برد؟
1.شب تار است و ره وادي ايمن در پيش-آتش طور كجا موعد ديدار كجاست
2.حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج-فكر معقول بفرما گل بي خار كجاست
3.علم و فضلي كه به چل سال دلم جمع آورد-ترسم آن نرگس مستانه به يغما ببرد
4.نرگسش عربده جوي و لبش افسوس كنان-نيم شب دوش به بالين من آمد بنشست


c.در کدام بیت آرایه ی ایهام مشاهده نمی شود؟
1.در دهان عقل ريزد خون او را بردوام-تا رهاند روح را از دام و از دستان ما
2.گفتا كه بود همره گفتم خيالت اي شه-گفتا كه خواندت اين جا گفتم كه بوي جانت
3.آهوي چشم بتان چشم تو را نخجير است-چشم صيد افكن تو آهوي آهو گير است
4.اي حزم جمله خسروان از عهد آدم تا كنون-بستان گرو از من به جان كز حزم تو پا كوفته

D. در بیت "شهسوار من كه مه آيينه دار روي اوست-تاج خورشيد بلندش خاك نعل مركب است" کدام آرایه ها به کار رفته است؟
1. مراعات نظیر-کنایه-تشبیه-استعاره
2. تلمیح-ایهام-جناس ناقص-مجاز
3. تشخیص-استعاره-مجاز-تلمیح
4. تشبیه-جناس-تناقض-تناسب

E.در کدام بیت آرایه ی ایهام تناسب موجود است؟
1.دلم ز پرده برون شد كجايي اي مطرب-بنال هان كه از اين پرده كار ما به نواست
2.سرم به دنيي و عقبي فرو نمي‌آيد -تبارك الله از اين فتنه‌ها كه در سر ماست
3.در اندرون من خسته دل ندانم كيست-كه من خموشم و او در فغان و در غوغاست
4.چو بشنوي سخن اهل دل مگو كه خطاست -سخن شناس نه‌اي جان من خطا اين جاست

F. در همه ی ابیات جز ...جناس تام مشهود است.
1.هر ني كه بديدي به ميانش كمر عشق-تنگش تو به بر گير كه جز تنگ شكر نيست
2.دره غين تو تنگ ميمت از آن تنگتر-تنگ متاع تو را عشق خريدار نيست
3.اگر نمود به ظاهر كه عشق زاد ز من-همي‌بدان به حقيقت كه عشق زاد مرا
4.گفتم كه عهد بستم وز عهد بد برستم-گفتا چگونه بندي چيزي كه من شكستم


G. در کدام بیت آرایه تناقض مشاهده نمی شود؟
1.يك زمانم بهل اي جان كه خموشانه خوش است-ما سخن گوي خموشيم كه چون ميزانيم
2.من چو در سايه آن زلف پريشان جمعم-لازمم نيست كه من راه پريشان بكشم
3.گر خمر بهشت است بريزيد كه بي دوست-هر شربت عذبم كه دهي عين عذاب است
4.اينك آن خضري كه ميرآب حيوان گشته بود-زنده را بخشد بقا و مرده را حيوان كند

باید اعتراف کنم کار وحشتناک مشکلیه!! البته سوالاش هم مشکل شد فکر کنم!!

جواب هاش هم به زودی...
 
  • شروع کننده موضوع
  • #50

sayyed

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
653
امتیاز
297
نام مرکز سمپاد
شهيد قدوسي قم
شهر
قم
مدال المپیاد
کمی شیمی
دانشگاه
شريف
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

به نقل از fereshte :
شما از 12 شهریور تا حالا 20 دقیقه وقت نداشتین؟!!!

من این بیت رو "تو خود چه لعبتي اي شهسوار شيرين كار-كه توسني چو فلك رام تازيانه توست" یه جور دیگه خونده بودم. یعنی مصراع دومش رو...
"تو خود چه لعبتي اي شهسوار شيرين كار-كه در برابر چشمی و غایب از نظری" بالاخره کدومشون درسته؟! :-?

