Void
玲音
- ارسالها
- 80
- امتیاز
- 1,226
- نام مرکز سمپاد
- Ohtori Academy
- شهر
- The Wired
- سال فارغ التحصیلی
- 1789
چند وقتی میشه که به موسیقی کلاسیک علاقهمند شدم و از این بابت خشنودم؛ اما تا اینجای کار، اکثر اوقات پراکنده گوش میدادم و اخیرا سعیام بر این بوده که به پیشینه و جزئیات قطعات هم بیشتر بپردازم. اینجا به چند مورد از قطعاتی که به تازگی گوش دادم اشاره میکنم:
- (Air (On the G string
سباستیان باخ، چهار ارکسترال معروف به نام Orchestral Suites داره (No.1 تا No.4). این ارکسترالها بر اساس فرم رقص نوشته شدن و به همین خاطر نام مجموعه «سوئیت» گذاشته شده. لینک یوتیوب:
از ارکسترال دوم دو موومان آخر رو زیاد گوش میدم (Minuet موومان ششم و Badinerie موومان هفتم) و از اونجایی که ریتم/تمپوی مشابهی دارن، معمولا در یک فایل Mp3 هم گنجونده میشن. از ارکسترال سوم هم موومان دوم رو میپسندم (Air).
سمفونی اِگمُنت در اوایل قرن نوزدهم برای نمایشنامهای از گوته سروده شد؛ اثری حماسی و دراماتیک که از اون با عنوان «سمفونی پیروزی» یاد میشه که در واقع همون نام قطعهی آخر سمفونیه. نمایشنامۀ اگمنت مثل اغلب نمایشنامههای بزرگ جنبهی تمثیلی و استعاری داره؛ روایتی از مبارزهی هلندیها با اسپانیاییها. در پایان نمایش، دوک هلند (اگمنت) به طور غم انگیز و تراژیکی کشته میشه. موسیقی بتهوون به خودی خود تجسمی گویا و جالب از ایدهآلهای گوته است؛ ایدهآلهایی مثل آزادی، شجاعت و قهرمانی. این اثر از نمونههای بارزیه که در اون هنر و سیاست با هم آمیخته شدن.
برای من به شخصه پیشدرآمد این سمفونی (Overture) خیلی دلنشینه.
لینک یوتیوب:
تا قرن نوزدهم کسی بر اساس داستانهای هزار و یک شب موسیقی خلق نکرده بود؛ تا اینکه ریمسکی کورساکُف تونست با نغمههای فلوت، ویولن، ترومپت و دیگر سازها، سرزمینهای شرقی هزار و یک شب رو مجسم کنه. سوئیت سمفونی شهرزاد چهار موومان داره که هر کدوم، نام یکی از داستانهای هزار و یک شب رو به خود اختصاص داده؛ به ترتیب شامل: «دریا و کشتی سندباد» [1]، «شاهزاده کلندر» [2]، «شاهزاده و شاهدخت جوان» [3] و «جشنوارۀ بغداد» [4]
لینک یوتیوب؛ اجرای ارکستر فیلارمونیک وین:
[1]: سرآغاز داستان با اکتاوهای سنگین و سهمگین شروع میشه که به نوعی تجسمگر سلطان شهریاره. سپس سازهای بادی با آوایی نرم و آروم شنیده میشن که شهرزاد رو معرفی میکنن؛ بعدتر اما شهرزاد لحنی آمیخته با نیشخند داره که به وسیلهی ویولن تجسم میشه (1:10).
[2]: در آغاز تنها صدای ویولنه که به گوش میرسه. سپس سازی بادی (اگر اشتباه نکنم بهش باسون یا فاگوت گفته میشه) با نغمههای پر فراز و نشیب، روایت رو آغاز میکنه و هر چند لحظه یکبار، صدای ترومپتها اوج میگیره تا روایت قطع بشه و قصهی شاهزاده دوباره ادامه پیدا کنه.
[3]: صدای ویولن همراه با گامهای کشیده و موجدار فلوتها و کلارینتها.
