- شروع کننده موضوع
- #1
anahid_30s
کاربر فوقحرفهای
- ارسالها
- 1,029
- امتیاز
- 1,985
- نام مرکز سمپاد
- دبیرستان فرزانگان یک
- شهر
- همدان
- سال فارغ التحصیلی
- 1392
یادمیگیریم یا به یاد می آوریم؟
تا به حال براتون پیش اومده که معنی کلمه ای در یک زبان خارجی رو، بدون این که قبلا شنیده باشید بفهمید؟
اصلا یادگیری زبان، چطور اتفاق میفته؟
این توضیح خیلی رایجه: یه بچه، وقتی به دنیا میاد میبینه مثلا وقتی اطرافیانش میگن :«میز» ، به طرف یک جسم خاص میرن یا به اون اشاره یا نگاه میکنن.
اما درباره مسائل انتزاعی چی؟ درباره چیزهایی که نه میشه نگاهشون کرد، نه بهشون اشاره کرد. مثلا یه بچه، اعداد رو چه طور میفهمه؟
افلاطون در دو رساله (منون و یکی دیگه!)، به این موضوع پرداخته. معتقده اگر بتونیم با روش درستی از آدم ها سوال کنیم، خواهیم دید که همه چیز رو بلد هستن. درواقع باید بتونیم طوری سوال کنیم که به یادشون بیاریم. افلاطون منشأ این قضیه رو روحی میدونه و نه جسمی و فیزیکی.
افراد دیگه ای مثل چامسکی، قبولش دارن اما فکر میکنن دارای ماهیت مادیه. و مثلا زبان، از طریق ژن ها منطقل میشه و هر کسی با توجه به منطقه ای که توش زندگی میکنه اونو به یاد میاره و یه جورایی فعال میکنه.
شما، آیا قبول دارید که یادگیری، همون به خاطر آوردنه؟ اگه آره، مثال های دیگه ای میتونید براش بزنید؟
اگه قبول دارید، منشأ اونو مادی میدونید یا غیر مادی؟
تا به حال براتون پیش اومده که معنی کلمه ای در یک زبان خارجی رو، بدون این که قبلا شنیده باشید بفهمید؟
اصلا یادگیری زبان، چطور اتفاق میفته؟
این توضیح خیلی رایجه: یه بچه، وقتی به دنیا میاد میبینه مثلا وقتی اطرافیانش میگن :«میز» ، به طرف یک جسم خاص میرن یا به اون اشاره یا نگاه میکنن.
اما درباره مسائل انتزاعی چی؟ درباره چیزهایی که نه میشه نگاهشون کرد، نه بهشون اشاره کرد. مثلا یه بچه، اعداد رو چه طور میفهمه؟
افلاطون در دو رساله (منون و یکی دیگه!)، به این موضوع پرداخته. معتقده اگر بتونیم با روش درستی از آدم ها سوال کنیم، خواهیم دید که همه چیز رو بلد هستن. درواقع باید بتونیم طوری سوال کنیم که به یادشون بیاریم. افلاطون منشأ این قضیه رو روحی میدونه و نه جسمی و فیزیکی.
افراد دیگه ای مثل چامسکی، قبولش دارن اما فکر میکنن دارای ماهیت مادیه. و مثلا زبان، از طریق ژن ها منطقل میشه و هر کسی با توجه به منطقه ای که توش زندگی میکنه اونو به یاد میاره و یه جورایی فعال میکنه.
شما، آیا قبول دارید که یادگیری، همون به خاطر آوردنه؟ اگه آره، مثال های دیگه ای میتونید براش بزنید؟
اگه قبول دارید، منشأ اونو مادی میدونید یا غیر مادی؟