طرح صیانت از حقوق کاربران

DarkLightI

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
875
امتیاز
-260
نام مرکز سمپاد
علّامه‌حلّی۳
شهر
طهران
سال فارغ التحصیلی
1406
یا نمیفهمی دیکتاتوری چیه، یا نمیفهمی خدا چیه یا اینا چین یا طبق دستورات خدا عمل کردن چیه. کلا نمیفهمی.
حرفمو اصلاح می کنم: حکومتی که یک نفر که بیشتر از بقیه حرف خدا رو بفهمه در رأسش باشه، به شرطی که اون شخص آدم خوبی باشه و دستورات خدا رو اجرا کنه، شاید دیکتاتوری کلمه خوبی براش نیست.
یعنی میگی ضربه به سر باعث سکته ی مغزی نمیشه و گرفتگی عروق میشه؟ چرا عروق یک فرد سالم باید بگیره؟ شوهرعمه ی مامانت تجربه ای درین مورد نداشته؟
سکته ممکنه در اثر ضربه به سر پدید بیاد، ولی تنها دلیلش این نیست. دلایل دیگه ای هم میتونه داشته باشه.
 

امیرحسین

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,075
امتیاز
16,475
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بوشهر
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
خواجه نصیر
رشته دانشگاه
مهندسی برق
دیکتاتوری به شرطی که دیکتاتورش خوب باشه جای خوبیه
دیکتاتور خوب رو باید @Admin2 نشونت میداد همون روز که یه کاربر تهدید کردی مادام‌العمر تو رو بن می‌کرد خلقی در آسایش می‌رفتند.
 

A M I N

به یاد دارک لایت خدابیامرز
ارسال‌ها
3,900
امتیاز
37,791
نام مرکز سمپاد
BHT
شهر
LNG
سال فارغ التحصیلی
1397
دانشگاه
SBU
رشته دانشگاه
ARC
مخالف طرح صیانتم. مخالف برخورد اجتماعیم. مخالف گشت ارشادم. مخالف کوفت و زهرمارای اعصاب خورد کن حکومتم. مخالف این همه بی‌عرضگی علنی حکومتم. مخالف این همه مسئولم که هیچی بارشون نیست جز پینه بستگی مغزشون و پیشونیشون. سر تک تکشون اعصابم خورده و دارم هی میگم بدم میاد ازشون. امیدوارم برخورد عصبانیتو برای جای درستش نگه داری.
 

آدنوزین :)

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
911
امتیاز
20,104
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
اهواز
سال فارغ التحصیلی
1400
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
داروسازی
تو الان مشکلت اینه؟
الان تعداد پلیرای تی لانچر از کسایی که لایسینس اورجینال دارن بیشتره، تی لانچر هم شناخته شدست و موجنگ میتونه با یه شکایت تعطیلش کنه، ولی چرا این کارو نمی کنه؟
چون با اینکار تعداد خیلی زیادی از پلیراش از دست میرن و محبوبیت بازی افول پیدا می کنه.
اکثر کسایی که تی لانچر دارن هم یه مدّت بعد که دیدن ماینکرافت چه خوبه، برای دسترسی به امکانات بیشتر «سرور های پریمیوم و ماینکرافت ریلیتز و ...» بعد یه مدّت میرن و اکانت پریمیوم می خرن «که دو تا از همکلاسی هام خریدن، منم دارم بهش فکر می کنم»، و تی لانچر حکم یجور free trial رو داره برای ماینکرافت.
پس سیاست خود بازیه برای تبلیغش، دزدی نیست برادر.

منتها مشکل اینه که اکثر محتواهاش همیناست، نمیگم پیج خوب نداره ولی تعدادشون انقدر کمه که در برابر اونا به چشم نمیان.

فعلا میبینی که داریم :)

اگه اونطوری بود، بجای مانیتور، توی دستشویی مدرسه پورن میدیدن :‌| «شنیدم که میگم»

مشکل اینه که پیامد های اختلاط ده برابر اینه، نمیگم جای کار نداره ولی در هر صورت از اختلاط کمتره پیامداش.

بازم مثل مورد اوّل منظور من «همه» نبود، راست هست توش ولی دروغ خیلی بیشتره.

