Dr.Hz
کاربر فوقفعال
- ارسالها
- 91
- امتیاز
- 284
- نام مرکز سمپاد
- سلطان
- شهر
- کرج
- سال فارغ التحصیلی
- 1396
دوستان کنکوری لازم نیست این مطلب تقریبا طولانیِ من رو بخونید، چون صرفا پاسخ به یه اختلاف نظر در مورد یک بحث مشاوره ای هستش.
ببین تو به مقدار زیادی تحت تاثیر کانون و ایده های کاظم قلمچی هستی.
شخصا برای من کانون و ایده های کاظم قلمچی یک معیار نیست که روشها و ایده ها تا جایی که هماهنگ با ایده های قلمچی بود پس درست هستند و اگه با قلمچی هماهنگ نبود پس صحیح نیستند.
اتفاقا کانون قلمچی بهترین ویژگیش برنامه آزمونهاش هست یعنی دقیقا جایی که کاظم قلمچی نتونسته درستش کنه و کار توسط مشاورین انجام شده.اما باز توی همین برنامه راهبردی، قسمتهاییش که ایده های کاظم قلمچی واردش شده ، رد پای گند زدنش وجود داره: مواردی مثل سوالات گواه، کپی سوالات آبی در آزمون و....
حالا من سعی میکنم بطور کلی این ایده های قلمچی که ناخوداگاه توی ذهن افراد هست و تو بهشون اشاره کردی رو توضیح بدم.
اولا 10 سال کنکور رو بررسی کردن کار بی خاصیتی هست.سوالات کنکور هایی مثل 86 87 88 89 90 واقعا عیار مناسبی در مقایسه با کنکور های اخیر نداره.
حتی این قضیه تا جایی هست که توی درسهایی مثل شیمی سوالات سالهای 91 92 هم زیاد قابل استناد نیست!
قبل از اینکه مورد دوم رو بگم فراموش نکنیم که بین جمعبندی و مرور فرق وجود داره که در پست قبلی توضیح دادم و این موقع از سال، زمان مرور هستش.حالا بریم سراغ مورد دوم:
دوما من جایی از صبحتهام نگفتم کسی تست تالیفی بزنه یا فقط یکبار سوالات کنکور رو بزنه، صبحت از اینه که شما تست های کنکور رو نباید در قالب سال به سال، الان بسوزونی.
ما دو جور سوالات کنکور رو میتونیم بررسی کنیم: الف) در قالب مبحثی ب) در قالب سال به سال
موضوع اینجاست که بررسی مبحثی سوالات کنکور هیچوقت سوالات رو نمیسوزونه
اما بررسی سال به سال، سوالات رو میسوزونه.
بذار با یه مثال بگم، فرض کن امروز یه آزمون قلمچی رو دادی، شب میای بررسی و تحلیلش میکنی و تک تک سوالات رو چک میکنی. سه هفته بعد دوباره عینا همون دفترچه سوال رو میای آزمون بدی.طبیعی هست که بسیاری از سوالات و نکات و دام های اون توی ذهن توئه و سوال نمیتونه تو رو درست مورد سنجش قرار بده.در واقع تو نمیتونی بفهمی الان واقعا تونستی نکته این سوال رو متوجهش بشی یا چون قبلا در ذهنت بوده الان سریع بهش جواب دادی؟؟؟
هدف ما از جمعبندی چیه؟ بفهمیم کجا ها رو نقص داریم و نقص اونجا رو برطرف کنیم.
هدف ما از مرور چیه؟ مطالب رو یکبار دیگه کامل یاداوری کنیم در ذهنمون.
