پرسش و پاسخ الکترونیکی

  • شروع کننده موضوع شروع کننده موضوع Poorya.L
  • تاریخ شروع تاریخ شروع
پاسخ : پرسش و پاسخ

خب این لینک هم برای دوستی که راجب تایین سرعت چرخش موتورا پرسیده بودن، اول خواستم شروع کنم بنویسم دیدم این خیلی ساده تر توضیح داده، سوالی بود در خدمتم، جلسه های بعدش هم راجبش هست
 
  • لایک
امتیازات: SR
پاسخ : پرسش و پاسخ

به نقل از Fatemeh MohammadKhani :
کلا 6203 خیلی مزیت های بیشتری داره، اونم بواسطه ی این که ماسفت داره و نه ترانزیستور
فک کنم فقط قیمت ش و این که یه موتور رو درایو میکنه نسبت به 298 برتر نباشه
اما برای مسیریاب همون 298 به صرفه تره
من مزیتهای L298 رو نوشتم.
و البته ماسفت هم نوعی ترانزیستوره.
 
پاسخ : پرسش و پاسخ

به نقل از amparisay :
من مزیتهای L298 رو نوشتم.
و البته ماسفت هم نوعی ترانزیستوره.
من ندیدم مقایسه ای انجام بدین، چیزی جز این مزیت هایی که گفتم داره؟

ممنون که گفتید، من نمیدونستم، صرفا میدونستم عمل مشابه ای رو انجام میدن اما ماسفت راه اندازی سخت تری داره در مقابل ترانزیستور های 298 که خودمون هم خیلی راحت اچ بریجش رو می بندیم، اما در عوض جریان دهی بهتر، طول عمر بیشتر و... رو هم داره
 
  • لایک
امتیازات: SR
پاسخ : پرسش و پاسخ

پست شماره 61 :
اتفاقا L298 مزیتهای زیادی داره. قیمت پایین تر، ساپورت ولتاژ پایین تر، مدار جانبی کمنر و ساده تر، راه اندازی 2 موتور همزمان. L6202 فقط توان بالاتری داره، همین. L298 قطعا مناسب تره زمانی که می خواهید موتور با توان کمتر راه بندازید.
ماسفت هیچ سختی یی نداره، کجاس سخته؟ عین همو BJT های خودمونه. گیتش یه دونه خازن داره که برای تعیین مقاومت بین درین و سورس باید شارژش کنید یا دشارژش کنید.
 
پاسخ : پرسش و پاسخ

ممنون از همگی :). این هم یه سری کار هایی که L298 x انجام میده:
شامل 2 پل H با قابلیت کنترل جریان عبوری
کنترل سرعت چرخش ، گشتاور و جهت چرخش موتور
عمل تقویت جریان خودکار
عدم نیاز به بافر جریان برای موتورهای معمولی

ولی همین که L298 سخت تو بردبرد فرو میره میتونه یه نقطه ضعف باشه
 
پاسخ : پرسش و پاسخ

به نقل از amparisay :
پست شماره 61 :
اتفاقا L298 مزیتهای زیادی داره. قیمت پایین تر، ساپورت ولتاژ پایین تر، مدار جانبی کمنر و ساده تر، راه اندازی 2 موتور همزمان. L6202 فقط توان بالاتری داره، همین. L298 قطعا مناسب تره زمانی که می خواهید موتور با توان کمتر راه بندازید.
ماسفت هیچ سختی یی نداره، کجاس سخته؟ عین همو BJT های خودمونه. گیتش یه دونه خازن داره که برای تعیین مقاومت بین درین و سورس باید شارژش کنید یا دشارژش کنید.
اوه ببخشید اون پستو کلا ندیده بودم
این سختی ماسفت رو هم شنیده بودم!
در کل ممنون، شخصا برای من پستای آموزنده ای بود
به نقل از Daneshvar :
ممنون از همگی :). این هم یه سری کار هایی که L298 x انجام میده:
شامل 2 پل H با قابلیت کنترل جریان عبوری
کنترل سرعت چرخش ، گشتاور و جهت چرخش موتور
عمل تقویت جریان خودکار
عدم نیاز به بافر جریان برای موتورهای معمولی

