بررسی موسيقي كلاسيك

Gambl3r

کاربر فعال
ارسال‌ها
32
امتیاز
83
نام مرکز سمپاد
حلی 1
شهر
تهران
دانشگاه
امیرکبیر
رشته دانشگاه
نرم‌افزار
پاسخ : بررسی موسيقي كلاسيك

به نقل از نیلوفـر :
مفاهیمی که ترانه‌های رپ و پاپ، به خصوص رپ اغلب [نه همه‌ی موارد] دنبال بیانش هستن، مفاهیمی سطحی[nb]مفاهیم پیش پا افتاده و تکراری[/nb] با لغات سطحی، ادبیات سطحی و حتی در بسیاری موارد [به ویژه در مورد رپ و حتی هیپ‌-هاپ] خشن و توهین‌آمیز هست. شما می‌تونید بگید برای همه قابل فهمه، می‌تونین بگین طرفدارانش دوستش دارن، امّا این باعث نمی‌شه مبتذل نباشه؛ و دقّت کنید که دلیل مبتذل بودنش، برمی‌گرده به عناصر موسیقیاییش، از ملودی‌ها گرفته تا کلمات و این‌ که تولیدشون نیازی به این نداره که شما از تئوری موسیقی یا علم موسیقی چیزی بدونید، نه این که صرفاً قابل فهمه. شما قطعه‌ی دو دقیقه‌ای The Snow is Falling از دِبوسی رو برای هر کسی پخش کنی، در جا می‌فهمه ملودی داره یک منظره‌ی برفی رو ترسیم می‌کنه. آیا این، باعث می‌شه قطعه‌ مبتذل باشه؟ نه.
این رو هم البته بگم که من شخصاً [فقط نظر خودمه] این رو چیز خوبی نمی‌دونم که ساده بودن فهم توی همــــــه‌چیز داره تبدیل به ارزش می‌شه. یه وقتایی داستان این‌جاست که یک چیزی عمق و مفهوم نداره، یه وقتایی داستان این‌جاست که عمق و مفهوم داره، امّا باید یک کم درگیر شد و فکر کرد تا بهش رسید. در مورد موسیقی کلاسیک عمق و مفهوم از هر سبک دیگری بیشتره، صرفاً سرضرب نمی‌شه بهش رسید و یک کم تعمّق می‌خواد. جای غصّه خوردن داره به نظر من که این داره باعث می‌شه مردم سمتش نیان.
یه مثال می‌زنم ، من میگم موسیقی کلاسیک مثل متن‌های ادبی هستش و موسیقی رپ (فقط رپ ، پاپ رو نمی‌دونم) مثل نوشته علمی یا محاوره‌ای[nb]منظور از نوشته علمی لزوما پروپوزال و ژورنال و این‌ها نیستش، یک جمله خبری هم می‌تونه بخشی از یک نوشته علمی باشه.البته مثال دارای اشکالاتی هم هستش ولی من فقط برای گیرایی راحت‌تر این مثال رو زدم.[/nb] در ادبیات هرچی از زیبایی‌ها و عناصر زیبایی استفاده کنیم باعث فاخرتر بودنه.
ولی تو نوشته علمی باید هرچه راحت تر مفهوم و منظور رو رسوند.
هدف اولیه تشکیل این نوع سبک‌ها رسوندن مفهوم در کنار یک موسیقی بودش. نه موسیقی در کنار مطلب .
اگر هدف مورد دومی بود حق با شما هستش ولی اولویت با رسوندن منظور به شنونده هستش.

و اما در مورد سادگی و ... : کلا دنیا داره به سمت ساده بودن میره ، ادبیاتی که مردم در جامعه استفاده می‌کنن ، طریقه‌ی انجام کارهای روزمره و ... .شما می‌تونید این رو هم حسن بدونید هم عیب . من هم نمی‌تونم دلیل قانع کننده‌ای بیارم که حتما حسن هستش یا حتما عیب.
فقط می‌تونم بگم صرفا با توجه با کارایی‌ای که این سبک‌ها دارن هرکدوم مخصوص نیازه روز جامعه هستش.