یک سوال مشخص از کنکور 96 رو یه دانش بارها و بارها دیده ( در آزمون قلمچی، در کتاب کمک آموزشی و...) اما هیچ وقت جواب اون سوال رو حفظ نشده!!!همین الان هم اگه اون سوال رو براش بگذاری ( بدون اینکه ذکر کنی این سوال کنکور 96 تجربی هستش) مجدد شروع میکنه به حل اون سوال. این باور اشتباهیه که فکر کنیم کسی وقتی داشته از مبحث تمییز تست میزده به اینکه هر کدوم از این سوالها برای چه سالی هست توجه کرده و اونو حفظ شده!!!یا وقتی آزمون سوال کنکور رو در بین سوالاتش جا داده باز سوال رو حفظ شده. اما وقتی شما در این موقعیت زمانی (ایام عید) میای بصورت سال به سال، سوالات کنکور هنر 95 رو بررسی میکنی ناخودآگاه ذهنت (دقیقا مثل همون آزمون قلمچی که بالا مثالشو زدم) سوالات و ترتیبشون و نکاتشون رو به یاد نگه میداره. و وقتی در ایام مانده به کنکور میخوای جمعبندی کنی وقتی میری سراغ سوالات کنکور و میخوای دقیق متوجه بشی کدوم مباحث هست که نیاز به مرور داره دیگه سوالات کنکور قبلا سوخته شدند و نمیتونند معیار دقیقی بهت بدن.
شما ی حساب سر انگشتی هم کنین 4 تا کنکور در دو سری داخلی و خارجی برای هر سال میشه 8 کنکور بری ده سال اخیر کنکور میشه 80 کنکور شبی یه دونه تو ماه اخر کسی نمیرسه بزنه
من مخالفم با اینکه کنکور "سوزونده" میشه اگه الان زدش
چرا ؟
چند تا دلیل دارم
اولن سوالهای کنکور هر سال تو کتابهای کمک درسی وارد شده پس کلن قبلن حل شدن طی سال
دومن تو ازمونهای کانون همیشه سوالهای کنکور میاد حتی حتی 96 باز ینی قبلن این سوالها حل شدن ! کسی هم ک بیاد بگه من سوالهای کمک درسیو نمیزنم تو ازمون مجبوره حل کنه گرچه گرچه کلن حتی طی سال هم برای درس "عربی" سوالهای کنکور کار کردن ب تنهایی کفایت میکنه در کنارش برای تسلط بیشتر سوالهای دیگه..
خیلی وقتها شده مثلن سوال خارج سال قبل تو داخل سال بعد اومده یا از نکتش اومده کسی ک این سوال رو زیاد دیده کار کرده نکاتشو بارها خونده طی سال تو دفترچه نکاتش مطمئنن بهتر میتونه جواب بده تا کسی ک فقط یک بار اون ماه اخر این کنکور رو داده !
ی مشکل دیگه ک روش جمع بندی ای ک شما گفتین داره ک تو کانون هم بهش اشاره میکنن بیشتر هم برا کسی هست ک مثلن دو سه هفته اخر هست و اصلن وقت نداره ک بیاد اول تست بزنه بعد هر جا مشکل داشت بره درسنامه نگاه کنه چون ممکنه ی جای دیگه یه مبحث دیگه مشکل داشته باشه اما این سوالات سالهای اخیر کنکور اون رو پوشش نده اما کسی ک زودتر کار میکنه و وقت داره با حوصله تر قاعدتن پیش میره و ریز تر کار میکنه تایم عربیش درسنامه میخونه جدا از اون کنکور میزنه اینبار ولی تایم هم مد نظرشه سرعتش رو بالا میبره شیوه کنکور زدن عادت میکنه ب همون ترتیب سوالها مثلن اول سراغ کدوم مبحثش بره چجوری گلچین کنه سوالها رو و..
ببین تو به مقدار زیادی تحت تاثیر کانون و ایده های کاظم قلمچی هستی.
شخصا برای من کانون و ایده های کاظم قلمچی یک معیار نیست که روشها و ایده ها تا جایی که هماهنگ با ایده های قلمچی بود پس درست هستند و اگه با قلمچی هماهنگ نبود پس صحیح نیستند.
