• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

پانترکیسم

  • شروع کننده موضوع
  • #1

əlireza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,918
امتیاز
8,631
نام مرکز سمپاد
..
شهر
..
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
---
نمیدونم جاش اینجاس یا نه
لطفا پاکش نکنین.
اگه جاش اینجا نبود منتقلش کنید

متاسفانه در جامعه و بویژه درمراکز علمی و فرهنگی ما رسم بر این شده که افرادی را که سعی در شناختن و شناساندن زبان و فرهنگ مادری خود دارند، با القاب و صفتهایی مانند: جدایی طلب، نژادپرست و عامل بیگانه مورد هجوم قرار می دهند.در این میان ترکهای ایران به خاطر اینکه بزرگترین «اقلیت» را تشکیل میدهند، بیشتر در معرض اینگونه اتهامات قرار دارند. عنوان «پانترکیست» اصلی ترین تهمتی است که برخی از اقشار تحصیلکرده و روشن فکر ترکها مجبور به تحمل آن هستند.

متاسفانه اغلب مردم حتی خود ترکها شناخت درستی از این پدیده و فعالیتهای آن ندارد. ناگفته نماند دلسرد کردن قومی که بزرگترین سهم را در حفظ تمامیت ارضی کشور داشته اند واز هیچ گونه جانبازی و رشادت در راه آن دریغ نورزیده اند، ظلم بزرگیست که جفا کارانه در حق این مردم اعمال می شود. بدیهی است که مردمی که در تمامی جنبش های مذهبی و ملی از مشروطه تا دفاع مقدس، حضور فعال داشته اند؛ با درایت و هوشیاری خود، هرگز آلت دست دولت هایی قرار نگرفته و نخواهند گرفت که مطامع خود را در خاک کشور ما جستجو می کنند. در این مقاله سعی شده است پدیده پان تورکیسم و تاریخچه و اهداف وسیاست های آن مورد بررسی قرار گیرد تا خواننده محترم با آگاهی بیشتر برخورد مناسب تری با این پدیده و تبعات آن داشته باشند.

"پان" کلمه ای است یونانی به معنی کل وهمه. نهضت ها ومکتب های فکری فراوانی در طول تاریخ با عناوینی دارای پیشوند "پان" وپسوند "ایسم" بوجود آمده اند و هدف آنها اتحاد بیشتر مردمانی بوده که دارای حلقه های مشترکی می باشند. نهضت هایی مانند: پان عربیسم، پان اکاندیناویسم، پان ژرمانیسم، پان اسلاویسم و... .و جالب اینکه تقریبا هیچیک از این نهضتها به هدف غایی خویش نرسیده اند.
بعد از مطرح شدن نظریه ی یکسانی ریشه زبانهای ترکی، مغولی، تنگوزی، فنلاندی، مجارستانی، و بسیاری از زبانهای آلتاییک و تئوریکی هم ریشه گی نژادی ترکها؛ حرکتی سیاسی در اروپای شرقی پا گرفت و بین روشنفکران رواج یافت که حدف آن اتحاد سیاسی تمام مردم ترک و ایجاد فدراسیونی با وسعتی از مجارستان تا کرانه های اقیانوس آرام بود. نام این نهضت پان تورانیانیسم نهاده شد که از کلمه فارسی"تورانیان" به معنی " ترکها" گرفته شده بود.

زمانی که در طول جنگ جهانی دوم ژوزف استالین، پان اسلاویسم را بطور جدی مطرح کرد؛ سیاست مداران مجارستانی سعی کردند با تقویت پان تورانیانیسم رابطه محکمی با ممالک ترک برقرار کنند تا مانع گسترش پان اسلاویسم در مجارستان گردد. در سالهای بعد تئوری یکسانی ریشه زبان و نژاد از سوی دانشمندان رد شد و پانتورانیانیسم عملا به فراموشی تاریخ سپرده شد.

