• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

منطق

  • شروع کننده موضوع sk1v
  • تاریخ شروع

sk1v

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
721
امتیاز
1,933
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی 3
شهر
تهران
خب بچه ها اکثر ما چندان منطق نخوندیم :D ولی برای خزعبل گویی فلسفی لازمه دیگه!
اینجا میخوایم با هم منطق بخونیم. بنظر من اومد که بهتره منطقای جدید برای آغاز نباشه
و همون منطق باستانی! رو اول بریم جلو!
بد نیس چن تا کتاب معرفی بشه چیزایی که بذهن من میاد ایناس:
منطق صوری،نوشته مرحوم خوانساری که یک کتاب آموزشی مناسبه - آشنایی با علوم اسلامی مرحوم مطهری
که بزبان ساده مطالب رو بیان میکنه(تو سایتش هست میتونین دانلود کنین :D )
جزوه منطق مظفر رو هم میتونین از سایتا دریافت کنین البته این با بقیه فرق خواهد داشت چون حوزویه و حالت تدریس
حوزه رو داره (نه اینکه بگم بهتره یا بدتر، بسته به سلیقه است!)
مبحث اول تعریف منطق و فایده اونه
بیاین بگین و بحث کنین!
 
پاسخ : منطق

منطق در لغت که یعنی کلام و گفتار ! ( از نطق میاد )
اما در اصطلاح فلسفی :
منطق به معنی قانون صحیح فکر کردن است و راه و روش صحیح فکر کردن و درست اندیشیدن و نتیجه گیری کردن را می آموزد.قواعد و قوانین منطقی به منزله یک مقیاس و معیار و ابزاری برای سنجش است که هر گاه بخواهیم درباره موضوعی؛ اعم از علمی، فلسفی و یا حتی امور روزمره زندگی، تفکر و استدلال کنیم، باید استدلال ها و استنتاج های خود را با این مقیاس و معیار بسنجیم و ارزیابی کنیم تا به طور غلط نتیجه گیری نکنیم.
فایده اش هم بود دیگه. یعنی یک ابزاره منطق ؛ که مانع تفکر غلط میشه.
منطق قواعد ذهن آدمهاست ؛ موسس و پایه گذار نداره ؛ چون اون قواعد هستن و فراگیرن. همه قبولشون دارن.
 
پاسخ : منطق

البته باید در نظر داشت که منطق فکر کردن رو یاد نمیده!فکر کردن نیاز به آموزش نداره منطق روش و نحوه
فکر کردن و رسیدن از معلوم به مجهول رو بررسی میکنه(فایده ی منطق)
تعریف هم قبول! حرفی نیست!
بقول آخوندا: آلة قانونية تعصم مراعاتها الذهن عن الخطأ في الفكر :D

@ پوریا: منطق نه اسم فاعله نه اسم مفعول! دو حالت داره یکی اینکه مصدر میمی باشه یکی اسم مکان-زمان
که هر کدوم باشه اشکالی نداره میخوره بهش. مفعول و فاعل میمشون مضمومه! :-w
 
پاسخ : منطق

من کلا با منطق پنطق حال نمیکنم...از طرفی هم آدم بسیار منطقی ای هستم...
در هر حال...
به نظرم منطق مفهومی است قابل بیان...در واقع احتمالا مفعل بوده که میشه مفعول اون...شایدم مفعل بوده که میشه فاعل اون!(خال اعراب گذاری نیست! :-")...
خب...منطق...
منطق نظام فکری است که در آن تعاریف هیچگاه اثبات نشوند و مرگ بر این نظام باد!
@کیوان:به اونم فکریدم...م3 مسجد و اینا!!...اما خیلی نتونستم از توش چیزی در بیارم...وا3 همین کوری پیشه کردم!!
 
پاسخ : منطق

شاید من افتادم مردم شما نباید این تاپیکو جلو ببرین؟ :D
حالا بیاین درباره علم بگیم . علم ریاضی،علم فیزیک نه! منظور یک مطلبه مثلاً دونستن این که 2*2=4 . میگن علم تصویریه که تو ذهن از اون موضوع
نقش بسته. بگین علم یعنی چی؟ چه حالات . مراحلی داره؟
 
پاسخ : منطق

منطق:دانشی است که قواعد حاکم بر ذهن ما رو به ما یاد میده و ما از طرز کار ذهن آگاه میشیم تا با استفاده از اون ذهن خودمون رو از خطا و اشتباه محفوظ کنیم.


علم: تصور یا شکل ایجاد شده از هرچیز در ذهن.


این دو تعریفه فوق، مختصر و مفید ترین تعریف از منطق و علم بود،تو امتحان نهایی هم اگه بنویسید(رشته انسانی ها*) نمره کامل رو میگیرید.البته تا به الان به ما همین رو آموزش دادن دیگه صحیح و غلط اللهُ اعلم.
 
