اشكالات درسي / دروس عمومی

  • شروع کننده موضوع شروع کننده موضوع Aroosak
  • تاریخ شروع تاریخ شروع
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

تو آرایه تشخیص باید فقط ویژگی انسان رو به غیر انسان نسبت بدیم ؟ مثلا بگیم برگ ها پرواز کردند و رفتند ( ویژگی پرنده ) تشخیص حساب نمی شه ؟
با توجه به جوابتون به سوال بالا این بیت تشخیص داره ؟
زنده کنند و باز پر و بال نو دهند هر چند برکنید شما پرّ و بال گل
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

@ ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا : وای مرسی :D

البته من تو عمومی صفر نیستم خب...
میخوام درصدام یکم از اینی ک گفتین بالاتر بره...
جز ادبیات بقیش همین رنج بود پارسال هم کنکور...
و دینی بالاتر حتی... عربی هم بالاتر..

از ادبیات بگم :
من ادبیاتو لغت و تاریخ کامل خوندم از اول مهر با برنامه ازمونها و الان بار سوم چهارمه ک دارم میخونم...
الان با این وضع چطوری بخونمشون؟...
لغت هفت خوان خوندم و تاریخ هم باز همون...

یکم از قرابت میلنگم...
هامون سبطی دو فصل اولشو فقط خوندم...
ولی خب اینجور نیست ک صفر هم باشم مثلن یه ازمون هیچی غلط ندارم یه ازمون یه غلط در میاد میخوام یکم قوی تر شه :D
درک ادبیم کمه :D
گاجو هم کامل زدم

زبان فارسیم خوبه همون زرد بزنم دیگه ؟ :D تنها نقطه قوت ادبیاتمه :D


عربی :
گاج رو دیدم...
کلی هم منبع زدم... کیبرد.. گاج سفید گاج کامل...
نمی دونم منبع بعد از عیدم چی کار کنم :(
عربی نمیرسم بش وقت کم میارم اخرین عمومی میزنمش یعنی اول ادبیات بعد دینی بعد زبان اخر از همه میرم عربی :(
تحلیل صرفی اینا چیکار کنم ؟ :-s
یه کتاب داره لقمه مهر و ماه تحلیل متن کرده اونو بخونم همینطور یا تست بزنم ؟ کدوم مفید تره ؟
عربیم پارسال 60 زدم.قلم چیامو 30 اینا می زدم و الانم همون 30 اینا میزنم ولی نمی دونم کنکور چطور شد . نقطه ضعفمه...
قلم چی بالاتره یا ایراد از منه ؟


دینی :
روش مروری ک گفتین جالب بود.گرچه دینیم خوبه.و سوالات دینی هم از پارسال بیشتر ریزه کتابو در اورده بودن یعنی مثل کنکور 92 و قبل تر نبود .تیتر و متن خیییییلی بیشتر بود :-s
بعضی سولاها هستن دو تا گزینه مفهمومو میرسونن من تو اینجور سوالها بیشتر میمونم :(



زبان :
اگه گرامر لغت و دو تا متنو بزنم میرسه 80 حدودن ؟ :-s
محض عربیم میگم ک ضعیف تره ک زبانم ک قوی تره بالا تر باشه :-s
سرعت سرعت سرعت کمه :-<
الان هر متن تو 6 دقیقه یا 7 میزنم ک دو تا متن میشه 12 13 دقیقه وقتم برا لغت کم میشه اونو خراب میکنم :-<


و من همه عمومیا رو خوندم الان صفر نیستم.
یه دور خونده شدن حداقل.
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

بچه ها "احساس کرد" و "تشویق کرد" چه نوع فعلی هستن؟ چرا فعل ساده میگیریمشون؟ مگه گسترش پذیر و وابسته بگیر نیستن؟؟ مگه نمیتونیم بگیم احساس خوبی کرد یا تشویق گرمی کرد ؟
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

دقیقا چون گسترش پذیر هستن , فعل ساده محسوب میشن ! :-" :D
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

درسته ولی آخه آقای شاهین زاد گفته احساس میکردند گسترش پذیر نیست ( گفته که "را" و "تر" و "وابسته" نمیتونه بگیره )
خیلی سبز هم تشویق کردند رو اینطوری در نظر گرفته.
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

خوب شاید احساس خوبی کردم درست نباشه !

مثلا درستش اینه که بگیم احساس خوبی داشتم !

