• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

پر دغدغه ترین سوال فلسفی زندگی شما

پرواز

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
390
امتیاز
3,595
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین ۱
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
1397
دانشگاه
یزد
رشته دانشگاه
بیوتکنولوژی
شاید بزرگترین نیست ولی
آنچه انجام میدهم و میسازم آیا باید بهتر از خودم باشه؟
در فیلم استیو جابز تقابل استیو جابز و استیو وازینیاک ( کسی که اولین کامپیوتر شخصی درست کرد و بعدش استیو جابز این اختراع صنعتی کرد) در همین مسئله است. آیا باید آدم بهتری باشیم یا چیز بهتری حتی بهتر از شخصیت خودمون تولید کنیم؟
آیا یک زندگی ساده و کوچک داشته باشم یا انسانی بزرگ و سراسر عجایب؟
و اینکه چطور میشه خدا را دوست داشت؟
 

Void PBZ

Dreary
عضو مدیران انجمن
ارسال‌ها
153
امتیاز
1,616
نام مرکز سمپاد
سلطانی
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1789
از لحاظ فلسفه اروپایی به خصوص نیچه چیزی به نام خوبی و بدی وجود نداره هر دو این ها نسبی ان و با گذر زمان دستخوش تغییر میشن در یک جامعه ممکنه در دوره ای پا دراز کردن جلو بزرگتر بی ادبی باشه و در دوره ای در همون جامعه نباشه
بستگی به هنجار هایی داره که اون جامعه بر اساس فرهنگ خودش تعریف میکنه......
کتاب چنین گفت زرتشت میتونه بهت کمک بیشتری کنه
فلسفه‌ی اروپا فقط نیچه نیست؛ اتفاقاً فلسفه‌ی اخلاق نیچه به شدت فردگرایانه است و حتی استفاده‌ی ابزاری از انسان‌ها به اسم مفهومی مثل «ابر انسان» هم مجاز می‌شه. بحث هنجارها و سنت‌های جامعه رو هم خیلی مرتبط نمی‌شه دونست با این سوال که «چه چیز خوب است و چه چیز بد»؛ چون نهایتاً به نسبی‌گرایی می‌رسه. چیزی که نسبیه صرفاً نحوه‌ی اعمال معیارهای کلی و غیر نسبیِ اخلاق بر مصادیق هست که به خاطر آگاهی جمعی دوران‌های مختلف تغییر می‌کنه. مثلاً اگه کانت با فلسفه‌ی اخلاق وظیفه‌گرایانه‌ش سیاه‌پوستان رو همچنان برده می‌دونست و مشکل اخلاقی‌ای با این موضوع نداشت، به خاطر این بود که واژه‌ی انسان رو اصلاً براشون به کار نمی‌برد! اما امروزه اگر با همون وظیفه‌گرایی بخوایم در این مورد قضاوت کنیم، دیگه برده‌داری رو مجاز نمی‌دونیم؛ چون سیاه‌پوستان هم انسان هستن. همین قضیه رو می‌شه به حقوق دگرباشان، حیوانات و غیره هم تعمیم داد؛ معیار تغییر نمی‌کنه یا حداقل «نسبی» نمی‌شه. صرفاً مصادیق هستن که با پیشرفت مواردی مثل علوم تجربی به شکل دیگه‌ای مورد قضاوت قرار می‌گیرن.
 

