August McJoseph
کاربر فوقحرفهای
- ارسالها
- 733
- امتیاز
- 3,919
- نام مرکز سمپاد
- هاش II
- شهر
- مشهد
پاسخ : کارگاه سوالات
دارسی:
ببین این قضیه و بازکردن علیت و اینا در اصل به اینجا خیلی مربوط نیستش; اما من بدلیل مخاطب بودن مطلبم پاسخش رو میدم; منتها بعد تابستون که بیکارم میام درانجمن فلسفه راجب این موضوعات بصورت کاملتر بحث بکنیم و چه بسا دلایل شما کامل و خوب باشندو من رو قانع کنند، اما پیشنهاد من ادامه ندادن در این تاپیکه
.
کلن نقض همه-شمولی قانون علیت (چون جوابت مربوط به فلسفه بود من هم صرفا علمی جواب نمیدم) تو خود برهان علیت نهفتس و نیاز به این سختیا نداره :د
ما در جهان هستی علت و معلوم میبینیم=> همه چیز در وجود نیازمند علتی است=> تسلسلی برای این زنجیره ی به هم وابسته بوجود میاد که برای فرار از اون علت نخست رو میگذاریم (بعد هرکسی میگه خدای خودش همون علت نخست بوده)
ولی به پرسش پس علت علت نخست چیست؟ ناچار باید جواب بدیم علتی ندارد و همیشه بوده.
=>یک چیز هست که علت ندارد و اینکه بگیم همه چیز دروجود نیازمند علتی است با نتیجه اجباری خود برهان نقض شد => علیت همه-شمول نیست.
بعدش ما گرفتار دو نکته هستم:
۱) اگر یک چیز هست که علت ندارد(علت نخست) چرا چیزهای دیگری نباشند که بی علت باشند و چرا این زنجیر رو ادامه بدیم؟
اگر میتونیم فک کنیم علت نخست بی نیاز از علت بوده و همیشه بوده چرا گمان نکنیم خود جهان همیشه بوده و دنبال علت های فراتر و سخت تر باشیم؟(مث قانون بقای ماده-انرژی که همینه) +بعدنا من اینو بیشتر باز میکنم و توضیح میدل چرا بسیار منطقی تره.
۲) در مرحله بعد که علت نخست بودن به خدا نسبت داده میشه مستقل از خود برهانه و اینجا برا هرچیز خیالی یا هرخدایی بازه. (باز بعد بیشتر توضیح میدم)
نتیجتن اینکه ما با برهان علیت درست سرجای اول واستادیم، و نه پیشرفتی در استدلال منطقی و نه پی بردن به جهان هستی داشتیم.
.
برای من در عبارات "مقدم در وجود و وجوب وجود ولی نه از حیث زمانی" و "قدیم علی نه زمانی" بدون استفاده کردن از مفهوم زمان بگو "مقدم" و "قدیم" ینی چی و چه مفهومی میتونند داشته باشند؟ که اگر منطقی بودن بریم مسائلی که بالا گفتم راجبشون برسی کنیم +جواب اینو اگه میخوای برام پ.خ کن چون سوال مستقیم ازت کردم اما بقیه بحث باشه بعدن در جای مناسبش ادامه میدیم
دارسی:
ببین این قضیه و بازکردن علیت و اینا در اصل به اینجا خیلی مربوط نیستش; اما من بدلیل مخاطب بودن مطلبم پاسخش رو میدم; منتها بعد تابستون که بیکارم میام درانجمن فلسفه راجب این موضوعات بصورت کاملتر بحث بکنیم و چه بسا دلایل شما کامل و خوب باشندو من رو قانع کنند، اما پیشنهاد من ادامه ندادن در این تاپیکه
.
کلن نقض همه-شمولی قانون علیت (چون جوابت مربوط به فلسفه بود من هم صرفا علمی جواب نمیدم) تو خود برهان علیت نهفتس و نیاز به این سختیا نداره :د
ما در جهان هستی علت و معلوم میبینیم=> همه چیز در وجود نیازمند علتی است=> تسلسلی برای این زنجیره ی به هم وابسته بوجود میاد که برای فرار از اون علت نخست رو میگذاریم (بعد هرکسی میگه خدای خودش همون علت نخست بوده)
ولی به پرسش پس علت علت نخست چیست؟ ناچار باید جواب بدیم علتی ندارد و همیشه بوده.
=>یک چیز هست که علت ندارد و اینکه بگیم همه چیز دروجود نیازمند علتی است با نتیجه اجباری خود برهان نقض شد => علیت همه-شمول نیست.
بعدش ما گرفتار دو نکته هستم:
۱) اگر یک چیز هست که علت ندارد(علت نخست) چرا چیزهای دیگری نباشند که بی علت باشند و چرا این زنجیر رو ادامه بدیم؟
اگر میتونیم فک کنیم علت نخست بی نیاز از علت بوده و همیشه بوده چرا گمان نکنیم خود جهان همیشه بوده و دنبال علت های فراتر و سخت تر باشیم؟(مث قانون بقای ماده-انرژی که همینه) +بعدنا من اینو بیشتر باز میکنم و توضیح میدل چرا بسیار منطقی تره.
۲) در مرحله بعد که علت نخست بودن به خدا نسبت داده میشه مستقل از خود برهانه و اینجا برا هرچیز خیالی یا هرخدایی بازه. (باز بعد بیشتر توضیح میدم)
نتیجتن اینکه ما با برهان علیت درست سرجای اول واستادیم، و نه پیشرفتی در استدلال منطقی و نه پی بردن به جهان هستی داشتیم.
.
برای من در عبارات "مقدم در وجود و وجوب وجود ولی نه از حیث زمانی" و "قدیم علی نه زمانی" بدون استفاده کردن از مفهوم زمان بگو "مقدم" و "قدیم" ینی چی و چه مفهومی میتونند داشته باشند؟ که اگر منطقی بودن بریم مسائلی که بالا گفتم راجبشون برسی کنیم +جواب اینو اگه میخوای برام پ.خ کن چون سوال مستقیم ازت کردم اما بقیه بحث باشه بعدن در جای مناسبش ادامه میدیم