خیر، جنبشی صورت نگرفت که قابل فهم کنه، این ژانرهای موسیقی به وجود اومدن و خود به خود به خاطر گسترش نفوذ طبقات متوسط و پایین جامعه، فراگیرتر شدن.
نه نه ، شما منظور من رو اشتباه متوجه شدید. منظور من از جنبش آهنگ‌هایی بود که ضرب های محدودی داشتن و کلی ملودی به تکرار حداکثر سه بخش محدود میشد. مثل : Ardemnd Orchestra - seek myself [nb]البته این ارکستر قدیمی نیست و من فقط به عنوان مثال ازش استفاده می‌کنم[/nb] بعد از قرن 17/ 18(؟) میلادی آثاری به وجود اومدن که ضربی معمولی - و نه ساده - و نه خیلی گسترده مثل آثار کلاسیک قبل از خودشون . به این خاطر که موسیقی رو فراگیرتر و گیراتر بکنن.

من نگفتم داشتن وکال برای این موسیقی ضعفه. مسئله این‌جاست که اتفاقاً در علم و هنر موسیقی، این‌ که شما ملودی درست و درمون داشته باشید، مهم‌ترین چیزه. مشکل داشتن وکال نیست، مشکل این‌جاست که از روی یک آهنگ رپ اگر وکالش رو بردارید، هیچی باقی نمی‌مونه. این یک ضعفه و ضعف بسیار بزرگی هم هست.
دوتا مورد هستش ، یکی این‌که کارهایی داریم که از سازهای اصیل ایرانی توش استفاده شده و پاپ هم نیست بلکه رپ هستش.
و این‌که بعضا برای برخی از کارها - ساختن بعضی از بیت‌ها و ملودی‌های آهنگ‌ها - چند سال زمان می‌بره. و یک بیت قابل قبول حداقل روش 6 ماه کار شده ، پس همچین چیز سطحی‌ای هم نیست.
اما در مورد برداشتن وکال آهنگ ، در این مورد من بعضا از بعضی از آهنگ‌ها که فقط بیت خالی هستن واقعا لذت می‌برم و نظر شخصی من اینه که کارهایی در پاپ و رپ هستن که آدم با شنیدن اون‌ها - بدون کلام - لذت ببره .کم هم نیستند اتفاقا که بگیم این‌ها استثنا هستند.
لذّت بردن بحث سلیقه‌ست و من نگفتم آدم نمی‌تونه از موسیقی غیرکلاسیک لذّت ببره. هنر، در درون خودش آزاده و هر سبک موسیقی‌ای که وجود داره، باید آزاد باشه و طرفدار‌های خودش رو هم داره؛ امّا در عین حال، ویژگی‌های هر سبک مشخّصه. موسیقی کلاسیک، مثل مجسمه‌های میکل آنژه؛ شما ممکنه هیچ علاقه‌ای به مجسّمه‌سازی نداشته باشید یا از مجسّمه‌هایی با سبک‌های دیگه بیشتر خوشتون بیاد، امّا نمی‌تونید منکر شکوه و زیبایی کارهای میکل‌ آنژ بشید. چرا؟ چون ارزش و فخر موسیقی کلاسیک از لذّت بردن یا قابل فهم بودن به طور صرف نمیاد؛ دقیقاً از این میاد که یک نفر برای تولید یک اثر کلاسیک باید با تمام وجودش موسیقی رو فهمیده باشه، یاد گرفته باشه، روش تسلّط داشته باشه و تمام عناصرش رو بتونه به کار ببره.
من منکر شکوه موسیقی کلاسیک نشدم، همون اولش هم تصدیق کردم حرف شما رو. این بخش از حرفتون ربطی نداره به صحبت‌هامون.

در آخر این‌که؛ یک بخشی رو من دوباره تکرار می‌کنم . اون هم این هستش که بسیار بسیار کارهای چیپ و سطحی در سبک‌های پاپ و رپ هست. نمیشه منکر این شد ولی در هر دو بخش کارهای قوی و خیلی قوی هم وجود دارند و در زمان خودشون واقعا تاپ بودند. حتی اگر 80% کارهای تو این زمینه‌ها هم معمولی باشند دلیل نمی‌شه که اون سبک حتما سطحی و پایین باشه.
 
  • لایک
امتیازات: Flosi

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,847
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
پاسخ : بررسی موسيقي كلاسيك

این سخنرانی TED از Benjamin Zander، رهبر ارکستر معروف، راجع به موسیقی کلاسیک و قدرت اثرگذاریش رو ببینید، زیباست :]
 

پیکسی

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
257
امتیاز
2,695
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 4d
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
97
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی گیاهی
عاشق موسیقی کلاسیک هستمx:
و خودم هم میزنم بیشتر شوپن . از بین آهنگساز ها شوپن رو خیلی دوست دارم .کاملا احساسی و عمیقه کارهاش. شوپن حتی اتود هاش هم چیزای قشنگی از آب در میان مثل باد زمستانه.
چایکوفسکی دریاچه قو و زیبای خفته اش فوق العادس. شوبرت و بتهوون و راخمانینوف [ تنظیم پیانو برای"غم عشق "کرایسلر ،از راخمانینوف فوق العاده زیباست و البته فوق العاده سخت] هم جای خودشون رو دارن. در کل دوست داشتنی ـن آهنگساز های دوره رومنتیک.
 

