توحید در عبادت نتیجه توحید در ربوبیت و خالقیته...به نقل از Aroosak :توحید در عبادت فقط نتیجه توحید در ربوبیت هست ؟ یا ربوبیت و خالقیت ؟ آیا ؟
مرسی :لایک
بله ادبیات لازمه. حتما شعرای کتابُ بخون و مفهومای کلیشو یاد بگیر. یه چیزاییم ته هر درس هس به نام توضیحات. اونا خیلی مهمن حتما باید خونده بشن. درسای نثری مهمی مثل کبوتر طوقدار و قاضی بست هم که قطعا احتیاج به خوندن دارن!به نقل از Veteran :بچه ها من تو درسای عمومی رنگ کتابای درسیم رو ندیدم به غیر از دین و زندگی که گاهی نگاهی بهش میندازم .
مشکلِ خاصی هم نداشتم و اغلب از درصدام راضیم بودم .
حالا به نظرتون لازم هست از متن کتاب درسی ! برای درس ادبیات استفاده کرد ؟ زبان و عربی واقعا نیازی نیست یا من خودم
احساس نیاز ندارم . چون بعضی از درسای ادبیات باید متن درس یا شعر رو یک بار خوند که جواب داد بعضی سوالاتش . رو هر چند که من
این کار رو نمی کنم ، چون معمولا موضوع درس ها تو ذهنم موندن .
ممنون
اگه اشتباه نکنم طاهرا و الصغار و الکبار صفت مفرد هستن( سه تا) و کان مدرسه الرسول و یسری الیه...هم جمله وصفیه( 2تا ) فقط یه سوالی اینجا منظور از رسول پیامبر هست آیا؟به نقل از unjust :سلام توی جمله اعرف مکانا طاهرا کان مدرسه الرسو ل یسرع الیه الاحبه الصغار و الکبار چند صفت مفرد و جمله ی وصفیه هست?
به نقل از B-) :سلام
براي حروف مشبهه بالفعل اگر مبتدا مضاف و مضافٌ اليه باشه هردوس اسمِ اين حروف هست يا مضاف؟صفت و موصوف چطور؟
انبیاء غیرمنصرفه. چون جمع مکسری که در انتها الف ممدوده داره، غیرمنصرفه. در اصل انبیاء بر وزن افِعلاء هست که این وزن، غیرمنصرفه.به نقل از AB.A :انبیاء غیر منصرفه؟ دلیلشم بگین؟
همه اسامی مقصور و ممدود مختوم به اء زاید غیر منصرفن؟اگه نه ، کدوما غیر منصرفن؟
علم مونث که غیر منصرفه، مونث باید مونث حقیقی و لفظی باشه فقط؟ مثلا اگر یه شیء که شناخته شده و علم باشه و مونث(الان مثالی ندارم ازش) ، غیر منصرفه؟
تو یه تستی از آزمون سنجش یکی از گزینه ها انبیاء داشت اما جواب که گزینه دارای اسم غیر منصرف بود یکی دیگه میشد.به نقل از Elaavor :انبیاء غیرمنصرفه. چون جمع مکسری که در انتها الف ممدوده داره، غیرمنصرفه. در اصل انبیاء بر وزن افِعلاء هست که این وزن، غیرمنصرفه.
اگر الف اسم مقصور، زائد باشه، حتماً غیرمنصرفه. ولی برای اسم ممدود، هم الف و هم همزه باید زائد باشه که غیرمنصرف محسوب بشه. برای مثال در کلمه ی سماء، الف زائده ولی همزه اصلی. پس این کلمه منصرفه.
خیلی کامل بود . دستتون درد نکنه.به نقل از Elaavor :به طور کلی علم مونث شامل اسامی خانمها، مونثهای لفظی، اسامی شهرها، کشورها و قارهها هست.
اسامی علم مونث بیش از سه حرف بدون استثنا، غیرمنصرفند. ولی اگه سه حرف باشن، دو حالت داره: الف) اگه حرف وسط، حرکت داشته باشه، غیرمنصرفه. ب) اگه حرف وسط، ساکن باشه، به شرط غیرعربی بودن، غیر منصرفه. ولی اگه عربی باشه، منصرف بودن یا غیر منصرف بودن هردو جایزه. مثل هنْد.
