ایرفویل چیست؟

  • شروع کننده موضوع
  • #1

mahdad

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
399
امتیاز
1,006
نام مرکز سمپاد
شهید ستاری(یا بقولی "شهید هوابرد")
بسم علت العلل
سلام بر همه ی عزیزان
من این تایپک رو زدم چون دیدم جاش خالیه
من همین اول یک چیز رو بگم:زبان اصلی مباحث هواوفضا انگلیسی است و شما هم بهتره به همین زبان مباحث رو یادبگیرید.
airfoil:​
به مقطع خاصی که با عبور هوا از اطراف آن ایجاد اختلاف فشار در بالا و پایین مقطع مینماید، ایرفویل گفته میشود و نیروی ایجاد شده نیروی آیرودینامیکی خوانده میشود. این شکل یک شکل کشیده ی دراز و باریک به شکل ماهی یا دوک است که جلوی آن گرد و عقب آن با زاویه کمی شکل مخروط می یابد. ایرفویل با مشخصات ذکر شده در مقطع عرضی یک جسم شکل داده شده تعریف و مورد بحث قرار میگیرد. ساده ترین مثال از یک ایرفویل مقطع عرضی یک بال هواپیماست که در شکل زیر قسمت های مختلف آنرا مشاهده میکنید.
6npil8roxpldaww522a1.png

خصوصیات ایرفویل گذشته از بال هواپیماها، اهمیت به سزایی در کاربردهای مهندسی و علمی در هواپیماها و کشتی ها، بالگردها، کمپرسورها، توربینها، فنها، پمپها، تونلهای باد کانالهای هیدرولیکی و آسیابها و خیلی کارها و صنایع و وسایل دیگر دارد. بیشتر مسائلی که در مورد ایرفویل با آن برخورد کردید مربوط به بال هواپیما میشود. یک کاربرد مهم و اساسی دیگر ایرفویل درتیغه ی توربین است و مربوط است به موتورهای توربینی و جت که دارای توربین و یا فن هستند. لازم به ذکر است که محاسبات ایرفویلهای توربینها به جهت اندازه ی مورد و شکل پیچیده تر و رفتارهای بیشتر به مراتب پیچیده تر و سخت تر از بال هواپیما میباشد. پیش از ارائه ی فرمولها(در پست بعدی) برخی تعاریف لازمند.
قسمت جلویی ایرفویل که لبه ی حمله (Leading Edge)نامیده میشود و اولین محل تماس با هوا میباشد و از نظر طراحی ظرافت و حساسیت بالایی دارد. قسمت انتهایی که لبه ی فرار (Trailing Edge)نامیده میشود و مانند یک لبه ی تیز است و در انتهای این محل هوای قسمت بالایی و قسمت پایینی به یکدیگر میرسند. روی آن که "سطح زبرین" یا "انحنایی رویی" (Upper Camber)نامیده میشود و زیر آن که "سطح زیرین" یا "انحنای زیرین" (Lower Camber)نامیده میشود. این مقطع، نسبت به یک خط مبنا که "خط وتر" نامیده میشود و لبه ی حمله را به لبه ی فرار متصل میکند تعریف میگردد.
bv4ie416sxcbgctc18q8.png



Chord Line :

خط مستقیمی که لبه ی حمله را به لبه ی فرار وصل میکند خط وتر نامیده میشود. تعاریف متعددی برای مکان این خط وجود دارد. در ایرفویل های خمیده (قوس دار) که سطح زیرین مقعری دارند، خط مناسب خطی است که بطور مماسی در زیر انحنای زیرین قرار گیرد و در قسمت زیرین لبه ی حمله و لبه ی فرار با آن سطح تماس داشته باشد. تصویر مقطع ایرفویل بر روی این خط، وتر نامیده میشود و طول وتر را با حرف c نشان میدهند. ایرفویل هایی که بیشتر در ملخ ها و فن ها مورد استفاده قرار میگیرند، غالبا از سطح زیرین صاف و تختی برخوردارند و نظر به اینکه قسمت اعظم خط وتر با انحنای زیرین تماس دارد، لبه ی حمله (مدور) تنها قسمتی است که از این خط جداست. در صورتی که مقاطع (ایرفویل) مورد استفاده از نوع متقارن یا کم انحنا باشند خط وتر بصورت خطی تعریف میگردد که مرکز انحنای لبه ی حمله را به مرکز انحنای لبه ی فرار متصل میکند. به محض آنکه خط وتر طرح شود، انحنای فوقانی یا رویی بوسیله ی مختصات انحنایی که در درصد های مختلف ترسیم شده اند، مشخص میشود و انحنای زیرین را ترسیم مختصات زیرین در همان جایگاه مشخص میکند.