فقط یه سوال:
این بیت حافظ به نظرم خیلی کژتابی داره، به نظر شما کدومش درسته؟!(با توجه به علامت ها!)
"گفتم:سخن تو،گفت:حافظ گفتا: - شادی همه لطیفه گویان صلوات"
"گفتم:سخن تو گفت حافظ،گفتا:- شادی همه لطیفه گویان صلوات"
"گفتم:سخن تو،گفت:حافظ!گفتا:- شادی همه لطیفه گویان صلوات"
من گفتم هر سوال نزدیک بیست دقیقه نه کلا بیست دقیقه!
من سوال رو از داخل غزل حافظ که ردیفش توست انتخاب کردم! امکان ندارد اون چیزی باشه که شما میگین!(اون رو به بنده خدایی به دلخواه برای استفاده ی دیگه ای عوض کرده!)
خصوصیت ابیات حافظ هم همینه!
 

fereshte

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
13
امتیاز
1
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

A:2
B:3
C:4
E:1
D:4
F:3
G:4
امیدوارم یه دونش درست باشه!!!!
آخه زیاد روش فکر نکردم!
 

fereshte

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
13
امتیاز
1
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

به نقل از sayyed :
من سوال رو از داخل غزل حافظ که ردیفش توست انتخاب کردم! امکان ندارد اون چیزی باشه که شما میگین!(اون رو به بنده خدایی به دلخواه برای استفاده ی دیگه ای عوض کرده!)
من رفتم غزل حافظ رو نگاه کردم هم تو قسمت "ت" و هم "ی" هر دوشون هستن! از حافظ بعید بود تکراری بنویسه! مثل اینکه این مصرع رو خیلی دوست داشته!
 

Grave-Worm

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
287
امتیاز
154
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

جوابامو بگم؟!!!! بابا ، من تو اين آرايه ها زياد مشكل دارمااا!!!
جوابامو ميگم ، البته اميدوارم از7 تا ، 8 تارو غلط نزده باشم!!!
َA :2
D :1
E:3
G:4
B:1
C هم يا 1 جوابه يا 4 !!! من فكر كنم 1 باشه!!!
#-o #-o #-o {-8 {-8 {-8
 
  • شروع کننده موضوع
  • #54

sayyed

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
653
امتیاز
297
نام مرکز سمپاد
شهيد قدوسي قم
شهر
قم
مدال المپیاد
کمی شیمی
دانشگاه
شريف
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

دوباره برای این که نگید چرا جواب نمی دی : جواب هاش رو امشب قرار میدم!
 

mahaba

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
204
امتیاز
229
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 تهران
شهر
تهران
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

A : 2
B : 3
C : 1 (؟)
D : 4
E : 3
F : 3
G : 4
خیلی سخت بود ! #-o
 

Grave-Worm

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
287
امتیاز
154
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

الان شب هستشاااااااااااا!!!! جوابا پس كو؟!!!من فردا قلم چي دارم ، نميتونم منتظر بمونم! :( :(
 
  • شروع کننده موضوع
  • #57

sayyed

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
653
امتیاز
297
نام مرکز سمپاد
شهيد قدوسي قم
شهر
قم
مدال المپیاد
کمی شیمی
دانشگاه
شريف
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

A:2
B:2
C:3
D:1
E:1
F:3
G:4

پاسخ تشریحی اش رو هم فردا می ذارم... الان گرفتارم...
با عرض معذرت به خاطر سختی وحشتناک سوالام... خودم هم تو جواب دادنش مونده بودم!!:D
 

mahaba

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
204
امتیاز
229
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 تهران
شهر
تهران
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

پاسخ تشریحی نمی ذارین؟
بابا من به این جوابا اعتراض دارم :D
 
  • شروع کننده موضوع
  • #59

sayyed

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
653
امتیاز
297
نام مرکز سمپاد
شهيد قدوسي قم
شهر
قم
مدال المپیاد
کمی شیمی
دانشگاه
شريف
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

به نقل از mahaba :
پاسخ تشریحی نمی ذارین؟
بابا من به این جوابا اعتراض دارم :D
شرمنده خيلي مشغولم...
 
