پاسخ : اطلاعات / اصطلاحات
مقدمه
هدف ما ، بیان چکیده ای از تئوری عظیم موسیقی به زبانی خیلی ساده است تا هنر جویان مبتدی به فراگرفتن تئوری موسیقی علاقه مند شوند
صدا
صدا پدیده ای است که به وسیله ی ارتعاشات یک جسم به وجود میآید ، اما هر صدایی ، صدای موسیقیایی نیست
یک صدای موسیقیایی بر اثر ارتعاشات منظم یک جسم به وجود میآید و در آن میزان زیر و بمی (نازکی و کلفتی) صدا به راحتی قابل تشخیص است
خط موسیقی
هنر موسیقی را به وسیله ی خط موسیقی میتوانیم ثبت کنیم که این خط در همه جای دنیا یکسان و به عبارتی بین المللی است ، برای مثال وقتی در ایران موسیقی مکتوب شود ، موسیقیدانان کل دنیا به راحتی میتوانند آن را مطالعه کنند
اسم نت ها
برای همه صداهای موسیقیایی از بم ترین تا زیرترین فقط هفت اسم است که به آن نامگذاری
هجایی گویند
SI LA SOL FA MI RE DO
دو ر می فا سل لا سی
به گونه ای دیگر نیز میتوان نت ها را نام گذاری کرد که به آن نامگذاری
الفبایی گویند
B A G F E L C
دو ر می فا سل لا سی
با اینکه فقط هفت اسم برای نت ها وجود داره ولی وسعت صداهای اصلی موسیقی بیش از شصت صوت است،اما چگونه؟
همیشه بعد از هفتمین نت ، نام نت ها ازاول تکرار میشود و این تکرار ، تا پایان یافتن اصوات موسیقی ادامه پیدا میکند ، البته
بسامد( تعداد حرکات نوسانی در زمان معین) نت های تکرار شوندی هر بار ، دو برابر بسامد نت های هم اسم قبلیش می شود که به فاصله ی این دو نت همنام
اوکتاو گفته میشود
حامل
برای اینکه بتوان نت های موسیقی را به صورت پی در پی (همانطور که گفتیم) نوشت ، از خطوطی به اسم خطوط حامل به استفاده میشود ،
حامل 5 خط موازی با فاصله های مساوی است که نت های موسیقی
روی خطوط ، بین خطوط ، و پائین خطوط نوشته میشوند
بنابراین بر روی هر حامل میتوانیم 11 نت بنویسیم
شکل نت ها
اگر به یک ملودی که به وسیله ی یک ساز زده میشود گوش دهید ، حتما متوجه میشود که بعضی از صدا ها کوتاه تر و بعضی کشیده تر نواخته میشوند ، اینکه ارزش زمانی هر صدا چقدر باشد به وسیله ی شکل نت ها معلوم میشوند این شکل ها میتوانند هر جای خطوط حامل قرار بگیرند ولی بر روی زیر و بمی بودن صدا نامی توانند تاثیر گذار باشند ، هر یک از هفت نت موسیقی می تواند به هفت شکل مختلف (گاهی هم بیشتر) نمایش داده شوند ، حال ما اینجا هفت شکل را به همراه ارزش زمانی آن ذکر کردیم:
شکل اول : به این شکل "نت گرد" گفته میشود . در حال حاضر به عنوان بزرگترین ارزش زمانی محسوب میشود و به همین دلیل معیاری برای اندازه گیری اشکال دیگر است ( اررش زمانی این شکا چهار ضرب است ،که میتوان هنگام نواختن یک نت به وسیله ی ساز ، هم زمان با پا ضرب گرفت ، مثلا برای شکل گرد (نتی که با این شکل باشد) چهار ضرب با پای خود میزنیم به این ترتیب که هر حرکت پا از زمانی مه پا بالا است تا وقتی به پایین برسد و دوباره این جابه جایی انجام شود یک ضرب محسوب میشود
البته سرعت ضرب گرفتن با پا به ضرب آهنگ مورد نظر بستگی دارد
شکل دوم : به این شکل "نت سفید" گفته میشود ، ارزش زمانی این شکل نصف (1/2) نت گرد است ، (با پا میتوان دو ضرب گرفت)
شکل سوم : به این شکل "نت سیاه" گفته میشود ، نصف نت سفید و عبارتی دیگرد (1/4) نت گرد (با پا میتوان یک ضرب کامل گرفت)
شکل چهارم : به این شکل " نت چنگ" گفته میشود و ارزش زمانی آن نصف نت سیاه یعنی (1/8) نت گرد است (نصف یه ضرب کامل)
شکل پنجم : به این شکل "دولاچنگ" گفته میشود که ارزش زمانی آن نصف چنگ و یا (1/16) نت گرد است ( برای این نت نمیتوان با پا ضرب گرفت ولی برای هر چهار نت دولاچنگ میتوان یک ضرب با پا گرفت البته اگر چهار نت دولاچنگ به دنبال یکدیگر آمده باشد)
شکل ششم : به این شکل "سه لا چنگ" که ارزش زمانی آن نصف دولاچنگ و به عبارتی دیگر (1/32) نت گرد است
شکل هفتم : به این شکل "چهار لا چنگ" گفته میشود و ارزش زمانی آن نصف سه لا چنگ یعنی (1/64) نت گرد میباشد
(منبع 20رپ)