Amirhossin

Astronomer
کنکوری ۱۴۰۰
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,045
نام مرکز سمپاد
...
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1400
فلسفه‌ی اروپا فقط نیچه نیست؛ اتفاقاً فلسفه‌ی اخلاق نیچه به شدت فردگرایانه است و حتی استفاده‌ی ابزاری از انسان‌ها به اسم مفهومی مثل «ابر انسان» هم مجاز می‌شه. بحث هنجارها و سنت‌های جامعه رو هم خیلی مرتبط نمی‌شه دونست با این سوال که «چه چیز خوب است و چه چیز بد»؛ چون نهایتاً به نسبی‌گرایی می‌رسه. چیزی که نسبیه صرفاً نحوه‌ی اعمال معیارهای کلی و غیر نسبیِ اخلاق بر مصادیق هست که به خاطر آگاهی جمعی دوران‌های مختلف تغییر می‌کنه. مثلاً اگه کانت با فلسفه‌ی اخلاق وظیفه‌گرایانه‌ش سیاه‌پوستان رو همچنان برده می‌دونست و مشکل اخلاقی‌ای با این موضوع نداشت، به خاطر این بود که واژه‌ی انسان رو اصلاً براشون به کار نمی‌برد! اما امروزه اگر با همون وظیفه‌گرایی بخوایم در این مورد قضاوت کنیم، دیگه برده‌داری رو مجاز نمی‌دونیم؛ چون سیاه‌پوستان هم انسان هستن. همین قضیه رو می‌شه به حقوق دگرباشان، حیوانات و غیره هم تعمیم داد؛ معیار تغییر نمی‌کنه یا حداقل «نسبی» نمی‌شه. صرفاً مصادیق هستن که با پیشرفت مواردی مثل علوم تجربی به شکل دیگه‌ای مورد قضاوت قرار می‌گیرن.
من هم موافقم که فلسفه ی اروپایی نه تنها در نیچه بلکه در یک زمان خاص هم محدود نمیشه و در گذر زمان ساخته شده
ببین وقتی اگاهی جمعی به قول تو تغییر میکنه پس اون مصادیق و معیار هایی که بر پایه اون ساخته شدند هم تغییر میکنه....درسته؟ و آگاهی هم از کجا منشا میگیره؟ از خود انسان از درک اون از تعقلش درباره مسایل از پیشرفت علم که باعث آگاهی فرد و در نتیجه آگاهی جمع خواهد شد....این که ما چگونه به اون اگاهی دست پیدا کنیم و چه تاثیر در ما داشته باشه خیلی مهمه ایا واقعا میشه به آگاهی که توسط خودمون شکل گرفته توسط عقلی که خودش اشتباه میکنه اعتماد کرد....
منظور من از نسبی بودن اینه که به عنوان مثال توی همین اخلاق وظیفه‌گرایانه میگن وقتی ی چیزی بده صرفا بد هست مهم نیست اون عمل یا رفتار نتیجه خوبی داشته باشه یا نه کشتن ی انسان صرفا ی امر ناپسند هستش اما برخورد ی فرد با اخلاق وظیفه‌گرایانه در برابر این امر با مسلمانی که در میدان جنگ ی کافر رو میکشه فرق داره هر دو امر کشتن هستند اما اگاهی اون ها آموزه های جامعه و دینشون یا هرچیزی که در افکارشون تاثیر داشته باعث میشه رفتار متفاوتی از خودشون بروز بدن.........
و این امر یکسان در نظر یکی بد و در نظر فرد دیگه خوب باشه.......
 

