دومین مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی دانشگاه صنعتی

  • شروع کننده موضوع
  • #1

skyfullofstars

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
304
امتیاز
1,055
نام مرکز سمپاد
فرزانگان کرمان
اسماعیل محمدیان بیشه دبیر دومین مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی ایران زمان دقیق ثبت نام در مسابقه را 8 الی 27 مهر ماه اعلام کرد.

ایشان بیان کردند کسانی که علاقه مند به شرکت در مسابقه هستند می توانند با مراجعه به لینک ثبت نام در مسابقه از تاریخ 8 الی 27 مهر با وارد کردن اطلاعات خود ثبت نام نمایند. ثبت نام به صورت تیمی بوده و هر تیم می تواند حداقل 2 و حداکثر 4 عضو داشته باشد.

مسابقه ملی اسباب بازی ایران که هر دو سال یک بار توسط دانشگاه صنعتی شریف و در دو بخش تکمیل فرم طراحی و ساخت اسباب بازی برگزار می شود ویژه دانش آموزان مقطع متوسطه اعم از نظری،کارودانش و فنی حرفه ای به همراه بخش آزاد برای سایر گروه های سنی اعم از دانشجویان، دانش آموزان مقطع راهنمایی و سایر علاقه مندان می باشد.

متقاضیان شرکت در مسابقه می توانند از طریق لینک ثبت نام در مسابقه اقدام به ثبت نام و تکمیل اطلاعات تیم خود نمایند.اما در حال حاضر این لینک غیر فعال می باشد.

درباره ی مسابقه
مقدمه

«اسباب بازی در لغت به آنچه موجب سرگرمی و یا خلاقیت باشد، اطلاق می شود.»

امروزه با توجه به گسترش فن آوری و ارتباطات و ماشینی شدن زندگی، جای خالی اسباب بازی های خلاقانه ، مبتکرانه و آموزشی به خوبی احساس میشود.متاسفانه در جوامع امروزی کودکان ما به بازی های رایانه ای روی می آورند و کمتر به بازی های ساده و آموزنده علاقه نشان میدهند. میزان این وابستگی به بازی های رایانه ای با سطح کاربرد اسباب بازی های موجود در بازار و همچنین با حدود تاثیر گذاری آن ها رابطه عکس دارد. البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که اسباب بازی های امروزی چقدر متناسب با نیاز روز بشری پیشرفت کرده اند و تا چه میزان اسباب بازی های خارجی توانسته اند به نیاز امروز فرزندان ما را متناسب با فرهنگ جامعه پاسخ گو باشند.



شیوه برگزاری مسابقه:

این مسابقه از دو بخش تشکیل شده است:

بخش اول مربوط به تکمیل فرم طراحی اسباب بازی(شناسنامه اسباب بازی) است که شرکت کنندگان می بایست اطلاعات طرح خود را در قالب یک فرم که در پروفایل آنان قرار می گیرد که در اختیار آنان قرار می گیرد ارائه دهند و کلیات آن را بیان کنند.

بخش دوم مسابقه مربوط به ساخت اسباب بازی است که در این بخش شرکت کنندگان اسباب بازی خود را ساخته و به دبیرخانه مسابقه تحویل می دهند تا برای بررسی و داوری در اختیار کمیته داوران قرار گیرد. سپس طرح های برگزیده در نمایشگاهی که طی چند روز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود مورد بازدید علاقه مندان قرار می گیرد و در پایان با برگزاری مراسم اختتامیه از طرح ها و گروه های برگزیده تقدیر به عمل خواهد آمد.



مخاطبان برنامه:

شرکت کنندگان در مسابقه به سه گروه سنی تقسیم می شوند.

بخش ویژه برای دانش آموزان مقطع متوسطه(گروه سنی 15-18)

و بخش آزاد برای دو گروه سنی زیر 15 سال و بالای 18 سال


اهداف برگزاری مسابقه:

هدف برگزاری این مسابقه ایجاد زمینه مناسب به منظور طرح ایده های نو و همچنین ایجاد بستری مناسب برای کار آفرینی وارتقاء سطح اسباب بازی های تولید داخل است. همواره برگزاری مسابقات و جشنواره هایی از این دست امکان رشد و شکوفایی استعداد ها و قوه خلاقیت دانش آموزان را به همراه داشته است. امید است برگزاری این مسابقه گام موثری در جهت رشد و ارتقای فرهنگ و همچنین صنعت کشور باشد.