بنده به آزاد بیان اعتقادی ندارم، و اگه قراره بر علیه هنجار ها تو جامعه حرف زده بشه حتما باید بصورت مناظره باشه که بشه جوابشو داد «در غیر این صورت یک سری رو از راه راست منحرف می کنه». اگه بخوایم اینجا بحث کنیم طولانی میشه، تاپیک مربوطی اگه ایجاد شد یا بالا اومد اونجا بحث می کنیم.
من واقعا نمی‌دونم این حجم از خودکامگی و خودشیفتگی و حماقت چطور در یک نوجوان کم سن و سال پدید اومده!
فعلا میبینی که داریم؟؟؟؟؟؟؟ تو کی هستی و چی هستی که به خودت حق میدی برای این همه آدم عاقل که اتفاقا از همه نظر از تو بیشتر می‌فهمن تصمیم بگیری؟
 

هور

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
797
امتیاز
22,241
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
سیاه و سفید
سال فارغ التحصیلی
1397
دانشگاه
دانشکده معماری و شهرسازی تبریز
رشته دانشگاه
مهندسی معماری
میدونید یاد چی افتادم؟؟
یکی بود هی میگفت"من میدونم من میدونم":))
 
ارسال‌ها
56
امتیاز
1,336
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۳
شهر
اهواز
سال فارغ التحصیلی
1402
مدال المپیاد
مدال طلای المپیاد نانو
دانشگاه
دانشگاه تهران
حرفی ندارم، از فاز تئوری توطئه که دراومدی بعد بیا.

تئوری توطئه؟؟ ببین کی داره از تئوری توطئه حرف میزنه!
اصلا کاری با بحث ندارم ولی میخوام بگم شما خودت از اسطوره های نظریه پرداز توطئه ای!
خودت توی هر بحثی از نقشه های پلید غرب و صهیونیسم جهانی میگی و اونوقت به حرفای بقیه میگی توهم توطئه؟
دیگه چیزی نمیگم ولی بیشتر به عقایدت فکر کن
 

Cafune

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
483
امتیاز
11,439
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
ساوه
سال فارغ التحصیلی
1400
دانشگاه
الزهرا
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
دیکتاتوری به شرطی که دیکتاتورش خوب باشه جای خوبیه
حالا که انقدر این دوستمون طرفدار دیکاتوری‌ان، از مدیران محترم تقاضا دارم یک فریم از دیکتاتوری رو بهش نشون بدید و بن کنیدش که ما مخالفینم با وجهه‌ی زیبای دیکتاتوری آشنا شیم و به راه راست هدایت شیم
 

Aynazi

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
488
امتیاز
7,748
نام مرکز سمپاد
_
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
1401
دانشگاه
پلی تکنیک
رشته دانشگاه
پلیمر
حقیقت هنوز معلوم نیست، توی عکس بیمارستانش هم من جای ضرب و شتم ندیدم «البته ممکنه صرفا تو عکس نیفتاده باشه، گفتم که معلوم نیست چی شده»
دخترایی که با مهسا گرفته بودن تمام ماجرا و مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفتن رو تعریف کردن اونوقت معلوم نیست چی شده؟ واقعا معلوم نیست؟ چند نفر باید بمیرن آخه؟ تمام رسانه های داخلی و خارجی درباره این خبر حرف میزنن بعد شما نمیخوای قضاوت کنی؟ مرده شور قضاوتتونو مملکتونو توجیهاتتونو اه

باورم نمیشه!
 

f@him

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
493
امتیاز
23,518
نام مرکز سمپاد
فاتح
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
94
دانشگاه
شریف
رشته دانشگاه
IT
توی مجازی لحظه کوبیده شدن سرش به ون پخش شده
دخترایی که با مهسا گرفته بودن تمام ماجرا و مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفتن رو تعریف کردن اونوقت معلوم نیست چی شده؟ واقعا معلوم نیست؟ چند نفر باید بمیرن آخه؟ تمام رسانه های داخلی و خارجی درباره این خبر حرف میزنن بعد شما نمیخوای قضاوت کنی؟ مرده شور قضاوتتونو مملکتونو توجیهاتتونو اه
توجیه بعدی دارک لایت:
از کجا معلوم که اون ون کلا، مال دشمنای نظام نبوده و اونا با قلب پلیدشون این کار رو نکردن که برای این کشور پاک و نظام مقدس ما مشکل درست نکنن؟
ادیت فیلم و ایجاد فیلم ساختگی که کاری نداره... ای زودباورای ساده لوح.
اصلا توی اون ویدیو که چیزی معلوم نیس...
حرف اون دخترای دیگه؟؟ چجوری اخه میشه اعتماد کرد به حرف یه سری آدم توی دنیای مجازی، مزدوران امریکایی و اسراییلی ممکنه اونا رو تطمیع کرده باشن تا علیه نظام شهادت دروغ بدن
-------------------
و غیره و غیره : ))
تا وقتی یه دشمن فرضی که تمام هدفش نابودی دین مقدس اسلامه رو میشه متصور شد، ایزیلی میشه همه چی رو تا بی نهایت توجیه کرد : )
 

