اشكالات درسي / دروس عمومی

  • شروع کننده موضوع
  • #101

Aroosak

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
152
امتیاز
33
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از Veteran :
تو جواب دادن به تست های دینی معمولا" مشکلی نداشتم . چند وقتی هست که دارم دقتم رو بیشتر میکنم در زدن تست های دینی

تازه فهمیدم که معمولا" 2 گزینه رو که اوتن رو خودکار حذف میکنم و از بین 2 گزینه باقی مونده بیشتر اوقات گزینه ای رو که انتخاب میکنم- و

اتفاقا درست هم هست- با استدلال و دلیل خاصی انتخاب نکردم و دلیلی هم برای رد گزینه ای که انتخاب نکردم نداشتم . :-??

به نظرتون اگه از کتابایی که پاسخ تشریحی داشته باشن استفاده کنم برام مفید تره ؟

یا خودم دارم الکی وسواس به خرج میدم.

اصلا پاسخ تشریحی نخون همه گاج چرت و پرته چیزای بی ربط مینویسه و بعضا هم غلط.
 

merzat

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
154
امتیاز
201
نام مرکز سمپاد
کرج
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1387
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی و کامپیوتر
رشته دانشگاه
هوافضا
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از Veteran :
تو جواب دادن به تست های دینی معمولا" مشکلی نداشتم . چند وقتی هست که دارم دقتم رو بیشتر میکنم در زدن تست های دینی

تازه فهمیدم که معمولا" 2 گزینه رو که اوتن رو خودکار حذف میکنم و از بین 2 گزینه باقی مونده بیشتر اوقات گزینه ای رو که انتخاب میکنم- و

اتفاقا درست هم هست- با استدلال و دلیل خاصی انتخاب نکردم و دلیلی هم برای رد گزینه ای که انتخاب نکردم نداشتم . :-??

به نظرتون اگه از کتابایی که پاسخ تشریحی داشته باشن استفاده کنم برام مفید تره ؟

یا خودم دارم الکی وسواس به خرج میدم.
تو پاسخ تشریخی بدترین کتابها قلمچین...البته در هر درس میشه گفت فقط یه انتشارات پاسخنامه خوبی داره...مثلا تو ریاضی پایه و دیف تخته سیاه محمد مهربان...تو ادبیات گاج موضوعی...تو دینی نشرالگو و ....
 
  • شروع کننده موضوع
  • #103

Aroosak

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
152
امتیاز
33
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

بچه ها میخوایم این جمله رو اصلاح کنیم

للفلاحین وجهٌ اسمرُ و یدین خشنین

نمیخواد اصلاحش کنینا جواب رو توی پاسخنامه نوشته فقط میخوام بدونم " یدین" رو چرا معطوف به "وجهٌ" در نظر میگیریم؟
 

نازلی :)

کاربر فعال
ارسال‌ها
60
امتیاز
91
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

خو بخاطر واو عطف دیگه :-?
 
  • شروع کننده موضوع
  • #105

Aroosak

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
152
امتیاز
33
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از غزلــ :
خو بخاطر واو عطف دیگه :-?

میشه بیشتر توضیح بدی ؟ به خاطر واو عطف اعراب "یدین" باید مثل "وجهٌ" باشه ؟
 

merzat

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
154
امتیاز
201
نام مرکز سمپاد
کرج
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1387
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی و کامپیوتر
رشته دانشگاه
هوافضا
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از Aroosak :
بچه ها میخوایم این جمله رو اصلاح کنیم

للفلاحین وجهٌ اسمرُ و یدین خشنین

نمیخواد اصلاحش کنینا جواب رو توی پاسخنامه نوشته فقط میخوام بدونم " یدین" رو چرا معطوف به "وجهٌ" در نظر میگیریم؟
1 . جاءَ زَمیلُــکَ ، فریـدٌ .

در جمله بالا کلمه « فرید » بَدَل است . بدل اسمی است که پیش از آن ، اسمِ دیگری که چندان واضح نیست می آید و مقصودِ گوینده بیشتر همان اسمِ دوم یعنی بدل است . بدل در اِعراب ، تابعِ کلمه پیش از خودش است .

2 . هذه الصَّحیفةُ مُمتازة .

در جمله بالا کلمه « الصحیفةُ » عطف بیان است . عطف بیان اسمی است که برای توضیح دادنِ اسمِ ماقبلِ خودش که چندان واضح نیست می آید . پس نتیجه می گیریم که عطف بیان در بسیاری از موارد با بدل یکی است . امّا دو موردِ زیررا ترجیحاً عطف بیان به شمار آورید .

الف . اسمِ جامدِ دارای « الـ » بعد از اشاره . مانند :

هذا القلمُ ، رَخیصٌ./ ذلک الکتابُ ، غالٍ ./ هؤلاءِ النّاسُ ، منتظرونَ .

