• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

محیط زیست

fire storm

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
383
امتیاز
98
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 ارومیه
شهر
urm
مدال المپیاد
کانگرو & لیگ پایا (ریاضی)
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
مرگ یک دریاچه; غروب غم انگیز یک خاطره

نوشته ی زهرا امینی و فروغ حبیب اللهی فرزانگان ارومیه


i497673_Dariacheh001.jpg


دریاچه ی ارومیه که در طول تاریخ به نام های اسپوتا و چی چست معروف بوده است از جاذبه های گردشگری ارزشمند ارومیه(شهر آب) به شمار می رفت که شاید تا4 سال آینده دیگر نباشد

[size=10pt]دریاچه ی زندگی بخش ; دومین دریاچه ی آب شور جهان


i497679_NemaDariacheh001.jpg


این دریاچه ی زندگی بخش نقش مهمی در تعادل آب و هوای شهرمان دارد. زندگی بسیاری از موجودات بومی مثل ارتمیا و فلامینگو به آن وابسته است .آرتمیا سخت پوستی است کمیاب که در دریاچه ی ارومیه یافت می شود و در لغت به معنای گوشواره است و فلامینگو پرنده ای است رو به انقراض و دوست داشتنی که شاید شما هم تا به حال بعضی از آن ها را در حالی که تلاش می کنند زندگیشان را از چنگال نمک های کشنده دریاچه نجات دهند تا بتوانند باری دیگر بال هایشان را بگشایند و شاید در فکر این باشند که از این خانه قدیمیشان که حالا تبدیل به مرگ گاه آنها شده فرار کنند.
در کنار تمام این ها لجن های دریاچه داروهای بسیار ارزشمندی برای درمان روماتیسم و بیماری های مفصلی هستند. کاش فقط نیمی از افرادی که این دریاچه روزی درد انها را التیام بخشیده امروز به یاد این دریاچه ی زندگی بخش بودند.

غروب غم انگیز


i497674_Ghorob001.jpg


بیایید به یاد بیاوریم غروب هایی را که با تماشای اب های درخشان این دریاچه احساس زنده بودن کردیم ولی این بار غروب در این دریاچه لذت بخش نیست.
شاید غیر قابل باور باشد اما عمق عمیق ترین قسمت های این دریاچه از حدود 10 متر به تنها 2 متر رسیده است که در طول تاریخ این دریاچه بی سابقه است و از حدود 34 میلیارد آب ارزشمند این خاطره عزیز دوران کودکیمان تنها حدود 14 میلیارد متر مکعب باقی مانده است و این همان غروب غم انگیز است و با این اوصاف امکان خشک شدن کامل دریاچه دور از انتظار نیست.


i497675_Ghorob002.jpg



شوره زار یا دریاچه؟

i497684_HF.jpg


با خشک شدن دریاچه زیست بوم تمام منطقه و زندگی نزدیک به 13 میلیون انسان به خطر می افتد و متاسفانه انتقال این افراد کاملا غیر ممکن است. اگر تمام آب این دریاچه ی نیلگون از بین برود شوره زاری بی جان و مرگبار باقی خواهد ماند . بادی که زمانی زندگی را برایمان یاداور بود, بادی که روزگاری با امواج بازی می کرد و انها را تا ساحل دنبال می کرد , بادی که می توانست نوازشگر باشد دیگر همبازی ندارد و حال می تواند با پراکندن نمک ها در زمین های اطراف پیام مرگ را به ارمغان آورد. افزایش بیماری ها , از بین رفتن زمین های کشاورزی و تولد کودکان ناسالم فقط تعداد کمی از فجایعی هستند که آینده ی همه ی ما را تهدید می کنند.