[4]: تم اصلی موومان چهارم به وضعی آشفته تغییر پیدا میکنه. بهتدریج جمعیتی در حال رقص و پایکوبی روی عرشهی یک کشتی تجسم میشن. شور و هیجان جشنواره بیشتر و بیشتر میشه، تا جایی که انگار همگی از نفس افتادن. دریا پرخروشتر میشه و کشتی به صخره برخورد میکنه. سازهای بادی چوبی جیغ میکشن تا امواج پر تلاطم دریا رو نشون بدن. کمی بعد طوفان تموم میشه و در اوج هیجان، شهرزاد (ویولن تنها) محو میشه و داستان به پایان میرسه.
Johann Sebastian Bach
- Minuet and Badinerie- (Air (On the G string
سباستیان باخ، چهار ارکسترال معروف به نام Orchestral Suites داره (No.1 تا No.4). این ارکسترالها بر اساس فرم رقص نوشته شدن و به همین خاطر نام مجموعه «سوئیت» گذاشته شده. لینک یوتیوب:
Ludwig van Beethoven
- Egmont Overtureسمفونی اِگمُنت در اوایل قرن نوزدهم برای نمایشنامهای از گوته سروده شد؛ اثری حماسی و دراماتیک که از اون با عنوان «سمفونی پیروزی» یاد میشه که در واقع همون نام قطعهی آخر سمفونیه. نمایشنامۀ اگمنت مثل اغلب نمایشنامههای بزرگ جنبهی تمثیلی و استعاری داره؛ روایتی از مبارزهی هلندیها با اسپانیاییها. در پایان نمایش، دوک هلند (اگمنت) به طور غم انگیز و تراژیکی کشته میشه. موسیقی بتهوون به خودی خود تجسمی گویا و جالب از ایدهآلهای گوته است؛ ایدهآلهایی مثل آزادی، شجاعت و قهرمانی. این اثر از نمونههای بارزیه که در اون هنر و سیاست با هم آمیخته شدن.
برای من به شخصه پیشدرآمد این سمفونی (Overture) خیلی دلنشینه.
لینک یوتیوب:
Nikolai Rimsky-Korsakov
- Scheherazadeتا قرن نوزدهم کسی بر اساس داستانهای هزار و یک شب موسیقی خلق نکرده بود؛ تا اینکه ریمسکی کورساکُف تونست با نغمههای فلوت، ویولن، ترومپت و دیگر سازها، سرزمینهای شرقی هزار و یک شب رو مجسم کنه. سوئیت سمفونی شهرزاد چهار موومان داره که هر کدوم، نام یکی از داستانهای هزار و یک شب رو به خود اختصاص داده؛ به ترتیب شامل: «دریا و کشتی سندباد» [1]، «شاهزاده کلندر» [2]، «شاهزاده و شاهدخت جوان» [3] و «جشنوارۀ بغداد» [4]
لینک یوتیوب؛ اجرای ارکستر فیلارمونیک وین:
[2]: در آغاز تنها صدای ویولنه که به گوش میرسه. سپس سازی بادی (اگر اشتباه نکنم بهش باسون یا فاگوت گفته میشه) با نغمههای پر فراز و نشیب، روایت رو آغاز میکنه و هر چند لحظه یکبار، صدای ترومپتها اوج میگیره تا روایت قطع بشه و قصهی شاهزاده دوباره ادامه پیدا کنه.
[3]: صدای ویولن همراه با گامهای کشیده و موجدار فلوتها و کلارینتها.
[4]: تم اصلی موومان چهارم به وضعی آشفته تغییر پیدا میکنه. بهتدریج جمعیتی در حال رقص و پایکوبی روی عرشهی یک کشتی تجسم میشن. شور و هیجان جشنواره بیشتر و بیشتر میشه، تا جایی که انگار همگی از نفس افتادن. دریا پرخروشتر میشه و کشتی به صخره برخورد میکنه. سازهای بادی چوبی جیغ میکشن تا امواج پر تلاطم دریا رو نشون بدن. کمی بعد طوفان تموم میشه و در اوج هیجان، شهرزاد (ویولن تنها) محو میشه و داستان به پایان میرسه.
آخرین ویرایش: