Zetsubou Shinji
Evangelion Fan
- ارسالها
- 792
- امتیاز
- 4,709
- نام مرکز سمپاد
- شهید دستغیب
- شهر
- شیراز
- سال فارغ التحصیلی
- 1000
نمیدونم این بدفهمی از کجا میاد و چطور باید واضح تر توضیح بدم!خب خود این اختلافات، به کلّی نظریه ی شما رو بی ثمر میکنه.
یادتون نره که ملاک شما بداهت اخلاقی بود.
حالا این بداهت در هر شرایطی یک مصداق خاص داره وچیزی هم وجود نداره که بشه باهاش همه رو در یک مصداق واحد قانع کرد.
برای مثال، داعشی ها که تعدادشون کم هم نیست. آنها حتّی با قبول داشتن همه ی بدیهیات اخلاقی شما، مصادیق بدیهی را، مخالف با مصادیق بدیهی شما می دانند، در نتیجه، حتّی با فرض وحدت ملاک اخلاقی، به قاعدهی واحدی نمی رسید!
و این یعنی بی ثمر بودن ملاک اخلاقی شما!
ادعای من این نبود که تصمیم گیری درباره همه مسائل بحث برانگیز اخلاقی، بخودی خود، بدیهیه! اگه اینطور بود که عالی میشد!
بلکه میگم یکسری مصداق و ملاک کلی بدیهی و مشترک(قاعده زرین، کمترین رنج و..) وجود دارن. اما اینکه با توجه به یک جهانبینی درست یا غلط، در موارد پیچیده تر، هر وضعیت نمونه ای از کدومه(مثلا این تصمیم بیشتر به بشریت کمک میکنه یا اون یکی)، اختلاف در اینجاست.
جلوگیری از رنج، بخودی خود، یک چیز کلی و بدیهیه. اما درباره شمولش میشه این سوالات رو پرسید که: آیا حیوانات میتونن رنج رو احساس کنن؟ آیا نژاد ما نژاد برتر و در نتیجه دارای نوعی پارتی در اخلاق نیست؟(مثلا جون آفریقایی ارزشی نداره ولی آلمانی داره و اخلاق رو باید روی آلمانی انجام داد) و....
جواب این سوالات، بخودی خود، توصیفیه. نه هنجاری و اخلاقی. ما وقتی میخوایم تصمیمی اخلاقی بگیریم، به ملاک اخلاقی و دانش از شرایط احتیاج داریم. من میگم که درباره اولی، چیزهایی کلی و مشترک داریم، نقطه اصلی اختلافات دومیه. درست مثل نژاد پرستی که چنین فردی، با هم نژادان خودش خوبه اما بقیه رو آدم حساب نمیکنه.
ضمن اینکه کلی بودن این ملاک هائم اصلا ازش بی استفاده بودن استنتاج نمیشه. دستکم دوتا از بزرگترین مکاتب اخلاقی مدرن، اخلاق کانتی و فایده گرایی، به ترتیب بر قاعده زرین و کمترین رنج(بیشترین لذت) برای همگان، بنا شدن.