əlireza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,969
امتیاز
8,895
نام مرکز سمپاد
..
شهر
..
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
---
برای یه شخصی که میخواد با موسیقی کلاسیک آشنا بشه چه آثاری رو پیشنهاد می‌کنید؟

پ.ن: حالا اگه خیری پیدا شد که خواست لینک هم بده نیازی نیست :-" اندک آرشیوی خودم دارم:د
 
آخرین ویرایش:

Hotaru

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
234
امتیاز
2,236
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 4d
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
97
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست‌شناسیِ دریا
برای یه شخصی که میخواد با موسیقی کلاسیک آشنا بشه چه آثاری رو پیشنهاد می‌کنید؟

پ.ن: حالا اگه خیری پیدا شد که خواست لینک هم بده نیازی نیست :-" اندک آرشیوی خودم دارم:د

بدون اولویت نوشتم اینارو همشونم هم از ویکیپدیا قابل دانلود شدنن هم از اینجا، واسه شروع خوبن اینایی که نوشتم (اکثرا سولوی پیانو هستن به غیر اولی که ویلن همراه با پیانوست) حالا خودتون وارد موسیقی کلاسیک بشین قطعا چیزای خیییلی بیشتری از آهنگسازهای بیشتری گوش میکنین.

  • Fritz Kreisler Liebesleid
  • beethoven moonlight sonata
  • Chopin Ballad no.1 in G minor-prelude op.28 no.4-waltz in a minor- nocturne in c# minor
  • Bach BWV 988 goldberg Variations
 
آخرین ویرایش:

əlireza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,969
امتیاز
8,895
نام مرکز سمپاد
..
شهر
..
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
---
مرسی!از برامز هم معرفی کنید :-"
 

Leo

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,579
امتیاز
21,916
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
1399
اصلا مودزارت و ویوالدی ذهنو نوازش میدن :D
نمیدونم چرا با بتهوون ارتباط برقرار نمی کنم :|
پ.ن: الان برقرار میکنم :)
 
آخرین ویرایش:

əlireza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,969
امتیاز
8,895
نام مرکز سمپاد
..
شهر
..
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
---
در دوران شوروی در آذربایجان آهنگسازان و موسیقیدانان بزرگی ظهور کردند (پرورش یافتند یا هر لغتی که شما به کار می‌برید :-" ) که اثار فاخری خلق کردند که به روحیات شرقی خیلی نزدیکه.مثلن فیکرت امیروف با تلفیق موسیقی مقامی با موسیقی کلاسیک آثار فاخر "شور" و "کورد افشاری" رو آفرید.اگه به موسیقی مقامی و کلاسیک علاقه دارید حتمن "شور" و "کورد افشاری " فیکرت امیروف رو از دست ندید.

"کورد افشاری" رو از اینجا دانلود کنید که راحت تره : https://t.me/qiramafon/1329

یه اثری از قارا قارایئو گوش میدادم گفتم یه چیزی هم اینجا بنویسم و معرفی کنم میدونم که کسی گوش نمیده به هر حال :د
 
آخرین ویرایش:

Leo

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,579
امتیاز
21,916
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
1399
واقعا ننگ بر من که تا این موقع از چایکوفسکی، شوپن و حتی باخ غافل بودم :))
+با تاکید زیاد روی چایکوفسکی :-"
 

پهلوی

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,543
امتیاز
22,377
نام مرکز سمپاد
میرزا کوچک خان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
1399
واقعا ننگ بر من که تا این موقع از چایکوفسکی، شوپن و حتی باخ غافل بودم :))
+با تاکید زیاد روی چایکوفسکی :-"
ننگ به توان دو :-"
والس های چایکوفسکی رو گوش بده :-"
یه دونه هست که اسمشو یادم نیست آپلود می‌کنم، گوش میدم پرت میشم به روسیه ۱۵۰ سال پیش :-"
 

Hotaru

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
234
امتیاز
2,236
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 4d
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
97
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست‌شناسیِ دریا
حرف چایکوفسکی شد :)
توی پیشنهاد آهنگ یکی از والسهای زیباش رو آپلود کرده‌بودم، بروید بگوشید و بِلِس شوید.
[لینک]
اگر تا الان کارهای چِلو و پیانوش رو گوش نکردید واقعا گوشهای شما و مغز شما چیز خیلی دلپذیری رو از دست داده...
 