Mean Camber :

خطی است که هر نقطه آن به یک اندازه از مرزهای سطوح زیرین و رویی فاصله دارد و این فاصله ها عمود بر خط مرکزی اندازه گیری میشود. به بیان ساده تر خط میانی خطی است که شکل ایر فویل را به دو قسمت مساوی در جهت طول ایرفویل تقسیم میکند. در اکثر کاربردهای ایرفویل این خط با فاصله ی کمی بر بالای خط وتر انحنا میابد و در تیغه های توربین نیز به میزان بیشتر انحنا میابد.


نسبت وتر/ضخامت :

حداکثر ضخامت کل بنام t خوانده میشود و نسبت t بر وتر(c) به عنوان نسبت ضخامت بر وتر نامیده میشود و به عنوان درصد % t/c بیان میشود. موقعیت حداکثر ضخامت بسیار مهم است . در جنگنده های سریع امروزی از بال بسیار نازکی همراه با t/c برابر 6% برخوردار هستند. برای وسایل نقلیه ی پرنده ی بزرگ و کم سرعت میزان 20% در این نسبت امری عادی است. برخی از ایرفویل های مکشی حتی نسبت 40% یا 50% را دارا هستند.


انحنای خط مرکزی یا حداکثر انحناء :

این مسئله بعنوان حداکثر ارتفاع خط مرکزی بر بالای خط وتر تعریف میگردد که طول وتر آنرا تقسیم میکند. ایرفویل های عادی هواپیما از منحنی های 2% یا 4% برخوردار هستند که عدد نخست اشاره به مقاطع ایرفویل متقارن دارد که در دم ها مورد استفاده قرار میگیرند.بطور کلی هر چه میزان انحناء بیشتر باشد مقدار بیشتری از ایرفویل در بالای خط وتر قرار میگیرد و نیروی برآ ی بیشتری تولید میشود، اما در همین زمان نیروی پسا نیز به تندی بر روی مقطع ایرفویل افزایش میابد.

زاویه ی حمله :

زاویه ای است بین خط وتر و باد یا جریانی که به ایرفویل برخورد میکند و آنرا با علامت بر حسب درجه یا رادیان مورد استفاده قرار میدهند. توجه کنید که نباید این زاویه را با زاویه ی قرار گرفتن تیغه روی دیسک توربین اشتباه بگیرید. چون زاویه نصب زاویه ای است بین خط طولی موتور و خط وتر ایرفویل.

منبع :کتاب اصول پرواز
 

3ggerman

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,718
امتیاز
1,411
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : ایرفویل چیست؟

یه سوال .
بال هواپیما رو در نظر بگیرید.توی فلت ایرفویل و سمی سیمتریکال ها اختلاف فشار هوا و در نتیجه وجود لیفت باعث بالارفتنه . ولی توی سیمتریکال ها انحنای بالا و پایین یکیه. خب .. الان اختلاف فشار داریم؟ چه طوری ؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

mahdad

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
399
امتیاز
1,006
نام مرکز سمپاد
شهید ستاری(یا بقولی "شهید هوابرد")
پاسخ : ایرفویل چیست؟

به نقل از 3ggerman :
یه سوال .
بال هواپیما رو در نظر بگیرید.توی فلت ایرفویل و سمی سیمتریکال ها اختلاف فشار هوا و در نتیجه وجود لیفت باعث بالارفتنه . ولی توی سیمتریکال ها انحنای بالا و پایین یکیه. خب .. الان اختلاف فشار داریم؟ چه طوری ؟
نگاه کنید این که شما برایsemi symmetricalگفتید از قانون برنولی و همچنین مثبت بودنangle of attackبهره می برن ولی symmetricalهافقط از مثبت بودنa.o.a(angle of attack)سود می برن و این نوع ایر فویل فقط کارش هدایتairflow به زمین و در نتیجه عکس العمل و تولید نیرویliftهستش اینو ببینید:
http://www.av8n.com/how/htm/airfoils.html
 

