- شروع کننده موضوع
- مدیر کل
- #1
- ارسالها
- 856
- امتیاز
- 1,861
- نام مرکز سمپاد
- علامه حلی
- شهر
- تهران
- سال فارغ التحصیلی
- 89
این تاپیک برای سوالات و مشکلات درسی است.
میتونی چاپ اون سالو دانلود کنی و معمولا زیر لینک دانلود تغییراتو مینویسهاز کجا میتونم تغییرات کتابا رو نسبت به هم طی این چند سال پیدا کنم؟
مثلا زیست دهم چاپ ۹۵ با ۹۶
عه؟!میتونی چاپ اون سالو دانلود کنی و معمولا زیر لینک دانلود تغییراتو مینویسه
آرع احتمالا. مولفا فقط فایل کتاب جدیدو شیر میکنن ولی گروها و سایتایی ک میزارن نغییرا رو مینويسن زیرشعه؟!
واسه همه کتابا؟!
http://home.mehromah.ir/mehromah-learn/book-edit-news/میتونی چاپ اون سالو دانلود کنی و معمولا زیر لینک دانلود تغییراتو مینویسه
اولی طبق متن گفتار ۳ که اون موقع هنوز بهش نرسیده بودم غلط میشه.زیست یازدهم فصل ۵ گفتار ۲
تست ۱۹ خیلی سبز یازدهم
[یاختهی ماستوسیت ترشحکنندهی هیستامین بوده و...] پاسخنامه این قسمتو غلط در نظر نگرفته و به خاطر ادامهی عبارت گفته این گزینه غلطه.
شما کتاب درسی رو نگاه کنی مولف تمام زورشو زده که واسه هیستامین از عبارت ترشح استفاده نکنه: "در الهتاب هیستامین از ماستوسیتهای آسیب دیده رها میشود" اینجا گفته هیستامین رها میشوند و درواقع خود به خود به خاطر نابود شدن ماستوسیت رخ میده و ماستوسیت عمل فعالی انجام نمیده. پس از فعل کردن نباید استفاده کنه. چون عمل رها شدن هیستامین عملی نیست که فاعل داشته باشه و باید جملهش مجهول باشه.
تو بخشای مختلف زیست به خصوص زیست ۱۰ از عبارت ترشح کردن یک ماده زیاد استفاده شده. من اینجوری با خودم گفتم که ترشح عمل فعالیه که یه سلول یه ماده رو با اگزوسیتوز از خودش خارج میکنه و اونو به محیط داخلی یا خارجی بدن همون فرد میریزه.
اما خارج شدن هیستامین مث این میمونه یه گونی برنج رو پاره کنی و برنجاش بریزه زمین. یعنی نه اگزوسیتوز داریم و نه ترشح. البته تو درسنامهش نوشته هم اگزوسیتوز داریم هم ترشح. ولی اینو از کجای کتاب درسی استنباط کرده؟ نمیدونم.
پس در کلمهی "ترشحکننده" هم ترشح غلطه هم کننده.
تست ۳۴ خیلی سبز یازدهم
مورد ۱:
]هر سلول موثر در ایمنی غیراختصاصی که میتواند محتویات دانههای موجود در میان یاخته خود را برونرانی کند میتواند در خون یا بافت به از بین بردن سلول های انگل یا بیگانه بپردازد.] طبق پاسخنامه صحیح
مگه این انگل ها و بیگانه های درشت تو خون وجود دارن که ائوزینوفیل بدون دیاپدز فعالیت کنه؟
درضمن تو تست ۲۱ همین فصل هم به این موضوع اشاره کرده: پس این گلبول های سفید (منظور ائوزینوفیل) برای مبارزه با عوامل عفونی باید دیاپدز کنند و به بافت بروند تا بتوانند آنجا فعالیت کنند.
یعنی ائوزینوفیل در از بین بردن عوامل بیگانه سوا از عفونیغیرمیکروبی که تست ۲۱ و خود درسنامه نوشته نقش داره؟
تازه اگه این عوامل غیر از عوامل عفونی غیرمیکروبی هم تحت تاثیر ائوزینوفیل قرار بگیرن هنوز واسه کرم های انگل که عفونی غیرمیکروبیان (جانورن دیگه. پس میکروب نیستن) باید دیاپدز کنه. پس بین سلول های انگل و بیگانه بیاید یا قرار بگیره نه و.