Void PBZ

Dreary
عضو مدیران انجمن
ارسال‌ها
153
امتیاز
1,616
نام مرکز سمپاد
سلطانی
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1789
ببین وقتی اگاهی جمعی به قول تو تغییر میکنه پس اون مصادیق و معیار هایی که بر پایه اون ساخته شدند هم تغییر میکنه....درسته؟
نه معیار تغییر نکرده؛ معیار مثلاً همچنان وظیفه‌گرایی کانتی می‌تونه باشه. مصداق هم خب همون قضاوت در مورد موضوعاتی مثل حقوق انسان‌های رنگین پوست هست؛ منظورتون رو نفهمیدم از «مصداق ساخته شده» و «تغییر کردن مصادیق». به نظرم صرفاً شاید با مصادیق جدیدی روبرو بشیم [مثلاً اخلاق هوش مصنوعی که قبلاً اصلاً مطرح نبود] ولی مصادیق پیشین همون‌هایی هستن که بودن و صرفاً قضاوت ما به خاطر علوم تجربی و دیگر موارد مربوط که معیار اصلی نیستن تغییر می‌کنن.
آگاهی هم از کجا منشا میگیره؟ از خود انسان از درک اون از تعقلش درباره مسایل از پیشرفت علم که باعث آگاهی فرد و در نتیجه آگاهی جمع خواهد شد.
ببینید من منظورم از آگاهی جمعی بیشتر همون «علم تجربی» و مواردی هستن که واقعاً معرفت محسوب می‌شن؛ نه سنت‌ها و هنجارهای اجتماعی که آداب و رسوم و عقاید جوامع مختلف رو شامل بشه.
این که ما چگونه به اون اگاهی دست پیدا کنیم و چه تاثیر در ما داشته باشه خیلی مهمه
بله خیلی مهمه؛ به همین خاطر گفتم کاری با آداب و رسوم ندارم؛ صرفاً چیزی مثل علم تجربی منظورم هست.
ایا واقعا میشه به آگاهی که توسط خودمون شکل گرفته توسط عقلی که خودش اشتباه میکنه اعتماد کرد
این درسته که ادراک انسانی خطا داره و علم یقینی نداریم [مگر به علم حضوری اسلامیون معتقد باشیم =‌)] اما از این جمله شما می‌خواید به چه چیزی برسید؟ این‌که تمام شواهد و ادراک‌های ما می‌تونن توهم باشن؟ خب باید بگم بله، این امکان هم هست. شکاکیت افراطی هم خیلی رو این موضوع تأکید می‌کنه؛ ولی یک نکته‌ی دیگه هم هست که فراموش می‌شه: ادراک حسی خودش رو تصحیح می‌کنه؛ یا به عبارت دیگه، ادراکات حسی «خود تصحیح‌گر» هستن. همون‌طور که علم تجربی ابطال‌پذیره و با گذر زمان نقص‌‌های نظری‌ش رو تصحیح می‌کنه. برخلاف نظام‌های فکری دیگه که خودشون رو مطلقاً درست می‌دونن؛ مثل ادیان. از طرفی استنتاج بهترین تبیین هم راه خوبی هست تا حالت‌هایی مثل «مغز در خمره» و «دنیای ماتریکسی» رو رد کنیم.
منظور من از نسبی بودن اینه که به عنوان مثال توی همین اخلاق وظیفه‌گرایانه میگن وقتی ی چیزی بده صرفا بد هست مهم نیست اون عمل یا رفتار نتیجه خوبی داشته باشه یا نه کشتن ی انسان صرفا ی امر ناپسند هستش اما برخورد ی فرد با اخلاق وظیفه‌گرایانه در برابر این امر با مسلمانی که در میدان جنگ ی کافر رو میکشه فرق داره هر دو امر کشتن هستند اما اگاهی اون ها آموزه های جامعه و دینشون یا هرچیزی که در افکارشون تاثیر داشته باعث میشه رفتار متفاوتی از خودشون بروز بدن.........
جسارتاً متوجه نشدم که کشته شدن کافران چه ربطی به معیار «وظیفه» داره. مسلمانان که به اخلاق کانتی باور ندارن؛ یک اخلاق دینی هست که معرفت‌شناسی خودش رو داره و با توسل به آیات قرآن می‌شه کشتن کافران و مرتدان رو به عنوان یک وظیفه درآورد. هر وظیفه‌ای از نوع اخلاقی نیست؛ هر وظیفه‌ی اخلاقی هم کانتی نیست.
و این امر یکسان در نظر یکی بد و در نظر فرد دیگه خوب باشه.
همین بینش دقیقاً ایراد داره: این‌که همه‌چیز رو صرفاً برداشت و پرسپکتیو افراد بدونیم؛ بین علم و شبه‌علم تفاوتی قائل نشیم؛ یک هرمنوتیک بی‌قاعده رو قبول داشته باشیم تا بتونیم از متون صریح برداشت‌های بی‌ربط کنیم؛ این نسبی‌گرایی معرفتی رو وارد اخلاق کنیم و نسبی‌گرای اخلاقی بشیم. اگر چنین باشه، ما دیگه از لحاظ معرفتی حق قضاوت نداریم. تجاوزها و جنایاتی که صورت می‌گیره همه به خاطر بینش خاص افراد هست و ما هم با نسبی‌گرایی نمی‌تونیم اون‌ها رو قضاوت کنیم؛ چون معیار ثابتی اصلاً نداریم.
 

M_HN

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
787
امتیاز
8,496
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
96
دانشگاه
...
رشته دانشگاه
...
من یک کتاب می خوندم یک مقدار که پیچیده شد نتونستم ادامه بدم اما سوالی که پرسید برام سوال شد این بود که "به جای اینکه بپرسیم معنی زندگی چیست بهتره بپرسیم چرا به جای اینکه چیزی وجود نداشته باشد چیزی وجود دارد"
کسی جوابشو میدونه؟
 

point

دیری دیری دین
ارسال‌ها
1
امتیاز
20
نام مرکز سمپاد
frz1
شهر
Esf
سال فارغ التحصیلی
1403
چرا الان این قهوه هه انقدر شیرین شده؟
 

Amirhossin

Astronomer
کنکوری ۱۴۰۰
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,045
نام مرکز سمپاد
...
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1400
نه معیار تغییر نکرده؛ معیار مثلاً همچنان وظیفه‌گرایی کانتی می‌تونه باشه. مصداق هم خب همون قضاوت در مورد موضوعاتی مثل حقوق انسان‌های رنگین پوست هست؛ منظورتون رو نفهمیدم از «مصداق ساخته شده» و «تغییر کردن مصادیق». به نظرم صرفاً شاید با مصادیق جدیدی روبرو بشیم [مثلاً اخلاق هوش مصنوعی که قبلاً اصلاً مطرح نبود] ولی مصادیق پیشین همون‌هایی هستن که بودن و صرفاً قضاوت ما به خاطر علوم تجربی و دیگر موارد مربوط که معیار اصلی نیستن تغییر می‌کنن.