آخرین ویرایش:

پهلوی

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,543
امتیاز
22,377
نام مرکز سمپاد
میرزا کوچک خان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
1399
حرف چایکوفسکی شد :)
توی پیشنهاد آهنگ یکی از والسهای زیباش رو آپلود کرده‌بودم، بروید بگوشید و بِلِس شوید.
[لینک]
اگر تا الان کارهای چِلو و پیانوش رو گوش نکردید واقعا گوشهای شما و مغز شما چیز خیلی دلپذیری رو از دست داده...
@Leopard
دقیقا همین والس مد نظرم بود :D
تا جایی که یادمه به پیشنهاد خود Hotaru هم دانلودش کرده بودم :D
گوش بده لذت ببر :)
 

Hotaru

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
234
امتیاز
2,236
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 4d
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
97
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست‌شناسیِ دریا
خوشحالم که هستن انسانهایی هم‌نسل من و تو رنج سنی من که به موسیقی کلاسیک فرصت دادن و فهمیدنش و ازش لذت بردن...
اشک در چشمانم حلقه زد.

حالا که انقد پسرای خوبی هستید این قطعه رو هم گوش کنید :)

[لینک]
 

Hotaru

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
234
امتیاز
2,236
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 4d
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
97
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست‌شناسیِ دریا
من نباشم اینجا خاک می‌خوره نه؟ [با یک دستمالِ خیس تاپیک را گردگیری می‌کند.]
هومم، اومدم که یک مجموعه آلبوم از لیبل Deutsche Grammophon معرفی کنم. :)
(دوستان می‌خواید کلا کار کلاسیک گوش بدید پیشنهاد می‌کنم ضبط‌هایی که می‌گیرید از این لیبل باشه.) آلبوم‌های the essentials که کارهای اخیر این لیبل هست، مجموعه‌ی خوبی از چند تا از معروفترین آهنگسازهای دوره‌های مختلفه (باروک، کلاسیک، رومانتیک و مدرن) و شامل مهم‌ترین و زیباترین قطعات آهنگساز هستش. آلبوم‌های خوب و کم‌حجم و با تعداد تِرَک‌های معقولی هستن، خصوصا واسه افرادی که می‌خوان کار کلاسیک گوش کنن و نمی‌دونن از کجا شروع باید کرد.
دانلودشون کنید و لذت ببرید. ^^
گوش کردید و لذت بردید می‌تونید بعدش بیاید ماچم کنید.
 

Hotaru

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
234
امتیاز
2,236
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 4d
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
97
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست‌شناسیِ دریا
امروز تولدِ موسیقی‌دان و آهنگساز برجسته اتریشی دوره‌ی کلاسیک/رمانتیک، فرانتس شوبرته.
به مناسبت تولدش یک قطعه‌ی بسیار زیبای پیانو بهتون معرفی می‌کنم، گوش کنید و از اینکه فرانتس شوبرت روزگاری زندگی کرده و موسیقی نوشته خوشحال باشید.
[(Moments musicaux, Op.94, D.780-No.3 In F Minor (Allegro moderato]

+ دلم نیومد که این یکی رو هم آپلود نکنم.
[(Schubert Rosamunde, Op.26, D.797-Entr'acte No. 3 (Andantino]
 
آخرین ویرایش:

پرنیان.ک

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,300
امتیاز
48,921
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
خرم آباد
سال فارغ التحصیلی
94
یوهان پاخِلبِل موسیقی‌دان، ارگ‌نواز و معلم آلمانی سبک باروک بودکه مکتب موسیقی اُرگ جنوب آلمان را به دوران اوج خود رساند. از پاخلبل قطعات متعدد موسیقی مذهبی و سکولار به‌جا مانده‌است.

این آقای پاخلبل یه قطعه داره که کمتر کسی نشنیده احتمالا و اون هم قطعه یcanon in D Major هست که علاوه بر این گام دی ماژور توی گام های مختلف دیگه هم نواخته شده مثه گام ر مینور.
این اثر حوالی سال 1680 به عنوان یه موسیقی مجلسی برای سه ویولن و یک خط باس (مثلا با اجرای کنترباس) تهیه شد اما از اونموقع تا حالا تنظیم های مختلفی از این قطعه برای انواع گروهای سازی و سازهای سولو تهیه شده...مثلا همینی که من لینک کردم ورژن پیانوش هست.