البته شاید بگین از کجا معلوم انگل میکروب نباشه؟ خب اگه میکروب بودن اندازهشون کوچیک بود و فاگوسیتوز میشدن. دیگه ائوزینوفیل به چه درد میخورد.
مورد ۲:
[هر سلول موثر در ایمنی غیر اختصاصی که در بخش های مرتبط با محیط بیرونی بدن به فراوانی یافت میشود میتواند از آنزیم های لیزوزومی برای از بین بردن عوامل بیگانه استفاده نماید.] طبق پاسخنامه صحیح
پاسخنامه فقط ماستوسیت ها و سلول های دندریتی رو در نظر گرفته. ولی آیا سلولهای پوششی مخاط مجاری درونی بدن یا اپیدرم پوست در ایمنی غیراختصاصی نقشی ندارن؟ اونا هم در محیط های مرتبط با فضای غیرداخلی (یعنی بیرونی) به فراوانی یافت میشوند دیگه.
نمیدونم چرا احساس میکنم شدیدا دارم اشتباه میزنم.
کلا تو این فصلایی که تا الآن خونوم صد-صد و پنجاه تا سوال اینجوری دارم. شاید بهتر باشه پائیز یه کلاس زیست برم.
زیست مضخرفترین درس... بوعتو د سوتو نویسنده کتاب درسی و خیلی سبز و قلمچی و ماز و گاج و...
@Sepehr :D جای اینجور سوالا همین تاپیکه؟!
سلام!سلام
اینجا کسی هست کمکم کنه بگه فیزیک چیکارا بکنم موثر بخونم فیزیک دهم رو
بشدت محتاجم
کسی هست کمکم کنه
حتما میدونی که ریاضی دومین درس دفترچه تجربیه و چون خیلیا درس زمین جواب نمیدن ، عملا میشه اولین درس. ریاضی برای رشته های زیر گروه یک (یعنی پزشکی و دندون و پیراپزشکی) ضریب 6 داره و برای رشتههای زیر گروه دو که پرطرفدارترینشون داروسازی هس ضریب 9. این باعث میشه که ریاضی بعد از زیست و شیمی سومین درس پراهمیت برای تجربیا باشه. علاوه بر این ریاضی در مباحث سایر درسا هم کاربرد داره. مثلا برای فصل حرکت شناسی فیزیک باید مشتق و انتگرال بلد باشی یا برای دینامیک و نور هندسی مثلثات واجبه! ژنتیک مندلی هم که رفیق احتمالاته!
ریاضی
عمده دانش آموزا به خاطر تجربههای گذشته از ریاضی خوششون نمیاد. اینجا سعی میکنیم اول علت ضعف دانش آموزا تو درس ریاضی ریشهیابی کنیم و بعدش حلشون کنیم.
نکته : دلیل اصلی ضعف توی یه درس همیشه نخودنشه . توی ریاضی اساس کار ما حل مسئلهس یعنی هر که تستش بیش ، درصدش بیشتر! به خاطر همین ریاضی درس نبستا دیر بازدهی هس و خیلیا بعد از اینکه یه هفته ریاضی خب خوندن توقع دارن برن قلمچی بالای 80 بزنن بعد میرن ضایع میشن و ریاضی خوندن ول میکنن و ریاضی میشه نقطه ضعف. پس حواست باشه!
نکته : ریاضی از روی منبع مناسب بخون! ول کن این DVD می وی دی. بچسب به یه منبع مناسب که قشنگ و شیک درس داده و فرمولها رو در حد معقول آورده (نه از این کتابا که 800 تا فرمول برای یه درس داره یا اون کلاهبردارا که میگن ریاضی بدون فرمول!) بعد از خوندن درسنامه باید بری سراغ تست آموزشی ولی ممکنه احساس کنی که هنوز بلد نیستی مسئله حل کنی ؛ عیب نداره اصلا. باز هم برو سراغ تستها و سعی کن خودت حلشون کنی حتی اگر تا 5-6 دقیقه طول بکشه. بعد از حل هر تست یه نگاه هم به پاسخنامه بنداز تا روش مولف هم ببینی. با این کار قطعا یاد میگیری!
نکته : ریاضی کنکور بر خلاف ریاضی مدرسه مبحثیه. یعنی باید تابع بخونی یا مثلثات یا مشتق! ، در حالی که این مباحث ممکنه بین سه سال دبیرستان پخش باشه. پس منبع مون هم باید جامع باشه.
نکته : بعضی مباحث پایه مباحث بعدی هستن. پس مهمه که بدونی کدوم مباحثُ اول بخونی.
