- شروع کننده موضوع
- #1
- ارسالها
- 3,981
- امتیاز
- 32,649
- نام مرکز سمپاد
- فرزانگان امین
- شهر
- اصفهان
- سال فارغ التحصیلی
- 1390
مسلما هر ربات فوتبالیست زمانی امتیاز کسب میکنه که بتونه توپ رو وارد دروازه حریف بکنه.برای این کار نیاز به سیستم kick داره.درحال حاضر تیمها از 2روش ب هصورت رایج استفاده میکنن.البته بعضیها هم از ایده های کاملا خلاقانه استفاده میکنن.امسال یه تیم یه نفره(!) از ایلام از سیستم بالابر شیشه اتومبیل استفاده کرده بود!ولی معمولش 2تا سیستم هست.
1. سیستم پنوماتیک:
در این روش نیاز به سه تا قطعه مکانیکی هست:
1. مخزن هوا
2. شیربرقی
3. سیلندر
در این روش ربات با تشخیص در اختیار داشتن توپ دستور شوت رو به شیربرقی میده و شیریرقی با باز کردن مسیر عبور هوا امکان تخلیه ناگهانی هوا از مخزن به سمت سیلندرو فراهم میکنه و به این ترتیب سیلندر در یک لحظه به جلو پرتاب میشه و ضربه ای به توپ وارد میکنه و بعد با قطع دوباره شیربرقی جریان مسدود میشه و سیلندر به حالت عادی برمیگرده.
2. سیستم مغناطیس:
در این روش kicker از سه بخش اصلی تشکیل میشه:
1- سلنوئید
2- پرتابگر(plunger)
3- لوله پرتاب (launch tube)
سلنوئید که خب همونطور که میدونین سیم پیچیه به شکل استوانه که برای ایجاد میدان مغناطیسی کاربرد داره.
پرتابگر یه هسته ترجیحا فولادی هست که هرچه طولش بیشتر باشه قدرت بیشتری برای ضربه زدن داره. البته افزایش طول آن وقتی طولش بیشتر از 110 میلیمتره افزایش قدرت کمتری رو نتیجه میده تا زمانی که طولش از مقادیر کمتر از 110 تا 110میلیمتر افزایش پیدا میکنه.
وجود محفظه (Shield) برای محافظت از سایر بخشهای ربات از اثرات میدان مغناطیسی Kicker و همچنین محافظت Kicker از اثرات احتمالی سایر بخشهای ربات ضروریه.
جنس محفظه ترجیحا از فولاده. مسلمه که هرچی ضخامت این محفظه بیشتر باشه اثر حفاظتی بیشتری داره. ولی با تئجه به محدودیتها، محاسبه دقیقش نیاز به یه سری روابط داره.(حوصله ندارم اون روابطو بگم!چون خیلی پیچیده ست!)
درمورد سیم پیچ (Coil) چیزی که خیلی مهمه تعداد دور سم پیچه که هرچی بیشتر باشه قدرت بیشتری به kicker میده.ولی درعوض زمان واکنشش رو افزایش میده. درنتیجه تعداد دور مطلوب با توجه به سرعت و قدرت مورد نیاز رو باید با تجربه به دست آورد.
با اتصال جریان الکتریسیته به سیم پیچ، plunger به جلو پرتاب میشه و با قطعش باید اونو به عقب برگردوند.به این ترتیب به توپ در یک لحظه با قدرت زیاد ضربه وارد میشه و به سمت دروازه شوت میشه.
1. سیستم پنوماتیک:
در این روش نیاز به سه تا قطعه مکانیکی هست:
1. مخزن هوا
2. شیربرقی
3. سیلندر
در این روش ربات با تشخیص در اختیار داشتن توپ دستور شوت رو به شیربرقی میده و شیریرقی با باز کردن مسیر عبور هوا امکان تخلیه ناگهانی هوا از مخزن به سمت سیلندرو فراهم میکنه و به این ترتیب سیلندر در یک لحظه به جلو پرتاب میشه و ضربه ای به توپ وارد میکنه و بعد با قطع دوباره شیربرقی جریان مسدود میشه و سیلندر به حالت عادی برمیگرده.
2. سیستم مغناطیس:
در این روش kicker از سه بخش اصلی تشکیل میشه:
1- سلنوئید
2- پرتابگر(plunger)
3- لوله پرتاب (launch tube)
سلنوئید که خب همونطور که میدونین سیم پیچیه به شکل استوانه که برای ایجاد میدان مغناطیسی کاربرد داره.
پرتابگر یه هسته ترجیحا فولادی هست که هرچه طولش بیشتر باشه قدرت بیشتری برای ضربه زدن داره. البته افزایش طول آن وقتی طولش بیشتر از 110 میلیمتره افزایش قدرت کمتری رو نتیجه میده تا زمانی که طولش از مقادیر کمتر از 110 تا 110میلیمتر افزایش پیدا میکنه.
وجود محفظه (Shield) برای محافظت از سایر بخشهای ربات از اثرات میدان مغناطیسی Kicker و همچنین محافظت Kicker از اثرات احتمالی سایر بخشهای ربات ضروریه.
جنس محفظه ترجیحا از فولاده. مسلمه که هرچی ضخامت این محفظه بیشتر باشه اثر حفاظتی بیشتری داره. ولی با تئجه به محدودیتها، محاسبه دقیقش نیاز به یه سری روابط داره.(حوصله ندارم اون روابطو بگم!چون خیلی پیچیده ست!)
درمورد سیم پیچ (Coil) چیزی که خیلی مهمه تعداد دور سم پیچه که هرچی بیشتر باشه قدرت بیشتری به kicker میده.ولی درعوض زمان واکنشش رو افزایش میده. درنتیجه تعداد دور مطلوب با توجه به سرعت و قدرت مورد نیاز رو باید با تجربه به دست آورد.
با اتصال جریان الکتریسیته به سیم پیچ، plunger به جلو پرتاب میشه و با قطعش باید اونو به عقب برگردوند.به این ترتیب به توپ در یک لحظه با قدرت زیاد ضربه وارد میشه و به سمت دروازه شوت میشه.