پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

  • شروع کننده موضوع شروع کننده موضوع Nimbus
  • تاریخ شروع تاریخ شروع
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

انرژی نسبیه مثلا شما سطح پتانسیلتو تو ارتفاع زیاد بگیری اونایی که پایینشن انرژی پتانسیل منفی دارند
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

دوستان اگه انرژی درونی همون مکانیکی نیس پ چرا فرمولاشون یکیه و فرمول جفتشون E=U+K هستش؟؟ :-? :-?
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

به نقل از prometheus :
دوستان اگه انرژی درونی همون مکانیکی نیس پ چرا فرمولاشون یکیه و فرمول جفتشون E=U+K هستش؟؟ :-? :-?
نگا کن تو فرمول انرژی درونی kوu برای ذرات درونی اتم تعریف میشه مثلا k سرعت حرکت مولکولاست
ولی برای انرژی مکانیکی، k سرعت حرکت یه جسمه و u هم پتانسیل گرانشیه. /m\
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

سلام لطفا این سوال رو برام حل کنید،ممنون

اگر بین دو بردار aوbرابطه a+b= -b برقرار باشد زاویه بین دو بردار چقد است؟
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

از این رابطه ی a+b=-b اگه b رو ببریم اون طرف میشه:a=-2b.خب یعنی اندازه a دوبرابر اندازه b هست ولی در خلاف جهتش( یعنی در یک راستا اما در دو سوی مختلف اند).زاویه ی بین دو بردار مختلف السو هم میشه 180 درجه
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

سلام حالا که بحث راجع به بردار ها شد

1- هر گاه اندازه دو بردار با هم برابر باشد ، براي بدست آوردن برآيند شان مي توان از فرمول R=2acos(α/2 بدست آورد چه جوری این فرمول و اثبات کنیم؟
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

همون رابطه ی معروف(رابطه ی کسینوس ها ) را بنویسید به جای b هم a بزارید و از مشترکها زیر رادیکال فاکتور بگیرید.بعد به یه عبارت مثلثاتی برخورد میکنید که اینجوریه:1+cosA که این هم برابره با : دو برابر کسینوس به توان دوی آلفا دوم.(اتحاد مثلثاتی نصف زاویه ) .بعد این عبارت مربع کامل شد و راحت از زیر رادیکال میاد بیرون.
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

مساحت کمیتی برداری یا نرده ای مسئله این است؟

باذکر منبع لطفا ;D
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

جفتش میتونه باشه .
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

کمیتهایی مثل سطح و حجم چون از قواعد جمع جبری پیروی میکنند و با بیان یک عدد میتونن بیان بشن(مثل مسایل سطح و حجم هندسه) پس از کمیتهای اسکالر یا همون عددی هستن.....کمیتهای برداری باید از قواعد جمع برداری تبعیت پیروی کنند که سطح و حجم نمیتونن اینطور باشن....البته من در این حد بلد بودم و در حد دبیرستان همینه!!!! ولی شاید درمقاطع بالاتر قضییه فرق بکنه
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

همونطوری ک حسین گفت هم میتونه برداری باشه و هم اسکالر

در حد دبیرستان هم هس و تا جای ک میدونم فک کنم تو سال سوم باشه ک واسه شار میدان اینا ب کار بیاد
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

بله کاملا درست میفرمایید..از یه نظر میشه گفت برداریه..مثلا توی هندسه مساحت هر چهار ضلعی اعم از محدب و مقعر برابر است با حاضلضرب اندازه اقطار در سینوس زاویه بین دو قطر.....یا مساحت متوازی الاضلاع که میشه حاضلضرب اندازه اضلاع مجاور در سینوس زاویه بین..خب اینجا قاعده حاکم قاعده ضرب خارجی بردارهاست و این یعنی اینکه مساحت حاضلضرب خارجی دو پاره خط جهت دار هست و از قواعد جمع برداری تبعیت میکنه...ولی وقتی تو هندسه به مساحت عدد مثبتی رو متناظر میکنن اینجا مساحت میشه کمیت نرده ای و از قواعد جمع جبری پیروی میکنه.....یعنی اصالتا مساحت کمیت برداریه و از حاضلضرب خارجی دو پاره خط جهت دار حاصل شده ولی چون توی هندسه چه مسطحه و چه فضایی (غیر از هندسه تحلیلی که اونجا اصلا بحث جداگانه ای داره این ضرب های خارجی بردارها) نمیشه با بردارها کار کرد اومدن و مساحت رو با یک عدد متناظر کردن که البته به علت گسترش این موضوع اکثر فرمولهای فیزیک با فرض اسکالر بودن سطح توجیه میشن مثل فشار. البته اینم جای بحث داره که فشار رو ماکروسکوپی تعریف کنیم یا میکروسکوپی چون وقتی سطح ماکروسکوپی فرض بشه نمیشه یه نقطه فرضش کرد و باید از انتگرال کمک گرفت...ولی اینجوری فرض کردن که برداری هم اندازه با سطح رو بعنوان یک عدد (کمیت نرده ای ) در نظر بگیریم تا فشار کمیت نرده ای به دست بیاد. چون تقسیم دو کمیت برداری بر هم مثل ضرب اونا نیست و اگه تعداد مولفه ها زیاد باشه باید از ماتریسها استفاده بشه که مساله رو به شدت سخت میکنه مثل معادلات کوانتومی آقای هایزنبرگ که از ماتریسها استفاده شده توش..ولی بعضی فرمولها هم هستن مثل همینی که دوستان گفتن شار مغناطیسی که حاضلضرب داخلی میدان در سطح است.ولی تعریفی که توی فصل اول فیزیک دوم از سطح میشه همون قرارداد ریاضی و هندسه است(نه اصل موضوع) یعنی اختصاص یک عدد به یک ناحیه ی اشغال شده...نمیدونم تونستم منظورمو بفهمونم یانه؟؟؟در کل اینکه سطح اصالتا برداریه ولی طبق یک قرارداد هندسی با یک عدد متناظر شده تا محسبات برداری وارد همه مسایل هندسه و فیزیک نشن...
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

