چطوری میشه که دو قضیه ی زیر با هم تناقض (از انواع تقابل ) دارند؟
هیچ انسانی نامیرا نیست --->بعضی انسان ها جاودانه هستند
راستی ممنون میشم اگر اطلاعاتی در مورد رفع/وضع ِ تالی/مقدم دارید بهم بگید
سلام
ببینید،هیچ انسانی نامیرا نیست،یعنی هیچ انسانی جاودانه نیست(نامیرا=جاودانه و متضاد میرا)
از طرفی میگید بعضی ها نامیرا(جاودانه) هستن در حالی که قبلش گفتید همه میرا هستن(هیچ کس جاودانه نیست).واضحه که باهم تناقض دارن.
تالی به بخش دوم یک گزاره شرطی گفته میشه.مثلا تو گزاره
اگر الف ب باشد، آنگاه ج د است، بخش
ج د است تالی هست.(مقدم هم میشه بخش اول)
رفع تالی یعنی اگه قسمت تالی تو یک جمله شرطی نفی شه،میشه نفی مقدم جمله رو هم نتیجه گرفت.مثلا:
1- اگر باران بیاید(مقدم) زمینها خیس میشوند.(تالی)
2- زمینها خیس نشدهاند.(رفع تالی)
نتیجه: پس باران نیامده است.(استدلال معتبر)
اما وضع تالی یک مغلطست.یعنی تو یک قضیه شرطی با وضع تالی،تحقق مقدم رو نتیجه بگیریم.مثلا:
1- اگر باران ببارد(مقدم) زمین خیس میشود(تالی)
2- زمین خیس شده است(وضع تالی)
نتیجه: پس باران باریده است(استدلال نامعتبر)
چون ممکنه معلول(خیس شدن زمین)علت های مختلفی داشته باشه.مثلا یکی ماشینشو شسته.
برعکس اونها،وضع مقدم یک استدلال معتبره.مثلا:
1- اگر باران ببارد(مقدم) زمین خیس میشود(تالی)
2- باران می بارد(وضع مقدم)
نتیجه: پس زمین خیس میشود(استدلال معتبر)
ولی رفع مقدم یه مغلطست.مثلا:
1- اگر باران بیاید(مقدم) زمینها خیس میشوند.(تالی)
2- باران نیامده است.(رفع مقدم)
نتیجه: پس زمینها خیس نشدهاند.(استدلال نامعتبر)
چون بازهم مثل قبل،خیس شدن زمین لزوما مستلزم بارش بارون نیست.