ولی همین که L298 سخت تو بردبرد فرو میره میتونه یه نقطه ضعف باشه
دوست عزیز ال6203 هم همین طوره، همون کاری رو که براتون توضیح دادم باید انجام بدید
مگر این که ال 293 بزارید که کلا پایه هاش این مدلی نیست و خیلی راحت رو برد برد میره
 
پاسخ : پرسش و پاسخ

حواستون باشه مدارات جریان بالا رو روی برد بورد نبندید ممکنه به برد بورد آسیب بزنه
برد بورد بیشتر برای تست مدارات دیجیتال فرکانس پایین و مدارات آنالوگ با توان پایینه
دیدم برد بورد چه بلایی سرش اومده که بهتون میگم
 
پاسخ : پرسش و پاسخ

برد مسی هزار سوراخ انگار از همه بهتره!
 
پاسخ : پرسش و پاسخ

به نقل از Daneshvar :
برد مسی هزار سوراخ انگار از همه بهتره!
این یه چیز حد وسطه
بین هزینه و بازدهی
اما بهترین نیست
برد رو رو هزار سوراخ زدم جریان 200 میلی مشکلی نداشت
اما زدم 10 آمپر تا کار کنه
چشمتون روز بد نبینه برد آتیش گرفت اتصالات مثل فیلمان لامپ داشت نور میداد!
خلاصه مجبور شدم برد بزنم با ضخامت ترک 0.5 سانت!
تازه روشم قلع گرفتم
حالا OK شده
 
پاسخ : پرسش و پاسخ

کسی می دونه برد هزار سوراخ چند در چند هستش؟ یعنی که در طول چند سوراخ و در عرض چند سوراخ داره؟ 50*20 هستش؟ برای طراحی مدار در کاغذ شطرنجی بد نیست این اعداد را بدونم. :-?
 
پاسخ : پرسش و پاسخ

به نقل از شهریار :
این یه چیز حد وسطه
بین هزینه و بازدهی
اما بهترین نیست
برد رو رو هزار سوراخ زدم جریان 200 میلی مشکلی نداشت
اما زدم 10 آمپر تا کار کنه
چشمتون روز بد نبینه برد آتیش گرفت اتصالات مثل فیلمان لامپ داشت نور میداد!
خلاصه مجبور شدم برد بزنم با ضخامت ترک 0.5 سانت!
تازه روشم قلع گرفتم
حالا OK شده

تجربیات جالبی دارید!!! حالا بگید سر اون بردبرد چه بلایی اومده که میگین دیدید! ;D
 
پاسخ : پرسش و پاسخ

احتمال آسیب که هست اما چی شد اون برد بره؟
من فوتبالیست بستم رو برد برد که موتوراهم تو حین بازی خیلی جریان میکشن چیزی نشده
ترک های پی سی بی رو هم متناسب با ولتاژ و جریان عبوری باید بزنید دیگه
 
پاسخ : پرسش و پاسخ

من یه جایی خونده بودم که قبل از اتصال سیم های موتور به L298 یعنی پایه های 14-13-3-2 ، باید یک دیود به کار ببریم تا موتور نسوزد. قضیه این چیه؟ یعنی یک ال ای دی با یک مقاومت بزنم کافیه؟
 
پاسخ : پرسش و پاسخ

به نقل از Daneshvar :
من یه جایی خونده بودم که قبل از اتصال سیم های موتور به L298 یعنی پایه های 14-13-3-2 ، باید یک دیود به کار ببریم تا موتور نسوزد. قضیه این چیه؟ یعنی یک ال ای دی با یک مقاومت بزنم کافیه؟
X_X
بله؟؟؟
مگه میخوای باهاش جایی رو روشن کنی؟؟؟ :o
اولین و آخرین باری که دیدم به جای دیود معمولی LED گذاشتند یه مدار رادیو فوق العاده ساده بود تازه در صورتی کار میکرد که ایستگاه مورد نظر به اندازه کافی نزدیک باشه
بگذریم منم یه بار زدم منتها LED در جا میسوخت مقاومت هم بزاری که دیگه نمیزاری جریان اضافه سریع رد بشه
جای اون چهار تا دیود دیود از نوع Fast میزاری تا جریان اضافه تو موتور خالی شه نره تو درایور و بسوزونتش
فکر کنم اول شماره دیوده 1N5 بود بقیش رو دوستان باید راهنمایی کنند
به نقل از Daneshvar :
تجربیات جالبی دارید!!! حالا بگید سر اون بردبرد چه بلایی اومده که میگین دیدید! ;D
اون تیکش نابود شد
 
