نمیخواستم ادامه بدم ولی...
از همین جا شروع می کنیم!
این رو بخون:
The F-14 Tomcat with the TF30-P-414A[2] was underpowered, because it was the Navy's intent to procure a jet fighter with a thrust-to-weight ratio (in clean configuration) of unity or better (the US Air Force had the same goals for the F-15 Eagle and F-16 Fighting Falcon). The F-14A's thrust-to-weight ratio was similar to the F-4 Phantom II; however the new fuselage and wing design provided greater lift and a better climb profile than the F-4. The TF30 was found to be ill-adapted to the demands of air combat, and was prone to compressor stalls at high angle of attack if the throttles were moved aggressively. While some[who?] pointed to a problem predominating at high altitude, in fact the problem could occur at any altitude.
اولا نیروی هوایی شاهنشاهی از همان ابتدا اطلاعی از مشکل تی اف 30 ها نداشت! چون این موتور قبلا روی F-111 آزمایش شده بود و مشکلی نداشت و همانطور که بالا نوشته نسبت تراست به وزن باید در تامکت بالا باشه تا مانور پذیری بهتری داشته باشه و اف 100 این قابلیت رو به تامکت نمیداد و تا سال 1987 هم آمریکاییها برای تامکت از این موتور استفاده کردند.
در مورد 62 فروند تامکت فکر نمیکنم یک پرسنل زمینی اطلاعی از تعداد دقیق داشته باشه! و تعداد آنها حدود کمتر از 62 فرئند است اگر ویکیپدیا رو قبول داری..:ولی در مورد پروژه ی شفق!!
و صاعقه!!!
در پست بعدی میگم الان خستم.