می توان آنرا به جزئی از خاطره ی نسل های 5 ام و 6 ام هم تبدیل کرد؟

i497678_NemaDariacheh002.jpg



احداث 35 سد بر روی 21 رودخانه ورودی دریاچه ,احداث پل میانگذر و حفر غیرقانونی چاه های عمیق نقش به سزایی در وقوع این فاجعه داشته اند و آسمان نیز دیگر اشکی نمی ریزد تا لبان ترک خورده ی دریاچه را سیراب کند.
کاش می شد با انتقال اب از رودارس یا دریاچه ی خزر و یا با آزاد سازی آب اسیر شده پشت سد ها این غروب غم انگیز را دور کرد ولی انگار چاره ای نداریم; این غروب اجتناب ناپذیر است !! کاش روزهایی که بود قدرش را می دانستیم.[/size]
 

fire storm

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
383
امتیاز
98
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 ارومیه
شهر
urm
مدال المپیاد
کانگرو & لیگ پایا (ریاضی)
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
گرم ترین سال تاریخ

دانشمندان هیئت مطالعات اقلیمی سازمان ملل متحد پیش بینی می کنند گرمای امسال کره زمین با توجه به سیلها، امواج حرارتی و بالا رفتن سطح آب دریاها به گرمای سال 1998 برسد.
حدود 140 کشور متعهد شدند تلاش کنند تا حرارت زمین را به کمتر از دو درجه سلسیوس بالای سطح پیش صنعتی برسانند. در حال حاضر حرارت زمین در حدود 0.8 درجه سلسیوس بالای سطوح پیش صنعتی است و حرارت سال 2010 در حدود 0.5 درجه سیلسیوس بالاتر از میانگین حرارت سالهای 1961 تا 1990 است و هنوز دو ماه دیگر برای اندازه گیری و محاسبه باقی مانده است.

با این همه بیشتر دانشمندان معتقدند اهمیت چندانی ندارد که سال 2010 گرمترین سال زمین باشد یا نه زیرا نکته اصلی روند دراز مدت گرمایش جهانی است که به واسطه فعالیتهای انسانی و گازهای گلخانه ای دست ساز بشر رو به افزایش است به طوری دوره زمانی 2000 تا 2009 به گرمترین دهه زمین تبدیل شده است.

به نظر شما چه طوری می شه جلوی گرم شدن زمین رو گرفت؟
ایا واقعا می شه؟
چه چیز مهم ترین نقش رو در این رویداد داشته؟​
 

Your feline

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,059
امتیاز
16,981
نام مرکز سمپاد
فرزانگـان
شهر
شهرستان
سال فارغ التحصیلی
105
پاسخ : محیط زیست

هَشـت خطر بالقـوه که زمین را نـا اَمـن می کند ( جالبــ ِ )

تابش‌های کیهانی، برخوردهای اخترواره‌ها با زمین، فعالیت ابرآتشفشان‌ها و حتی سرماخوردگی خطرهایی هستند که می‌توانند زمین را به سادگی و سرعت به ورطه نابودی بکشانند، باور کنید زمین به اندازه‌ای که فکر می‌کنید امن نیست!

توده‌های نفتی اقیانوس‌ها را تهدید می‌کنند و انفجارهای میدان‌های گازی اتمسفر و آب و هوای زمین را به مخاطره می‌اندازد، پدیده‌هایی که به اعتقاد بسیاری از دانشمندان و آینده نگران برای زمین تهدیدهای بسیار کوچکی به شمار می‌روند.

فاکس نیوز در ادامه هشت نمونه از خطرهایی که می‌توانند زمین و هر آنچه در آن وجود دارد را با خطر نابودی مواجه کنند تشریح کرده است این تهدیدها توسط دانشمندان و نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی که به نوعی آینده را نیز پیش بینی می‌کنند معرفی شده‌اند.

انفجار گامایی: زمانی که یک ابرنواختر منفجر می‌شود پرتوهای عظیم گامایی از خود ایجاد می‌کند؛ خوشبختانه تمامی این انفجارها به اندازه‌ای از زمین دور هستند که آسیبی به سیاره انسان‌ها وارد نیاورند، اما اگر یکی از چنین انفجارهایی در نزدیکی زمین صورت بگیرد چه خواهد شد؟ به گفته آنی مک کواید دانشمندی که در حال تکمیل کتابی درباره فجایع زمینی است در صورت وقوع چنین حادثه‌ای بخشی بزرگ از اتمسفر زمین نابود شده و در پی آن در طول یک ماه تمامی گونه‌های زیستی، حتی آنهایی که در اعماق زمین یا دریا سکونت دارند نابود خواهند شد با این همه به دلیل اینکه چنین انفجاری علاوه بر نزدیکی باید در مسیر و جهت سیاره زمین رخ دهد، می‌توان اطمینان داشت که احتمال وقوع چنین فاجعه‌ای تقریبا صفر است زیرا در مسیر زمین تنها چند ستاره عظیم وجود دارند که احتمال انفجار آنها می‌رود.

