برای بی دقتی باید چیکار کرد ؟ در حدی ک تو خونه تمام سوالهای ی درسو رو دفترچه ازمون میتونم حل کنم بدون اینکه پاسخ نامه نگاه کرده باشم حتی اما سر جلسه بی دقتی میکنم
اینجوری درصد 100 ام میشه 50 . در این حد بی دقتی
ببین بی دقتی یعنی اینکه مثلا گزینه اشتباه وارد کنی یا اینکه بگی دو چهار تا رو زدم شیش!
این معمولا اینقدری تفاوت ایجاد نمیکنه که درصد 100 رو بکنه 50. تو هر آزمون ممکنه دو سه تا از این موارد پیش بیاد.
چیزی که احتمالا درگیرشی، فرق داره با بی دقتی. این که بلد باشی یه درسی رو و سر آزمون نتونی حلش کنی، داستانش متفاوته.
اصلی ترین دلیلش عدم تسلط هست. مثلا تو میتونی تو یه زمان دلخوا، یه مساله شیمی رو حل کنی. موازنه و راندمان و این محاسبات که بیشتر برای شیمی سه هست، چیزاییه که خیلیا میتونن حل کنن، ولی اگ بخوای تو یکی دو دقیقه حل کنی باید انقدر حل کرده باشی که ملکه ذهنت باشه. تو هندسه تحلیلی، وقتی میخوای یه نقطه رو تصویر کنی رو یه خط، کار راحتیه. ولی اگه بخوای استدلال کنی، نصف سوالاشو هم نمیتونی حل کنی. باید از قبل برای خودت یه سری مسائلو حل کرده باشی.
درس های دیگه هم به همین صورتن، باید به تسلط برسی و نترسی از سوال.
امیدوارم تونسته باشم کمکی کرده باشم.
موفق باشی!!!
این تمایزی که بین
بی دقتیِ مفهومی و
بی دقتیِ محاسباتی گفته شد کاملا درسته اما میخوام چند مورد رو بهش اضافه کنم.
1. اینکه گفته میشه در "آزمون بی دقتی میکنم" خب قاعدتا منظور آزمون های مثل قلمچی و گاج و گزینه 2 هستش، واقعیت اینه که یه مقداری اگه به بی دقتی های آزمون های مثل قلمچی(به خصوص آزمونهای مبحثیش)
توجه نکنی ایرادی نداره! به 2 علت:
اولی اینکه سوالات آزمون هایی مثل قلمچی تا قسمتی قابل توجهی از استاندارد سوالات کنکور فاصله دارند مخصوصا در سوالات دروس اختصاصی این استاندارد نبودن به شدت زیاد میشه.
دومی اینکه آزمونهای الان معمولا مبحثی هستند و در نتیجه در یک آزمون مبحثی مثلا در درس زیست، فقط فصل 11 سوم مورد سوال قرار میگیره.خب طراح های آزمون مجبورند که از فصل 11 هر نوع سوال و نکته ای که میشه رو مطرح کنند ( جدا از این هم متاسفانه در درس شیمی و زیست بین طراح های قلمچی یک رقابتی هست که "کدوم طراح از همه سختتر سوال طرح میکنه؟" ) اما در یک آزمون جامع (مثل کنکور) سهمیه فصل 11 سوم نهایتا 3 تست هست که طراح کنکور مجبور نیست برای اون 3 سوال به سراغ نکات خیلی خاصی بره.
بنابراین بی دقتی های ما خیلی اوقات ناشی از اینه ک با یک آزمون مبحثی روبرو شدیم که طراحان سوالات مجبور شدند سوالات خاصی رو طرح کنند از روال نکات و تیپ تست های همیشگی کنکور فاصله دارند و چون ما با اون نکته خاص یا اون تیپ سوال خاص آشنا نیستیم در نتیجه در اون سوال دچار بی دقتی میشیم.