ب. دو کلمه « اِبن » و « بِنْت » پس از اسمِ عَلَم . مانند :

جاءَ حسینٌ بنُ صادقٍ / جاءَتْ مریمُ بنتُ حسینٍ

عطف بیان در اِعراب ، تابعِ کلمه پیش از خودش است .

3 . { و مِنْ آیاتِهِ الـلَّیلُ و الـنَّـهارُ }،{ و سَخَّرَ لَـکُمُ الـلَّیلَ و النـَّهارَ }،{ یُنفِـقـونَ أموالَـهُم بِاللَّـیلِ و النَّـهارِ }

کلمات دارای خط از نظر اِعرابی استقلال ندارند و تابعِ کلمه پیش از خودشان هستند .

پیش از این کلمه ها حرفِ عطفِ « و » آمده است . در اصطلاح به این کلمات « معطوف » می گویند .

کلمه پیش از معطوف نیز معطوفٌ علیه نام دارد .

مهم ترین حروفِ عطف عبارتند از : « وَ ، فَـ ، ثُـمَّ ، أمْ ، أوْ ، بَلْ ، لا »

4 . { و السّابِقونَ السّابِقونَ أولئکَ الـمُـقَـرَّبـونَ } / جاءَ الحـقُّ الحقُّ .

در عبارات بالا کلماتِ دارای خط عیناً تکرار شده اند. این تکرار برای تأکید است .

کلمه اوّل « مؤَکِّــد» یعنی تأکید کننده و کلمه دوم « مؤَکَّــد » یعنی موردِ تأکید نامیده می شوند .

کلمه دوم یعنی مؤَکَّــد در اِعراب تابعِ مؤَکِّــد است .

اگر همان واژه عیناً تکرار شود ؛ تأکید لفظی است . مانند : { کَلّا سَیَعلَمونَ ثُمَّ کَلّا سَیَعلَمونَ }

امّا اگراز واژه « کُـلّ » استفاده شود ؛ تأکید معنوی است . مثال :

بَدَأ التلامیذُ بِالـضَّوضاءِ کُـلُّـــهُـم ؛ فَجأةً جاءَ المدیرُ .

جمله « بدأ التلامیذُ بِالـضَّوضاءِ » تأکید ندارد .

امّا جمله « بَدَأ التلامیذُ بِالـضَّوضاءِ کُـلُّـــهُـم . » دارای تأکید است .

« کُلّ » در تأکیدِ معنوی به ضمیری چسبیده است که به مؤَکِّـد بر می گردد . مثالِ بیشتر :

رَأیتُ المُسافرینَ کُـلَّـهُم . / رَأیتُ المُسافرات کُـلَّـهُنَّ .
 
  • شروع کننده موضوع
  • #107

Aroosak

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
152
امتیاز
33
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از merzat :
1 . جاءَ زَمیلُــکَ ، فریـدٌ .

در جمله بالا کلمه « فرید » بَدَل است . بدل اسمی است که پیش از آن ، اسمِ دیگری که چندان واضح نیست می آید و مقصودِ گوینده بیشتر همان اسمِ دوم یعنی بدل است . بدل در اِعراب ، تابعِ کلمه پیش از خودش است .

2 . هذه الصَّحیفةُ مُمتازة .

در جمله بالا کلمه « الصحیفةُ » عطف بیان است . عطف بیان اسمی است که برای توضیح دادنِ اسمِ ماقبلِ خودش که چندان واضح نیست می آید . پس نتیجه می گیریم که عطف بیان در بسیاری از موارد با بدل یکی است . امّا دو موردِ زیررا ترجیحاً عطف بیان به شمار آورید .

الف . اسمِ جامدِ دارای « الـ » بعد از اشاره . مانند :

هذا القلمُ ، رَخیصٌ./ ذلک الکتابُ ، غالٍ ./ هؤلاءِ النّاسُ ، منتظرونَ .

ب. دو کلمه « اِبن » و « بِنْت » پس از اسمِ عَلَم . مانند :

جاءَ حسینٌ بنُ صادقٍ / جاءَتْ مریمُ بنتُ حسینٍ

عطف بیان در اِعراب ، تابعِ کلمه پیش از خودش است .

3 . { و مِنْ آیاتِهِ الـلَّیلُ و الـنَّـهارُ }،{ و سَخَّرَ لَـکُمُ الـلَّیلَ و النـَّهارَ }،{ یُنفِـقـونَ أموالَـهُم بِاللَّـیلِ و النَّـهارِ }

کلمات دارای خط از نظر اِعرابی استقلال ندارند و تابعِ کلمه پیش از خودشان هستند .