_Hani_

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
703
امتیاز
11,068
نام مرکز سمپاد
فرزانگان2
شهر
اسلامشهر
سال فارغ التحصیلی
1405
جناب خیلی از وقتا میتونی سکوت کنی و راجب چیزی که نمیدونی نظر ندی ،نمیگم من میدونم منم نمیدونم ولی دفاع تو ته ته بی ارزشیتو ثابت میکنه
تویی که الان داری از این آدمای بیشرف دفاع میکنی ببینم فردا روز خدای نکرده یه همچین بلایی سر اعضای خانواده خودت بیاد همینو میگی یا نه؟
 
ارسال‌ها
1,616
امتیاز
13,279
نام مرکز سمپاد
.
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
1401
دانشگاه
دانشگاه یزد
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
دکتر حسابی هم توی این همه زمینه نامرتبط به هم نمیتونست ادعا کنه، خداوکیلی بیاید همگی لفت بدیم
 

DarkLightI

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
875
امتیاز
-260
نام مرکز سمپاد
علّامه‌حلّی۳
شهر
طهران
سال فارغ التحصیلی
1406
تویی که الان داری از این آدمای بیشرف دفاع میکنی ببینم فردا روز خدای نکرده یه همچین بلایی سر اعضای خانواده خودت بیاد همینو میگی یا نه؟
چرا همه چیو به همه چی ربط میدی؟
من در این مورد از کسی دفاع نکردم، طرف کسی رو هم نگرفتم
و به نظرم هنوز هم اینکه چی شده معلوم نیست
من از طرح صیانت که این تاپیکشه حمایت کردم
---------------------------------------------------------------------
خطاب به همه ی اعضا که اینجا تاپیک در مورد طرح صیانته، بحث درباره اون مسئله باید تو تاپیک گشت ارشاد انجام بشه، نه اینجا
 

_Hani_

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
703
امتیاز
11,068
نام مرکز سمپاد
فرزانگان2
شهر
اسلامشهر
سال فارغ التحصیلی
1405
چرا همه چیو به همه چی ربط میدی؟
من در این مورد از کسی دفاع نکردم، طرف کسی رو هم نگرفتم
و به نظرم هنوز هم اینکه چی شده معلوم نیست
من از طرح صیانت که این تاپیکشه حمایت کردم
کاملا از صحبتاتون مشخصه جناب دکتر
 
ارسال‌ها
1,551
امتیاز
27,018
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
موافقت یا مخالفت جمعی دلیل درستی و نادرستی نیست.
@DarkLightI امر به معروف و نهی از منکر به نظر من هم واجب فراموش‌شدهٔ جامعه ست و نه تنها خوبه، بلکه لازمه و بدون اون یه چیزی لنگ می‌زنه اما شرایطی داره.
اول اینه که مسئله رو بشناسیم درست و بدونیم که معروفه و اون یکی رو هم درست بشناسیم و بدونیم که منکره. دوم، اینه که روششو بلد باشیم و جایگاهشو. ینی مثلا به کسی که گرسنه ست، از مزایای فلان کار نمیگم. غذا میدم بهش! کسی هم که عصبانیه (حتی اگه به اشتباه و سوء تفاهم عصبانیه) نمیشه به راحتی از چیزی که عصبانیش کرده بهش گفت.
مسئلهٔ سومم احتمال تاثیره. ینی ما اگه عالم بودیم درست و حسابی و فن بیان و روش بحث رو هم در حد لازم می‌دونستیم و باز روبه‌روییمون لجباز بود، نمیشه بهش یاد آوری کرد.
رفع اسپم بسیار مهم دربارهٔ شرط اول امر به معروف و نهی از منکر: رویکرد دین این نیست که راها رو ببنده و خودش آب‌باریکه‌ای باز کنه بلکه اینه که بهت بشناسونه و راه و چاهو به اختیار خودت بذاره (حتی در مسئلهٔ حجاب که بحثش بسیار بسیار طولانی و پیچیده ست به نسبت صیانت) و اگه حکومتی رویکرد ممنوع‌کردن گسترده رو پیش بگیره، این کارش -تا جایی که من فهمیدم- حرامه و اتفاقا به صلاح فردی و جمعی نمی‌رسه حتی از نظر فرهنگی.
ضرورت‌های جامعه هم این نیست. الان دورانیه که جامعه باید فهم عمیق و درک واقعی پیدا کنه (و همه چیز در دسترسش هست و فقط میشه تو دسترسیش تاخیر انداخت و سوخت و سوز نداره) و این جا اگه کسی بفهمه چرا باید چی کار کنه، به نتیجهٔ تمدنی‌ای که توی ذهن جفتمون هست می‌رسه.
این از کلیات بحث.
امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌های دینِ اسلام هستن و به هیچ عنوان معنای «دعوت به کارِ خوب» و «جلوگیری از کارِ بد» نمیدن؛ بلکه به معنای «دستور به عمل به واجباتِ دینی» و «نهی از کارِ حرام/مغایر با قواعد اسلام» هستن. اشتباهت این‌جاست که فکر می‌کنی هرچیزی که اسلام میگه = خوب و هرچی که منع کرده = بد. درحالی که این‌طور نیست واقعاً.
 