  • شروع کننده موضوع
  • #60

sayyed

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
653
امتیاز
297
نام مرکز سمپاد
شهيد قدوسي قم
شهر
قم
مدال المپیاد
کمی شیمی
دانشگاه
شريف
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : کنکوری ها!! (آموزشی)

و حالا پاسخ تشریحی:

پاسخ تشریحی:
A:
در بیت"عقل دیوانه شد آن سلسله ی مشکین کو-دل ز ما گوشه گرفت ابروی دلدار کجاست" این آرایه ها موجودند:
تشخیص: عقل مانند یک انسان بوده که دیوانگی به اون نسبت داده شده است.پس تشخیص وجود دارد. دل هم گوشه گیر شده است که یک عمل انسانی است و دوباره تشخیص!
استعاره: نیک می دانیم(یا اگر نمی دانید الان بدانید) که تمامی تسخیص ها استعاره اند. زیرا در واقع موجودی که جان بخشیده شده، به یک انسان که محذوف است تشبیه گشته است.
کنایه: گوشه گرفتن کنایه از از اجتماع بریدن و عزلت است.
ایهام: مشکین را می توان هم سیاه دانست و هم خوش بو!
تناسب(مراعات نظیر):این جا بین سلسله ی (مو) و ابرو تناسب را می توان برقرار کرد.
با توجه به این که تشبیه و اسلوب معادله نداریم(اگر هست پیدا کنید!)گزینه ی دوم صحیح است!

B:
تک تک ابیات دارای استعاره هایی هستند که باید بررسی کنیم:
1.شب تار است و ره وادي ايمن در پيش-آتش طور كجا موعد ديدار كجاست
شب تار استعاره از شرایط گمراه کننده ی جامعه، وادی ایمن استعاره از مقصد نهایی عارف بالله و آتش طور استعاره از راهنمایی است که در این مسیر وجود دارد! پس این جا سه استعاره داریم!
2.حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج-فكر معقول بفرما گل بي خار كجاست
باد خزان استعاره از ناملایمات روزگار(دهر) است و گل بیخار استعاره از حوادث مختلط تلخ و شیرین است! پس این جا دو استعاره داریم!
3.علم و فضلي كه به چل سال دلم جمع آورد-ترسم آن نرگس مستانه به يغما ببرد
جمع کردن فضل و علم آموزی از سوی دل تشخیص و استعاره دارد. نرگس استعاره از چشم معشوق است. این که چشم معشوق(=نرگس) به راهزنی بپردازد هم تشخیص و به تبع آن استعاره دارد! این جا هم سه استعاره داریم!
4.نرگسش عربده جوي و لبش افسوس كنان-نيم شب دوش به بالين من آمد بنشست
نرگس دوباره استعاره از چشم معشوق، عربده جو بودن چشم هم تشخیص و استعاره،افسوس خوردن لب هم تشخیص و استعاره است. پس این جا هم سه استعاره داریم.

با این اوصاف تعداد استعارات در گزینه ی دوم کمتر است!

C:
در گزینه ی اول دستان در کنار دام دو معنا می دهد: یکی دو دست است و دیگری به معنای حیله، شعبده، فریب و نیرنگ! بهتر است معنی دیگر دستان را همین جا به خاطر بسپارید!
در گزینه ی دوم بو به مانند بسیاری از ابیات دیگر در دو معنای امید و رایحه است!
در گزینه ی چهارم هم در عبارت"عهد آدم" دو معنای دوره ی آدم و هم چنین پیمان آدم(تلمیح به آیه الم اعهد الیکم یا بنی آدم ...)مستور است! پس این جا هم احتمالا!!ایهام داریم!
در گزینه ی سوم کلمه ای یافت نمی شود که دو معنا(ولو به خاطر تناسب با سایر اجزا) داشته باشد! آهو اینجا نمی تواند هیچ جا معنای عیب داشته باشد! کلمه ای هم در بیت که متناسب با معنای عیب باشد نداریم که ایهام تناسب پدید آید!
با این توضیحات گزینه ی سوم پاسخ صحیح است.

