- شروع کننده موضوع
- #1
- ارسالها
- 1,575
- امتیاز
- 10,855
- نام مرکز سمپاد
- علامه ی حلی 1
- شهر
- همدان
- سال فارغ التحصیلی
- 1395
- دانشگاه
- علوم پزشکی شهید بهشتی
در دفتر پنجم مثنوی ،مولانا بحثی نسبتا فلسفی رو بیان می کنه که می تونید از لینک زیر بخونید :
https://ganjoor.net/moulavi/masnavi/daftar5/sh63/
خلاصه ی صحبت اینه که اگر خداوند عطایی به بنده هاش می کنه این عطا به خاطر قابلیت اونا نیست ،دلیلشم اینه که خداوند علت العلل و یا وجودش قدیمه و مخلوقات همه حادث و یا معلول هستند ، حالا اگه قابلیت این مخلوقات سبب بشه خداوند عطایی رو به اونها بکنه در واقعا خالق از مخلوق تاثیر پذیرفته که از نظر فلسفی این مسئله ممکن نیست
خوب حالا نظرتون در این مورد چیه؟؟
اگه مسئله رو گسترش بدیم به سایر جنبه های زندگی نتیجه چی میشه؟
برای مثال در مورد دعا کردن مکانیسمی که توی ذهن ما هست اینه که ما دعا می کنیم ، خدا می شنوه و اجرا می کنه ، این مکانیسم با توجه به استدلال بالا ایراد فلسفی داره ،اون وقت تکلیف چیه؟
پ.ن: من زیاد سواد فلسفی ندارم ولی فک کنم صورت مسئله و منطقش کاملا واضحه
https://ganjoor.net/moulavi/masnavi/daftar5/sh63/
خلاصه ی صحبت اینه که اگر خداوند عطایی به بنده هاش می کنه این عطا به خاطر قابلیت اونا نیست ،دلیلشم اینه که خداوند علت العلل و یا وجودش قدیمه و مخلوقات همه حادث و یا معلول هستند ، حالا اگه قابلیت این مخلوقات سبب بشه خداوند عطایی رو به اونها بکنه در واقعا خالق از مخلوق تاثیر پذیرفته که از نظر فلسفی این مسئله ممکن نیست
خوب حالا نظرتون در این مورد چیه؟؟
اگه مسئله رو گسترش بدیم به سایر جنبه های زندگی نتیجه چی میشه؟
برای مثال در مورد دعا کردن مکانیسمی که توی ذهن ما هست اینه که ما دعا می کنیم ، خدا می شنوه و اجرا می کنه ، این مکانیسم با توجه به استدلال بالا ایراد فلسفی داره ،اون وقت تکلیف چیه؟
پ.ن: من زیاد سواد فلسفی ندارم ولی فک کنم صورت مسئله و منطقش کاملا واضحه