پیش از این کلمه ها حرفِ عطفِ « و » آمده است . در اصطلاح به این کلمات « معطوف » می گویند .

کلمه پیش از معطوف نیز معطوفٌ علیه نام دارد .

مهم ترین حروفِ عطف عبارتند از : « وَ ، فَـ ، ثُـمَّ ، أمْ ، أوْ ، بَلْ ، لا »

4 . { و السّابِقونَ السّابِقونَ أولئکَ الـمُـقَـرَّبـونَ } / جاءَ الحـقُّ الحقُّ .

در عبارات بالا کلماتِ دارای خط عیناً تکرار شده اند. این تکرار برای تأکید است .

کلمه اوّل « مؤَکِّــد» یعنی تأکید کننده و کلمه دوم « مؤَکَّــد » یعنی موردِ تأکید نامیده می شوند .

کلمه دوم یعنی مؤَکَّــد در اِعراب تابعِ مؤَکِّــد است .

اگر همان واژه عیناً تکرار شود ؛ تأکید لفظی است . مانند : { کَلّا سَیَعلَمونَ ثُمَّ کَلّا سَیَعلَمونَ }

امّا اگراز واژه « کُـلّ » استفاده شود ؛ تأکید معنوی است . مثال :

بَدَأ التلامیذُ بِالـضَّوضاءِ کُـلُّـــهُـم ؛ فَجأةً جاءَ المدیرُ .

جمله « بدأ التلامیذُ بِالـضَّوضاءِ » تأکید ندارد .

امّا جمله « بَدَأ التلامیذُ بِالـضَّوضاءِ کُـلُّـــهُـم . » دارای تأکید است .

« کُلّ » در تأکیدِ معنوی به ضمیری چسبیده است که به مؤَکِّـد بر می گردد . مثالِ بیشتر :

رَأیتُ المُسافرینَ کُـلَّـهُم . / رَأیتُ المُسافرات کُـلَّـهُنَّ .

خیلی ممنون از زحمتی که کشیدین سپاسگذارم ولی اگر خودتون با استفاده از معلومات خودتون تایپ کنین خیلی بهتر به من کمک میکنه.
 

merzat

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
154
امتیاز
201
نام مرکز سمپاد
کرج
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1387
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی و کامپیوتر
رشته دانشگاه
هوافضا
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از Aroosak :
خیلی ممنون از زحمتی که کشیدین سپاسگذارم ولی اگر خودتون با استفاده از معلومات خودتون تایپ کنین خیلی بهتر به من کمک میکنه.
اخه چیز خیلی مهمی نبود...قبلیارو خودم نوشتم ولی این یه مورد چیز مهم و اساسی تو عربی نیست...
 
  • شروع کننده موضوع
  • #109

Aroosak

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
152
امتیاز
33
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از merzat :
اخه چیز خیلی مهمی نبود...قبلیارو خودم نوشتم ولی این یه مورد چیز مهم و اساسی تو عربی نیست...

مرسی. من فقط میخواستم بدونم واو عطف وقتی دو کلمه رو به هم وصل میکنه حتما اعرابشون رو هم مثل هم میکنه یا نه.

--------------------------------------------

بچه ها مبتدای موخر چیه ؟ کجا میاد ؟ و چرا استفاده میشه اصولا ؟

مرسی
 
  • شروع کننده موضوع
  • #110

Aroosak

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
152
امتیاز
33
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

http://upload7.ir/imgs/2014-10/04689806456650976583.jpg

04689806456650976583.jpg


در این سوال آیا " لی " بهش "ی" متکلم نچسبیده و اعرابش تقدیری محسوب نمیشه ؟
در پاسخ تشریحی فقط "امامی" رو تقدیری در نظر گرفته.
 

Forough

::باران::
ارسال‌ها
545
امتیاز
2,261
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1
شهر
ارومیه/ تبریز
سال فارغ التحصیلی
1393
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از Aroosak :
http://upload7.ir/imgs/2014-10/04689806456650976583.jpg

04689806456650976583.jpg


در این سوال آیا " لی " بهش "ی" متکلم نچسبیده و اعرابش تقدیری محسوب نمیشه ؟
در پاسخ تشریحی فقط "امامی" رو تقدیری در نظر گرفته.
تو تقدیری میگیم یکی از موارد, اسم ِ مضاف به ی متکلم وحده نه حرف مضاف! اینجا ل حرف هست که به ی اضافه شده پس اعرابش تقدیری نیس و قطعا برای حروف اعراب نداریم چون همه حروف مبنی محسوب میشن و حرکه آخرشون ثابته :)
 

:-|

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
471
امتیاز
8,078
نام مرکز سمپاد
frz1
شهر
قم
سال فارغ التحصیلی
94
رشته دانشگاه
مهندسی معماری
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

روش مطالعه براي ديني چهارم پيليز.
 

merzat

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
154
امتیاز
201
نام مرکز سمپاد
کرج
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1387
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی و کامپیوتر
رشته دانشگاه
هوافضا
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از /m\ :
روش مطالعه براي ديني چهارم پيليز.
کتاب دینی الگو...روش خوندن هم برنامه قلمچی مناسبه...
 