Amin rouhi

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
561
امتیاز
15,883
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی 1
شهر
ساری
سال فارغ التحصیلی
1400
امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌های دینِ اسلام هستن و به هیچ عنوان معنای «دعوت به کارِ خوب» و «جلوگیری از کارِ بد» نمیدن؛ بلکه به معنای «دستور به عمل به واجباتِ دینی» و «نهی از کارِ حرام/مغایر با قواعد اسلام» هستن.
اما تا اون‌جایی که من فهمیدم این حرف‌تون خیلی درست هم نیست‌ها؛
۱_‍ امر به «معروف»، اصلا اسم‌اش روشه، امر به «شرع» که نیست. «معروف» از «عرف» میاد و اصلا معنی‌اش میشه «پسندیده» و در عمل هم یعنی دعوت به ضوابط اخلاقی عرف جامعه. اگه جامعه به دلیل ظرفیت ناکافی، یا برداشت نادرست، یا الزامات تحمیلی تاریخ یا هرچیز دیگه، اون جامعه‌ی اخلاقی مورد نظر نشد هم، اصولا در دایره وظایف فرد مسلمان نیست. [نگاه کنید به بخش سوم]
۲_بیاید بعضی از آیه‌های امر به معروف و نهی از منکر رو ببینیم، شاید مشخص‌تر بشه:
آل‌عمران ۱۰۴:...باید برخی از شما مسلمانان، خلق را به خیر و صلاح دعوت کنند و «امر به معروف و نهی از منکر کنند»...
آل‌عمران ۱۱۴:...«امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند» و در نکوکاری می‌شتابند و آنها خود مردمی نیکوکارند...
توبه ۶۷:...[منافقان] ...«امر به منکر و نهی از معروف» و دستهاى خود را از انفاق‌ فرو مى‌بندند....
نسا ۱۱۴:...[مومنان] كسى كه به صدقه و کمک به دیگران يا «معروف» يا سازشى ميان مردم، فرمان دهد...
نحل ۹۰:...خداوند فرمان به عدل و احسان می‌دهد و به بذل و بخشش خویشاوندان امر می‌کند و از افعال زشت و «منکر» و ظلم نهی می‌کند...
۳_من چون به خودم تردید دارم که تونسته باشم منظورم رو برسونم، یه مثالی هم می‌زنم؛ فرض کنید من دارم با یه خانم دانمارکی صحبت می‌کنم. دیگه من بهش نمیگم که آقا یه چیزی هست به اسم نماز، روزی پنج بار باید انجام اش بدی، که یکی‌اش هم درست وسط خواب‌ته، یه چیزی هست به اسم حجاب که باید در هر شرایطی یک‌سری از بخش‌های بدن‌ات رو بپوشونی، یه بدبختی‌ای هست به اسم ماه رمضان که سالی سی روز پیاپی باید بیست و یک ساعت در روز هیچی نخوری و امثالهم. چون اصلا اون جامعه مستعد این قضیه نیست. فلذا منم میام و دست می‌ذارم روی یه سری اخلاقیاتی که برون دینی‌اند، مثلا میگم ساعت کاری رو نپیچون، دروغ نگو، در رابطه‌ات خیانت نکن و اینا [می‌دونیم که محتویات یک دین سه چیزه: عقاید، احکام، اخلاق. احکام مختص معتقدین اون دینه اما اخلاق بین دین‌داران و غیردین‌داران مشترکه، فلذا منم در امر به معروفم همین اخلاقیات رو پررنگ می‌کنم]