ویروس فکر: بسیاری از نویسندگان کتاب‌های علمی تخیلی احتمال نابودی جهان را تحت تاثیر ویروسی فراگیر به نام ویروس فکر به هیچ وجه رد نمی‌کنند و حتی وقوع فجایعی مانند نسل کشی در رواندا را تحت تاثیر چنین پدیده‌ای می‌دانند، ویروس‌هایی که در گذشته در میان انسان‌ها به وجود آمده، افکار آنها را تحت تاثیر خود قرار داده و فجایعی را به بار آورده‌اند. سپس به صورت مخفیانه در میان انسان‌ها باقی مانده و هر لحظه احتمال بازگشت آنها وجود خواهد داشت. از نظر جان بارنس نویسنده کتاب Directive 51 اینترنت و سرعت فراگیری و توسعه ایده‌های مختلف در سطح جهان از طریق این شبکه یکی از دلایل امکان پذیر بودن نفوذ چنین ویروس‌هایی به مغز انسان ها است. همچنین والتر جان ویلیامز نویسنده کتاب Implied Spaces معتقد است در آینده نانو عناصری به وجود خواهند آمد که می‌توانند برای ایجاد رفتارهای پرخاشگرانه در مغز انسان نفوذ کنند.

جا به جایی قطب‌های زمین: قطب‌های میدان مغناطیسی زمین هر چند صد هزار سال یکبار جا به جا می‌شوند و در زمان جا به جایی قبل از اینکه در نقطه‌ای ثابت شوند، مدتی در نقاط مختلف زمین سرگردان خواهند بود مشکل اصلی جا به جایی قطب‌ها نیست، مشکل اینجا است که قطب‌های مغناطیسی زمین پرتوهای خورشیدی را به سوی خود جذب می‌کنند و در صورتی که در هنگام جا به جایی، قطب‌ها بر روی یکدیگر قرار گیرند، فاجعه به بار خواهد آمد و بخشی از زمین خواهد سوخت با این حال روند آرام پدیده جا به جایی قطب‌ها شکل گیری ناگهانی چنین شرایطی را کمی غیر ممکن ساخته است.

وسعت یافتن جهان: ویلیامز این پدیده را گرداب بزرگ می‌خواند، در حال حاضر بر همه آشکار شده که انرژی تاریک باعث وسعت یافتن مداوم جهان می‌شود و با سرعت گرفتن این روند، فاصله ستاره‌ها از یکدیگر زیادتر شده و جهان قابل دید کوچک‌تر خواهد شد و به این شکل ذرات اتمی که نتوانند یکدیگر را ببینند نمی‌توانند با یکدیگر تعامل برقرار کنند در چنین شرایطی هیچ یک از پروتون‌ها و الکترون‌ها در جهانی یکسان نخواهند بود و در این صورت قادر به برقراری تعامل قوی با یکدیگر نخواهند بود و این به آن معنی است که ذرات ماده از هم متلاشی خواهند شد. هوارد دیویدسن یکی از فیزیکدانان نامدار دانشگاه استنفورد معتقد است امکان وقوع چنین رویدادی وجود دارد اما قرن‌ها زمان خواهد برد.

آزمایش‌های علمی مدرن: تجربیات تاریخی نشان داده‌اند معمولا بزرگ‌ترین خطر برای بشر، خود بشر است. به گفته متخصصان آزمایش‌های مدرنی که در مراکزی مانند برخورد دهنده بزرگ هادرون انجام می‌گیرند می‌توانند منجر به وقوع پدیده‌های غیر عادی و خطرناک مانند انفجارهای عظیم شوند. با وجود اینکه بسیاری از دانشمندان وقوع چنین حوادثی را کاملا غیر ممکن می‌دانند، اما عده ای دیگر بر این باورند احتمال بروز اشتباه در آنها وجود دارد و جدا از آن، اگر اشتباهی هم صورت نگیرد احتمال سوء استفاده انسان از نتایج این آزمایش‌ها در آینده به هیچ وجه غیر ممکن نخواهد بود.