ایجاد بستری مناسب برای شکوفایی استعدادها و رشد قوه خلاقیت نوجوانان و جوانان

تشویق دانش آموزان به استفاده از قوه خلاقیت

ایجاد زمینه ای برای ارایه طرح های نو و خلاقانه در زمینه ساخت اسباب بازی

آشنایی با نحوه انجام یک کار گروهی

ارتقای سطح کیفی اسباب بازی تولید داخل

ایجاد بستر کارآفرینی و حمایت از تولید ملی


جدول زمانبندی برگزاری مسابقه:



عنوان برنامه های پیش بینی شده

زمان



ثبت نام از تیم ها و افراد متقاضی

8 الی 27 مهرماه 1391



برگزاری کارگاه های آموزشی

3 و 4 آبان ماه 1391



پایان مهلت تکمیل فرم طراحی

اوایل آذر ماه 1391



مهلت ارسال آثار به دبیرخانه مسابقه

25 دی ماه الی 10 بهمن ماه 1391



داوری آثار، برگزاری نمایشگاه و مراسم اختتامیه

اواخر بهمن ماه و اوایل اسفند ماه 1391

استاندارهای مسابقه

چرا استاندارد؟

تصور کنید که زندگی چگونه بود اگر:
کارتهای اعتباری عابر بانک ابعاد متفاوتی داشتند...
سرپیچ لامپ ها با شعاع های متنوعی ساخته می شدند...
اجاقهای مایکروویوها مقادیر زیادی امواج خطرناک را منتشر می کردند...
بدون وجود استاندارد همه ی موارد فوق می توانست اتفاق بیافتد. استاندارد از جنبه های زیادی زندگی روزانه ما را تحت تأثیر قرار می دهد و زندگی را آسان تر، ایمن تر و سالم تر می نماید.

استاندارد چیست؟

استاندارد ویژگی ها و مشخصات معینی است که به زبان رایج منتشر می شود و حاوی ویژگی های تکنیکی و سایر معیارها و ضوابط دقیق و مختصر و مفید است و برای استفاده همیشگی بعنوان یک قانون، دستورالعمل (راهنما) ویا یک تعریف طراحی شده اند (گردآوری شده اند.)
استانداردها در مورد بسیاری از مواد، محصولات، روش ها و خدمات به کار می روند. آنهاکمک می کنند که زندگی ساده تر شود و کارآیی و اعتماد به بسیاری از لوازم و خدمات را افزایش می دهد.
گاهی قوانین خاصی برای ایجاد التزام به استانداردها وضع می شوند اما گاهی برخی از استانداردها به صورت داوطلبانه رعایت می شوند. برای مثال در مورد آلودگی های تولیدی صنایع استانداردهایی وجود دارد که باید رعایت شوند و در غیر این صورت متخلفین مجازات خواهند شد. ولی در مورد کارت های اعتباری ممکن است بانکی ابعاد دلخواه خود را در نظر بگیرد و لزومی در رعایت ابعاد استاندارد وجود ندارد ولی در این صورت کارت های آن بانک تنها در شعب همان بانک قابل استفاده خواهد بود.

استاندارد چگونه بوجود می آید؟
استانداردها معمولا" توسط گروهی از افراد کارآزموده و با تجربه مطرح می شوند، سپس آنها در مورد جزئیات این استانداردها که در نهایت مجموعه استانداردهای یک مسأله را تشکیل می دهند بحث می کنند و حاصل توافقات آنها بصورت یک پیش نویس منتشر می گردد و هرکس مایل باشد می تواند نظرات کارشناسانه خود را درباره بندهای آن مطرح کند. نهایتا" پس از بررسی نظرات و پیشنهادات یک مجموعه استاندارد بدست می آید و مبنا قرار می گیرد.

استانداردهای طراحی اسباب بازی
پیش از آنکه یک محصول جدید طراحی شودبهتر است استانداردهای مربوط به آن مورد توجه قرار گیرند. استانداردهای مربوط به طراحی اسباب بازی به شرح زیر در 5 بند تهیه شده است:

خواص فیزیکی و مکانیکی
این بند در رابطه با قوانین ایمنیِ مربوط به قسمت هایی است که لمس می شوند تا اطمینان حاصل شود که اسباب بازی موجب زخمی شدن، له شدن و گیر کردن اعضای بدن کودک نمی شود.