پان ترکیسم به شکل کنونی آن برای اولین بار در کریمه و در حاشیه ی رود ولگا به وجود آمد. در سال 1883 اسماعیل بیگ کاسپرینسکی (کاسپرالی) یک ترک اهل کریمه روزنامه ای به اسم ترکو مان را منتشر ساخت که ایده ی اتحاد ترکها توسط این روزنامه مطرح شد و در بین اقلیت های ترک گسترش یافت. گاسپرینسکی سعی کرد واژه های عربی و فارسی از ترکی عثمانی، زبانی عمومی و ساده برای تمام ترک های دنیا ایجاد کند. اما گویشهای متفاوتی از زبان ترکی در آن زمان رایج بود که ترکی عثمانی تنها یکی از آنها بود. بنابراین ابداع یک زبان عمومی بی نتیجه ماند. بعدها دولت شوروی با تحمیل الفبای" سیریلی" (روسی) به مردمان ترک این کشور به تفاوتهای بین زبانهای ترکی دامن زد.

بعد از سال 1905 ترک های تاتار بسیاری به سرزمین عثمانی مهاجرت کردند. یکی از آنها یوسف آکچورا اوغلو یک تاتار اهل حازان بود که در استانبول یک روزنامه «تورک یوردو» (سرزمین ترک ها) را منتشر کرد که اتحاد سیاسی ترک ها را تبلیغ میکرد. در آن زمان سه مکتب فکری متفاوت در ترکیه کنونی حاکم بود: گرایش مذهبی(اسلامی)، گرایش ملی(عثمانیسم) و ترکیسم که اکچورا اوغلو در کتاب خود تحت عنوان: اوچ طرز سیاست ( سه نوع سیاست) با تبلیغ ترکیسم، اولین پایه های تئوریک بان ترکیسم را بنا نهاد. در سال 1908 یک آذربایجانی به نام علی حسین زاده با مقاله ای بانام «تورکلشمق، اسلاملاشماق، زامانلاشماق» (ترکیسم، اسلامگرایی و مدرنیزاسیون) پان ترکیسم را گسترش بیشتری داد.

بین اولین سالهای 1913 تا 1918 که عثمانی درگیر جنگ تلخی با روسیه(جنگهای کریمه) بود، سران امپراطوری عثمانی با زیرکی از پانترکیسم حمایت تبلیغاتی کردند تا روحیه جنگجویی سپاه روس را که سربازان ترک فراوانی داشت تضعیف کنند. انقلاب بلشوییکی سال 1917 در روسیه، پان ترکیسم را در این کشور ریشه کن کرد. هرگونه تلاش ترک ها توسط کمونیست ها سرکوب میشد. حتی مسکو نهایت تلاش خود را برای تفکیک و تضعیف ترک ها بکار برد.

در همین زمان در عثمانی انجمن های متعصبی برای تبلیغ ترکیسم تاسیس میشد و نویسندگان و روشنفکران بسیاری به آنها گرایش پیدا کردند. انجمن هایی مانند جامعه ترک و اوجاق تورک که نویسندگان بسیاری به حمایت از آنها برخواستند. ضیاگؤگ آلپ یکی از آنان بود. در نظر گؤگ آلپ سرزمین مادری و موطن اصلی تبار ترک تنها ترکیه و ترکستان (شمال ایران) نبود، بلکه او به سرزمین پهناور وبی انتهای «توران» می اندیشید که این نشر وی مورد استقبال فراوان پان تورکیسم قرار گرفت و یا هیلده ادیب ادوار نویسنده رمان «یئنی توران» (توران نوین)در قالب داستان به تحسین وتجلیل از اساطیر و گذشته افسانه آمیز و آینده قوم ترک نمود. نویسندگان پان تورکیست در انتظار ظهور دوباره قهرمانی مثل آتیلا و چنگیز و... در کسوت مردان متمدن امروزی بودند. سمبل این گروه یک گرگ ماده خاکستری رنگ «بز قورد» به عنوان مادر نژاد ترک بود که قبل از مسلمان شدن ترکها مورد ستایش آنها قرار داشت.