بهترین معیار برای اینکه بفهمیم در هر درس و هر مبحث چقدر بی دقتی داریم، آزمون های جامع و علی الخصوص آزمون های جامعه سنجش هستش.(البته بجز درس شیمی سنجش که با سوالاتی که آقای سلیمانی طبع طراحی میکنند حتی از کنکور هم سختتر (غیراستاندارد) شده)
2. اما بصورت کلی برای اینکه توی هر درس چطور بی دقتی هامون رو کاهش بدیم، یکسری راهکار پیشنهاد میدم:
فیزیک و شیمی: یک دفترچه (یا چند برگ A4 ) رو اختصاص بدید به این بی دقتی های شیمی و فیزیک و سعی کنید در سوالاتی که با بی دقتی محاسباتی به جواب آخر نرسیدید، آخرین کسر ساده نشده اون سوال رو در اون دفترچه بنویسید.هر روز یکبار اون کسر ها رو حل کنید.بشدت به دردتون میخوره
نکته مهم: حتما حتما حتما مرور روزانه داشته باشید.هر چقدر هم اون کسر ها براتون تکراری شد باز هم هر روز از نو حل کنیدشون. (اگه کسی میخواد بدون که این کار چه سودی داره میتونه
توضیحات 1 رو در پایین این پست بخونه)
ریاضی: طراحان ریاضی کنکور تجربی ( اگه عوض نشن!
) یکی از دوست داشتنی ترین طراحان سوالات کنکور هستند.چون تا به حال نشده سوالات خیلی خلاقانه طرح کنند و همیشه از یکسری الگوی تکراری و یکسان استفاده میکنند.بهترین روش برای ریاضی و رفع بی دقتی در ریاضی اینه که در هر مبحثی از ریاضی تیپ بندی کنید و تیپ های تست رو بنویسید و بعدش دقیقا همون تستی رو که با بی دقتی پاسخ دادید بعنوان نمونه اون تیپ زیرش بنویسید. تشخیص تیپ ها اصلا سخت نیست.
هرچند میتونید توی ریاضی از کتابی مثل خط ویژه ریاضی گاج هم استفاده کنید و که تقریبا همینکار رو انجام داده.
زیست: تنها راه و روش برای رفع بی دقتی در زیست نوشتن سوالات به صورت صحیح و غلط هستش.یعنی گزینه تست هایی رو که غلط میزنید رو در یک در همون صفحه از کتاب درسی که این جمله از اونجا طرح شده بنوسید و همیشه قبل از هر آزمون متن کتاب درسی + اون جملات رو مرور کنید.
توضیحات 1: اگه به شما بگن حاصل کسر 3/15 چقدر میشه قطعا بدون محاسبه و به سرعت میگید: 1/5
اما اگه بگن حاصل کسر 105/525 چند میشه باید ساده کنید و بعد از ساده سازی میرسید به: 1/5
چرا کسر اول رو به سرعت پاسخ دادید اما کسر دوم رو نه؟ چون کسر دوم رو خیلی کم تا به حال دیدید و شاید تا به حال هم حلش نکرده بودید و برای اولین بار بود که داشتید ساده اش میکیردید اما کسر اولی رو بارها و بارها دیدید.شما هیچوقت نخواستید اینو حفظ کنید که حاصل 3/15 چند میشه اما بخاطر تکرارِ زیاد این کسر رو حفظ شدید.
نکته مهم اینجاست که اعداد مطرح شده در سوالات کنکور معمولا تکراری هستند و از روش هایی تکراری ساده میشن.مثلا سوالات 10 سال اخیر مبحث خازن و مقاومت رو در فیزیک نگاه کنید، اکثر اوقات اعداد خازن ها 2 یا 3 یا 6 یا 4 یا 10 یا 15 یا 30 یا 12 یا 24 هست.مثلا کمتر پیش اومده که عدد 7 رو بعنوان ظرفیت خازن مطرح کنند!در نتیجه اگه کسی محاسبه خازن های سری یا مقاومت های موازی رو در نظر داشته باشه .معمولا با یه کسر مواجه میشه که باید بین همون مجموعه اعداد یک کسر بسازید و ساده کنید.
این اتفاق در درس های اسید باز شیمی ، استوکیومتری ( مخصوصا برای عدد 224 و مضارب مختلف اون) ، محاسبات فیزیک پیش 2 بشدت پیش میاد. در نتیجه اگه شما از کسر های نهایی سوالاتی که معمولا اشتباه جواب دادید استفاده کنید و بصورت روزانه اون ها رو حل کنید ناخودآگاه با این اعداد معروف اشنا میشید و اینکار هم سرعت محاسبه شما رو بالا میبره و هم از اشتباهات محاسباتی شما جلوگیری میکنه.