آموزش نرم‌ افزارهای نقشه‌کشی صنعتی

  • شروع کننده موضوع شروع کننده موضوع peihaghi
  • تاریخ شروع تاریخ شروع

peihaghi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,333
امتیاز
2,349
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 1
شهر
تهران
دانشگاه
امیر کبیر
رشته دانشگاه
مکانیک (ساخت تولید)
تمامی اختراعات ، سازه ها ، ماشین ها ، خودرو ها و ... پیش از شروع عملیات ساخت ، روی کاغذ کشیده شده اند .
بعضی از نقشه ها تنها طرح اولیه ی وسیله یا سازه هستند . اما بعضی از نقشه ها ، با دقت صدم میلیمتر ، با جزئیات کامل طراحی می شوند .
پیش از همه گیر شدن کامپیوتر ها ، تمامی نقشه ها با دست و روی کاغذکشیده میشدند . امروزه هم بسیاری از مهندسان و معماران ، از نقشه های دست نویس استفاده میکنند . اما طراحی نقشه با دست کاری بسیار وقت گیر است و تنها یک غلط کافی است تا تمام نقشه خراب شود . اما نقشه کشی با کامپیوتر و نرم افزار های پیشرفته بسیار آسان تر از طراحی دستی است . کشیدن یک خط ، با هر زاویه ای و با دقت بالا تنها چند ثانیه وقت میگیرد و کشیدن یک دایره ، تنها با وارد کردن نقطه ی مرکز و شعاع ممکن است .

نقشه ها کامپیوتری یا به صورت دو بعدی طراحی می شوند یا به صورت سه بعدی . البته نقشه های سه بعدی هم دسته بندی هایی دارد . مثلاً نقشه های سه بعدی نرم افزار Solid Works حتی قابلیت حرکت اجزا را هم به نقشه کش میدهند . ولی طراحی سه بعدی Auto CAD تنها اجازه ی طراحی پارت را به کاربر میدهد .

نرم افزار هایی که در بالا ذکر شد نرم افزارهایی با دقت بسیار بالا هستند و بیشتر برای طراحی قطعات صنعتی به کار میروند ، هنگامی که حتی یک صدم میلیمتر خطا ممکن است هزینه ی سنگینی برای شرکت داشته باشد .

اما نرم افزار های ساده تر برای نمایش دادن ایده ی اولیه هم وجود دارند . مثلاً نرم افزار Google Sketchup مناسب طراحی نسبی یک ساختمان یا یک محیط میباشد . سرعت کار با این نرم افزار بسیار بالا است ولی دقت لازم برای بعضی کار ها را ندارد (عمدتاً در کارهای طراحی و معماری ساحتمان استفاده میشود) .

لینک دانلود Google Sketchup
 
پاسخ : آموزش نرم افزار های تقشه کشی صنعتی

ولی بین همه ی نرم افزارهای نقشه کشی نرم افزار catia جایگاه ویژه ای داره.

این نرم افزار رو میتونین از اینجا دانلود کنین.

اینجا هم جاییه واسه آموزش کتیا.
 
  • لایک
امتیازات: tezar
پاسخ : آموزش نرم افزار های تقشه کشی صنعتی

کتیا نرم افزار سختیه ! کار باهاش زمان بره ! ولی از همه کامل تره و درست و حسابی تر . واسه نقشه های دبیرستانی و حتی دانشگاهی همین سالید ورکز خوبه
 
  • لایک
امتیازات: tezar
پاسخ : آموزش نرم افزار های تقشه کشی صنعتی

منم بااین Solid works کارمیکنم نرم افزار خیلی خوبیه......
 
  • لایک
امتیازات: Void
من با جفتش کار میکنم
نمیشه گفت کدوم بهتره
خیلی خیلی وابسته به کاری هست که دارید انجام میدین
مثلا برای طراحی های اولیه و ایده پردازی و سالیدورکز از همه بهتره، شما جای مانور و کار زیادی رو دارید
ولی برای طراحی قالب و فرآیندهای ساخت کتیا قابل اعتمادتره

از طرفی وقتی کسی براتون فایل میفرسته، بهتره با سالید چکش کنید، چرا؟ چون اگر طرف یکم مریض باشه و فایل ارور دار به شما بده، کتیا تشخیص میده و میتونید درست کنید و بدونید منظورش چیه، ولی سالید ارور میده، و متفاوت از فایل اصلی بهتون فایل رو نشون میده
وقتی تو جایگاه چک و تاییدیه فایل باشید براتون بهتره فایلی که براتون میفرستن رو تغییر ندید و فایل درست رو چک کنید
*جهت غبارروبی
 
خب اینجا از catia و solidwork گفتن، کافی نبوده ولی به اندازه کافی بهش پرداخته شده توی جاهای مختلف و خب این دوتا غول دارن از صنعت کنار گذاشته میشن و کتیا عملا حذف شده و سالید هم فقط برای قالب های تزریق استفاده میشه دیگه، الان اکثرا از اینونتور استفاده میشه توی صنعت، حداقل صنایع فولاد و نیروگاه ها دارن ازش استفاده میکنن، امروز سومین روز تجربم از استفاده از این برنامه بود، اگه قبلا سالید یا کتیا کار کرده باشید براتون کاری نداره و بلد بودنش برای استخدام مزیت خوبی داره.
علاوه بر اون کتیا یه قابلیت خیلی ویژه داشت که خوندن دقیق فایل stl بود که اونم با جئومجیک جایگزین شده، اگه میخواید تازه شروع به کار کنید از اینا استفاده کنید و سوالی هم داشتید چه تلگرام چه توی همین تاپیک بپرسید.
از دوستان اگر کسی تجربه کار با PTC رو داره لطفا نقاط قوت و ضعفش رو بگه.
 