قابلیت اشتعال
این بند مربوط به اسباب بازی هایی است که از منسوجات، پلاستیک و یا چوب ساخته می شوند. اگر اسباب بازی آتش بگیرد باید بتوان پیش از آنکه صدمات جدی به بار بیاورد از آن فاصله گرفت (برای مثال سرعت سوختن و آتش گرفتن آن پایین باشد یا به عبارت دیگر یکباره نسوزد)
مواد شیمیایی (محدودیت استفاده از برخی عناصر خاص)
در اینجا منظور عناصر سمی است.برای استفاده از موادی مانند جیوه وسرب که در صورت بلعیدن و یا گاز گرفتن اسباب بازی توسط کودک می توانند خطرناک باشندمحدودیت های جدی وجود دارد. مثلا برخی رنگ ها حاوی سرب هستند و نباید برای اسباب بازی هایی که کودک می تواند در دهان خود قرار دهد مورد استفاده قرار گیرند.

استفاده از نمادهای گرافیکی برای مشخص کردن رده های سنی مناسب
این نمادها مشخص می کنند که چه رده های سنی می توانند از این اسباب بازی استفاده کنند. مثلا" برخی از اسباب بازی ها برای رده سنی زیر سه سال مناسب نیستند.

تاب، سرسره و اسباب بازی های فعالیتی مشابه برای استفاده های خانگی
این بند مربوط به محدود کردن خطرات برآمدگی ها و ارتفاع و پایداری و استحکام اسباب بازی می شود و نباید قسمت های بدن و یا لباس کودک به آن گیر کند. هم چنین باید روی بسته بندی آن " مخصوص استفاده خانگی" ذکر شود و مشخص شود که برای استفاده در فضای باز یا بسته طراحی شده است.

تست های ایمنی و کاربردی
انجام تست برای تولیدات امری حیاتی است. تعدادی از تست های مهم در زیر آورده شده اند.این تست ها می توانند برای طراحی، تکنولوژی و رده بندی تولیدات بکار روند.

تست استوانه کوچک: این تست ساده نشان می دهد که آیا قطعاتی از اسباب بازی آنقدر کوچک هستند که بتوانند کودک را با خطر خفگی مواجه کنند.

تست اشتعال: زمان اشتعال مواد گزینه خوبی برای تست اشتعال است. مثلاً در ساخت اسباب بازی نباید از موادی مانند برخی مواد سلولزی استفاده کرد زیرا سطح آنها به سرعت شعله ور می شود و این خطری جدی به شمار می رود.

تست ضربه: در این تست استحکام اسباب بازی با وارد کردن ضربه های مختلف بر آن مورد ارزیابی قرار می گیرد.

تست مواد و عناصر خطرناک: این قسمت مربوط به انتقال برخی مواد از اسباب بازی به بدن کودک است. او به صورت طبیعی حین بازی ممکن است اسباب بازی را در دهان خود قرار دهد و بدین ترتیب باعث انتقال مواد به بدن خود گردد. بنابر این اسباب بازی ها باید عاری از موادی مانند آنتیموان، آرسنیک، باریم، کادمیم، برم، سرب، جیوه و سلنیم باشند.

و تست های دیگر...



دسته بندی اسباب بازی ها

شیوه ای که هر مرجع برای طبقه بندی اسباب بازی ها در پیش می گیرد بسته به نیاز و کاربرد آن در مخاطبان خود و جنبه نگرش کودکان به اسباب بازی ها می باشد. پایگاه ارتباط با دانش آموزان با توجه به نیازهای موجود و همچنین متناسب با قطب های جامع علمی کشور اسباب بازی ها را در گروه های زیر دسته بندی کرده است:

گروه حرکتی، مهارتی (ورزشی): اسباب بازی های که موجب فعالیت و تحرک کودکان و نوجوان می شوند و هدف آن پرورش و هماهنگی قوای جسمانی است.

گروه آموزشی و کمک آموزشی: اسباب بازی هایی که کودک و نوجوان را با علوم و تکنولوژی خاصی آشنا ساخته و به یادگیری بیشتر او از علوم کمک می کنند. هدف این اسباب بازی ها ارتقای سطح دانش و مهارت های علمی است.

گروه فکری: اسباب بازی هایی که موجب پرورش قوای فکری کودک و نوجوان از قبیل دقت، نظم، منطق، قدرت تحلیل، پرورش هوش و حس کنجکاوی و خلاقیت می شود.