D:
در بیت "شهسوار من كه مه آيينه دار روي اوست-تاج خورشيد بلندش خاك نعل مركب است" این آرایه ها وجود دارد:
مراعات نظیر: بین ماه و خورشید و نیز بین شهسوار و نعل و مرکب تناسب هست.
کنایه: خاک نعل مرکب کسی بودن کنایه از بی ارزشی در برابر عظمت شخص است!
تشبیه: "ماه آیینه دار است" و "تاج خورشید خاک نعل است" دو تشبیه می باشند.
استعاره: اینجا ماه به انسانی مانند شده که آینه دار است تشخیص و به تبع آن استعاره داریم. تاج خورشید هم یک اضافه ی استعاری است به این تعبیر که خورشید مانند یک پادشاه است (پادشاه ذکر نشده) که تاج بر سر می نهد.
جناس ناقص: بین مه و من جناس ناقص موجود است.
تلمیح و ایهام و مجاز در بیت نداریم.
با این اوصاف گزینه ی اول پاسخ سوال است! (دیدین چه راحت بود؟!)

E: در بیت اول نوا در بیت به معنای تمکن مالی و شرایط مناسب زندگی است اما با توجه به واژه ی پرده(پرده خوانی=آواز خوانی) ایهام تناسب وجود دارد که نوا یادآور نغمه و نوا است!
من که در سایر ابیات ایهام تناسب نیافتم! شاید وجود داشته باشد!!!

F:
هر بیت را بررسی می کنیم:
1.هر ني كه بديدي به ميانش كمر عشق-تنگش تو به بر گير كه جز تنگ شكر نيست
در تنگ در بر گرفتن تنگ در معنای منتاسب با پهنا آمده و تنگ دوم به معنای بار شکر است. پس جناس تام داریم!
2.دره غين تو تنگ ميمت از آن تنگتر-تنگ متاع تو را عشق خريدار نيست
دقیقا مشابه بیت بالا و با همان ترتیب!
3.اگر نمود به ظاهر كه عشق زاد ز من-همي‌بدان به حقيقت كه عشق زاد مرا
هر دو زاد در این جا به معنای زائید است و جناس نداریم!
4.گفتم كه عهد بستم وز عهد بد برستم-گفتا چگونه بندي چيزي كه من شكستم
عهد اول به معنای پیمان و عهد دوم به معنای روزگار و دوران است! پس جناس تام داریم!

با این توضیح گزینه ی دوم صحیح است!

G:
دوباره تک تک ابیات را بررسی می کنیم:
1.يك زمانم بهل اي جان كه خموشانه خوش است-ما سخن گوي خموشيم كه چون ميزانيم
سخن گوی خموش بودن یک ترکیب متناقض نما است!
2.من چو در سايه آن زلف پريشان جمعم-لازمم نيست كه من راه پريشان بكشم
در سایه ی زلف پریشان بودن یعنی به مدد و به لطف آن زلف پریشان که چیزی که از این لطف حاصل شده است جمعیت خاطر(=آسودگی و فراغ) است که تناقض دارد!
3.گر خمر بهشت است بريزيد كه بي دوست-هر شربت عذبم كه دهي عين عذاب است
شربت گوارا نمی تواند عین عذاب آور باشد! این هم تناقض است!
4.اينك آن خضري كه ميرآب حيوان گشته بود-زنده را بخشد بقا و مرده را حيوان كند
زنده کردن مرده با آب حیات(=آب حیوان) مشکلی ندارد و تناقضی موجود نیست!

می بینید که پاسخش هم کم تر از خود سوالا نیست!

موفق باشید!
shm
 
بالا