ابرآتشفشان‌ها زمین را می‌بلعند: در حدود 73 هزار سال پیش ابر آتشفشانی عظیم در جنوب شرق آسیا هندوستان را به خاکستر تبدیل کرد. این فصل آتشفشانی برای دو دهه ادامه پیدا کرد و در حدود 75 درصد از نژاد در حال شکل‌گیری انسان‌ها را از بین برد. از میان 6 ابرآتشفشانی که ممکن است در زمان حال فعال شوند، سه آتشفشان در آمریکا قرار دارند که یکی از آنها در زیر پارک ملی "یلواستون" قرار گرفته است همچنین برخی از محققان زمین شناس باور دارند احتمال آتشفشانی شدن و تحریک صفحات تکتونیکی شدید بر روی زمین وجود دارد. متاسفانه دانشمندان هیچ نقشه ای برای مقابله با فعالیت ابرآتشفشان‌ها ندارند و در صورتی که فعال شوند، هیچ چیز نمی‌تواند آنها را متوقف کند، تنها این امید وجود دارد که احتمال فعال شدن همزمان این ابرآتشفشان‌ها با هم بسیار بعید است.

سلطه رایانه‌ها بر انسان: به نظر می‌آید این تهدید در حال حاضر فعالیت خود را آغاز کرده باشد، تهدیدی که به دست خود انسان ساخته شده است با پیشرفت بیشتر تکنولوژی، به تدریج ماشین‌های هوشمندی به وجود خواهند آمد که سازماندهی حیاتی‌ترین بخش‌های زندگی انسان را به عهده خواهند گرفت و به تدریج ماشین‌ها خود آگاه از توانایی خودسازی و تولید کردن نمونه‌های مشابهی از خود نیز برخوردار خواهند شد. جدی‌ترین تهدید برای انسان از جانب هوش مصنوعی خواهد بود زیرا بسیاری از محققان باور دارند روزی قدرت هوش مصنوعی از هوش انسان فراتر خواهد رفت و فاجعه در این بخش از تاریخ رخ خواهد داد زمانی که ماشین‌های هوشمند تصمیم بگیرند برنامه ریزی‌های روزانه را انجام دهند و نیازی به حضور انسان نبینند و یا حتی کنترل تسلیحات اتمی را به دست بگیرند.

سرایت جهانی آنفلوانزا: یکی از بزرگترین تهدیدها برای بشر ابتلای جهانی به سرماخوردگی ساده است، آنفلوانزای مرگباری که می‌تواند سرتاسر جهان را به خود آلوده کند N1H1 یکی از نمونه‌های جدی اما نه چندان مرگبار این رویداد بود اما سرایت بیماری خطرناک‌تر این نوع آنفلوانزا می‌تواند آسیب‌های جدی را به جوامع انسانی وارد آورد. سرعت بالای سرایت بیماری و اتکای بیش از اندازه بیمارستان‌های مدرن به آنتی بیوتیک‌ها و عدم توجه به ضد عفونی دقیق از دیگر مشکلاتی است که می‌تواند تهدید چنین بیماری‌هایی را جدی‌تر کند. ساده‌ترین و مهم ترین راه حل برای برخورد با چنین پدیده‌ای رعایت بهداشت فردی و استفاده از روش‌های ساده جلوگیری از سرایت بیماری‌ها به دیگر افراد جامعه است. همچنین توانایی دانشمندان در تولید سریع واکسن‌های کنترل کننده بیماری درصد احتمال ابتلای جهانی به چنین بیماری‌هایی را کاهش می‌دهد.
 

sayna

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,460
امتیاز
12,313
نام مرکز سمپاد
دبيرستان فرزانگان ۱
شهر
تهران
دانشگاه
علوم پزشكى شهيدبهشتى
رشته دانشگاه
پزشكى
محیط زیست رو دوست داشته باشیم

محیط زیست چیست ؟
هر محیطی که توی اون زندگی جریان داره و برای جریان داشتن زندگی لازمه ، محیط زیست محسوب میشه . اتمسفر ، خاک ، اقیانوس ها ، یخچال ها و ... محیط زیست ما هستند .