:-|

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
471
امتیاز
8,078
نام مرکز سمپاد
frz1
شهر
قم
سال فارغ التحصیلی
94
رشته دانشگاه
مهندسی معماری
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از merzat :
کتاب دینی الگو...روش خوندن هم برنامه قلمچی مناسبه...
روش خوندن،نه اينکه چه کتابي يا بر اساس چه برنامه اي...
 

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,736
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از /m\ :
روش مطالعه براي ديني چهارم پيليز.

بهترین منبع همون کتاب درسیه

روش خوندنشم اینه که به تناوب و مرتب خونده بشه

مطمئنا اگه بذارید تو یه بازه محدود زمانی بخونید نتیجه نمیگیرید
 
  • شروع کننده موضوع
  • #116

Aroosak

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
152
امتیاز
33
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

بچه ها مبتدای موخر چیه ؟ کجا میاد ؟ و چرا استفاده میشه اصولا ؟
 

h@di

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
244
امتیاز
801
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی شهرکرد
شهر
شهرکرد
مدال المپیاد
طلای ادبی (دورهٔ ۲۷)؛ مرحلهٔ ۱ کامپیوتر (دوره‌های ۲۳ و ۲۴)
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی نرم‌افزار
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از Aroosak :
بچه ها مبتدای موخر چیه ؟ کجا میاد ؟ و چرا استفاده میشه اصولا ؟
قانون این است که مبتدا اول باشد، بعدش خبر بیاید. بعضی جاها به دلایلی این قانون رعایت نمی‌شود و اول خبر (مقدم) می‌آید و بعد مبتدا (مؤخر). قوانینش طول و تفسیر زیاد دارد ولی در حد دبیرستان:
اگر مبتدا نکره باشد و خبر شبه جمله (مثلاً جار و مجرور)، حتماً باید اول خبر بیاید (خبر مقدم) و بعد مبتدا (مبتدای مؤخر):
فی المحفظة کتابٌ. (کتاب: نکره، مبتدای مؤخر؛ فی المحفظة: خبر مقدم، شبه جمله)
 

merzat

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
154
امتیاز
201
نام مرکز سمپاد
کرج
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1387
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی و کامپیوتر
رشته دانشگاه
هوافضا
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از /m\ :
روش خوندن،نه اينکه چه کتابي يا بر اساس چه برنامه اي...
دینی حتما باید هرشب مرور بشه خیلی فراره...
شبی یه درس بخونید...مثلا ساعت 11 تا 11:30
به طور مرتب مرور کنید خیلی نتیجه خوبی میگیرید...
 

:-|

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
471
امتیاز
8,078
نام مرکز سمپاد
frz1
شهر
قم
سال فارغ التحصیلی
94
رشته دانشگاه
مهندسی معماری
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از merzat :
دینی حتما باید هرشب مرور بشه خیلی فراره...
شبی یه درس بخونید...مثلا ساعت 11 تا 11:30
به طور مرتب مرور کنید خیلی نتیجه خوبی میگیرید...
مرسي!
 

moOn:)

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
335
امتیاز
2,483
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ارومیه
پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

به نقل از /m\ :
روش خوندن،نه اينکه چه کتابي يا بر اساس چه برنامه اي...
بنظر من مرور هرشب لازم نیست. دو یا سه روز در هفته هم کافیه بشرطی که خوبُ عمیق بخونی.
برایِ خوندنت استراتژی خاصی باید داشته باشی.
اینکه با چه مبحثی شروع کنی ...
من خودم متنِ کتابُ میخوندم،بعد ترجمه آیات تا حدودِ حفظ شدن،پیامِ آیات و در نهایت اندیشه و تحقیق.
بعد با خوندنِ هر آیه تمامِ مباحثِ مربوط به اون آیه درمتنِ کتاب رو هم تو ذهنت مرور کن.جملاتِ پیام آیات رو هم حفظ کنی خوبه.

من با همین روش و بدونِ حتا یه تست، تو کانون صد میزدم . برنامم جوری بود که هفته ای دو روز دینی میخوندم ولی هر درسو بقدری خوب خونده بودم و مخصوصن رو "آیاتش" تسلط داشتم که تو آزمون هایِ جمع بندی بدونِ اینکه رویِ کتابُ باز کنم و با کلی فاصله از آخرین مطالعم،صد زدم. آیات رو بیشتر از متنِ کتاب کار کن .
موفق باشی:)
 
بالا