گروه فرهنگی، هنری: این گروه از اسباب بازی ها، کودک و نوجوان را با فرهنگ و عقاید خاصی آشنا می کند وهنجارهای فرهنگی و اجتماعی را به طور غیر مستقیم به آنها انتقال می دهد.

گروه کمک درمانی: این گروه مخصوص کودکان ونوجوانانی است که نقص جسمانی دارند و از این اسباب بازی ها در بازپروری و افزایش توان و هماهنگی بین اندام ها و اعضای بدن و در نهایت بهبود آنها استفاده می شود.

گروه مدل سازی از مصنوعات بشری: اسباب بازی هایی که بر اساس وسایل مورد استفاده در زندگی طراحی شده باشند، نظیراتوموبیل، هواپیما،قطار ،لوازم منزل، ابزار کار و ....

گروه رباتیک و اسباب بازی های کنترلی: اسبا بازی هایی که مبنای الکترونیکی دارند و به صورت خودکار و برنامه ریزی شده کار می کنند و یا از راه دور کنترل می شوند.


قوانین و معیارهای داوری مسابقه

هر تیم شرکت کننده می پذیرد که در طول برگزاری مسابقه از مقررات زیر پیروی نماید. رعایت نکردن هریک از این مقررات، در کمیته اجرایی مورد بررسی قرار گرفته و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد گردید.

هر تیم شرکت کننده می تواند از حداقل 2 نفر و حداکثر 4 نفر تشکیل گردد.

هر فرد فقط می تواند در یک تیم عضویت داشته باشد.

کلیه اعضای تیم ها می بایست در یک از سه گروه سنی: زیر 15 سال، 15-18 سال(دانش آموزان مقطع متوسطه) و یا بالای 18 سال باشند.

تعداد تیم های شرکت کننده از هر مدرسه یا مرکز آموزشی محدود نمی باشد.

یک نفر از اعضای تیم به عنوان سرگروه تیم در هنگام ثبت نام به کمیته اجرایی معرفی می گردد.

عدم تکمیل فرم طراحی که در پروفایل هر تیم قرار به منزله انصراف تیم از شرکت در مسابقه خواهد بود.

کلیه تیم هایی که اسباب بازی خود را می سازند، برای بخش اختتامیه می بایست با یک نفر همراه مورد تأیید یکی از مدارس اعضای تیم، حضور داشته باشند.

طرح های کلی ارائه شده در فرم طراحی پس از مهلت ویرایش فرم طراحی تنها در موارد محدودی و در طراحی جزئیات قابل تغییر می باشد.

فرم های طراحی و طرح های ساخته شده باید تا تاریخ تعیین شده ارسال شوند و پس از پایان مهلت ارسال، دبیرخانه مسابقه از دریافت هرگونه طرح معذور است.

اسباب بازی ها باید مطابق با استانداردهای اعلام شده از طریق دبیرخانه باشند.

هر تیم شرکت کننده در مسابقه می بایست نامی برای خود انتخاب و در هنگام ثبت نام به در سایت مسابقه درح نماید. این نام در طول دو مرحله مسابقه ثابت باقی می ماند.

توجه داشته باشید که مسابقه در دو مرحله انجام می شود و شرط ورود به مرحله دوم مسابقه و ساخت اسباب بازی ثبت نام و تکمیل فرم طراحی می باشد.

در صورت اثبات تقلب و کپی برداری از طرح های سایر تیم های شرکت کننده در هر مرحله از مسابقه و اثبات آن برای کمیته علمی، تیم از دور مسابقات حذف خواهد شد. همچنین اگر تیمی، طرحی را به طورکامل از نمونه های داخلی یا خارجی، کپی برداری نماید، در صورت اثبات برای کمیته علمی، آن تیم از دور مسابقات حذف خواهد شد. قابل ذکر است که الگوبرداری و ایده گرفتن از طرح های خارجی یا نمونه های داخلی غیر از نمونه های تیم های شرکت کننده در مسابقه، در حد کلیات و مفهوم، مجاز است، اما در مراحل طراحی اجزاء و ساخت اسباب بازی مجاز نمی باشد.
 

zahra:)

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
545
امتیاز
5,226
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
نجف‌آباد
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
الزهرا/رویان
رشته دانشگاه
بیوتکنولوژی/ژنتیک مولکولی
پاسخ : دومین مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی دانشگاه

توی دوره قبل اصلا داروری خوب نبود حق خلی از تیم ها پایمال شد :-w
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

skyfullofstars

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
304
امتیاز
1,055
نام مرکز سمپاد
فرزانگان کرمان
پاسخ : دومین مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی دانشگاه