@DarkLightI
آقا شما اصلا چرا امر به معروف و نهی از منکر می‌کنی؟
اجبار؟ تحمیل و اجبار هیچ مبنای عقلی و شرعی‌ای نداره.
آموزش؟ در این زمانه و به طور خاص، در این جغرافیایی که ما هستیم واقعاً آموزش بی‌‌معنیه. مثلا کسی که حجاب رو رعایت نمی‌کنه، از این جهت نیست که حکم حجاب در فقه اسلامی رو نمی‌دونه و نیازمند آموزشه. ما همه‌ی توی همین مدارس و زیرنظر همین نهاد آموزش و پرورش بزرگ شدیم و راضی به زحمت شما نیستیم.
شاید هم نه، می‌خوای با تکرار، «یادآوری» کنی. راستش با وجود این همه رسانه و نهاد و موسسه بودجه‌بگیر که شبانه‌روزی مشغول برنامه‌سازی و تبلیغات گسترده‌ هستن چه نیازی به چهارتا پیام شما هست؟
اما اگر مثلا می‌خوای مردم مسلمون بشن یا حداقل چهره‌ی اسلام تلطیف بشه که اصلا شما خودت حجابی و «به عمل کار برآید، به سخن‌دانی نیست!». شما باید نشون بدی که یه مسلمون، برای منافع شخصی اخلاقیات رو زیرپا نمی‌ذاره و مثلا با تهمت و توهین شخصیت مخالف‌اش رو تخریب نمی‌کنه، نشون بدی که راضی نیست خم به ابروی مخالف سیاسی/اعتقادی‌اش بیاد، نشون بدی که اگر از فلسطین و یمن می‌نویسه، نسبت به سلیمانی و بغدادی و بن‌لادن و محمد یوسف و ملاعمر هم موضع داره و امثالهم. و نمی‌تونم این‌رو نگم: من هنوز در حیرتم که اصلا حالیت میشه تهدید کردن دیگران یعنی چی؟ :)
ببین این چیز عجیبی هم نیست‌ها. مثلا همین دو هفته‌ی پیش مردم شیلی به قانون اساسی پیشنهادی‌ دولت جدید رای منفی دادن. بوریچ هم گفت که توی کابینه تغییراتی اعمال می‌کنه و نشون داد که اگر یه چپ‌گرا به قدرت برسه، لزوما ازش جوزف استالین و پول بوت درنمیاد. دم‌اش هم گرم‌ واقعاً :)
یا این خاطره‌ای آقای طالقانی رو خوندی؟ یکی از روحانیان مشهور طالقان به طالقانی گفت که شما چرا مردم رو امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنی؟ مثلا شما هیچ تلاشی نمی‌کنی که‌ ملت بیان مسجد. سخنرانی‌ای چیزی مثلا. طالقانی هم گفت من هر نیمه‌شب در این هوای سرد زمستون فانوس‌به‌دست تا سرِ چشمه می‌رم و وضو می‌گیرم. بعد هم آهسته و قدم‌زنان میرم مسجد می‌روم که نماز بخونم. اگر این کار من، کسی را به نماز و مسجد دعوت نکنه، از سخنرانی و تبلیغ و داد و فریاد هم کاری برنمیاد.

من یه مورد نسبتا بی‌ربط به این تاپیک اما مرتبط به این موضوع رو هم باید درنسبت این قضیه با «اعمال زور» بگم. ما که اصلا عددی نیستیم، ببینید خدا خطاب به پیامبرش چی میگه:
اگر پروردگارت می‌خواست یقیناً همه کسانی که روی زمین‌اند ایمان می آوردند؛ پس آیا تو مردم را وادار می کنی تا به اجبار مؤمن شوند؟!
همچنان که در غاشیه-۲۱-۲۲ بهش میگه:
پس تذكر ده كه تو تنها تذكردهنده‌اى. تو سلطه‌گر بر آنان نیستی که بر ایمان مجبورشان کنی.
و مشابها در آل عمران-۲۰ اومده:
اگر تسلیم شوند، قطعاً هدایت یافته اند، و اگر روی گرداندند، آنچه بر عهده توست فقط ابلاغ پیام خداست.
این که وظیفه‌ی پیامبر فقط ابلاغه و نه بیشتر، در نور-۵۴ هم اومده:
اگر اطاعتش كنيد راه خواهيد يافت، و بر فرستاده[خدا جز ابلاغ آشكار مأموريتى‌ نيست.
چرا که پیامبر بر مردم وکیل و نگهبان نیست:
قوم تو آن را تکذیب کردند در صورتی که حق محض همان بود. بگو: من نگهبان شما نیستم. (انعام۶۶)
هر كه گمراه گردد به زيان خود گمراه مى‌شود، و من بر شما نگهبان نيستم (یونس ۱۰۸)
و درنهایت، توصیفی که قرآن از خودش داره رو هم در انسان ۲۹ ببینیم:
اين آيات پندنامه‌اى است. تا هر كه خواهد، راهى به سوى پروردگار خود پيش گيرد.
 