در دهه های 1920 و 1930 کمال آتاتورک با رواج ناسیونالیسم ملی ریشه پان تورکیسم را برای مدتها در ترکیه خشکاند. هر چند رویای اتحاد ترک زبانها همچنان بین طرفداران پان تورکیسم در ترکیه و شوروی باقی ماند. سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 شرایط را برای احیای مجدد پان تورکیسم محیا نمود. اکنون دیگر ترکیه تنها حکومت مستقل دنیا نبود. ازبکستان، اذربایجان، ترکمنستان،قرقیزستان و قزاقستان 5 کشور ترک بودند که از این سال استقلال یافتند. در همان سال نخستین گرد همایی نمایندگان ملل ترک در شهر حازان در حاشیه رود ولگا برگزار شد. این اقدام نقطه عطفی در تاریخ پان ترکیسم محسوب شد چون اولین حرکت سازمان یافته این نهضت بود. امروزه دهها نهادی به نام TPA همه ساله نشستهای منظمی را در مراکز حکومتهای ترک برگزار می کند پان ترکیسم در مراکز کشورهای چین،بلغارستان،ایران ،روسیه،یونان و... که اقلیت های ترک بسیاری را در خود جای می دهند، همواره پدیده شوم و منفوری بوده یقینا هر حرکتی با هدف اتحاد ترکها به عنوان خطری جدی برای تمامیت ارضی این کشورها تلقی می شود. کشورهای غربی نیز به خاطر وحشت از اتحاد سیاسی ترکها همیشه سعی در مقابل جدی با آن داشته اند.

آنکارا که به خوبی در طول تاریخ از احساسات مردم ترک دنیا بهره جسته اکنون نیز داعیه رهبری پان ترکیسم را دارد. در عین حال دولت ترکیه که حاضر به خطر انداختن روابط خود با اتحادیه اروپا و آمریکا نیست نقش رهبری خود را در بعد سیاسی کم رنگتر کرده و بیشتر سعی در تقویت محوری خود در بعد فرهنگی نموده است.
عقاید افراطی پان ترکیستی همواره مردم ترک سراسر جهان را در مضیقه قرار داده وباعث شده هرگز به حقوق حقه خود نرسند.در اکثر کشورهایی که اقلیت ترک دارند ظلمهای فراوانی به مردم ترک تبار شده. در بعضی کشورها دست به تحریف تاریخ زده اند تا وانمود کنند که مردم آن کشور ترک نیستند یا زبانی که با آن صحبت میکنند ترکی نیست. در ایران این معضل در زمان حکومت پهلوی به اوج رسید. تاریخ نویسان وانمود کردند که همه ایرانی ها از نژاد آریایی هستند واقلیت هایی که در ایران زندگی می کنند از سایر مناطق به این نقاط آمده اند و از نژاد پست تر می باشند.در حالی که مطالعات علمی به روشنی ثابت کرده که ترکها سالهای سال پیش از ورود آریایی ها در ایران زندگی میکردند و دارای تمدن درخشانی بوده اند و زبانی که تمامی مردم ایران باستان قبل از ورود آریایی ها استفاده میکرده اند همگی از خانواده زبانهای التصاقی (اورال-آلتاییک) بوده که پدر زبان ترکی امروزی محسوب می شود و زبان کنونی مردم ترک ایران هم لهجه های مختلفی از گویش آذربایجانی است که از زبانهای ترکی محسوب می شود.
مایوس ساختن و تهدید کردن کسانی که سعی در مطالعه و شناساندن فرهنگ مادر خود دارند با دادن القابی مانند پان ترکیسم بدتر از تمامی ظلمها و ستم هایی است که بر این مردم رفته است.