ببینید من منظورم از آگاهی جمعی بیشتر همون «علم تجربی» و مواردی هستن که واقعاً معرفت محسوب می‌شن؛ نه سنت‌ها و هنجارهای اجتماعی که آداب و رسوم و عقاید جوامع مختلف رو شامل بشه.

بله خیلی مهمه؛ به همین خاطر گفتم کاری با آداب و رسوم ندارم؛ صرفاً چیزی مثل علم تجربی منظورم هست.

این درسته که ادراک انسانی خطا داره و علم یقینی نداریم [مگر به علم حضوری اسلامیون معتقد باشیم =‌)] اما از این جمله شما می‌خواید به چه چیزی برسید؟ این‌که تمام شواهد و ادراک‌های ما می‌تونن توهم باشن؟ خب باید بگم بله، این امکان هم هست. شکاکیت افراطی هم خیلی رو این موضوع تأکید می‌کنه؛ ولی یک نکته‌ی دیگه هم هست که فراموش می‌شه: ادراک حسی خودش رو تصحیح می‌کنه؛ یا به عبارت دیگه، ادراکات حسی «خود تصحیح‌گر» هستن. همون‌طور که علم تجربی ابطال‌پذیره و با گذر زمان نقص‌‌های نظری‌ش رو تصحیح می‌کنه. برخلاف نظام‌های فکری دیگه که خودشون رو مطلقاً درست می‌دونن؛ مثل ادیان. از طرفی استنتاج بهترین تبیین هم راه خوبی هست تا حالت‌هایی مثل «مغز در خمره» و «دنیای ماتریکسی» رو رد کنیم.

جسارتاً متوجه نشدم که کشته شدن کافران چه ربطی به معیار «وظیفه» داره. مسلمانان که به اخلاق کانتی باور ندارن؛ یک اخلاق دینی هست که معرفت‌شناسی خودش رو داره و با توسل به آیات قرآن می‌شه کشتن کافران و مرتدان رو به عنوان یک وظیفه درآورد. هر وظیفه‌ای از نوع اخلاقی نیست؛ هر وظیفه‌ی اخلاقی هم کانتی نیست.

همین بینش دقیقاً ایراد داره: این‌که همه‌چیز رو صرفاً برداشت و پرسپکتیو افراد بدونیم؛ بین علم و شبه‌علم تفاوتی قائل نشیم؛ یک هرمنوتیک بی‌قاعده رو قبول داشته باشیم تا بتونیم از متون صریح برداشت‌های بی‌ربط کنیم؛ این نسبی‌گرایی معرفتی رو وارد اخلاق کنیم و نسبی‌گرای اخلاقی بشیم. اگر چنین باشه، ما دیگه از لحاظ معرفتی حق قضاوت نداریم. تجاوزها و جنایاتی که صورت می‌گیره همه به خاطر بینش خاص افراد هست و ما هم با نسبی‌گرایی نمی‌تونیم اون‌ها رو قضاوت کنیم؛ چون معیار ثابتی اصلاً نداریم.
الان اصلا وقتش رو ندارم که باهم صحبت کنیم انشالله بعد کنکور حتما بیشتر درباره اش حرف میزنیم و لذتش رو میبریم......
جایی نری ها بعد کنکور در خدمتم :))
 

zeynabgol

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,415
امتیاز
7,088
نام مرکز سمپاد
شهید شکفته
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1404
دانشگاه
coming soon....
من یک کتاب می خوندم یک مقدار که پیچیده شد نتونستم ادامه بدم اما سوالی که پرسید برام سوال شد این بود که "به جای اینکه بپرسیم معنی زندگی چیست بهتره بپرسیم چرا به جای اینکه چیزی وجود نداشته باشد چیزی وجود دارد"
کسی جوابشو میدونه؟
این که سوال نیست جمله خبریه. میگه اونو نپرس اینو بپرس.
 
بالا