ارسال‌ها
1,551
امتیاز
27,018
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
@Amin rouhi آره معنی معروف میشه پسندیده، ولی چیزی که اسلام بپسنده :‌)) به خانم دانمارکی هم بگی دروغ نگو خیانت نکن و ... داری یه سری بدیهیاتِ اخلاقی رو بهش یادآور میشی. اونم می‌دونه نباید دروغ بگه، هرچند علی‌رغمِ این دونستن ممکنه بگه. یه مسیحی هم می‌تونه برگرده بهش بگه دروغ نگو. مسیحی امر به معروف نمی‌کنه. اصن ذاتِ مفهومِ این اصطلاح سرچشمه‌گرفته از اسلام و یادآور شدنِ فرائضشه. باید به طرف بگی نمازتو بخون یا روزه‌خواری نکن تا امر به معروف و نهی از منکرت معنا بده. بگی دروغ نگو که دمت گرم خودمم اینو می‌دونم. :‌))
 

Amin rouhi

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
561
امتیاز
15,883
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی 1
شهر
ساری
سال فارغ التحصیلی
1400
@امین
حالا این که همیشه بحث بوده که در چه کارهایی، در قبال چه کسانی و اصلا چجوری، باید امر به معروف و نهی از منکر کرد، اما شما که اولی رو کشف کردید، کاش بیاید دو تا فتوا درمورد دومی و سومی هم بدید تا این گره هزار و چهارصد ساله باز بشه :‌)) «امر به معروف و نهی از منکر» عبارت عربی‌اند. مترجمین که اصلا به شکل «توصیه به نیکی و نکوهش بدی» ترجمه‌اش کردن، اما بعضی از متاخرین، کل این قضیه رو با «مسئولیت اجتماعی» معادل می‌دونن. با توجه به چیزهایی که قرآن بهش دعوت کرده و شیوه‌ای هم که گفته، خیلی تعبیر بدی هم نیست البته. حالا:
اصن ذاتِ مفهومِ این اصطلاح سرچشمه‌گرفته از اسلام و یادآور شدنِ فرائضشه.
عجب! من «از شما» دیگه تعجب می‌کنم. پس یعنی هزاران سال انسان‌ها صبر کردن که یه محمد نامی پیدا بشه که به تعبیر خودش درد مکارم اخلاق داشته باشه و پیروان‌اش هم در پی‌اش؟ شاید «امر به معروف و نهی از منکر» با این واژگان پیش‌تر به کار نرفته باشن، اما رنگ و بوی این قضیه در ادیان دیگه -و حتی در گفتار هر انسان آزاده‌ای- بوده. به ابعاد اخلاقی -و نه احکامی- دستورات نگاه کنید:
بودا به پیروان‌اش ۹ دستور داده که انجام بدن و حواس‌شون باشه که دیگری هم انجام بده؛ پرهیز از: آزار جانداران، دزدی، بی‌عفتی، دروغ، مستی(احکام)، بدگویی، خودخواهی و دشمنی.
یا در آیین قوم یهود؛ البته این‌ها کتاب‌های زیادی دارن که بعضی فرقه‌ها بعضی کتاب‌ها رو اصلا نمی‌پذیرن، اما وجه اشتراک همه‌ی یهودیان قدیم و جدید، در فرمان‌های ده‌گانه‌ست: پرستش خداى یگانه (عقاید) سجده نکردن بر بت‌ها (عقاید) گرامى داشتن نام خدا (احکام) گرامى داشتن روز شنبه (احکام) احترام به والدین (اخلاق) دورى از قتل و ریختن خون (اخلاق) دورى از زنا (اخلاق) دورى از دزدى‌ (اخلاق) شهادت دروغ ندادن علیه دیگران (اخلاق) عدم چشم‌داشت بر اموال دیگران (اخلاق)
من نمی‌خواستم خیلی در این حیطه حرف بزنم اما چون خودتون اشاره مستقیم کردید، میگم. از همه مهم‌تر درمورد همون مسیحیتی که خودتون‌ فرمودید، من نمی‌دونم تا چه اندازه با تعالیم اناجیل آشنایی دارید، اما اتفاقا اگر فرد مسیحی چنین کاری بکنه، داره دستورات عیسی رو پیاده می‌کنه! فراز بیستم باب «موعظه بالای کوه» انجیل متی رو ببینید:
...حال آنکه هر کس شریعت را اجرا کند و به دیگران نیز چنین تعلیم دهد، در پادشاهی آسمانی بزرگ خوانده خواهد شد.
حالا بیاید نگاهی به اناجیل بندازیم. البته عیسی همه‌ی عمرش رو صرف پند و اندرز به ملت کرد و خیلی هم تاکید داشت که برید این‌ها رو بقیه هم بگید. آشنا نیست؟ «آموزش» در امر به معروف! [که اصلا برای همینه که حواریون‌اش پراکنده شدن و مثلا متی در اتیوپی فوت کرد، پاتراس در یونان، فیلیپ و یوحنا در ترکیه، توما هم در هند! :))]
این فیش‌ها رو از انجیل‌ برنابا برداشتم:
خدای پدران ما بر زبان پیغمبر خود، داوود، ما را خطاب می‌کند كه فرموده: ای مردم به عدل حكم كنید، ای انسان كه قاضی شده‌ای، به چیز دیگری جز وظیفه خود منگر، نه به خویشان و نه به دوستان و نه به سود (باب ۴۹)
باید دوست تو دوستی باشد كه اصلاح را بپذیرد همچنان كه او می‌خواهد كه تو را اصلاح کند (باب ۸۵)
هرگاه برادر تو كار خطایی كند او را اصلاح كن (باب۸۷)
واجب است گوش بدهد به كسی كه به نیکی موعظه می‌كند (باب۱۳۴)
زمانی که من فعل ناپسندی انجام دادم، مرا سرزنش كنید تا خدا شما را دوست داشته باشد (باب۲۰۳)
شاید بگید که انجیل برنابا که جز اناجیل چهارگانه نیست؛ سلمنا، انجیل متی و لوقا و مرقس چطور؟ جامعه‌ی هدف عیسی کیه؟ در فصل نهم انجیل متی اومده: ...بروید و معنی این کلام را بفهمید: «من رحمت می خواهم نه قربانی زیرا من نیامدم تا پرهیزکاران را دعوت کنم بلکه گناهکاران را (فراز۹؛ در مرقس۲: ۱۳ - ۱۷ و لوقا۵: ۲۷ - ۳۲)
فلذا عجالتا همون «موعظه بالای کوه» رو نگاه کنید که امر به معروف و نهی از منکر عیسی، چقدر احکامی نیست و اخلاقیه:
هر کس نسبت به برادر خود عصبانی شود، ملامت خواهد شد و هر که برادر خود را «ابله» بخواند، به محکمه برده خواهد شد و اگر او را «احمق» بخواند مستوجب آتش جهنم خواهد بود. (فراز۲۳)
شنیده اید که گفته شده است: «زنا نکن.» اما من به شما می گویم: هرگاه مردی از روی شهوت به زنی ببیند در دل خود با او زنا کرده است. (فراز۲۸-۲۹)
به کسی که از تو چیزی می خواهد ببخش و از کسی که تقاضای قرض می کند، روی نگردان. (فراز ۴۲، همچنین در انجیل لوقا-۶؛۳۰)
اگر فقط کسانی را دوست بدارید که شما را دوست دارند، چه اجری دارید؟ مگر سود خواران همین کار را نمی‌کنند؟ اگر فقط به دوستان خود سلام کنید چه کار فوق العاده‌ای کرده اید؟ مگر بی دینان همین کار را نمی کنند؟ (فراز۴۷-۴۸، همچنین در انجیل لوقا-۶؛ ۳۴)
یا در فصل ششم: هوشیار باشید که کار های نیک خود را برای جلب توجه مردم پیش چشم دیگران انجام ندهید زیرا اگر چنین کنید، هیچ اجری نزد پدر آسمانی خود ندارید (فراز ۱)
وقتی دعا می کنید مانند منافقان نباشید. آنها دوست دارند در کنیسه ها و گوشه های سرکها بایستند و دعا بخوانند تا مردم آنها را ببینند. یقین بدانید که آن ها اجر خود را یافته اند (فراز ۵)
وقتی روزه می گیرید مانند منافقان، خود را افسرده نشان ندهید. آنها چهره های خود را تغییر می دهند تا روزه دار بودن خود را به رُخ دیگران بکشند (فراز ۱۶)
از فصل هفتم متی: دیگران را بد نگویید تا شما را بد نگویند. همانطور که شما دیگران را ملامت می کنید خود تان نیز ملامت خواهید شد. (فراز۱-۲)
