پاسخ : سحر یا علت و معلول؟
به نقل از مازیمون :
علت و معلول صرفن دو کلمه نیستن! برای اینکه بتونیم بگیم چیزی علته پدیده ای هست به بررسی های خیلی بیشتری لازمه. و تعدادی قوانینه خاص داره.
به عنوانه مثال :
من و پوریا عابدی و جنابه حافظ میریم رستوران.
من پیتزا می خورم. پوریا همبرگر و حافظ پیتزا سبزیجات!
من کوکا کولا، پوریا هم کوکا کولا و حافظ پپسی.
من سالاد فصل و حافظ هم همینطور ولی پوریا هیچی نمی خوره!
خوب پوریا مثلن دل درد میگیره.
می خوایم ببینیم علته دل درده پوریا چیه.
کوکا کولا رو که منم خوردم و دل درد نداررم
پس دلیلش اون نیست.
اون چیزی که پوریا خورد که من و حافظ نخوردیم همبرگر بود!
پس همبرگر علته بیماریه پوریاس!
و خوب برای پیدا کردنه علت برای یک معلول ما نیاز به تعدادی مشاهده داریم.
و خوب لزومی نداره یک معلول فقط یک علت داشته باشه!
یعنی ممکنه پوریا فردا یک شیره مسموم هم بخوره و باز هم دل درد بگیره! یعنی لزومی نداره که حتمن یک پدیده فقط یک علته ممکن داشته باشه.
و خوب باید بپذیریم که هیچ کدوم از این معجزاتی که ما در موردش صحبت می کنیم هیچ مشاهده ی علمی ای ازش نشده.
یعنی نه اثری از دو نیم شدنه ماه هست. نه حتا باکره بودنه مریم به این معنیه که مریم فرزنده هیچ مردی رو تو رحم نداشته ( یعنی لزومی نداره فردی برای باردار شدن بکارتشو از دست بده ) یعنی حتا اگه فرض کنیم مریم باکره هم بوده باز هم دلیل نمیشه فرزندش فرزنده خدا یا معجزه ی خدا بوده باشه.
یا حتا اگه فکر کنیم داستانه نوح برگرفته از اساطیره بابلی و اشوری نیست و واقعن اتفاق افتاده چطور ممکنه از تمام رده های حیوانی توش جا گرفته باشن ؟ و باقیه مشکلاتی که ایجاد میشه.
خوب ببین این حرفت که خیلی غلطه!
وجود علت و معلول یک موضوع قابله بررسی هست. ولی لزومی نداره به وجوده خدا ختم بشه. وجوده خدا زیر سواله خودش! یعنی نمی تونیم بگیم چون این باعث میشه خدا خودش نیاز به علت داشته باشه در نتیجه این نظریه غلطه!
مثلن بذارید یک چرخه طبیعی رو بررسی کنیم. چرخه ی اب!
خوب بارون میاد اب بخار میشه دوباره بارون میاد ( کمی ساده ترش کردم )
خوب این یک چرخس و جدا از اطرافش عمل می کنه. و تمام علت و معلول ها در کناره هم قرار دارن. یعنی یک پدیده هم علت هست هم همزمان معلول! خوب پس لزومی نداره همیشه ما یک رونده بی نهایت عقب رونده داشته باشیم که اصلن نیازی به حضور خدا درش وجود داشته باشه.
باید بگم ما دو دسته علت داریم.
یه سری علت عرضی و یه سری علت طولی...
که زیاد وارد این بحث نمیشم و هر کس علاقه مند بود میتونه بره این کلیدواژه ها رو سرچ کنه یا با پ.خ بخواد بهش توضیح بدم.
خب این علت هایی که شما برای درد ازش صحبت میکنی به دو نوع تقسیم میشن. یا علل طولی مجزا میشن. یا علل عرضی.
مثلا خوردن یه غذای مسموم میتونه به تنهایی باعث دل درد بشه. علت طولی
یا مثلا خوردن غذاهای مختلف یا به قول معروف به هم خوری، میشن علل عرضی در راستای یک معلول.
تا این جا یه توضیح درباره مقدمه پست شما....
و حالا راجع به معجزاتی که شما ازش حرف زدی....
در رابطه با اثبات یا رد این معجزات اگ بخوای علمی نگاه کنی دلایل محکمی برای اثباتشون وجود داره...
مشکل دوستان اینه که فکر میکنن منظور از اثبات علمی ، اثبات تجربیه...
نخیر. علم شاخه های مختلفی داره که یکیش علومه تجربیه...
اگه این گونه کودکانه بخوایم نگاه کنیم.خیلی از وقایع هیچ پایه علمی ندارند. ینی باید به طور کلی علم تاریخ کهن رو منسوخ اعلام کرد. در صورتی که این طور نیست. برای کسب اطلاعات جامع تر شما رو ارجاع میدم به کلید واژه متدولوژی.شاخه ای از علم منطق.
پس لطفا اثبات تجربی رو با اثبات علمی اشتباه نگیرید....
قسمت سوم، مثال چرخه آب:
خب نمیدونم این مثال رو از جایی کپی کردید یا خودتون ایجادش کردید...
در هر صورت با اصل علیتی که ما داریم راجع بهش صحبت میکنیم کاملا تناقض داره...
ینی واقعا شما عامل آب رو صرفا چرخه آب میدونید؟! و جالب تر از اون میگین این چرخه از محیط پیرامون بری و سوا ست....
ینی چرخه آب و تبدیلات فیزیکی اون علت یکدیگر محسوب میشن؟
خب اگه بشن علت وجود آب چی بوده؟
تبخیر یا میعان؟
علت یک اتم آب چی بوده؟
علت اتم های سازندش چی بوده.؟
و....
واین علت و معلول ها رو بگیر تا برسی به یک واجب الوجود....
ما به اون واجب الوجود میگیم خدا. ک همه چیز از اون نشات گرفته.
حالا شما اسمش رو بذار ایکس.
پس یه واجب الوجودی هست. ولی ما نمیدونیم چیه....
به قولی در هستی اون شکی نداریم بلکه در چیستی اون جاهل هستیم....