• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

IPv6

  • شروع کننده موضوع JB
  • تاریخ شروع
  • شروع کننده موضوع
  • #1

JB

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,447
امتیاز
4,765
نام مرکز سمپاد
هاشمی‌نژاد ۲ مشهد
دانشگاه
شهید بهشتی تهران
رشته دانشگاه
ریاضی و علوم کامپیوتر
120px-World_IPv6_launch_logo.svg.png

به نقل از Google :
The next version of the Internet begins rolling out today. Learn more about IPv6

جمله ای بود که امروز صبح تو صفحه اصلی گوگل نوشته شده بود !

بله ، بالاخره ورژن 6 آی پی اجرایی شد ، حالا این اصلا چی هست و فایدش چیه ، در ادامه توضیح میدم :

به نقل از WikiPedia :
مسلما IPv6 یکی از بزرگترین و فراگیرترین تغییراتی بود که بر روی ساختارهای پایه‌ای اینترنت اعمال شد.تغییری که در طول ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده‌است. در حقیقت نسخه ۱ تا ۳ پروتکل IP هیچگاه به کار برده نشد، همین اتفاق برای نسخه پنجم نیز افتاد. IPv4 تا زمانی که تمامی پروتکل‌ها به درستی وظایف خود را انجام می‌دانند یک چیز واقعاً مفید بود، به خصوص که طراحی آن به سال ۱۹۷۰ باز می‌گشت و امتحان خود را پس داده بود. اما این مجموعه یک سری مشکلات داشت؛ هر کامپیوتر بر روی شبکه احتیاج به آدرس اینترنتی مخصوص خود داشت و IPv4 فقط ۳۲ بیت فضا برای آدرس دهی ! چون ۳۰ سال قبل به علت مسائل تکنیکی تعداد کل وسائل مربوط به شبکه از ۳۲^۲ یا ۴٬۲۹۴٬۹۶۷٬۲۹۶ کمتر بود – چیزی نزدیک به ۴ میلیارد – که مشکل بزرگی به نظر نمی‌رسید. اما امروزه با وجود صدها میلیون استفاده کننده اینترنت و در حالیکه آدرس‌های اینترنتی بر روی تلفن‌های همراهی که از جستجوگرهای اینترنتی کوچک استفاده می‌کنند و وسائل بازی و خانگی مانند یخچال و تلویزیون و... که به زودی و برای راحتی و کارایی بیشتر قرار است به اینترنت وصل شوند به کار برده شود کاملا مشخص می‌شود که چرا این ۳۲ بیت آدرس به زودی تمام خواهد شد. بنابراین لزوم استفاده از IPv6 مطرح شد. در این راستا مهمترین تغییر چهار برابر شدن فضای آدرس دهی از ۳۲ به ۱۲۸ بیت درنسخه جدیدIP یعنی IPv6 بود .در عمل از فضای آدرس دهی جدید به خوبی استفاده نخواهد شد، با این وجود هیچ گاه مشکل کمبود آدرس به وجود نخواهد آمد. به طور خلاصه برای هر کدام از ما ۶۰ هزار میلیارد آدرس IP فراهم خواهد شد. گسترش IPv6 احتیاج به بازنگری در سیستمهای شبکه‌ای و تغییر پیکر بندی صدها میلیون کامپیوتر در سراسر جهان خواهد داشت.
یک آی پی آدرس قدیمی IPv4 :
300px-Ipv4_address.svg.png

آی پی آدرس های جدید IPv6 :
300px-Ipv6_address_leading_zeros.svg.png


خب فکر کنم همه فهمیدین که IPv6 چیه و چه مزایایی نصبت به IPv4 داره . همون طور که تو نمودار زیر میبینید تعداد دستگاه های متصل به اینترنت از ظرفیت IPv4 بیشتر شده و همین لزوم مهاجرت به IPv6 رو بیان میکنه .

graph.png


اطلاعات بیشتر رو میتونی تو صفحه ای که گوگل بهش اختصاص داده به آدرس : http://www.google.com/intl/En/ipv6/ ببینین .

حالا سوال اینه : آیا مهاجرت به IPv6 مشکلاتی رو برای کاربران ایجاد خواهد کرد ؟ چه زیرساخت هایی برای مهاجرت به IPv6 لازم هست ؟ وضعیت آی پی آدرس ها در ایران چه خواهد شد ؟ آیا در مورد امنیت پروتکل جدید نگرانی هایی هست ؟
 
بالا