ما چه تاثیر بدی روی محیط زیست داریم ؟
با رشد جمعیت و زیاد شدن فعالیت های صنعتی در جهان ، تاثیرات منفی انسان بر روی محیط زیست بیشتر شد . کارخونه ها با ریختن زباله‌ی خود به رودخانه ها و دریا ها باعث آلودگی آب میشن. خودرو ها و ماشین آلات صنعتی با خارج کردن گازهای گلخانه‌ای باعث گرم تر شدن زمین میشن و گرم شدن زمین باعث آب شدن یخ ِ یخچال ها میشه .ازدیاد زباله‌های خانگی و صنعتی باعث آلوده شدن خاک و باز هم مرگ و میر جانداران میشن . و ...

خب مگه چی میشه ؟
آلوده شدن محیط زیست رابطه‌ی مستقیم با زندگی ما داره . افزایش گاز های گلخانه‌ای باعث شده میانگین دمای هوای کره زمین بالا تر بره . با آلودگی هوا و تخریب لایه‌ی اوزون ، پرتو های خطرناک خورشید به پوست ما میرسه و باعث بروز بیماری های خطرناک پوستی برای ما و نسل بعد از ما میشه . همچنین آلودگی هوا سالانه باعث مرگ و میر بیش از یک میلیون نفر در دنیا میشه . از بین رفتن مناطق جنگلی و زیاد شدن مناطق بیابانی هم از جمله تاثیرات آلودگی محیط زیست‌ه !


عوامل تخریب کننده‌ی محیط زیست و تاثیراتش روی زندگی بشر خیلی خیلی زیاده ، اون قدر که می تونیم ساعت ها بشینیم و آمار ها و ارقام رو ببینیم و تاسف بخوریم ! اما توی این تاپیک بیشتر می خوایم ببینیم که :

حالا ما چی کار می تونیم بکنیم ؟
شاید رشد جمعیت و فعالیت های صنعتی و آلودگی هوا و خاک و آب دست ما نباشه . اما ما می تونیم به عنوان یک شهروند ، محیط زیستمون رو دوست داشته باشیم و ازش مراقبت کنیم و این فرهنگ رو به اطرافیانمون هم یاد بدیم !
مثلا ما می تونیم به جای استفاده از کیسه های پلاستیکی از کیسه های پارچه‌ای استفاده کنیم ، یا از یه کیسه‌ی پلاستیکی چند باز استفاده کنیم ! چون همونطور که می دونیم برای تجزیه‌ی پلاستیک سال های سال وقت لازمه و میشه گفت تجزیه نا پذیره اصلا . پس برای همین تولید بیشتر زیاله های پلاستیکی = آلودگی محیط زیست

یا یه کاری که خیلی خیلی ساده‌ست ، محیط زیستمون رو زشت نکنیم ! چه طوری ؟ آشغال نریزیم ! این یکی از ســـاده ترین راه های مراقبت از محیط زیست است و از طرفی جمع آوری زباله ها یکی از پیچیده ترین کار هاست . پس بیاید ما مراقبت کنیم تا لازم نباشه هزینه های کلان صرف جمع آوری اون ها بشه . سطل های آشغال توی تمام شهر وجود داره ، می تونید آشغالتون رو یه کم نگه دارین تا به یکی از اون ها برسید ! یا اگر برای گردش به جنگل می رید که سطل آشغال نداره می تونید آشغال هاتون رو همه‌رو جمع کنید و با خودتون ببرید .

راه های ساده‌ی مراقبت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا / آب / خاک خیلی زیاده ! توی این تاپیک این راه ها رو پیشنهاد بدین تا با رعایتشون حقی رو که ما به گردن محیط زیست داریم ادا کنیم .
 

Your feline

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,059
امتیاز
16,981
نام مرکز سمپاد
فرزانگـان
شهر
شهرستان
سال فارغ التحصیلی
105
پاسخ : محیط زیست رو دوست داشته باشیم

به نقل از SaϔnA.M :
راه های ساده‌ی مراقبت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا / آب / خاک خیلی زیاده ! توی این تاپیک این راه ها رو پیشنهاد بدین تا با رعایتشون حقی رو که ما به گردن محیط زیست داریم ادا کنیم .