فصل پانزدهم متی: اما چیزهایی که از دهن بیرون می آید از دل سرچشمه می گیرد و آن ها است که آدمی را نجس می سازد، زیرا افکار پلید، قتل، زنا، فسق، دزدی، شهادت دروغ و تهمت از دل سرچشمه می گیرند (فراز۱۹_۲۰؛ در مرقس ۷: ۱۴-۱۶)
یا در فصل نوزدهم: این هنگام مردی پیش آمد و از عیسی پرسید: «ای استاد چه کار نیکی باید بکنم تا بتوانم زندگی ابدی را به دست آورم؟» عیسی به او گفت: «چرا درباره نیکی از من سؤال می کنی؟ فقط یکی نیکو است. اما اگر تو می خواهی به زندگی راه یابی، احکام شریعت را نگاه دار.» او پرسید: «کدام احکام؟» عیسی در جواب فرمود: «قتل نکن، زنا نکن، دزدی نکن، شهادت دروغ نده، احترام پدر و مادر خود را نگاه دار و همسایه ات را مانند خود دوست بدار. (فراز۱۷-۲۰؛ در مرقس ۱۰: ۱۷ - ۳۱ و لوقا ۱۸: ۱۸ - ۳۰)
و البته اینم بخش مورد علاقه‌ی خودمه، از فصل پانزدهم رومیان: ما وظیفه داریم که ناتوانی اشخاص ضعیف را تحمل کنیم و در فکر راحتی و آسایش خود نباشیم؛ بلکه به خاطر خیریت و تقویت همسایگان خود، در فکر راحتی و آسایش آن ها باشیم (فراز۱-۲)
باید به طرف بگی نمازتو بخون یا روزه‌خواری نکن تا امر به معروف و نهی از منکرت معنا بده
بسیار هم عالی آقا، فقط کاش پیش از این که محتویات دین‌ خودم رو برام تشریح کنید، نگاه کنید که اصلا چی گفته، هر گفته چطور طبقه بندی میشه و هر دسته، مربوط به چه کسانیه:
۱_من در پست قبلی بعضی از آیاتم امر به معروف و نهی از منکر رو آوردم که ببینید در کنار چه چیزهایی و در تضاد با چه کارهایی قرار گرفتن. البته اگر هم جایی مثل توبه-۷۱ یا توبه-۱۱۲ یا اعراف-۱۵۷، امر به معروف و نهی از منکر در کنار بعضی مسائل مثل نماز و روزه و زکات قرار گرفتن، قضیه توصیف مومنانه. تفسیر کردم؟! نه، آیه خودش میگه.
۲_چون کلا به چیزی که گفتم توجهی نکردید دوباره تکرار می‌کنم. در صفحه‌ی ۲۲۰ کتاب الهیات الهی و الهیات بشری از آقای حکیمی، محتویات دین‌ رو به سه حیطه تفکیک میشه: عقاید، احکام، اخلاق. این تقسیم بندی رو ایشون از خودش خلق نکرده و ارجاع به چند تا کتاب از قرن‌های چهار، هفت و نه قمری داشت که اسم‌شون رو نه من حضور ذهن دارم و نه برای شما مهمه. اما با این مرزبندی، عقاید که نیازی به امر به معروف و نهی از منکر نداره. امر به معروف و نهی از منکر در احکام، براساس آل‌عمران-۱۱۰، مابین خود مسلمان‌هاست و امر به معروف و نهی از منکر در اخلاق وظیفه‌ی همه‌ی مردمه. دوباره آیات پست قبل رو تکرار کنم؟
۳_اتفاقا من «تعهد به ساعت کاری»، «دروغ» و «خیانت» رو همین جوری انتخاب نکردم و قرآن در این زمینه فرمایشاتی داره: مورد اول برداشتی از مطففین۲_۳ بود؛ مورد دوم صراحتا از توبه-۷۷ می‌اومد و مورد سوم در مائده-۵ ریشه داشت. لذا این‌ها هم اتفاقا دستورات همون خداست. قرآن در نحل-۱۲۵ به ما مسلمان‌ها میگه که با توجه به شرایط -ضمن پایبندی به چارچوب اخلاقی- با دگراندیشان با شیوه‌ای که اثرگذارتره گفت‌و‌گو کنیم.
۴_یکی از دوستان برای چیزی که در پست قبلی گفتم منبع خواستن. چکیده‌ای بود از بحث در این مورد در جلد یازدهم کتاب فقه و زندگی آقای صانعی.
 
بالا