راجع به خود لغت کَنُن هم یه توضیح بدم:
لغت Canon ریشه ای یونانی داره و به معنای قانون و قاعده بکار برده میشه، اما در موسیقی نوعی از موسیقی چند صدایی است که در اون برخی از خطوط ملودی با فاصله های زمانی (تاخیر) اقدام به اجرای کمابیش مشابه یک خط اصلی می کنند.
حالا اگه قطعه رو گوش بدین کاملا متوجه تکرار خطوط ملودی با فاصله ی زمانی میشین*_*
 

Hotaru

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
234
امتیاز
2,236
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 4d
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
97
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست‌شناسیِ دریا
در راستای تکمیل کردن صحبت‌های پرنیان [که خیلی هم ممنونم ازش که تاپیک رو آورد بالا]، قطعه‌ی «کانُن در رِ» اثر یوهان پاخلبل تا قرن‌ها بعد از ساخته شدنش ناشناخته مونده بود تا اینکه در سال 1968 ژان فرانسوا پیلار¹ [Jean-François Paillard] تنظیمی از این قطعه رو منتشر کرد که باعث شد سریعا این قطعه به شهرت جهانی برسه و بسیار محبوب بشه، به طوری جز overplayed ترین قطعاتِ موسیقیِ کلاسیک در نظر گرفته بشه.
تنظیم‌های خیلی زیادی برای این کانُن وجود دارن [عموما پاپ که واقعا ظرافت خود تنظیم اصلی رو ندارن]، اما اصل قطعه برای سه ویلن و باسو کانتینو² [Basso continuo] نوشته شده.
قطعه‌ی اصلی بسیار بسیار زیباست و کاملا فضای موسیقی باروک داره. [مشخصا .-.]
[لینک قطعه‌ی اصلی]
________________________________________
¹ رهبر ارکستر فرانسوی (2013– 1928)
² پارت‌های باسو کانتینو، فضای هارمونیک موسیقی رو تامین می‌کردن. سازهایی مثل هارپسیکورد، هارپ و گیتار (بخش نوازنده‌ی آکورد) و ویلنسل و کنترباس (بخش نوزانده‌ی باس) شامل گروه کانتینو می‌شدن.
 
آخرین ویرایش:

ehsan2562

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
651
امتیاز
2,397
نام مرکز سمپاد
شهید مدنی 1
شهر
تبریز/قم
سال فارغ التحصیلی
1400
دانشگاه
دانشگاه اصفهان
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر

پرنیان.ک

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,300
امتیاز
48,921
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
خرم آباد
سال فارغ التحصیلی
94
سِرِناد در رِ مینور، نام قطعهٔ چهارم از مجموعهٔ آواز قو (Schwanengesang‏؛ D. 957) اثر فرانتس شوبرت.
اصل قطعه برای پیانو و آواز نوشته شده، اما به دلیل محبوبیت این قطعه تنظیم‌های گوناگونی برای سازهای مختلف ترتیب داده شده.

معنی سِرِناد در فرهنگ معین: نوعی ترانه و آواز عاشقانه که هنگام شب در بیرون خانه ی محبوبی جهت اظهار عشق و علاقه قلبی خوانده شود.

+تعریف موسیقیاییش یه مقداری پیچیده هست...به همین تعریف بسنده میکنیم که بسیار هم زیباست.

مجموعه ای از چهارده ترانه تصنیف شده در اکتبر 1828. در حقیقت شوبرت موسیقی این ترانه ها را یک ماه پیش از مرگ تصنیف کرد و قصد نداشت آن ها را با هم در یک مجموعه قرار دهد. اما پس از مرگ وی این ترانه ها در یک مجموعه تحت عنوان آواز قو منتشر شد. گویند قو تنها به هنگام مرگ آواز می خواند و آوازی بسیار زیبا و دلکش دارد. شوبرت نیز در آخرین روزهای زندگی اندوه بار خود همچون قویی محتضر زیباترین و غم انگیز ترین غزل های خویش را می سرود. هفت ترانه اول این مجموعه روی اشعار لودویک رلشتاب و شش ترانه ی بعد روی اشعار هاینریش هاینه و آخرین ترانه روی شعری از یوهان گابریل زایدل تصنیف شده است.
 
آخرین ویرایش:
بالا