خب می شه جای اینکه کاغذا رو یه وری نوشت و دور انداخت از دو طرف کاغذ ها استفاده کرد
خود ِ من از کاغذهایی که قبلن روشون چیزیُ پرینت کردم ُ الان نمی خوامشون چرک نویس می کنم مصن

می شه کاغذا رو دادش به مراکز بازیافت ، ک اونام ازش کاغذای کاهی دُرُس کنن
با همین کاغذای کاهیَم می شه کتابای خوبی داشت همونطور که چند ساله شروع شده این کار و بنظر من بد ــَم نبوده

که درختای ِ جدید قطع نشن و این روند تسریع نشه ،
همونطور که می دونید درختان که با فتوسنتزشون اکسیژن وارد هوامی کنن ،
و اگه قطع بشن ...
 

smart girl

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
839
امتیاز
2,032
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
اسفراین
مدال المپیاد
المپیاد ادبی
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : محیط زیست رو دوست داشته باشیم

خیلی مرسی که این تاپیک زده شد و البته چن روز پیش با بچه ها حرفش بود :-"
با خیلی از روش هاش آشناییم؛
بازیافت و بازگردانی، افزایش بازده انرژی تولیدی، جلوگیری از ورود الاینده ها به هوا و ...که همه تو شیمی خوندیم.
برای جلوگیری از آلودگی هوا باید میزان آلاینده های تولیدیُ کنترل کنیم؛
اما خوب ماکه نمیتونیم این کارا رو بکنیم،نه وسایلشو داریم نه تجهیزاتُ تکنولوژی شو،
اما روش های ساده تری هم هست،
همونطور که شکوه گفت بازیافت دوباره کاغذا مثلن،
یا استفاده چن باره از پلاستیکا،از پلاستیکای فریزُ اینا بگیر تا پلاستیک بطریا،
یا میتونیم از موادی که سخت بازیافت میشن کمتر استفاده کنیم،
یا از دوچرخه بیشتر استفاده کنیمُ اینا....
یه کار خیلی بهتر که میتونیم بکنیم،اینه که اخطار دهنده باشیم! دوروبر ما خیلی از آدما هستن که بدون توجه به محیط زیست، هرروز آشغالای زیادی رو واردش میکنن و باعث تخریبش میشن، ما میتونیم این افراد رو آگاه کنیم، که هرچن ممکنه گوش ندن، ولی باز سعی خودمونُ میکنیم،میتونیم از دوروبریای خودمون شرو کنیم.
 

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,596
امتیاز
37,032
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
پاسخ : محیط زیست رو دوست داشته باشیم

ما ایرانی‌ها اونقدر دغدغه‌های شخصی و مشکل داریم تو زندگی که نمی‌تونیم دغدغه‌های متعالی‌تری داشته باشیم. محیط زیست هم یکی از اون دغدغه‌های متعالیه به نظر من که جایی تو ذهن براش نیست دیگه. من خودم بارها تو ذهنم بود چنین تاپیکی بزنم اما نمیدونستم از کجا شروع کنم. به هرحال امیدوارم این تاپیک بهانه خوبی باشه تا بچه‌های سمپاد به عنوان یک جامعه نسبتا بافرهنگ‌تر بیشتر متوجه چنین مساله‌ای باشند.

به نظرم بیشتر از اینکه بحث کنیم که چجوری از محیط زیست باید مراقبت کرد باید دیگران رو قانع کنیم و متوجه کنیمشون که محیط زیست اهمیت داره !
 

nahid

violet
ارسال‌ها
1,604
امتیاز
5,949
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1388
پاسخ : محیط زیست رو دوست داشته باشیم

خب ببینید اولین مشکلش وجود نداشتن فرهنگش تو ایرانه! من از این آدما نیستم که همش معتقد باشم تو ایران فرهنگ هیچ کدوم از چیزای مثبت, نیست! ولی این یکی واقعاً نیست, با چشم خودم دیدم که میگم :|

من خودم همیشه از هر کاغذ 2 یا 3 بار استفاده میکنم. خیلی خیلی کم پیش میاد که مثلاً کاغذ A4 سفید از توی کشوم بردارم. همیشه پلی کپی های یک رو, چرک پرینت ها, چرک نویس ها, جزوه ها, و مقادیر زیادی کاغذ که مثلاً از دفتر بابام بهم میرسه ! رو استفاده میکنم.
بعد از اون هم همیشه کاغذا رو جمع میکنم توی یه پاکت بزرگ. [nb](که البته دادنش به یه مرجعی که برسونتش به یه مرکز بازیافت, کار حضرت فیله :| اینم یکی از مشکلاته, کم بودن امکانات شهرداری تهران برای بازیافت.)[/nb]