پاسخ : منطق

با تشکر از استقبال بی نظیرتون! :-w

برای علم دو مرحله در نظر میگیرن : تصور و تصدیق
تصور همراه با قضاوت نیست اما تصدیق یه نوع قضاوت کردنی رو همراه خودش داره مثلاً تصور مثلث و تصدیق این که
مجموع زوایای داخلی مثلث 180 درجه است. یا مثلاً تصور گرما و تصدیق اینکه هوا گرمه. منظور از تصدیق اینجا لزوماً تأیید نیست
تکذیب هم شامل اونه(بهر حال تکذیب اون یعنی تصدیق نقیضش دیگه! :-" ) . بعد از این نوبت بدیهی و نظریه!
بیاین بگین بدیهی یعنی چی؟ بداهت یک مسأله مربوط به کدوم مرتبه از علمه؟
@ فاطمه: آره بگو!
 
پاسخ : منطق

ینی بگیم که جزوِ تصورِ یا تصدیق؟
کلن این چیزا سَرَم نمیشه :-"
 
پاسخ : منطق

هر کدوم از این دو قسم " تصور " و "تصدیق " تقسیم میشن به دو بخش بدیهی و نظری!
بدیهی یعنی ادراکی که نیاز به فکر نداره ، اما نظری یعنی چیزی که خودبخود معلوم نیست!
مثلا تصور گرما بدیهی ـه ؛ اما آیا تصور جن بدیهی هست ؟
در تصدیقات هم ...
بعضی موقع ها قضاوت نیازی به فکر نداره مثلا : 6 از 3 بزرگ تره !
بعضی وقت ها هم نیاز داره : مثل همون مثال که مجموع زوایای داخلی مثلث برابر 180 درجه است.
 
پاسخ : منطق

یه لحظه وایسید من هنوز میخوام راجع به علم بگم ;;) :-"

بعضی ها علم و آگاهی رو غیر قابل تعریف می دونن و میگن آدم از اول زندگیش میدونه درد چیه خواب چیه گشنگی چیه ، علم هم می دونه چیه . بعد هم میگن که هر چیزی به وسیله علم شناخته میشه و علم رو هم باید به وسیله علم شناخت .
اما بعضیا اومدن علم رو تعریف کردن و گفتن : العلم ُ هو الصوره الحاصله من الشئی عند العقل یعنی همون طور که دوستان بالا هم گفتن ، علم عبارت از صورتی است که از شی در نزد عقل یا قوه مدرکه حاصل شود.
مثلا وقتی ما یک آدمی یا یه حیونی رو تا حالا ندیدیم ، چیزی نشنیدیم ، صورتی از اون شئی توی ذهنمون نیست .همین جا فرق عالم و جاهل هم معلوم میشه . در ذهن عالم صوری هست که توی ذهن جاهل نیست .
خب بعد یکسری میان ذهن رو به آینه تشبیه می کنن یعنی میگن ذهن هم مثل آینه صور اشیاء توش نقش می بنده .
واسه ذهن و آینه هم سه تا وجه شبه میارن :

یکی این که تا جسم جلوی آینه نباشه تصویرش توی آینه نقش نمی بنده . ذهنم تا صورتی از شئی نداشته باشیـم ، چیزی توش نقش نمی بنده .

دومی این که وقتی جسمی جلو آینه باشه ، آینه تصویر اون رو قبول می کنه . ذهنم وقتی به امری یا چیزی توجه می کنه ، اون رو توی خودش می گنجونه و قبول می کنه !

سوم هم این که صورتی که از چیزی توی آینه شکل میگیره با خود اون چیز نسبتی داره ، مثلا اگر آدم وایسه جلوی آینه ، آدم توی آینه نقش می بنده نه اسب ! ذهن هم همین طوره ، حتی حکمای مشائی میگن اون تصویر عین خودش و بدلش هست . یعنی فرقی بین وجود ذهنی و وجود خارجی قائل نیستن !

یه فرق ذهن و آینه هم اینه که توی ِ آینه یه سری چیز خاص نقش می بنده ، مثل جسم و نور خورشید و اینا ، اما توی ذهن مفاهیم کلی هم نقش می بنده مسموعات ملسومات مشمومات و ... ! مثلا توی ذهن می تونه صورتی از بوی گل نقش ببنده ، یا صورتی از سرما و گرما اما توی آینه نه :D
 
پاسخ : منطق

یه چیز دیگه‌ئم راجع به علم بگم بعد بحث ُ باهم ادامه بدیم ;;)

علم دو نوع داره ، حصولی و حضوری !
تعریف از علم که همون چیزی ِ که بالا گفتیم " صورت حاصل در ذهن از چیزی "

توی علم حصولی صورتی از معلوم ( اون چیزه که قراره نقشش بیفته تو ذهن ) توی ذهن ِ عالم حاصل میشه . مثلا وقتی ما به درخت نگاه می کنیم ، درخت معلوم‌ه و ما عالمیم که صورتی از سرو توی ذهنمون شکل می گیره . اینجا بین عالم و معلوم جدایی افتاده ، یعنی به وسیله ی میانجی علم ما کسب شده ، یعنی ما به صور ِ درخت علم مستقیم داریم و به خود ِ وجود ِ درخت علم غیر مستقیم :D

بعد حالا حضوری در مقابل حصولیه ، یکی حضوری رو بگه حالا ;;)
 
پاسخ : منطق

يك عدد پست ميدهم از ترس ساينا قربةً الي الله! :D

اين طور گفته ميشه كه علم حصولي حصول تصوير معلوم نزد عالمه ولي علم حضوري حضور خود معلوم و حقيقت اونه.
مثلاً علم نفس بوجود خودش(كلاً علم مجردات بخودشون) يا علم خدا بمخلوقات. اين علم فطري و ذاتيه . يقينيه و واسطه
و موجود خارجي هم توش دخالت نداره و به تبع اين، از استدلال هم خبري نيست!
 
