آیا حافظ شرابخوار بوده ؟

آیا حافظ شرابخوار بوده؟

  • بله ، شرابخوار بوده

    رای‌ها: 16 24.2%
  • نه غرق در عرفان شده (و از معشوق آسمانی می گوید)

    رای‌ها: 21 31.8%
  • هردو

    رای‌ها: 19 28.8%
  • هیچکدام

    رای‌ها: 5 7.6%
  • شکست عشقی خورده

    رای‌ها: 5 7.6%

  • رای‌دهندگان
    66

صوراسرافيل

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,424
امتیاز
8,535
نام مرکز سمپاد
علامه حلى
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
0000
بهش میگفتن حافظ چون کل قرانو حفظ بوده.
بسیاری از افراد کل قرآن رو حفظ بودند و بسیار در علوم دینی تبحر داشتن و در عین حال شرب خمر می کردند.چنانچه حافظ در برخی اشعار اشاره به افطار با شراب داره(تضادی بی اندازه زیباست،روزه گرفتن و با می افطار کردن)
بنابراین اصلا امر عجیبی نیست اگر در اون دوران کسی حتی حافظ قرآن بوده باشه و در عین حال شرابخوار.
 
ارسال‌ها
607
امتیاز
6,599
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 4
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1403
بسیاری از افراد کل قرآن رو حفظ بودند و بسیار در علوم دینی تبحر داشتن و در عین حال شرب خمر می کردند.چنانچه حافظ در برخی اشعار اشاره به افطار با شراب داره(تضادی بی اندازه زیباست،روزه گرفتن و با می افطار کردن)
بنابراین اصلا امر عجیبی نیست اگر در اون دوران کسی حتی حافظ قرآن بوده باشه و در عین حال شرابخوار.
دقیقا. اصلا این دو تا شاید توی دید حافظ مغایر نبودن خیلی جالب میشه اگر بشه دلیل و فلسفه پشتش رو حدس زد. (حدس زدن رو من باب این میگم که ما نمی تونیم قطعی بگیم منظور حافظ چی بوده.)
یه سوال. به نظرتون این حرف روزه با شراب کنایه به دو رویی و تزویره یا عینا همین منظور رو داره که شراب و دین مغایر نیستن؟
 
ارسال‌ها
607
امتیاز
6,599
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 4
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1403
من و انکار شراب این چه حکایت باشد
غالبا این قدرم عقل و کفایت باشد

تا به غایت ره میخانه نمی‌دانستم
ور نه مستوری ما تا به چه غایت باشد

زاهد و عجب و نماز و من و مستی و نیاز
تا تو را خود ز میان با که عنایت باشد

زاهد ار راه به رندی نبرد معذور است
عشق کاریست که موقوف هدایت باشد

من که شب‌ها ره تقوا زده‌ام با دف و چنگ
این زمان سر به ره آرم چه حکایت باشد

بنده پیر مغانم که ز جهلم برهاند
پیر ما هر چه کند عین عنایت باشد

دوش از این غصه نخفتم که رفیقی می‌گفت
حافظ ار مست بود جای شکایت باشد

._.
خب شما نظر خودتون در مورد این شعر چیه؟ منظور حافظ از شراب.
 

صوراسرافيل

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,424
امتیاز
8,535
نام مرکز سمپاد
علامه حلى
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
0000
ا شراب کنایه به دو رویی و تزویره یا عینا همین منظور رو داره که شراب و دین مغایر نیستن؟
نه کنایه به تزویر نیست.بحث اینه که اساسا برای من اهمیتی ندارد حکم شرع،اگر قراره افطار کنیم چه بهتر که با شراب باشه.
 
ارسال‌ها
607
امتیاز
6,599
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 4
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1403
نه کنایه به تزویر نیست.بحث اینه که اساسا برای من اهمیتی ندارد حکم شرع،اگر قراره افطار کنیم چه بهتر که با شراب باشه.
خب به نظر من می تونه کنایه هم باشه ولی احتمالش به نسبت معنای مستقیم کمتره. سوال: حکم شرع برای حافظ چی بوده؟ چه مرزی می شناخته برای شرع؟
 
ارسال‌ها
607
امتیاز
6,599
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 4
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1403

صوراسرافيل

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,424
امتیاز
8,535
نام مرکز سمپاد
علامه حلى
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
0000
اصلا شرع برای حافظ به چه معناست؟
برای حافظ اینکه شرع چیه اهمیتی نداشت معتقد بود که تا در میخانه باز هست شرع مهم نیست.در ضمن شرع مفهوم متفاوتی نداره یه سری احکام واحده.
 