خب این فقط یه قسمتشه. من توی مدرسه هم اینکارو میکنم, مثلاً بعد از امتحانا چرکنویس های امتحان بچه های کلاس خودمونو جمع میکنم. و اینکه میگم فرهنگشو نداریم, دقیقاً از همینجا شروع میشه :| کمترین اتفاقی که میفته, اینه که بعضی از افراد واسه مسخرگی و نمک ریختن, با اینکه بهشون میگم کاغذاتونو بدین, میرزنشون توی سطل. مسخره هایی که میشونم, و اینکه حتی گاهاً 2-3 تا از بچه های کلاس (که البته معروفن به اینکه آدمای کرمو ای هستن :| ) بهم میگن آشغال جمع کن, اینا هم که سر جای خودش :D

توی خونمون بطری ها رو هم جدا میکنم. اینکارو 2 روز توی مدرسه انجام دادم, دیگه واقعاً طاقت فرسا بود! :D فکر کنید 2 برار گنجایش کیفم, بطری میذاشتم تو کیفم میاوردم خونه :)) صبح ها کیفمو خالی میبردم ظهرا با یه مشت بطری برمیگردوندم :)) مجبور شدم این یکیو رها کنم. و تیکه هایی که از انسان های متمدن هم میشنیدم که دیگه جای خود.


به هر حال این مسئله واقعا برای من دغدغه شده, حتی هفته ی پیش توی وبلاگم در مورد بازیافت یه پست گذاشتم ! :D :-"

دلیل دیگه ای که باعث میشه بگم فرهنگش وجود نداره,سطل های آبین. این سطل ها رو شاید ندیده باشید چون توی بعضی محله ها نذاشتن. ولی خب تو محله ی ما به شخصه دیدم که هست. این سطل ها دقیقاً مثل سطل مشکی هان, فقط رنگشون فرق داره. این سطل ها خیر سرشون قرار بود سطل های تفکیک از مبدا باشن. کاغذ, فلز و پلاستیک ها جاشون توی این سطل ها باشه. ولی مردم دقیقاً مثل همون سطل مشکی ها باهاشون رفتار کردن :| و زباله هاشون رو, تفکیک نشده, همراه زباله های تر ریختن توی این سطلا و این باعث شد کار شهرداری حتی سخت تر هم بشه.
خب من اینارو به عنوان یه شهروند تهرانی گفتم. توی همین تهران, روزانه حدوداً 8 تا 11 هزار تن زباله تولید میشه, در حالی که فقط 2 تنش, به بازیافت میره.
از اون فاجعه تر اینه که, سهم شهروندا توی تفکیک این 2 تن زباله, نزدیک به صفره! تمام تفکیک همین 2 تن رو, رو این آدمایی که گونی رو دوششونه و میرن سر سطل اشغالا, انجام میدن :| [nb](این جمله عیناً از بلاگم نقل شده :-" :-" :D )[/nb]



اما یه مسئله ی جالب هم تو ذهنم دارم که بگم. اونم اینه که, من وضعیت بازیافت و تفکیک زباله رو توی اصفهان هم دیدم. و جالبه که واقعاً مردم توی اصفهان فرهنگ تفکیک زباله رو دارن. یعنی ایجاد شده, حدوداً 5 ساله که تفکیک زباله توی خونه ها شروع شده و الان به طور خیلی وسیعی توی اصفهان انجام میشه ! تو خونه هاشون یه سری سطل های آبی دارن که برای تفکیک زباله است. نمیدونم شروع کننده ی این طرح و ایجاد کننده ی فرهنگش, چه کسی /کسایی بودن, ولی من با چشمای خودم دیدم که واقعاً موفق بودن!
اگه تو اصفهان شده تو تهران هم میشه ! :D

و در آخر اینکه, این چیزا رو, از خودمون باید شروع کنیم و برای توسعه دادنش, از نزدیک ترین افراد شروع کنیم.
من به شخصه هنوز که هنوزه نتونستم مامانمو راضی کنم توی این تفکیک باهام همکاری کنه :D اگه شما راهکاری پیدا کردید[nb]برای راضی کردن مامانا, که جدا کردن زباله های خشک, کار غیر بهداشتی ای نیست ! :D[/nb], ممنون میشم به منم بگید :D
 

dorna

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,588
امتیاز
4,448
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین1
شهر
اصفهان
پاسخ : محیط زیست رو دوست داشته باشیم