مثلا برای احتمالات باید ترکیبیات بلد باشی. برای مشتق و دنباله ، حد و پیوستگی نیازه. برای کاربرد مشتق ، مشتق و مجنب. برای منحنیهای درجه دوم (همون مقاطع مخروطی خودمون ) باید دستگاه معادلات خطی و مشتق بلد باشی. برای انتگرال ، مشتق واجبه و گاهی مثلثات و قدرمطلق و براکت. کلا حواست به مثلثات باشه ، با همه چی میتونن ترکیبش کنن.
نکته : ممکنه وقتی بهتر یاد گرفتی ، موقع حل سوالا با خودت بگی این تست که تکراریه و آسونه یا اینکه راه حلش بلدم و وسط راه ولش کنی. این کار خیلی بده. حتما همه مسئله ها تا آخر حل کن.
نکته : بعد از منبع آموزشی میریم سراغ منبع آزمونی! باید موقع آزمون زدن سرعتت آزمون به آزمون زیاد بشه!
نکته آخر: مارک دار کردن تست های غلط زده و مهم یادتون نره که تو دوران جمعبندی به کارت میاد اساسی!
فیزیک
فیزیک سومین درس دفترچه اختصاصیـه که هم برای رشتههای زیر گروه یک و دو ضریب 6 داره. به طور کلی نحوه خوندن فیزیک خیلی شبیه به ریاضیـه و خیلی از مطالب این نوشتار شبیه به نوشتار چگونه ریاضی بخوانیم هست.
نکته : همون طور که قبلا گفتم علت اصلی احساس ضعف در یک درس نخواندن اون درس و توقع گرفتن نتیجه خوب در ازای یک تلاش کوتاه مدت هست.
نکنه : فیزیک مفهومی بخون! فیزیک شاید مفهومیترین و ملموسترین درس دوران دبیرستان باشه. پس خودت با فرمولهای بیمعنی و کم کاربرد و مسخره گیج نکن.
نکته : ممکنه وقتی بهتر یاد گرفتی ، موقع حل سوالا با خودت بگی این تست که تکراریه و آسونه یا اینکه راه حلش بلدم و وسط راه ولش کنی. این کار خیلی بده. حتما همه مسئله ها تا آخر حل کن.
نکته : بعد از منبع آموزشی میریم سراغ منبع آزمونی! باید موقع آزمون زدن سرعتت آزمون به آزمون زیاد بشه!
نکته : حواست به فصلهای سینماتیک ، دینامیک ، الکتریسیته ساکن و جاری باشه ، برای این فصلها باید وقت بیشتری بذاری.
نکته آخر: مارک دار کردن تست های غلط زده و مهم یادتون نره!
زیست یازدهم فصل ۵ گفتار ۲
تست ۱۹ خیلی سبز یازدهم
[یاختهی ماستوسیت ترشحکنندهی هیستامین بوده و...] پاسخنامه این قسمتو غلط در نظر نگرفته و به خاطر ادامهی عبارت گفته این گزینه غلطه.
شما کتاب درسی رو نگاه کنی مولف تمام زورشو زده که واسه هیستامین از عبارت ترشح استفاده نکنه: "در الهتاب هیستامین از ماستوسیتهای آسیب دیده رها میشود" اینجا گفته هیستامین رها میشوند و درواقع خود به خود به خاطر نابود شدن ماستوسیت رخ میده و ماستوسیت عمل فعالی انجام نمیده. پس از فعل کردن نباید استفاده کنه. چون عمل رها شدن هیستامین عملی نیست که فاعل داشته باشه و باید جملهش مجهول باشه.
تو بخشای مختلف زیست به خصوص زیست ۱۰ از عبارت ترشح کردن یک ماده زیاد استفاده شده. من اینجوری با خودم گفتم که ترشح عمل فعالیه که یه سلول یه ماده رو با اگزوسیتوز از خودش خارج میکنه و اونو به محیط داخلی یا خارجی بدن همون فرد میریزه.
اما خارج شدن هیستامین مث این میمونه یه گونی برنج رو پاره کنی و برنجاش بریزه زمین. یعنی نه اگزوسیتوز داریم و نه ترشح. البته تو درسنامهش نوشته هم اگزوسیتوز داریم هم ترشح. ولی اینو از کجای کتاب درسی استنباط کرده؟ نمیدونم.
پس در کلمهی "ترشحکننده" هم ترشح غلطه هم کننده.
