پاسخ : ابهامات شما درباره فیلم های مختلف
یکی از چیزهایی که هنوزم که هنوزه توی سینما و فیلم خوب نفهمیدمش، بحث عظیم روایته. خیلی خاص بخوام یه فیلم بگم که اکثر شماها دیده باشید اون فیلم رو، فیلم Fight Clubـه. من توی این فیلم با راوی و اینکه دوربینها از کدوم نقطه نگاه هستند مشکل دارم. برای اینکه کاملا متوجه بشید یه چند تا مثال میزنم.
میشه اینجور گفت که فیلم در بیشتر دقایق با صدای روایتی که از ادوارد نورتون شنیده میشه، خب دیدگاه اوّل شخص رو در پیش گرفته. مثلا این نما که آشنایی ادوارد نورتون با برد پیت هست رو ببینید. ما داریم برد پیت رو میبینیم علیرغم اینکه بعدها میفهمیم ادوارد نورتون شخصیه که مبتلا به اسکیزوفرنی هست؛ چون که از دیدگاه اون شخصی هست که اسکیزوفرنی رو داره. خب سر این مشکلی ندارم.
حالا دقیقا توی چندنمای قبل که هنوز ما با برد پیت آشنایی نداریم و به تبع اون زمان هم ادوارد نوترن هیچ شناختی نسبت به اون نداشته، دوربین وقتی که برد پیت ظاهر میشه باش پن میکنه؛ یعنی دوربین توی این سکانس رو برد پیت داره تاکید میکنه. خب این نمیشه که! هنوز ادوارد نورتون، برد پیت رو نمیشناسه پس تاکیدی نباید وجود داشته باشه. و فرض اینکه دوربین از دیدگاه دانای کل هم باشه بیمعنیه چون دقیقا این سکانس با صدای روایت ادوارد نورتون همراه هست. پس به طور قطع دوربین از دیدگاه اونه.
و توی یه سکانس دیگه ما یکی از روشهای نادر روایت رو شاهد هستیم. ادوراد نورتون داره با مخاطب حرف میزنه. اینجا دوربین از دیدگاه مخاطبه. خب اینجا ما اسکیزوفرنی نداریم که بخوایم برد پیت رو ببینیم. برد فقط و فقط در نماهایی که از دیدگاه ادوارد نوترون هست باید وجود داشته باشه به عقیده من.
من توی تشخیص نقطه نگاهها مشکل دارم؟ یا اینکه فیلم مشکل داره. من حدسم اینه یه جای کار من میلنگه نه فیلم!
در ضمن ای کاش رمانش رو خونده بودم اونجوری بهتر میتونستم بفهمم مشکل کجاست. اونایی که کتاب رو خوندند، این موقعیتها توی کتاب هم بوده؟ اونجا هم اینجوری روایت میشده؟
ویرایش: اطلاعات روانشناسی زیاد و درست و حسابی ندارم. و خب تصورم از بیماری موجود توی فیلم اسکیزوفرنی بود، که خب انگار من اشتباه میکردم. بعد هم اینکه خب اگه توی رمان مشکل راوی وجود نداره، پس احتمالا مشکل از کارگردانیه دیگه؟
× دقیق اون کسی که به مکان تونل توی فیلم پیله میکنه و دقیقتر از اونم کسی که جواب اینجور سوالی رو میدونه.