گفتی فرهنگش توی اصفهان هست...درسته.نمیگم کاملا فرهنگ سازی شده ولی دیدم که از تهران خیلی بهتره.تو اصفهان روزانه 950تن زباله تولید میشه که حدود 130 تنش به صورت زباله ی خشک تفکیک میشه.این به نسبت برای مردم ما که فرهنگ درستش رو ندارن خوبه !
اولین مشکل ماها اینه که برای خودمون دلیل تراشی میکنیم:ما مشکل زیاد داریم برای چی وقت و انرژی بذاریم و به این موضوع فکر کنیم؟
این به نظر من خیلی توجیه بدیه که باعث شده ما فرهنگ خیلی از کارا از جمله این رو پیدا نکنیم.
من به شخصه خودم فعالیت خاصی تو زمینه ی محیط زیست ندارم.اما خودم و بقیه ی اعضای خانواده سعی میکنیم حداقل چیز ها رو رعایت کنیم.
خلاصه حرفم اینه که نیاز نیست رو این موضوع خیلی وقت بذارید و از باقی مشکلات و مصایب زندگیتون غافل بمونید.صرفا یه سری کار که نه وقت زیادی میبره تا انرژی زیادی رو رعایت کنید.
این از جنبه ی فردیش.
ولی برای حل این مشکل در ابعاد بزرگ تر و در سطح اجتماع باید چی کار کرد؟ به شخصه تاثیر تبلیغات رو به شکل مستقیم همونجور که ناهید گفت دیدم.
تو اصفهان شهرداری واقعا هزینه میکنه برای فرهنگ سازی در این زمینه.توی سطح شهر پوستر ها و تابلو هایی در این زمینه زدن،تلویزیون هایی هست که پیامد های تخریب محیط زیست و تولید بدون ملاحظه ی زباله رو نشون میده،توی اتوبوس ها روبه روی هر صندلی متن های جالبی قرار دادن که واقعا کار مفیدیه چون حتی اشخاصی که علاقه ای هم ندارن از بیکاری میشینن این متن ها رو میخونن.
اینا شاید به نظر بیاد فقط در حد حرف میمونه ولی نه.واقعا تاثیرش رو گذاشته.حتا مادر خود من از وقتی که تبلیغات وسیع تر شده نکته هایی که قبلا رعایت نمیکرد رو رعایت میکنه.
یه سری سیاست هم میشه اجرا کرد.یه مثال:روزانه هزاران نفر میرن دم مغازه های مختلف و میلیون ها جنس مختلف خریداری میکنن و میذارن تو میلیون ها کیسه ی پلاستیکی.این میلیون ها کیسه ی پلاستیکی همش زباله هست.تا یه حدی میشه فرهنگ سازی کرد که آقایون خانما برای هر جنسی که میخرید کیسه ی پلاستیکی جدا نیاز نیست.هیچ کار سختی نیست که یه کیسه ی خرید جدا برای خودتون داشته باشید و با خودتون ببریدش مغازه .اما یه سری با فرهنگ سازی و این حرفا هم با رهنگ نمیشن.میشه قیمت کیسه ی پلاستیکی رو بالاتر برد.مثلا اگه هر کیسه ی پلاستیکی 200تومن هم باشه دیگه یکی که میخواد بره دم سوپر مارکت چیز بخره ترجیح میده کیسه ی خرید جدا برای خودش ببره
 

marvelous

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,156
امتیاز
4,615
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان ۳
شهر
مشهد
مدال المپیاد
برنز بيست و هفتمين المپياد ادبی
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : محیط زیست رو دوست داشته باشیم

فک کنم بهتره با این تاپیک ترکیب شه و بعد بحثو ادامه بدیم... :D

شقایق.س:بله،تاپیکا ترکیب شدن!ممنون ;;) :-"
 

president

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
99
امتیاز
260
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بیرجند
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : محیط زیست

بچه ها نظرتون درباره ششمین انقراضی که درحاله اتفاقه چیه؟منظورم ازبین رفنته جنگل های استواییه؟
 
بالا