بله کاملا موافقم دوره ی قبل داوری ها اصلا تخصصی نبود. شما دور قبل شرکت کردید؟
به نقل از دختر حوَا :
بله از استان اصفهان چهارتا تیم بود دوتاش مال شهرستان ما بود یکی ما که مقام نیاوردیم یکی هم یه تیم از پسرای شهرستان اومدن اون مار پله ای که واسه نابینایان رتبه اورد
ما کلی سر داوری ها با مسئول داوری ها اقای توکلی بحث کردیم به هیچ نتیجه ای هم نرسیدیم
نام اسباب بازی شما چی بود؟
به نظرم خود توکلی هم زیاد توی داوری ها نبود چون چیز زیادی نمی دونست و از حرف زدنش کاملا مشخص بود . یادتونه جارو برقی رتبه آورد من بعدش به آقای توکلی گفتم ایشون چه برتری داشت ؟جواب خاصی نداد و یکم طفره رفت و گفت چون مدل سازی بوده . منم گفتم خوب سال دیگه منم یخچال و ماشین لباس شویی می یارم که رتبه بیارم . در جواب گفت آره حتما بیار . نه این که از این مدل ها هم اصلا توی بازار نیست...
 

zahra:)

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
545
امتیاز
5,226
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
نجف‌آباد
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
الزهرا/رویان
رشته دانشگاه
بیوتکنولوژی/ژنتیک مولکولی
پاسخ : دومین مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی دانشگاه

به نقل از hupaa :
بله کاملا موافقم دوره ی قبل داوری ها اصلا تخصصی نبود. شما دور قبل شرکت کردید؟
بله از استان اصفهان چهارتا تیم بود دوتاش مال شهرستان ما بود یکی ما که مقام نیاوردیم یکی هم یه تیم از پسرای شهرستان اومدن اون مار پله ای که واسه نابینایان رتبه اورد
ما کلی سر داوری ها با مسئول داوری ها اقای توکلی بحث کردیم به هیچ نتیجه ای هم نرسیدیم
 

جوجه سمپادی

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
463
امتیاز
1,572
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
اصفهان
دانشگاه
اصفهان
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پاسخ : دومین مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی دانشگاه

اگه امسالم مثه دوره قبل داوریش اونقدمزخرف باشه من که چندنفروجمع میکنم بریم پشت درش اعتصاب کنیم واون لوح های به اصطلاح باارزششونوبازمین یکسان کنیم X-(
خیلی نامردن.من دارم گریه میکنم داوره باکمال خونسردی میخنده ومیگه ایشاالله دوره بعد.آخه این جوابه؟؟؟
د ی و ن ه ا ن والا!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #6

skyfullofstars

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
304
امتیاز
1,055
نام مرکز سمپاد
فرزانگان کرمان
پاسخ : دومین مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی دانشگاه

خب بهر حال این جور چیزا یعنی داوری ناعادلانه و غیر تخصصی توی تمام مسابقات دیده می شود . امیدوارم که حداقل امسال و توی این مسابقه این جور مسایل برطرف شوند . [-o<
 

zahra:)

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
545
امتیاز
5,226
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
نجف‌آباد
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
الزهرا/رویان
رشته دانشگاه
بیوتکنولوژی/ژنتیک مولکولی
پاسخ : دومین مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی دانشگاه

مث این که زمان ثبت نام تمدید شده
 

liza

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
13
امتیاز
44
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
پاسخ : دومین مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی دانشگاه

به نقل از دختر حوَا :
مث این که زمان ثبت نام تمدید شده
تمدید شده؟تا کی وقت هس؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #9

skyfullofstars

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
304
امتیاز
1,055
نام مرکز سمپاد
فرزانگان کرمان
پاسخ : دومین مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی دانشگاه

به نقل از liza :
تمدید شده؟تا کی وقت هس؟
تا 4 آبان
 
  • لایک
امتیازات: liza
  • شروع کننده موضوع
  • #10

skyfullofstars

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
304
امتیاز
1,055
نام مرکز سمپاد
فرزانگان کرمان
پاسخ : دومین مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی دانشگاه

تاپیک را بالا می آوریم :D
هیچ کس داوری حضوری امسال را رفت؟ راسته که دانش آموزی و دانشجویی را با هم داوری کردند؟
لوح هاتون به دستتون رسیده؟
 
بالا