ولی تشویق کردن گسترش پذیر به نظر میاد !! :-/

مثلا مرا تشویق جانانه ای کرد ! :-"
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

آره منم همین نظرو دارم چون میشه گفت مثلا تشویق گرمی کردند ... به نظرم زبان فارسی خیلی سلیقه ای باهاش برخورد میکنن مولفین
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از Aroosak :
درسته ولی آخه آقای شاهین زاد گفته احساس میکردند گسترش پذیر نیست ( گفته که "را" و "تر" و "وابسته" نمیتونه بگیره )
خیلی سبز هم تشویق کردند رو اینطوری در نظر گرفته.

من متوجه نشدم، الآن منبع شما این دوتا رو ساده درنظر گرفته یا مرکب؟ : دی
به نظر من درستش این ه که فعل‌ها توی جمله بررسی بشن. همین « احساس کردم » رو اگه در جمله‌ی « لطافت برگ‌ها را احساس کردم. » به کار ببریم نمی‌شه بگیم « لطافت برگ‌ها را احساس خوبی کردم. » که خب چون گسترش‌پذیر نیست فعل مرکب ه.
برای اون یکی هم مثن می‌شه بگیم « تماشاچی‌ها بازیکنان را تشویق جانانه‌ای کردند.» که خب معنی هم می‌ده و ساده ست، چهار جزیی با دو مفعول.
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از MissMarvelous :
من متوجه نشدم، الآن منبع شما این دوتا رو ساده درنظر گرفته یا مرکب؟ : دی
به نظر من درستش این ه که فعل‌ها توی جمله بررسی بشن. همین « احساس کردم » رو اگه در جمله‌ی « لطافت برگ‌ها را احساس کردم. » به کار ببریم نمی‌شه بگیم « لطافت برگ‌ها را احساس خوبی کردم. » که خب چون گسترش‌پذیر نیست فعل مرکب ه.
برای اون یکی هم مثن می‌شه بگیم « تماشاچی‌ها بازیکنان را تشویق جانانه‌ای کردند.» که خب معنی هم می‌ده و ساده ست، چهار جزیی با دو مفعول.

آقای شاهین زاد "احساس میکردند" رو فعل در نظر گرفته در صورتی که به نظر من "میکردند" فعل هست.

تست اینه مال فنی حرفه ای هست:

در عضر هاتف،برخی افراد مستعد در طبایع خود نوعی رمیدگی از شیوه های افراطی مضون پردازی احساس میکردند.
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

شما که "میکردند" رو فعل در نظر گرفتی باید بتونی به "احساس" یه نقشی بدی. چه نقشی میتونی به احساس بدی؟ هیچی! پس فعل، مرکّبه و کلمه ی "احساس" هم جزئی از فعله.
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از پری ناز :
شما که "میکردند" رو فعل در نظر گرفتی باید بتونی به "احساس" یه نقشی بدی. چه نقشی میتونی به احساس بدی؟ هیچی! پس فعل، مرکّبه و کلمه ی "احساس" هم جزئی از فعله.

در مورد نقش پذیری چیزی گفته نشده نه در تخته سیاه نه در آفبا. خیلی سبز هم یادم نمیاد گفته باشه. یعنی این گسترش پذیری کافی نیست برای تشخیص دادن؟؟ اگه کافی نباشه و قاعده های دیگه بتونن نقضش کنن کلا به درد نمیخوره پس
راستی احساس کردم رو میشه احساس رو مفعول در نظر گرفت دیگه. نمیشه گفت احساس را کردم؟
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