نشریه دانشگاهی اردم - سال دوم - شماره پنجم - آیت حسینی
نشریه علمی فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران، اردم ، شماره پنجم سال

فک نکنم کسی موافق این عقاید تو ایران باشه(هستنا ولی ایرانی نیستن :| )
نظر شما چیه؟
چقدر همچین افرادیو تو جامعه دیدین؟!
چند باری هم به من گفتن پانترک.حتی تو این سایت
 

dorna

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,588
امتیاز
4,448
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین1
شهر
اصفهان
پاسخ : پانترکیسم

به نظرتون چی مرز بین یه پانترک رو با یه شخصی که سعی میکنه فرهنگ قومیت خودش رو بشناسه و بشناسونه تعیین میکنه؟من شخصن دیدم افرادی رو که به شدت رو فرهنگشون و جلوگیری از تغییر توش تاکید دارن؛میشه اسمشون رو پان گذاشت؟
اصلن شما به چه تفکراتی تفکرات پانترکیستی یا پان عربیستی و...میگید؟
 

farshidGCD

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,747
امتیاز
7,905
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
MMU
رشته دانشگاه
IBM - ID
پاسخ : پانترکیسم

شما ملاک و معیار تعلق به یک کشور، یک جامعه، یک گروه رو چی میدونی؟
اگه ملاک صرفا متولد جایی بودنه (به عبارتی این که گروه فرد رو متعلق به خودش بدونه) یعنی هر فردی توی ایران به دنیا اومده سوای این که خودش چی میخواد و چه اعتقادی داره ایرانیه (که مثال نقض زیاد داریم، مثلا اسرائیلی هایی که تو ایران دنیا اومدن یا افرادی که فقط محل تولدشون یه کشور دیگه بوده ولی کل زندگیشون محلی دیگه بوده)
اگه ملاک حس و باور تعلق به گروهه، یعنی کسی که توی ایران دنیا اومده ولی به ایران تعلق خاطر نداره ایرانی نیست (که بازم مثال زیاد داریم)

فک نکنم کسی موافق این عقاید تو ایران باشه(هستنا ولی ایرانی نیستن :| )
حالا اگه تو معیارت اولیه چرا کسی که عقیده پان ترکیسم داره رو ایرانی نمیدونی؟
و اگه ملاکت دومیه چرا باهاشون مخالفی؟ (اینجور که استنباط کردم از اسمایلی و لحن حرفات)

×_×_×_×_×_×_×_×_×_×

طبق جامع شناسی ملاک ملیت فرد یا شناختن یک فرد با یک گروه دو چیز عمومیه:
- این که فرد خودش رو متعلق به گروه بدونه
- این که گروه فرد رو متعلق به خودش بدونه
و این تعریف بدون نداشتن یکی از این دوتا ناقصه و قابل قبول نیست، و اگه یک جامعه برخلاف این معیار شکل گرفته باشه مشکل پیدا می کنه و هیچوقت جامعه ایده آل نمیشه
البته این توی گروه قابل کنترله، ولی وقتی راجع به کشور جرف می زنیم متاسفانه یه بحث چرتی داریم به نام تمامیت ارضی! یعنی طرف اعتقادش پان ترکیسمه، پان کردیسمه، پان بلوچیسمه، پس مسلما تعلق خاطر به کشور نداره و تمام انرژی و تلاشش برای کشورش نیست و میخواد جدا بشه، از طرف دیگه کشور با اعتقادش موافقت نمی کنه و به زور میخواد به اون بقبولونه که تو ایرانی هستی
همچین چیزی ابدا قابل قبول نیست! اگه خودشو ایرانی نمیدونه چرا از یه طرف بهش بگیم که تو ایرانی هستی و از طرف دیگه بهش یگیم کسی که همچین عقیده ای داره ایرانی نیست؟
خوب ولش کنیم بره زندگیشو بکنه!
تجربه اش رو هم دیدیم که این کار موفقیت آمیزه، نمونه معاصرش کردستان عراق و کردستان ما
کردستان عراق رو ببینید، الان به صورت یه منطقه جدا اداره میشه و مثلا یکی از کشورهای موفق در زمینه توریسمه، سازندگیش بالاست و...
کردستان ما اقلیتی محسوب میشه که حکومت بهش رسیدگی نمی کنه، یکی از محروم ترین استان هاست، حتی روستاهایی داره که هنوز لوله کشی آب و تلفن ندارن و...


