• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

آرایه های خلاق

  • شروع کننده موضوع Zed
  • تاریخ شروع

Zed

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
376
امتیاز
3,062
نام مرکز سمپاد
فرزانگان دو/یک
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
روان‌شناسی
در این تاپیک یک سری آرایه ی جدید و نو وجود داره که چند نمونه اش رو با مثال براتون آوردم!
در صورتی که آرایه های جالب یا نمونه های خوبی از اونا دارید این جا به اشتراک بگذارید
1- آرایه طرد و عکس
دلبر جانان من برده دل و جان *** برده دل و جان من دلبر جانان من
از لب جانان من زنده شود جان من *** زنده شود جان من از لب جانان من
روضه ی رضوان من خاک سر کوی دوست *** خاک سر کوی دوست روضه ی رضوان من
این دل حیران من واله و شیدای تست***واله و شیدای تست این دل حیران من
یوسف کنعان من مصر ملاحت تراست***مصر ملاحت تراست یوسف کنعان من
سرو گلستان من قامت دلجوی تست***قامت دلجوی تست سرو گلستان من
حافظ خوشخوان من نقد کمال غیاث*** نقد کمال غیاث حافظ خوشخوان من
2- آرایه ی توصیل(لب)
تو این دو بیت کلا لب هاتون همش داره به هم می خوره!
موی مه ما به بوی ما بویا به***بی او مویم، موی ویم ماوا به
ماییم و مهی و آن مه ما با ما***ما با مه ما و مه ما با ما به
3- آرایه تفصیل
این دفعه اصلا لب هات بهم نمی خوره!
هیچ کس در نزد خود چیزی نشد*** هیچ آهن خنجر تیزی نشد
هیچ قنادی نشد استاد کار*** تا که شاگرد شکر ریزی نشد
4- آرایه مقطع
هیچ دو حرفی به هم وصل نیست
ز درد و داغ دوری زرد و زارم*** ز روی و رای او آزرم دارم
5- رقطا
حروف یکی در میون نقطه دار و بی نقطه هستند
غمزه ی شوخ آن صنم *** خسته به هزل جان من
6-خیفا
کلمات یکی در میون همگی تمامی حروف نقطه دار و کلمه ی بعدی بی نقطه(خودمم نفهمیدم با این جمله بندیم چی گفتم)
تیغت مدام زینت اسلام و پشت ملک *** بختت معد تخت و مدد،جیش کامکار
7- لف و نشر(این به نسبت بقیه معروف تره)
تو این آرایه یه سری کلمه میگی و در مصراع بعد اونا رو توضیح میدی
افروختن و سوختن و جامه دریدن***پروانه ز من ، شمع ز من، گل زمن آموخت
یا این بیت فردوسی
به روز نبرد آن یل ارجمند *** به شمشیر و خنجر به گرز و کمند
برید و درید و شکست و ببست***سران را سر و سینه و پا و دست
 
پاسخ : آرایه های خلاق

خب به نظرم میتونه مفید باشه که بیایم آرایه های جدید (بهتره بگیم آرایه هایی رو که کمتر شناخته شدن) رو نشونشون بدیم اما این که خودمون بخوایم آرایه قرارداد کنیم فک نکنم بتونه درست و مفید باشه چون اولا ما همه ی آرایه ها رو نمیشناسیم و اگه چیزی وجود داشته باشه که بشه بهش گفت آرایه، بهش نام آرایه از قبل اطلاق شده و این که ما از استاندارد های قرارداد کردن هم چیزی سر در نمیاریم!
 
پاسخ : آرایه های خلاق

میگم روند رو تغییر بدیم به این صورت که هر کی از این نوع آرایه ها باز هم می شناسه بیاد و بگه!
همین طور از این آرایه هایی که این جاست اگر نمونه ای داره باز هم بذاره!
 