روش اصلیش دقیقاً نقش پذیریه.
اینو از پنج بحث زبان فارسی نشر الگو نقل قول میکنم:
" اما سوال و مشکل اصلی در مواردی ست که شک داریم که کلمه ی قبل از فعل جزء فعل است یا خیر. این سوال فقط یک جواب قطعی دارد و آن این است: اگر کلمه ی قبل از فعل نقش پذیرفت جزء فعل نیست و اگر نقش نپذیرفت جزء فعل هست. اما آیا نیاز است که همه ی نقش ها را بر روی کلمه ی قبل از فعل بررسی کنیم؟ خیر. فقط کافی ست چهار نقش : مفعول، مسند، متمم و قید را بررسی کنیم واگر آن کلمه یکی از این چهار نقش را نگرفت فعل مرکب میشود.
دقت کنید که استفاده از راه بسط پذیری(گسترش پذیری، یعنیبین دو کلمه علائم جمع، تر، ترین، مضاف الیه یا ی نکره بیاوریم) چندان راهگشا نیست و گاهی جواب نمی دهد.
به همین دلیل است که ساختمان فعل را معمولاً در جمله بررسی میکنند چرا که امکان نقش گیری کلمه ی قبل از فعل در جمله مشخص میشود."
جدولی هم که به عنوان مثال بعدش آورده خیلی خیلی به درد بخوره.
توی جمله ای که نوشتین، احساس نه متممه نه قید، نه مسند(چون "کردن" فقط در معنای "گرداندن" فعل اسنادیه و مسند میگیره) و نه میتونه مفعول باشه چون اصن جمله یه مفعول دیگه داره و دلیل محکم ترشم این که "کردن" در معنای "انجام دادن" میتونه مفعول بگیره و اینجا چنین معنایی نداره. ---> احساس تو این جمله نقشی نمیگیره پس فعل مرکّبه: "احساس میکردند."


* بهتون شدیداً توصیه میکنم اگه قصد دارین سوالای زبان فارسیو بزنین و هنوز مسلّط نیستین، فقط الگو رو بخونین. کاملاً خلاصه و جمع و جور گفته، بدون حاشیه روی و روده درازی و نظرِ من و نظرِ اون و فلان و بهمان؛ توضیحا و مثالاشم خیلی مفید و کاربردیه. از بین این سه تا کتاب معروف زبان فارسی من هم خیلی سبزو خونده م، هم هامون سبطی رو، هم الگو رو. اگه الگو رو اوّل میخوندم شاید اصن سراغ اون دو تای دیگه نمیرفتم.
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از پری ناز :
روش اصلیش دقیقاً نقش پذیریه.
اینو از پنج بحث زبان فارسی نشر الگو نقل قول میکنم:
" اما سوال و مشکل اصلی در مواردی ست که شک داریم که کلمه ی قبل از فعل جزء فعل است یا خیر. این سوال فقط یک جواب قطعی دارد و آن این است: اگر کلمه ی قبل از فعل نقش پذیرفت جزء فعل نیست و اگر نقش نپذیرفت جزء فعل هست. اما آیا نیاز است که همه ی نقش ها را بر روی کلمه ی قبل از فعل بررسی کنیم؟ خیر. فقط کافی ست چهار نقش : مفعول، مسند، متمم و قید را بررسی کنیم واگر آن کلمه یکی از این چهار نقش را نگرفت فعل مرکب میشود.
دقت کنید که استفاده از راه بسط پذیری(گسترش پذیری، یعنیبین دو کلمه علائم جمع، تر، ترین، مضاف الیه یا ی نکره بیاوریم) چندان راهگشا نیست و گاهی جواب نمی دهد.
به همین دلیل است که ساختمان فعل را معمولاً در جمله بررسی میکنند چرا که امکان نقش گیری کلمه ی قبل از فعل در جمله مشخص میشود."
جدولی هم که به عنوان مثال بعدش آورده خیلی خیلی به درد بخوره.
توی جمله ای که نوشتین، احساس نه متممه نه قید، نه مسند(چون "کردن" فقط در معنای "گرداندن" فعل اسنادیه و مسند میگیره) و نه میتونه مفعول باشه چون اصن جمله یه مفعول دیگه داره و دلیل محکم ترشم این که "کردن" در معنای "انجام دادن" میتونه مفعول بگیره و اینجا چنین معنایی نداره. ---> احساس تو این جمله نقشی نمیگیره پس فعل مرکّبه: "احساس میکردند."


* بهتون شدیداً توصیه میکنم اگه قصد دارین سوالای زبان فارسیو بزنین و هنوز مسلّط نیستین، فقط الگو رو بخونین. کاملاً خلاصه و جمع و جور گفته، بدون حاشیه روی و روده درازی و نظرِ من و نظرِ اون و فلان و بهمان؛ توضیحا و مثالاشم خیلی مفید و کاربردیه. از بین این سه تا کتاب معروف زبان فارسی من هم خیلی سبزو خونده م، هم هامون سبطی رو، هم الگو رو. اگه الگو رو اوّل میخوندم شاید اصن سراغ اون دو تای دیگه نمیرفتم.