3ggerman

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,718
امتیاز
1,411
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : ایرفویل چیست؟

به نقل از مه داد :
نگاه کنید این که شما برایsemi symmetricalگفتید از قانون برنولی و همچنین مثبت بودنangle of attackبهره می برن ولی symmetricalهافقط از مثبت بودنa.o.a(angle of attack)سود می برن و این نوع ایر فویل فقط کارش هدایتairflow به زمین و در نتیجه عکس العمل و تولید نیرویliftهستش اینو ببینید:
http://www.av8n.com/how/htm/airfoils.html
خب شما میگید مثبت بودن aoa باعث تولید lift میشه ؟ خب این مثبت بودن زاویه... باید زاویه بین بال و بدنه باشه؟ چون اگه این زاویه نباشه همون اول موقع بلند شدن نیروی لیفت تولید نمیشه.
این نوع ایرفویل کاربردش کجاست ؟ مزیتی هم داره نسبت بهsemi symmetrical و فلت ها ؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #5

mahdad

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
399
امتیاز
1,006
نام مرکز سمپاد
شهید ستاری(یا بقولی "شهید هوابرد")
پاسخ : ایرفویل چیست؟

a.o.aزاویه ی بین بال و بدنه هست که قابل تغییر توسط خلبان است و اگه در شرایطی خلبان نتونه خوب کنترل کنه و در پرقدرت ترین هواپیما باری-مسافربری جهان(dream lifter)این عدد به 18درجه می رسه و اگه بیشتر از این شود اصطلاحا" می گن که هواپیما stallشده و در هواپیما های غیر جنگی برگندوندن این حالت فقط در 1ثانیه ممکنه.
این چیزی که شما می گین کل دنیا دنبال همین علم هست ولی چیزای کمی که من می دونم حاکی از اینه که:
یرای مثال قطر بال 747بزرگتره یا f-22 rap؟؟؟؟؟
مسلما" 747یعنی تفاوت بین زیر و روی بال در 747هشت برابرf-22است پس در 747از قانون برنولی( که همون اختلاف فشار ساکن و متحرک و...) استفاده می کنه ولی اکثر هواپیما های جنگنده زیر8تن از این قانون استفاده نمی کنن یعنی ایرفوبل آنهاsymmetricalاست وتولید نیرویliftدر هواپیما های جنگنده با زیاد کردن a.o.aحتی تا 30درجه اعمال می شه و فقط 0001/0قدرت liftجنگنده از قانون برنولی تا مین می شه.برای همینه که در 747از semiاستفاده شده ولی در f-22rapاز symmetricalها.
 

3ggerman

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,718
امتیاز
1,411
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : ایرفویل چیست؟

چند تا چیز :
1- اونجوری که من میدونم بال دو قسمت داره . متحرک و ثابت. قسمت متحرک بال که برای ایجاد aoa هست . خب حالا توی سیمتریک ها همین قسمت متحرک و aoa که میسازه کافی ه برای تولید نیروی لیفت ؟ من نمیتونم درک کنم . مگه اینکه کل بال متحرک باشه .
2- قسمت پستتون واسه کاربرد سیمتریک ها , الان شما به دلیل محدود بودن وزن گفتین ازش استفاده میشه دیگه ؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #7

mahdad

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
399
امتیاز
1,006
نام مرکز سمپاد
شهید ستاری(یا بقولی "شهید هوابرد")
پاسخ : ایرفویل چیست؟

نه خير به اين دليل كه در جنگنده ها تفاوت بين سطح مقطع خيلي كمه واينكه تا انجايي من ميدونم در جنگنده ها كل بال تغيير زاويه ميده
وچون اين اختلاف بين سطوح مقطع كمه.باعث ايجاد توليد ليفت كافي نميشه(قانون برنولي) پس مجبورن از تغيير زاويه و سيمتريكال ها استفاده بشه
 

3ggerman

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,718
امتیاز
1,411
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : ایرفویل چیست؟