خب اینجا از catia و solidwork گفتن، کافی نبوده ولی به اندازه کافی بهش پرداخته شده توی جاهای مختلف و خب این دوتا غول دارن از صنعت کنار گذاشته میشن و کتیا عملا حذف شده و سالید هم فقط برای قالب های تزریق استفاده میشه دیگه، الان اکثرا از اینونتور استفاده میشه توی صنعت، حداقل صنایع فولاد و نیروگاه ها دارن ازش استفاده میکنن، امروز سومین روز تجربم از استفاده از این برنامه بود، اگه قبلا سالید یا کتیا کار کرده باشید براتون کاری نداره و بلد بودنش برای استخدام مزیت خوبی داره.
علاوه بر اون کتیا یه قابلیت خیلی ویژه داشت که خوندن دقیق فایل stl بود که اونم با جئومجیک جایگزین شده، اگه میخواید تازه شروع به کار کنید از اینا استفاده کنید و سوالی هم داشتید چه تلگرام چه توی همین تاپیک بپرسید.
از دوستان اگر کسی تجربه کار با PTC رو داره لطفا نقاط قوت و ضعفش رو بگه.
سلام
سوالم چندان به تاپیک ربط نداره😀
شما توی طراحی‌هاتون آیین‌نامه‌های خاصی دارین؟ مثلا بگه که ضریب اطمینان چند بگیرین برای فلان قطعه یا از اثرات فلان بار در چه شرایطی صرف نظر کنید. از این چیزا کلا. حدسم اینه که وجود داره و اگه هست ممنون میشم توضیحاتی ارائه بدی
 
سلام
سوالم چندان به تاپیک ربط نداره😀
شما توی طراحی‌هاتون آیین‌نامه‌های خاصی دارین؟ مثلا بگه که ضریب اطمینان چند بگیرین برای فلان قطعه یا از اثرات فلان بار در چه شرایطی صرف نظر کنید. از این چیزا کلا. حدسم اینه که وجود داره و اگه هست ممنون میشم توضیحاتی ارائه بدی
بله بهش میگن جدول استانداردها؛ پیچ، چرخ دنده و... همشون باید طبق جدول استاندارد ها طراحی بشن و از اون طرف استاندارد های متفاوتی هم داریم مثل iso, din, asme, jis, gb و... که هرکدوم جدول های زیادی دارن و دستگاه ها مشخصه با کدوم استاندارد تولید شدن و با هر استانداردی باشه کل قطعاتش طبق جدول های همون استاندارده و هر چند وقت یبار سازمان های این استاندارد ها تغییراتی میدن و جدول هارو تغییراتی میدن گه گاه ولی خب برای اکثر قطعات همون مقدار ثابته؛ اتفاقا کار کردن با این استانداردها و خوندن جدول ها اون اوایل یه چالش بزرگ بود برام الان کم کم یاد گرفتم چطور باهاشون کار کنم(هنوز حرفه‌ای نیستم).
درمورد ضریب اطمینان بیشتر سیاست گذاری های شرکت سازنده دخیله چون بالا بردن ضریب اطمینان به شدت هزینه تولید رو بالا میبره ولی خب یه سری چیزا ضریب اطمینانشون رو وقتی تولید میکنی باید از یه مقداری بالاتر باشه(هم سر اعتبار شرکت هم دلایل دیگه) مثلا ضریب اطمینان آسانسور همه جای دنیا بالای ۵ میگیرن که خیلی عدد بزرگیه ولی خب بخاطر جون کسایی که سوارش میشن مجبورن. داخل تحلیل نیرو های آسانسور ضعیف ترین نقطه رو پیدا میکنن، مقدار نیرویی که از حالت الاستیک خارجش میکنه رو پیدا میکنن که تعداد افراد داخل آسانسور باید یک پنجم اون مقدار نیرو باشه. (حالت الاستیک: وقتی نیرو به جسمی وارد میشه یه مقدار کش میاد و بعد با برداشتن نیرو برمیگرده سر جاش به این میگن حالت الاستیک و اگه از این اندازه بیشتر نیرو وارد کنیم ماده وارد فاز پلاستیک میشه که یعنی دیگه برنمیگرده سر جای اولش و به صورت دائم یه مقدار افزایش طول داده، بعد از فاز پلاستیک جسم وارد فاز شکست میشه، البته برا یه سری اجسام تغییر حالت الاستیک رو نمیشه با چشم دید)
 
اگر این آموزشه واقعا صورت بگیره خیلی مفیده
الان بشخصه خودم از بعضیاشون یه چیزایی میدونم ولی اصلا فایده نداره از هرچیزی یه نوکی زدم انگاری
 
Back
بالا