پاسخ : آرایه های خلاق

آرایه عکس یا قلب انواع مختلفی داره . داشتم فرهنگ معین رو در جست و جوی واژه ی " قلانسی " (!) ورق میزدم که تو صفحه ی 2708 چشمم به جمال نوع بسیار نادر و شگفت انگیز این آرایه روشن شد !!! و بیش از پیش به توانایی شاعرای پارسی زبان تو یه قل دو قل کردن با کلمه ها پی بردم !!! لامذهب چه تبعیض استعداد شاعرانه ایه ! یکی مثل من خودشو خفه میکنه در عرض دو ساعت 6 بیت شعر از خودش در ور میکنه ! یکی مثل این شعرشو چه از اول بخونی چه از آخر یکیه !!! اون موقعی که تو آفرینش این شاعرا تو صف استعداد شعر بودن من و سایر عجایب نظیر من داشتیم در مورد کج و صاف بودن ناخنای پامون با خدا چونه میزدیم (!) سهم شعری ما رو دادن به اینا :D خب از حاشیه که بگذریم شعره اینه :
آرام برای حور دارم یارا زین شوخ مرا دمادمی مرگ روا
امشب می و کنجی و همه شب همره خوش ناز منی بلا مجو مرگ مرا
آیم برحرب زور ای مه ناخوش شو خانه میا روز بر حرب میا
آرم کرم و جمال بینم زان شوخ هر مه بشبم هیچ نگویم به شما
آور که می مدام دارم خوش نیز آرای مراد روح یا رب مارا

آخه شاعر حسابی مجبور بودی در ازل پرتو حسن شاعرانه ی منو بدزدی که شعرت هیچ گونه معنی نداشته باشه ؟!! من هر چی بالا و پایینش میکنم جز همون قضیه یه قل دو قل توش یک پندی ، عشقی ، دردی ف فحشی ، طنزی چیزی نمیبینم !! معنیشو فهمیدین با روابط عمومی شبکه یک تماس بگیرید که اعلام کنن منم بشنوم :-[

این قشنگ تره : شکر بترازوی وزارت برکش شو همره هر بلبل به لب هر مهوش :-[
 
پاسخ : آرایه های خلاق

به نقل از ♣ Golbarg ♣ :
آرام برای حور دارم یارا زین شوخ مرا دمادمی مرگ روا
امشب می و کنجی و همه شب همره خوش ناز منی بلا مجو مرگ مرا
آیم برحرب زور ای مه ناخوش شو خانه میا روز بر حرب میا
آرم کرم و جمال بینم زان شوخ هر مه بشبم هیچ نگویم به شما
آور که می مدام دارم خوش نیز آرای مراد روح یا رب مارا
منظور از آخر به اول خوندن یعنی از بیت آخر شروع کردن به خوندن؟
البته شعرش خیلی بی سر و ته من که نفهمیدم چی شد!
دوستان اگه باز هم نمونه ای از این شعرا دارید بذارید!
 
پاسخ : آرایه های خلاق

ارایه ی تنظیف یا همان طنز!!!!! :D
 
پاسخ : آرایه های خلاق

به نقل از lab0o :
منظور از آخر به اول خوندن یعنی از بیت آخر شروع کردن به خوندن؟

بله . اگه از بیت آخر و حرف آخر شروع به وارونه خوندن بکنید میبینید فرقی با اصل شعر نداره . کارش فوق العاده بود ولی معنی زیادی نتونستم از شعرش بگیرم ... شایدم به خاطر استفاده از لغات به اصطلاح مهجور ! این شکلیه که متوجه منظورش نمیشیم :D
 
  • لایک
امتیازات: Zed
پاسخ : آرایه های خلاق

به نقل از ♣ Golbarg ♣ :
آرام برای حور دارم یارا زین شوخ مرا دمادمی مرگ روا
امشب می و کنجی و همه شب همره خوش ناز منی بلا مجو مرگ مرا
آیم برحرب زور ای مه ناخوش شو خانه میا روز بر حرب میا
آرم کرم و جمال بینم زان شوخ هر مه بشبم هیچ نگویم به شما
آور که می مدام دارم خوش نیز آرای مراد روح یا رب مارا
البته یه سری اشتباه هم داره مثلا تو بیت آخر گ نداره در حالی که بیت اول مرگ روا هست!
تو بیت یکی به مونده آخر هم به شما نمیشه امشب
جالب بود در کل چه حال و حوصله ای داشته شاعر!
بعدا نوشت: از اتاق فرمان اشاره شد که قدیم شعرا به شما رو کلا به رو به کلمه ی بعدی می چسبوندند بشما و کلا خیلی چیز های دیگه ترا و ... در این صورت برعکس بشما میشه امشب که درست در میاد.
 