مرسی عزیزم. اون یکی کتاب ززبان فارسی تخته سیاه هم تقریبا همینو نوشته. مهم این بود که باید میدونستیم که گسترش پذیری همیشه قابل اعتماد نیست و فقط یه تکنیکه.
راستش من زبان فارسی رو تموم کردم شاهین زاد خیلی خوب تدریسش کرده. فقط روی همین یه دونه موضوع گیر داشتم. تخته سیاه هم یه جدول آورده که کلی فعل مشکوک به مرکب یا ساده بودن رو بررسی کرده به نظر من آدم چند بار از روی این جدول ها خود فعل ها رو بخونه و حفظ کنه خیلی بهتره.
زبان فارسی الگو رو همون علیرضا عبدالمحمدی نویسنده آرایه های ادبی تالیف کرده؟ تست تالیفی استاندارد به قدر کافی داره چون کنکورها رو زدم فکر نمیکنم دوباره زدنشون مفید باشه.
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

سوال 59 این آزمون(قلم چی)،دفترچه عمومی؛(سوال تجربی92)
*تهیه اسباب و شرایط به منظور دست یابی آسان تر به مقصود از سوی خداوند* سنّت ... نام دارد که پیام آیه شریفه ... حاکی از آن است: [nb]حال نداشتم گزینه ها رو کامل بنویسم:-"[/nb]
امداد / توفیق
ولو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض/ کلا نمد هولاء و هولاء من عطاء ربک و ما کان عطاء ربک محظورا

کانون توفیق و آیه اول رو گرفته ؛ چرا؟ مگرآیه اول مربوط به سنت تاثیر نیکی و بدی در سرنوشت نیست؟
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از inspiré :
سوال 59 این آزمون(قلم چی)،دفترچه عمومی؛(سوال تجربی92)
*تهیه اسباب و شرایط به منظور دست یابی آسان تر به مقصود از سوی خداوند* سنّت ... نام دارد که پیام آیه شریفه ... حاکی از آن است: [nb]حال نداشتم گزینه ها رو کامل بنویسم:-"[/nb]
امداد / توفیق
ولو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض/ کلا نمد هولاء و هولاء من عطاء ربک و ما کان عطاء ربک محظورا

کانون توفیق و آیه اول رو گرفته ؛ چرا؟ مگرآیه اول مربوط به سنت تاثیر نیکی و بدی در سرنوشت نیست؟
آره، مريوط به تاثير نيكي و بدي در سرنوشته، ولي در صورت لزوم كه توي گزينه ها نبود، اين آيه رو مربوط به توفيق ميگيريم و منطقي هم هست، ميگه كسي كه ايمان بياره و تقوا پيشه كنه، بركات خدا براش مياد، خب اين توفيقه ديگه.
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

حرف صدق از لب دیوانه برون می آید زین صدف گوهر یکدانه برون می آید

با توجه به این که صدف استعاره از لب ـو گوهر استعاره از حرف ـه آیا این بیت اسلوب معادله داره؟
:-/
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از سوال تشریحی ـای قلمچی :
حرف صدق از لب دیوانه برون می آید زین صدف گوهر یکدانه برون می آید

با توجه به این که صدف استعاره از لب ـو گوهر استعاره از حرف ـه آیا این بیت اسلوب معادله داره؟
:-/
به نظر من که نه به همین دلیلی که گفتین
بعدم این که "این " مصرع دوم رو به اول وابسته کرده و وقتی مصرع دوم رو جابجا کنیم این سئوال پیش میاد که کدوم صدف؟؟
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

در سوال 13 کنکور زبان 93،میشه توضیح بدین فرق الگوی هجایی رمه و خانه با گره چیه ؟
باتشکر.
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

"إذا" و " أينما" جزء ادوات شرط حساب مى شن ؟ من هر جا ديدم مَن ، ما ، إن رو آورده بود فقط ولی به نظرم اين دوتام بايد باشن :-؟
و اين سوالم هم هست هنوز ! + رقص مرغان تشخيص حساب مى شه ؟
 
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از محمّد عرفان :
"إذا" و " أينما" جزء ادوات شرط حساب مى شن ؟ من هر جا ديدم مَن ، ما ، إن رو آورده بود فقط ولی به نظرم اين دوتام بايد باشن :-؟
و اين سوالم هم هست هنوز ! + رقص مرغان تشخيص حساب مى شه ؟
اره ادات شرط هستن ولي تو كتاب حذف شده
اره تشخيص هس چون ويژگي انساني رو به غير انسان نسبت داديم
 
Back
بالا