خب اگه کل بال تغییر زاویه بده درست میشه ! جالبه .
در مورد این سطح مقطع که میگین. چرا فلت نه؟ به نظر من جنگنده ها بیشتر فلت هستن نه ؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #9

mahdad

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
399
امتیاز
1,006
نام مرکز سمپاد
شهید ستاری(یا بقولی "شهید هوابرد")
پاسخ : ایرفویل چیست؟

سلام
یا من دارم بد توضیح می دم یا... :-[
من هم دارم همینو می گم(می نویسم):1-در جنگنده ها:استفاده از ایرفویل فلت و سیمیتریکال-توبید نیروی لیفت توسط زاویه دادن بهaoa
2-در مسافربری و باری:استفاده از ایرفویل های camberدار و سمی سیمیتریکال-تولید نیروی لیفت با استفاده از قانون برنولی و زاویه دادن به قسمت متحرک ایرفویل یاهمونaoa
 

3ggerman

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,718
امتیاز
1,411
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : ایرفویل چیست؟

فلت رو کجا گفتین؟ :-?
من میگم اگه به سطح مقطع ه که فلت خیلی بهتر از سیمتریکه . سوال اینه چرا سیمتریک به جای فلت ؟ چیش بهتره ؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #11

mahdad

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
399
امتیاز
1,006
نام مرکز سمپاد
شهید ستاری(یا بقولی "شهید هوابرد")
پاسخ : ایرفویل چیست؟

سلام
من منظور شما رو کامل متوجا نشدم ای صفحه رو ببینید و بعد بگید کدوم نوع مد نظرتونه و در ضمن هی چ ایر فویل رو شما پیدا نمی تونید بکنید که هم رو و هم زیر اون فلت باشه چون ان وقتleading edgeاون تیز مانند یا با قطر کم می شه و در سرعت بالا ی 100nmبه احتمال98%شکل ایرفویل تغییر کلی پیدا می کنه چون تنش بسیار زیادی رو لبه ی فرار تحمل می کنه.
http://www.airfieldmodels.com/information_source/math_and_science_of_model_aircraft/rc_aircraft_design/plotting_airfoils/about_airfoils.htm
 

3ggerman

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,718
امتیاز
1,411
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : ایرفویل چیست؟

من دارم : Flat-Bottom Airfoil رو میگم .
به نقل از مه داد :
نه خير به اين دليل كه در جنگنده ها تفاوت بين سطح مقطع خيلي كمه واينكه تا انجايي من ميدونم در جنگنده ها كل بال تغيير زاويه ميده
وچون اين اختلاف بين سطوح مقطع كمه.باعث ايجاد توليد ليفت كافي نميشه(قانون برنولي) پس مجبورن از تغيير زاويه و سيمتريكال ها استفاده بشه
اینجا شما گفتین از Symmetrical Airfoi توی جنگنده ها استفاده میکنن و دلیل رو هم سطح مقطع گفتین .
من میگم خب چرا flat نه ؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #13

mahdad

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
399
امتیاز
1,006
نام مرکز سمپاد
شهید ستاری(یا بقولی "شهید هوابرد")
پاسخ : ایرفویل چیست؟

سلام
اولا" که در هیچ هواپیمای در دوره ی مدرنیته(از سال 1970تاحالا)دیگر از flat-bottom airfoilاستفاده نمی شه چون:
1_این ایرفویل فقط به درد کسانی که در حال اموزش هستن و هواپیما هایی که با سرعت زیر200nmحرکت می کنن می خوره.
2-با کم شدن سرعت.کارایی این نوع ایرفویل 50%بیشتر از دیگر ایرفویل ها کم می شود.(باید موتور سوخو33 رو هواپیمای 1تنی با این نوع ایر فویل ببندیم.) و معمولا" از این نوع ایرفویل درtelemasterها(هواپیمای مدل) و هواپیما های ملخی که طراحی آنها به جنگ جهانی دوم بر می گرده. استفاده می شه.
مثل:
sf04.jpg

Decathlon_Header.jpg

3-یک بحث بسیار مهم دیگه در علم هواوفضا نوآوری و طراحی بسیار کارآمد هستش و این نوع ایرفویل ها هیچ کدام از این دو ویژگی رو نداره.(داغون)
 
بالا