اتفاقا کانون قلمچی بهترین ویژگیش برنامه آزمونهاش هست یعنی دقیقا جایی که کاظم قلمچی نتونسته درستش کنه و کار توسط مشاورین انجام شده.اما باز توی همین برنامه راهبردی، قسمتهاییش که ایده های کاظم قلمچی واردش شده ، رد پای گند زدنش وجود داره: مواردی مثل سوالات گواه، کپی سوالات آبی در آزمون و....
حالا من سعی میکنم بطور کلی این ایده های قلمچی که ناخوداگاه توی ذهن افراد هست و تو بهشون اشاره کردی رو توضیح بدم.
اولا 10 سال کنکور رو بررسی کردن کار بی خاصیتی هست.سوالات کنکور هایی مثل 86 87 88 89 90 واقعا عیار مناسبی در مقایسه با کنکور های اخیر نداره.
حتی این قضیه تا جایی هست که توی درسهایی مثل شیمی سوالات سالهای 91 92 هم زیاد قابل استناد نیست!
قبل از اینکه مورد دوم رو بگم فراموش نکنیم که بین جمعبندی و مرور فرق وجود داره که در پست قبلی توضیح دادم و این موقع از سال، زمان مرور هستش.حالا بریم سراغ مورد دوم:
دوما من جایی از صبحتهام نگفتم کسی تست تالیفی بزنه یا فقط یکبار سوالات کنکور رو بزنه، صبحت از اینه که شما تست های کنکور رو نباید در قالب سال به سال، الان بسوزونی.
ما دو جور سوالات کنکور رو میتونیم بررسی کنیم: الف) در قالب مبحثی ب) در قالب سال به سال
موضوع اینجاست که بررسی مبحثی سوالات کنکور هیچوقت سوالات رو نمیسوزونه
اما بررسی سال به سال، سوالات رو میسوزونه.
بذار با یه مثال بگم، فرض کن امروز یه آزمون قلمچی رو دادی، شب میای بررسی و تحلیلش میکنی و تک تک سوالات رو چک میکنی. سه هفته بعد دوباره عینا همون دفترچه سوال رو میای آزمون بدی.طبیعی هست که بسیاری از سوالات و نکات و دام های اون توی ذهن توئه و سوال نمیتونه تو رو درست مورد سنجش قرار بده.در واقع تو نمیتونی بفهمی الان واقعا تونستی نکته این سوال رو متوجهش بشی یا چون قبلا در ذهنت بوده الان سریع بهش جواب دادی؟؟؟
هدف ما از جمعبندی چیه؟ بفهمیم کجا ها رو نقص داریم و نقص اونجا رو برطرف کنیم.
هدف ما از مرور چیه؟ مطالب رو یکبار دیگه کامل یاداوری کنیم در ذهنمون.
یک سوال مشخص از کنکور 96 رو یه دانش بارها و بارها دیده ( در آزمون قلمچی، در کتاب کمک آموزشی و...) اما هیچ وقت جواب اون سوال رو حفظ نشده!!!همین الان هم اگه اون سوال رو براش بگذاری ( بدون اینکه ذکر کنی این سوال کنکور 96 تجربی هستش) مجدد شروع میکنه به حل اون سوال. این باور اشتباهیه که فکر کنیم کسی وقتی داشته از مبحث تمییز تست میزده به اینکه هر کدوم از این سوالها برای چه سالی هست توجه کرده و اونو حفظ شده!!!یا وقتی آزمون سوال کنکور رو در بین سوالاتش جا داده باز سوال رو حفظ شده. اما وقتی شما در این موقعیت زمانی (ایام عید) میای بصورت سال به سال، سوالات کنکور هنر 95 رو بررسی میکنی ناخودآگاه ذهنت (دقیقا مثل همون آزمون قلمچی که بالا مثالشو زدم) سوالات و ترتیبشون و نکاتشون رو به یاد نگه میداره. و وقتی در ایام مانده به کنکور میخوای جمعبندی کنی وقتی میری سراغ سوالات کنکور و میخوای دقیق متوجه بشی کدوم مباحث هست که نیاز به مرور داره دیگه سوالات کنکور قبلا سوخته شدند و نمیتونند معیار دقیقی بهت بدن.