حالا اون شیء علمی که توی ذهن دارید، باید بررسی کنید ببینید توی این دستهها میگنجه یا نه و در اون صورت، غیرمنصرف بودن یا نبودنشو تعیین کنید.
یه حالت دیگه هم هست. اگه اسم یک شیء، اسم یک شخص باشه. مثلاً ستاره به طور کلی منصرفه. ولی اگه اسم یه خانم ستاره باشه و تو جمله، منظور اون خانم باشه، غیرمنصرفه.
یک قضیهٔ توی عربی هست که کلاً هر اسم منتهی به الف تأنیث (شامل اسمهای ممدود) غیرمنصرف اند (منبع: مبادی العربیة، رشید شرطونی، ج۴، ص۱۲۵؛ أصدقاء جزء مثالهاش ـه.) ولی خب این مسأله توی کتابهای درسی نیست، پس تست استاندارد (مثلاً کنکور هم قراره استاندارد باشه ) اصلاً چنین کلمهای برای بررسی منصرفبودن نباید بیاد!به نقل از Elaavor :نمیدونم واقعاً میشه به پاسخهای این تستها اعتماد کرد یا نه. مثلا من تو بعضی تستها دیدم که علماء رو منصرف گرفتن و تو بعضیا غیرمنصرف. چون فکر نمیکنم نکته مربوط به این وزنها تو کتاب گفته شده باشه. واسه همین تنها راهمون اینه که با توجه به گزینههای دیگه، بررسی کنیم. مثلا اگه تو گزینههای دیگه، اسم غیرمنصرف بارزتری هست که تو کتاب هم خصوصیاتش ذکر شده، مسلما باید اون گزینه رو انتخاب کرد و با اشتباه سوال کنار اومد.
نمیدونم جز اون جمعا هست یا نه. ولی زیاد شبیهشون نیس، پس فکر نمیکنم جزشون باشه.
ستاره که بله در حالت کلی عامه. ولی اگر همین کلمه ستاره اسم یک شخص خانم باشه، علم میشه و در نتیجه غیرمنصرف.
بله برای کلمات دیگه هم صدق میکنه و ابهامی درش نیس، چون علم مونث به وضوح غیرمنصرفه و هر اسم غیرعلمی اگه اسم یک خانم باشه، تبدیل به علم میشه. حالا دیگه صفت بودن یا نبودنش مهم نیست. مهم اینه که تو جمله ی مورد نظر، منظور از اون کلمه یه شخص مونث باشه. مثلاً "یا سعیده" خب ما یه صفت رو که مورد خطاب قرار نمیدیم، یه شخص رو مورد خطاب قرار میدیم، پس علم مونث و غیرمنصرفه. ولی مثلاً "الجامعه السعیده" اینجا علم نیست پس منصرفه.
به نقل از AB.A :یه تناقض برام به وجود اومده:
اسامی مقصور یه عده ای هستند که غیر منصرفند یعنی تنوین نمیپذیرند ، و از طرفی همین ها وقتی بدون ال باشن و مضاف واقع نشن با تنوین میان مثلا وصایاً . درسته این تنوین علامت اعراب نیست اما بالاخره تنوین رو گرفته . این تناقض من چطور توجیه میشه؟
یه سوال دیگه شما تاحالا جایی مثنی و جمع مذکر سالم با تنوین دیدید؟ من ندیدم با وجود اینکه منصرفن.
به نقل از farhid :برای آرایه ها چی بخونم و چی کار کنم که بتونم تستاشو جواب بدم؟؟؟
به نقل از F@R¡D€H :تا جایی که من میدونم اسامی مقصور و منقوض غیرمنصرف نیستن ، تو اسامی منقوص و مقصور اعراب ها تقدیریه و تو غیر منصرفا فرعی!
مگر اینکه تو کتابای جدید باز چیز دیگه ای نوشته شده باشه!!