یه ظرف داریم توش یخ صفر و یه ظرف دیگه داریم توش آب جوشه. با یه میله messi دو ظرفو به هم وصل میکنیم و یخ بعد 30 دقیقه ذوب میشه. اگه میله آهنی میذاشتیم یخ بعد 75 دقیقه ذوب میشد. اگه میله ها رو سری به هم وصل میکردیم چند دقیقه طول میکشید؟ سطح مقطع میله ها رو هم یکسان فرض کنین و اتلاف گرما رو هم چشم پوشی کنین و میله ها رو هم استوانه ای درنظر بگیرین. لطفا با راه حل کامل!
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

یه سوال جالب:
یک تانکر پر از مایع به حالت ساکن روی یک جاده ی صاف پارک شده است.میتوان فرض کرد که اصطکاک وجود ندارد.لوله ی خروجی تانکر که در پایین و گوشه ی تانکر تعبیه شده توسط چوب پنبه ای تعبیه شده که با یک ضربه باز میشود.اگر لوله باز شود تانکر در کدام جهت حرکت میکند؟
ممنون میشم پاسخ بدید
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

چرا وقتی روی لباس آب میریزه لباس تیره تر دیده میشه؟
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

میشه کمک کنید
سوال:
مخروطی به ارتفاع Hوشعاع سطح قائده 2 را بر روی زمین قرار داده ایم.اگر مخروط را نصف کنیم چه فشاری نسبت به حالت اول بر سطح زیرین وارد خواهد شد؟
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

1.دو قطار هر یک با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت بر روی ریل مستقیم به یکدیگر نزدیک می شوند.هنگامی که دو قطار در فاصله ی 80 گیلومتر از هم هستند پرنده ای با سرعت ثابت 60 کیلومتر بر ساعت از ابتدای یکی گذشته و به دیگری می رسد و این کار را آنقدر تکرار می کند تا دو قطار به هم برسند. جابه جایی پرنده و مسافت طی شده توسط پرنده چقدر است؟
...........................
2.قطار های 1 و 2 با سرعت 30 کیلومتر بر ساعت از ایستگاه الف به سمت ایستگاه ب با تاخیر زمانی نیم ساعت شروع به حرکت می کنند. هنوز قطار 1 به ایستگاه ب نرسیده قطار سومی از ب شروع به حرکت می کند. و دو قطار 1 و 2 را با تاخیر زمانی 5 دقیقه ملاقات میکند.سرعت قطار سوم چقدر بود؟
..........................................
3.خودرویی با سرعت 40 متر بر ثانیه به سمت صخره ای در حال حرکت است راننده در فاصله ی 2400 متری صخره بوق می زند. پس از چند ثانیه راننده صدای پژواک بوق خود را می شنود؟سرعت انتشار صوت 350 متر بر ثانیه است.
.......................
4.یک اتومبیل به طول 2.5 متر و یک اتوبوس به طول 16.5 متر در یک خیابان به موازات هم در حرکت هستند. اگر اتومبیل از روبه رو به اتوبوس نزدیک شود در مدت 0.95 ثانیه و اگر از پشت سر به اتوبوس نزدیک شود در مدت 1.9 ثانیه از آن میگذرد. سرعت اتوبوس و اتومبیل چقدر است؟
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

1)دوقطار با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت بهم نزدیک میشن درنتیجه 80 kmرو ت......-
2) قطار اول بعد از نیم ساعت چون سرعتش ثابته 15km رو طی می کنه بعد قطار دوم شروع به حرکت می کنه وچون سر عت هردو برابر وثابت هست فاصله شون همون 15km ثابت می مونه قطار سوم از قطار اول تا قطار دوم رو توی یک دوازدهم ساعت طی می کنه در نتیجه سرعت قطار سوم میشه 12*15 که میشه 180 کیلو متر بر ساعت
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

3) هنگامی که خودرو بوق می زند صوت 2400متر را طی می کند تابه صخره برسد(t=48/7)در این مدت خودرو مسافت (1920/7متر)را طی می کند و در لحظه ای که صدا به صخره می رسد و خودرو مسافتی را طی کرد فاصله بین خودرو وصخره می شود (1920/7-2400) در این حال صوت و خودرو باسرعت 350+40بهم نزدیک می شوند در نتیجه این مسافت در مدت تقریبا 5.5 ثانیه طی می شود که باضافه ی مدتی که . صوت در حر کت بود تا به صخره برسد حدودا میشود 12 ثانیه
 
پاسخ : پرسش و پاسخ مربوط به فیزیک سال دوم دبیرستان

هنگامی که اتوموبیل از روبر و نزدیک می شود اتو موبیل مسافت19 متر که میشه16.5+2.5رو توی 95.ثانیه طی می کنه سرعتی که بدست میاد میشه جمع سرعت اتوموبیل و اتوبوس که میشه 20 در حالت دوم که اتوموبیل از پشت به اتوبوس نزدیک میشه اتوموبیل مسافت 19 متر رو در 1.9 ثانیه طی می کنه که میشه 10 متر بر ثانیه سرعت اتوموبیل که از جمع سرعت اتوموبیل واتوبوس که کم کنیم میشه10m/s سرعت اتوبوس
 
Back
بالا