یا مثلا بلوچستان، خوزستان، یا همین آذربایجان شما
اصلا لیست استان های محروم رو نگاه کنی اولین هاش استان های اقلیت های قومی هستن
خوب وقتی م بخاطر عقیدشون بهشون رسیدگی نمی کنیم و حتی میگیم ایرانی نیستید، چرا باز چارچنگولی چسبیدیمشون؟





×_×_×_×_×_×_×_×_×

به نقل از Dorna :
به نظرتون چی مرز بین یه پانترک رو با یه شخصی که سعی میکنه فرهنگ قومیت خودش رو بشناسه و بشناسونه تعیین میکنه؟من شخصن دیدم افرادی رو که به شدت رو فرهنگشون و جلوگیری از تغییر توش تاکید دارن؛میشه اسمشون رو پان گذاشت؟
اصلن شما به چه تفکراتی تفکرات پانترکیستی یا پان عربیستی و...میگید؟
تعریف پان مشخصه! تاکید بر اتحاد یک قومیت/نژاد/تفکر معمولا به صورت یک کشور
 
  • شروع کننده موضوع
  • #4

əlireza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,918
امتیاز
8,631
نام مرکز سمپاد
..
شهر
..
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
---
پاسخ : پانترکیسم

تشکیل یه کشور ترک میشه قضیه اسراییل.باید یه جاییو پیدا کنن و مردمی ک ترک نیستنو بزور بیرون کنن(غیر ممکنه)

ما کشور خودمونو خیلی دوس داریم x:(همون بحث تمامیت ارضی!)
اگه کسی در کشورمون همین عقیده رو داره دیگه ایرانی نیس!یعنی دیگه این کشورو نمیخواد(نمیدونم چرا نمیتونم منظورمو برسونم؟!)
 

SOUL KEEPER

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,161
امتیاز
8,025
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
گنبد کاووس
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
پاسخ : پانترکیسم

باو این چه وضعه تاپیک زدنه ؟! این همه یه مدل کی حوصله داره بخونه !!! جاهای مهم و کیلیدیش رو بلد کن رنگی کن بعضی قسمتا رو یکم اینتر بزن فاصله بنداز بینشون ، چند سری ِ الان میخوام بخونم نمیتونم اصلا" ...
 

صوراسرافيل

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,431
امتیاز
8,551
نام مرکز سمپاد
علامه حلى
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
0000
پاسخ : پانترکیسم

تشکیل یه کشور ترک میشه قضیه اسراییل.باید یه جاییو پیدا کنن و مردمی ک ترک نیستنو بزور بیرون کنن(غیر ممکنه)

ما کشور خودمونو خیلی دوس داریم x:(همون بحث تمامیت ارضی!)
اگه کسی در کشورمون همین عقیده رو داره دیگه ایرانی نیس!یعنی دیگه این کشورو نمیخواد(نمیدونم چرا نمیتونم منظورمو برسونم؟!)
ابتدا یه سوال داشتم،پس بالاخره خواسته شما برای اذربایجان چیه؟گفتید تجزیه طلب نیستید(که عالیه)پس دقیقا مراد شما چیه؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #7

əlireza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,918
امتیاز
8,631
نام مرکز سمپاد
..
شهر
..
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
---
از نظرات این چند وقت اخیر مشخصه که من چی هستم. من کمونیستم پس به کصشعرایی مثل مرز، هویت، زبان، ملت، تاریخ و... اهمیت نمیدم.

نظرات من تا قبل سال ۲۰۱۸ اکثرا مردوده و لطفا ریپلای نکن:))
 

صوراسرافيل

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,431
امتیاز
8,551
نام مرکز سمپاد
علامه حلى
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
0000
از نظرات این چند وقت اخیر مشخصه که من چی هستم. من کمونیستم پس به کصشعرایی مثل مرز، هویت، زبان، ملت، تاریخ و... اهمیت نمیدم.

نظرات من تا قبل از سال ۲۰۱۸ اکثرا مردوده و لطفا ریپلای نکن:))
بله پس کلا بحث منتفیه :))
 
بالا