تست ۳۴ خیلی سبز یازدهم
مورد ۱:
]هر سلول موثر در ایمنی غیراختصاصی که میتواند محتویات دانههای موجود در میان یاخته خود را برونرانی کند میتواند در خون یا بافت به از بین بردن سلول های انگل یا بیگانه بپردازد.] طبق پاسخنامه صحیح
مگه این انگل ها و بیگانه های درشت تو خون وجود دارن که ائوزینوفیل بدون دیاپدز فعالیت کنه؟
درضمن تو تست ۲۱ همین فصل هم به این موضوع اشاره کرده: پس این گلبول های سفید (منظور ائوزینوفیل) برای مبارزه با عوامل عفونی باید دیاپدز کنند و به بافت بروند تا بتوانند آنجا فعالیت کنند.
یعنی ائوزینوفیل در از بین بردن عوامل بیگانه سوا از عفونیغیرمیکروبی که تست ۲۱ و خود درسنامه نوشته نقش داره؟
تازه اگه این عوامل غیر از عوامل عفونی غیرمیکروبی هم تحت تاثیر ائوزینوفیل قرار بگیرن هنوز واسه کرم های انگل که عفونی غیرمیکروبیان (جانورن دیگه. پس میکروب نیستن) باید دیاپدز کنه. پس بین سلول های انگل و بیگانه بیاید یا قرار بگیره نه و.
البته شاید بگین از کجا معلوم انگل میکروب نباشه؟ خب اگه میکروب بودن اندازهشون کوچیک بود و فاگوسیتوز میشدن. دیگه ائوزینوفیل به چه درد میخورد.
مورد ۲:
[هر سلول موثر در ایمنی غیر اختصاصی که در بخش های مرتبط با محیط بیرونی بدن به فراوانی یافت میشود میتواند از آنزیم های لیزوزومی برای از بین بردن عوامل بیگانه استفاده نماید.] طبق پاسخنامه صحیح
پاسخنامه فقط ماستوسیت ها و سلول های دندریتی رو در نظر گرفته. ولی آیا سلولهای پوششی مخاط مجاری درونی بدن یا اپیدرم پوست در ایمنی غیراختصاصی نقشی ندارن؟ اونا هم در محیط های مرتبط با فضای غیرداخلی (یعنی بیرونی) به فراوانی یافت میشوند دیگه.
نمیدونم چرا احساس میکنم شدیدا دارم اشتباه میزنم.
کلا تو این فصلایی که تا الآن خونوم صد-صد و پنجاه تا سوال اینجوری دارم. شاید بهتر باشه پائیز یه کلاس زیست برم.
زیست مضخرفترین درس... بوعتو د سوتو نویسنده کتاب درسی و خیلی سبز و قلمچی و ماز و گاج و...
@Sepehr :D جای اینجور سوالا همین تاپیکه؟!
سلام! ویسهای رضاامیر در تلگرام:دوستان کسی کانالی یا جایی کسیو میشناسه که ویس های تدریسی و نکته ای برای زیست نظام جدید بدن؟
خیلی واجبه،ممنون میشم معرفی کنین
فکر کنم اون log1.02 باشهلطفا پاسخ دهید واجب
سوال:اگر جمعیت به طور نمایی،با ضریب ثابت ۲ درصد در سال رشد کند.پس از چند سال،این جمعیت دو برابر می شود؟
(Log2=0.301)و(log1.2=0.0086)
سوال یک با توجه به فعالیت کتاب درسی صفحه ۱۳ وجود داره۱.تنوع بین زاده های هر جاندار،وجود نداره؟؟؟؟
۲.کل کره زمین جز زیست کره محسوب نمیشه؟یعنی فقط جایی که جانداران زندگی می کنن؟
۱.تنوع بین زاده های هر جاندار،وجود نداره؟؟؟؟
۲.کل کره زمین جز زیست کره محسوب نمیشه؟یعنی فقط جایی که جانداران زندگی می کنن؟
مثلا کجا رو می تونیم جز زیست کره نگیریم؟!سوال یک با توجه به فعالیت کتاب درسی صفحه ۱۳ وجود داره
سوال دوم به نظر من طبق کتاب فقط محیط های زیستی کره زمین
هر جا زیستی نیسمثلا کجا رو می تونیم جز زیست کره نگیریم؟!
سلام!۱.تنوع بین زاده های هر جاندار،وجود نداره؟؟؟؟
۲.کل کره زمین جز زیست کره محسوب نمیشه؟یعنی فقط جایی که جانداران زندگی می کنن؟