پاسخ : آرایه های خلاق

چند نمونه از تفصیل:
ای دیده رخ نگار دیدن خطر است
ای دل سر این رشته کشیدن خطر است
هان تا نچشی ز ساغر عشق دگر
زنهار دلا زهر چشیدن خطر است
------------------------
ای داغــدار وادی عشق تو لاله هــــا
صحرانورد آهوی شوخت غزاله ها
گاهی ز روی ناز تو نشنیدی ای نگار
هر چند دل ز سینه کشیده آه و ناله ها
زاهد چو دید خال سیاه تـــو را ز دور
از دست داد طالع هشتاد ساله هـــــا
یکره گشای دیده خــــدا را نگاه کــن
از دوریت روان شده اشکم چو ژاله ها
اسرار حسن گل ز هزاران حزین شنو
یعنی جز او نخوانده کسی این رساله ها
 
پاسخ : آرایه های خلاق

من ك ب شخصه فقط اوليو آخريو ميشناختم! جالب بود
 
پاسخ : آرایه های خلاق

انگار کسی علاقه به این آرایه ها نداره :-<
لطفا اگر نمونه ای دارید بذارید استفاده ببریم. حتی اگه خودتون بیتی یا شعری خوندید و همچین آرایه هایی پیدا کردید.
2 تا آرایه ی جدید
منقوط:
تمامی حروف نقطه دار
ز شفقت شبی به جشن نشین
زینت بخش زیب جشن ببین

خیز بخ بخ ز تخت زینت بخش
ز چنین جشن فیض جنت چین

به شفقت ببین نبین بغضب
بت چین تیغ تیز چین بجبین

ز شب تیز و نبض جنبش تن
نه شنفتی شبی ز ظن و یقین


یک نمونه ی دیگر:
با یاد رخش ز یاد ما یاد مباد
گو هستی ما زبیخ و بنیاد مباد

هر چند نشد ز عشق شادان نفسی
جز عشق نصیب جان نا شاد مباد

با یاد رخش ز یاد ما یاد مباد
گو هستی ما زبیخ و بنیاد مباد

هر چند نشد ز عشق شادان نفسی
جز عشق نصیب جان نا شاد مباد

غیرمنقوط:
تمامی حروف بی نقطه
دلم دارد هوس وصــــل دلارام
همه دم در دلم دارد مرا کام

مرا آواره دارد طره حـــــور
در عالم طالع ما دارد اکرام

مرا در دل دوصد آهی که هر آه
سحرگه کس گمارد سهم در سام

در اول کاسه مل لعل او داد
دلم آورد کم کم طـــره در دام
 
پاسخ : آرایه های خلاق

من اصلاً خوشم نمی‌آد از این مدل شعرا. یعنی کاملاً خودنمایی بی مفهومه. یه موقعی آرایه در پی اینه که یه مفهومی بهتر رسونده بشه، اما مثلاً این که لب آدم به هم نخوره موقع خوندن یه شعر یعنی چی خب؟!
 
پاسخ : آرایه های خلاق

به نقل از نر‌‌‌‌‌گس² :
من اصلاً خوشم نمی‌آد از این مدل شعرا. یعنی کاملاً خودنمایی بی مفهومه. یه موقعی آرایه در پی اینه که یه مفهومی بهتر رسونده بشه، اما مثلاً این که لب آدم به هم نخوره موقع خوندن یه شعر یعنی چی خب؟!
خوب این ها صرفا خلاقیت شاعر برای نشون دادن توانایی هاشه.
و فکر کنم کسی که می تونه همچین شعرهایی بگه توانایی سرودن شعر خوب هم داشته باشه.
 
پاسخ : آرایه های خلاق

ادامه بدین خو :-w
چرا یه تاپیک میزنین رسیدگی نمیکنین؟ :-/
دوباره بگین آرایه های جالبین
 
پاسخ : آرایه های خلاق

این شعر از خودمه نمی خواستم واج آرایی داشته باشه و یه شعر نمایی باشه ولی خوب شد!
وسعت سوز من از چین به چاچ است
چند چونم چو زنبور بیچاره هاچ است
چه کنم چند گویم از این چرخ فراخ
چیست این می سهم من نیمِ کاچ است
 
Back
بالا