پاسخ : حکم اعدام؟قطع دست؟
پاسخی بر دلیل اول:
این که در کشورهایی که حکم اعدام لغو شده ، آمار جرم قتل افزایش پیدا نکرده ، علت نیست بلکه معلوله .
بله ، در کشورهایی اسکاندیناوی و کانادا آمار بزه کمتره... به هزار و یک دلیل . اما نه به خاطر جنبش های آزادی بخش!
برای بررسی مسائل جامعه شناسی باید متغیرهای مختلفی رو در نظر گرفت ؛ شرایط اقتصادی مختلف ( شکوفایی ها ، رکودها و...) مشخصه که روی آمار جرم تاثیر میذاره . اختلافات طبقاتی یا اقتصادی ، اختلافات قومی و قبیله ای ، از دیگر موارداند. حالا فقط همین متغیر رو در ایران ، عربستان و دیگر کشورهای مجری اعدام با اسکاندیناوی و کانادا مقایسه کنید . پس به طور کلی ، میزان جرم در کانادا و اسکاندیناوی از کشورهای مزبور کمتره ؛ پس این مقایسه بین اون کشورها و میزان جرمشون ربطی به اعدام نداره و دلیلی بر ناکارآمدی اعدام نیست .
در مورد مواد مخدر هم نگاهتون خیلی ضعیفه ... ایران در همسایگی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدره ! ( افغانستان ) . ایران هابه منطقه است ، چه مواد مخدر از غرب به شرق یا شرق به غرب بخوان جابه جا شن ایران به علت وسعت بسیار یکی از بهترین گزینه هاست. پس کم بودن آمار قاچاق در کشورهای دیگر و در ایران هم برهانی برای ناکارآمدی حکم اعدامه .
پس باز هم میگم ؛ کم بودن جرم در بعضی کشورها و زیاد بودن جرم در کشورهای دیگر دلیلی بر ناکارآمدی اعدام نیست.( فکر کنم دچار انکار مقدم شدید.)
اتفاقاً برای اثبات این موضوع به یکی از دوستان یک لینک دادم که ثابت کرده بود ، دقیقاً اعدام ناکار آمده و روی انجام بزه تاثیری نداره!
http://www.deathpenalty.org/article.php?id=82
در همون ص بالا اول ایالات آمریکا رو با هم مقایسه میکنه و میگه در ایالاتی که مجازات مرک نیست همواره میزان جرم و جنایت کمترین مقدار هست
بعد کشور های دیگه رو با هم مقایسه میکنه ، چند کتاب معرفی میکنه ، نظر افراد مختلف و آمار های رسمی رو مقایسه میکنه و ...
تهش نتیچه میگیره که اثری + ی نداره! :د
پاسخی بر دلیل دوم :
اصلا این موردتون از پیش فرض غلطه!
کی گفته اعدام مرحمه ... هر چند به نظر نمی خواهید قرآن رو سند قرار بدید ولی قانون اساسی ما برداشتی از قرآنه؛ و در قرآن کریم بخشش و اجرا نشدن حکم قصاص را مایه منفعتی دانسته که در قصاص نیست.
خیر من فکر نکنم قرآن ربطی به جامعه شناسی داشته باشه ، در قرآن هم نگفته که بخشش بهتر از قصاص هست ، فقط گفته حتماً نبایستی فرد کشته بشه ، میتونه مورد عفو قرار بگیره اتفاقاً در آخر آیه میگه : "لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ" !! :د
اینم قرآن :
« يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصاصُ فِي الْقَتْلى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى بِالْأُنْثى فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَداءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسانٍ ذلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ رَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدى بَعْدَ ذلِكَ فَلَهُ عَذابٌ أَلِيمٌ ، وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ -سوره البقرة: آيات 178 تا 179:
اى افرادى كه ايمان آوردهايد! حكم قصاص در مورد كشتگان بر شما نوشته شده است، آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، و زن در برابر زن، پس اگر كسى از ناحيه برادر (دينى) خود مورد عفو قرار گيرد (و حكم قصاص او تبديل به خونبها گردد) بايد از راه پسنديده پيروى كند (و در طرز پرداخت ديه، حال پرداخت كننده را در نظر بگيرد) و قاتل نيز به نيكى ديه را به ولى مقتول بپردازد (و در آن مسامحه نكند) اين تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگار شما و كسى كه بعد از آن تجاوز كند عذاب دردناكى خواهد داشت.
و براى شما در قصاص حيات و زندگى است اى صاحبان خرد، تا شما تقوى پيشه كنيد.
پاسخی بر دلیل سوم:
برای این دلیلتون هم ، به شکل دلیل اول استدلال کردید و به عبارتی همونه با یک شکل دیگه ؛ که پاسخ داده شد.
میتونید رجوع کنید به همون جواب اولی :)
هر چند در این مورد بهتر بحث کردید ولی دچار مغلطه شدید و کل بزه هایی رو که کیفر آن ها اعدامه یک جا بررسی کردید و حکم صادر کردید.
مثلا در مورد اول یا قابل اصلاح بودن کدوم جرم ( محاربه ، قتل ، ز.نای مح.صنه و...) مورد نظره ؟
در مورد دوم هم اتفاقا اعدام تنبیه نظام اجتماعیه . به عبارتی با حذف یک نقش ، نظام اجتماعی با سوخته شدن سرمایه و زمان مواجه میشه.
:) من مغلطه ای حس نمیکنم!!! به نظرم دلیلی نداره کسی که زنای محصنه ، قتل یا محاربه یا... میکنه، بریم بکشیم!!! [-(
فرقی هم نداره!!! ما میتونیم با زنده نگه داشتن یک فرد از اون در راستای بهبود کشور و کم شدن خشونت استفاده کنیم...
نه این که بکشیمش هم یک خانوااده رو عزا دار کنیم ، هم یک نیروی زنده رو از بین ببریم هم هیچ فایده ای برامون نداشته باشه...!!!!
پاسخی بر دلیل پنجم:
در این مورد دچار تخطئه ، شدید و به جای نقد دلیل فرافکنی می کنید. البته در مورد حبس ابد هم که به نظر ، شما اون رو بهتر از اعدام می دونید توضیح خواهم داد.
نه جدی اصلاً گوینده میبینید شما؟ :د
که من بخوایم تخطئه کنم؟؟؟؟؟؟؟
× شما هم بیاید با 100 نفر بحث کنید و کنکوری هم باشید اونوقت راجع به اعصاب من نظر بدید!!!
ببینید من بهتون توصیه میکنم یک سری به سایت زیر بزنید!!!
http://www.deathpenalty.org/