پاسخ : پرسش و پاسخ

فهمیدم. از توی دیتاشیت. دیود نوری نباید باشه. از این دیود های عادی مانند 4148 و چند تا خازن باید اضافه بشه. ولی این که جلوگیری کنه برای این که نسوزه قضیه اش رو نمیدونم چیه. از معلم می پرسم ببینم چی میگه. شاید اصلاً نیاز نباشه
 
پاسخ : پرسش و پاسخ

به نقل از Daneshvar :
فهمیدم. از توی دیتاشیت. دیود نوری نباید باشه. از این دیود های عادی مانند 4148 و چند تا خازن باید اضافه بشه. ولی این که جلوگیری کنه برای این که نسوزه قضیه اش رو نمیدونم چیه. از معلم می پرسم ببینم چی میگه. شاید اصلاً نیاز نباشه
نه نیازه به هر حال باید باشه
منتها نمیدونم داخلش هم دیود داره یا نه من که چیزی ندیدم
اگه داخلش داشت مثل 6203 که نیازی نیست ولی بودنش بهتره
کلا المان های سیم پیچ دار مثل موتور نسبت به تغییرات جریان واکنش میدند و اختلاف پتانسیل ایجاد میکنند حالا اگه از PWM صرف نظر کنیم همین کنترل در حد قطع و وصل هم تغییرات جریان به همراه داره خلاصه این اختلاف پتانسیل هم باعث عبور جریان میشه حالا اگه این جریان تخلیه نشه چی میشه؟
میره تو درایور و در دراز مدت یا حتی کمتر باعث خرابی درایور میشه
 
پاسخ : پرسش و پاسخ

به نقل از شهریار :
نه نیازه به هر حال باید باشه
منتها نمیدونم داخلش هم دیود داره یا نه من که چیزی ندیدم
اگه داخلش داشت مثل 6203 که نیازی نیست ولی بودنش بهتره
کلا المان های سیم پیچ دار مثل موتور نسبت به تغییرات جریان واکنش میدند و اختلاف پتانسیل ایجاد میکنند حالا اگه از PWM صرف نظر کنیم همین کنترل در حد قطع و وصل هم تغییرات جریان به همراه داره خلاصه این اختلاف پتانسیل هم باعث عبور جریان میشه حالا اگه این جریان تخلیه نشه چی میشه؟
میره تو درایور و در دراز مدت یا حتی کمتر باعث خرابی درایور میشه

خود L298 داخل خودش دیود نداره. اما نوع ماژول آن که تو بازار موجود هستش، 2 تا دیود داره که قیمت آن از فکر کنم حدود 13 هزار تومان هستش. نمی ارزه ماژولش را بگیریم. خودمون دو تا دیود بخریم بزنیم به صرفه تره. :>

احتمالاً یه راهی هستش که جریان به طور کامل تخلیه شود. شاید ما نمی دونیم. :-?
 
پاسخ : پرسش و پاسخ

به نقل از Daneshvar :
خود L298 داخل خودش دیود نداره. اما نوع ماژول آن که تو بازار موجود هستش، 2 تا دیود داره که قیمت آن از فکر کنم حدود 13 هزار تومان هستش. نمی ارزه ماژولش را بگیریم. خودمون دو تا دیود بخریم بزنیم به صرفه تره. :>

احتمالاً یه راهی هستش که جریان به طور کامل تخلیه شود. شاید ما نمی دونیم. :-?
جریان رو یا تخلیه میکنی یا درایورتو میسوزونه کاملا مطمئنم از این مورد
چیزی که ممکنه ندونی اینه که تو خود درایور دیود هست یا نه که خوب اینم فهمیدی که نداره
پس دیگه مشکل کجاست؟ :-/
 
پاسخ : پرسش و پاسخ

چجوری جریان رو تخلیه کنیم؟
 
Back
بالا