پاسخ : منطق

قاعده رفع تالی چیه ؟! :-?
 
پاسخ : منطق

بمطلبي كه از يه موضوعي نتيجه ميگيريم ميگيم تالي، به اوني هم كه ازش نتيجه ميگيريم ميگيم مقدم
اون طور كه من حاليم شده از رفع تالي براي رد يك موضوع استفاده ميشه به اين صورت كه موضوعي كه ميخوان ردش كنن
رو بعنوان مقدم ميپذيرن، بعد از اون يك مطلبي كه ميدونن غلطه رو نتيجه ميگيرن و از غلط بودن تالي،بطلان مقدم رو نتيجه ميگيرن! :D
يه تيكه معروف عربي هم آخرش ميگن كه "التالي باطل فالمقدم مثله" :-" :D
 
پاسخ : منطق

خب علم رو که فهمیدیم چیه !
علم عبارت از صورتی است که از شی در نزد عقل یا قوه مدرکه حاصل شود.
به کسی‌م که علم داره میگن عالم .
حالا فکر چیه؟ وقتی آدم کسب علم می کنه و راجع به یک شئی عالم میشه ، اسم صور اون شئی در ذهن عالم رو میزاریم معلوم . توی ذهن همه ی ما ها معلوم های زیادی هست . آدمی قادر هست با به هم پیوستن معلومات ذهن خود ، به مجهولات برسه و این فرق آدم و حیوانه . مثلا برای رسیدن به علم ِ " در هندسه اقلیدسی زوایای داخلی مثلث 180 درجه اند" از معلومات قبلی خود کمک می گیریم و میرسیم به مجهولات ذهن ! به این روند میگن فکر کردن !
حالا دیگه واضحه وقتی میگیم منطق علمیه که طرق درست رسیدن از معلوم به مجهول رو به آدم نشون میده یعنی چی !

;;)
 
پاسخ : منطق

خب حالا یه چن تا تعریف معروف از منطق هست که اینجا میگم !
مثلا کانت میگه :
عیب یک استدلال با بردن آن در قالب دقیق منطقی به سهولت آشکار می شود.
منطق راهنمائی است که برای بهره برداری از تصورات و مبادی پیچ در پیچ ذهن، راهنمای آدمی است.

و یا تعریفی که خواجه نصیرالدّین طوسی ارائه میده :
علم منطق شناختن معنی هایی است که از آن معانی، رسیدن به انواع علوم مکتسب، ممکن باشد و آنکه از هر معنی به کدام علم می توان رسید.
 
  • لایک
امتیازات: sk1v
پاسخ : منطق

تو طول تاریخ خیلی آدما بودن که با منطق مخالف بودن و میگفتن به درد نمی خوره ! یا ابن سینا بود که میگفت برای رسیدن به درجه های بالای علم لازمه !

به نظر شما فایده علم منطق چیه ؟ اصلا فایده داره ؟ نداره ؟
 
  • لایک
امتیازات: sk1v
پاسخ : منطق

منطق راه فرار نداره. هر علمی هم که بخونید زیرمجموعه ی منطقه.
 
پاسخ : منطق

@ ساينا: بنظرم اون چيزي كه در تعريف منطق گفته شد لازمه! :-? در هر حال بايد معياري باشه تا مسير حركت در علوم ، تا حدي سنجيده بشه! :D
@شيطان سفيد :-" : با جمله بنديت مشكل دارم! منطق در علوم مختلف استفاده ميشه نه اينكه سائر علوم زير مجموعه منطق باشن
تو تعريف منطق گفتيم : " آلة قانونية تعصم مراعاتها تعصم الذهن عن خطاء الفكر"
يا بقول حاجي سبزواري-نور الله مرقده-:" قانون آلي يقی رعايته /عن خطا الفكر و هذا غايته"
منطق خودش هدف نيست براي استفاده در ساير مسائله!
 
پاسخ : منطق

خب ببین یه سریا میگن مغز خود به خود توی این مسیر رو درست میره ، بعضیا میگن این جزو خصلت آدمی ِ که منطقی فکر کنه و نیازی به علمش نیست . همون طور که قبل از انسجام علم منطق آدمایی بودن که توی علوم مختلف از معلومای داشته به مجهولای نداشته رسیدن و نتایج درستی گرفتن ! یه مثال دیگه می زنن میگن قبل از این که این وزن داشتن شعرا ، علمش و شناختش باشه ( عروض و اینا :-" ) ؛ شعرا وزن داشتن . اینم مثل اونه
 
Back
بالا