- شروع کننده موضوع
- #1
کاربر حذف شده 8031
مهمان
جدیدترین ساختهی اصغرفرهادی که محصول مشترک ایران و فرانسه هست. به سختی تونست به بخش رقابتی فیلم کن راه پیدا کنه. گفته میشه که این فیلم فرهادی مثل فیلمهای قبلی فرهادی با مضامینی مثل گناه و قضاوت، مثل درباره الی، آمیخته هست.
اسم فیلم اول برسد به دست آهو بود که بعد به فروشنده تغییر نام داد ولی با رونمایی پوستر فرانسوی فیلم معلوم شد اسم فیلم به مشتری (Le Client) تغییر نام داده.
تیم بازیگری تقریبا با اصغر فرهادی سابقه کار داشتن. ترانه علیدوستی، شهاب حسینی و بابک کریمی از بازیگران شاغل در این فیلم سابقه همکاری قبلی با فرهادی رو داشتن ولی مینا ساداتی نه.
من تا حالا از فیلم آنونسی ندیم ولی دو قطعه از فیلم منتشر شده که من رو امیدوار نگه داشته. اینجا و اینجا ببینید ویدئو ها رو.
فیلم اینجور که فرهادی گفته قراره انگار اواسط تابستون توی ایران اکران بشه.
اولین اکران فیلم هم دقایقی پیش توی جشنواره فیلم کن به پایان رسید. در اینجا هم میتونید گزارش لحظه به لحظه عکس العملها به فیلم رو پیگری کنید.
علی معلم هم از منتقدان ایرانی که در فرانسه هست فیلم رو اینجوری ارزیابی کرده:
«فروشنده» خوشبختانه در داستانگویی فیلم بسیار موفقی بود و تمشاگران را روی صندلی میخکوب کرد. حالا می شود با اطمینان گفت فرهادی بهترین داستانگو سینمای معاصر ایران است. اصولا داستانگویی در سینما که از نظر برخی خیلی کار دشواری است توسط فرهادی به خاطر اینکه نقاط عطف و شروع و پایان داستانش را می فهمد و صحنه و هنرپیشه هایش را اداره می کند در «فروشنده» به بهترین شکل اتفاق می افتد.
«فروشنده» یک نوع درام احتماعی بازجویانه است که به نظرم برای تماشاگر خیلی جذاب خواهد بود. این فیلم یکی از بهترین فیملنامه های موجود در کن را داشت و اگر داوران آدم های کج سلیقه ای نباشند جایزه فیلم قطعی است.
بازی هنرپیشه ها به خصوص شهاب حسینی و بقیه خیلی خوب بود.
«فروشنده» ریتم خیلی مناسبی داشت و با اینکه دو ساعت و پنج دقیقه است اما تماشاگر را به راحتی جلو می برد و آنها را حذب می کند.
اینکه مسئله گناه و قضاوت در کار فرهادی دوباره طرح شده از لحاظ ریتم داستانی و اجرا فیلم را شبیه به «درباره الی» می کند و من «فروشنده» را هم پای «درباره الی» پسندیدم. خوشبختانه اصغر فرهادی رو به جلو حرکت کرده و این در سینمای ما خیلی نادر و کمیاب است.
اسم فیلم اول برسد به دست آهو بود که بعد به فروشنده تغییر نام داد ولی با رونمایی پوستر فرانسوی فیلم معلوم شد اسم فیلم به مشتری (Le Client) تغییر نام داده.
تیم بازیگری تقریبا با اصغر فرهادی سابقه کار داشتن. ترانه علیدوستی، شهاب حسینی و بابک کریمی از بازیگران شاغل در این فیلم سابقه همکاری قبلی با فرهادی رو داشتن ولی مینا ساداتی نه.
من تا حالا از فیلم آنونسی ندیم ولی دو قطعه از فیلم منتشر شده که من رو امیدوار نگه داشته. اینجا و اینجا ببینید ویدئو ها رو.
فیلم اینجور که فرهادی گفته قراره انگار اواسط تابستون توی ایران اکران بشه.
اولین اکران فیلم هم دقایقی پیش توی جشنواره فیلم کن به پایان رسید. در اینجا هم میتونید گزارش لحظه به لحظه عکس العملها به فیلم رو پیگری کنید.
علی معلم هم از منتقدان ایرانی که در فرانسه هست فیلم رو اینجوری ارزیابی کرده:
«فروشنده» خوشبختانه در داستانگویی فیلم بسیار موفقی بود و تمشاگران را روی صندلی میخکوب کرد. حالا می شود با اطمینان گفت فرهادی بهترین داستانگو سینمای معاصر ایران است. اصولا داستانگویی در سینما که از نظر برخی خیلی کار دشواری است توسط فرهادی به خاطر اینکه نقاط عطف و شروع و پایان داستانش را می فهمد و صحنه و هنرپیشه هایش را اداره می کند در «فروشنده» به بهترین شکل اتفاق می افتد.
«فروشنده» یک نوع درام احتماعی بازجویانه است که به نظرم برای تماشاگر خیلی جذاب خواهد بود. این فیلم یکی از بهترین فیملنامه های موجود در کن را داشت و اگر داوران آدم های کج سلیقه ای نباشند جایزه فیلم قطعی است.
بازی هنرپیشه ها به خصوص شهاب حسینی و بقیه خیلی خوب بود.
«فروشنده» ریتم خیلی مناسبی داشت و با اینکه دو ساعت و پنج دقیقه است اما تماشاگر را به راحتی جلو می برد و آنها را حذب می کند.
اینکه مسئله گناه و قضاوت در کار فرهادی دوباره طرح شده از لحاظ ریتم داستانی و اجرا فیلم را شبیه به «درباره الی» می کند و من «فروشنده» را هم پای «درباره الی» پسندیدم. خوشبختانه اصغر فرهادی رو به جلو حرکت کرده و این در سینمای ما خیلی نادر و کمیاب است.