ارسال‌ها
607
امتیاز
6,599
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 4
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1403
برای حافظ اینکه شرع چیه اهمیتی نداشت معتقد بود که تا در میخانه باز هست شرع مهم نیست.در ضمن شرع مفهوم متفاوتی نداره یه سری احکام واحده.
مفهوم شرع رو خودم میدونم. بذارید یه جور دیگه بگم. حافظ که رد پای اعتقاد هم در اشعارش دیده میشه، شراب رو با چه فلسفه ای مغایر با دین نمی دونسته؟
یعنی چرا شرع براش اهمیتی نداشته؟
آیا مربوط به دینداران زمانه خودشه که شرع رو وسیله ای برای ریا کرده بودن یا مشکل حافظ با شرع عمیقتر بوده؟
 

صوراسرافيل

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,424
امتیاز
8,535
نام مرکز سمپاد
علامه حلى
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
0000
مفهوم شرع رو خودم میدونم. بذارید یه جور دیگه بگم. حافظ که رد پای اعتقاد هم در اشعارش دیده میشه، شراب رو با چه فلسفه ای مغایر با دین نمی دونسته؟
یعنی چرا شرع براش اهمیتی نداشته؟
آیا مربوط به دینداران زمانه خودشه که شرع رو وسیله ای برای ریا کرده بودن یا مشکل حافظ با شرع عمیقتر بوده؟
بحث بحث اولویت امره.حافظ اولویتی که برای شراب و رندی گری قائل بود والا تر از شرع بود.چه بسا دین مداری و عرفان خاص خودش رو در شراب می دید.البته این هم قطعی نیست.
 
ارسال‌ها
607
امتیاز
6,599
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 4
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1403
بحث بحث اولویت امره.حافظ اولویتی که برای شراب و رندی گری قائل بود والا تر از شرع بود.چه بسا دین مداری و عرفان خاص خودش رو در شراب می دید.البته این هم قطعی نیست.
من نظرم رو بدم؟
به نظر من هر دوشه. هم کنایه به تزوریه و هم مغایر ندونستن شراب و شرع. دلیلش: حافظ در زمانه ای که زندگی میکرده تزویر و ریا شیوه دینداری اکثر به ظاهر دیندارانه. هر دوش می تونه باشه که عرفان رو در مستی شراب میدید و این شیوه رو به شیوه دینداران زمان خودش ترجیح میداد. همزمان هم از ریا متنفر بود و هم مستی شراب رو راه به عرفان والا می دید. یه حرف دو پهلو که نه حرفی دو منظوره زده که منظورشون در راستای همه. هم نقد عرفان و دین مزور و هم نشون دادن عرفان و والایی درون شراب. به نظر من حافظ دیندار بوده و شراب رو مغایر با دینداری نمی دونسته که خب نظر بسیار جالبیه. همونجور که رندی رو بد نمی دونسته. نظرش در این زمینه کامل و فلسفی ایه و یک رویکرد انقلاب وار داره. (انقلاب منظورم انقلاب اسلامی نیست. منظورم یه تحول عجیب و بزرگه.)
یعنی در کل که بهش نگاه میکنم این دو رای مغایر هم نیستن که بخوام بگم یا این بوده یا اون.
این افطار با شراب منو یاد شعر اخوانیه قیصر امین پور میندازه. به نظر من جدای از انتقاد به ریاکاری انتقاد به سنت های زمانه خودش هم هست. یعنی یه بی اعتقادی به سنت کلیشه ای هم توی این حرف دیده میشه. یه چیزی مثل این بیت قیصر امین پور: اگر سنت اوست نوآوری نگاهی هم از نو به سنت کنیم.
 

صوراسرافيل

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,424
امتیاز
8,535
نام مرکز سمپاد
علامه حلى
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
0000
به نظر من هر دوشه. هم کنایه به تزوریه و هم مغایر ندونستن شراب و شرع. دلیلش: حافظ در زمانه ای که زندگی میکرده تزویر و ریا شیوه دینداری اکثر به ظاهر دیندارانه. هر دوش می تونه باشه که عرفان رو در مستی شراب میدید و این شیوه رو به شیوه دینداران زمان خودش ترجیح میداد. همزمان هم از ریا متنفر بود و هم مستی شراب رو راه به عرفان والا می دید. یه حرف دو پهلو که نه حرفی دو منظوره زده که منظورشون در راستای همه. هم نقد عرفان و دین مزور و هم نشون دادن عرفان و والایی درون شراب. به نظر من حافظ دیندار بوده و شراب رو مغایر با دینداری نمی دونسته که خب نظر بسیار جالبیه. همونجور که رندی رو بد نمی دونسته. نظرش در این زمینه کامل و فلسفی ایه و یک رویکرد انقلاب وار داره. (انقلاب منظورم انقلاب اسلامی نیست. منظورم یه تحول عجیب و بزرگه.)
البته اینطور نبود که شراب رو با شرع مغایر ندونه. مسئله اینجا بود که اولویت شراب از شرع بالاتر بود.
در باب تزویر ابیات بهتری داره،مثلا اون بیت فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد...
 
ارسال‌ها
607
امتیاز
6,599
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 4
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1403
البته اینطور نبود که شراب رو با شرع مغایر ندونه. مسئله اینجا بود که اولویت شراب از شرع بالاتر بود.
در باب تزویر ابیات بهتری داره،مثلا اون بیت فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد...
مغایر ندونستن منظورم این نیست که داره به شرع انتقاد میکنه. به اون دین ریاکار و مزور ترجیحش میداده و میگفته این بیشتر به عرفان انسان کمک میکنه. شرعی که به اون شکل باشه رو به نظرم محدود کننده و مغایر با عرفان می دونسته و اولویت شراب به قول شما براش بالاتر بوده. یعنی شراب به نظرش به نسبت بیشتر سطح عرفان رو بالا میبره با تمام زیان هاش. رندی رو هم مثالی گفتم فقط. خیلی قصد بررسیش رو نداشتم.
 
بالا