آقا آقا من اون همه دلیل گفتم که پ من چی!به نقل از نرگس² :دلیلی نگفتین شما که :)
ق.ن : پستتُ ندیده بودمبه نقل از MissMarvelous :خب منم نظر کاملمو بگم...
به نظرم شعر ایران یه نمودار همیشه رو به رشد نبوده...ینی افت و خیز داشته و میشه گف الان تقریبن توی شروع یه دوره افول هستیم...الان منظور همین الانه به دوره معاصرو نیما و شهریارو شاملو اینا کاری ندارم!
اگه بخوایم شعر نو رو معیار پیشرفت در نظر بگیریم، میشه گف که رو به پیشرفت بوده ولی قبل از به اوج رسیدن روند صعودیش قطع شده!
بعد الانم وضعیت شعر به نسبت نیاز و سلیقه مردم خوبه...
ولی مسئله اینجاس که تعریف "خوب" چیه؟ من میگم شعر خوب_چه کهن چه نو _ شعری هس که علاوه بر زیبایی ادبی مفهوم عمیق هم داشته باشه....
این مفهوم عمیق همون چیزیه که به نظرم الان داره کمرنگ میشه و اونم برحسب همون سلیقه و نیاز مردمه...قبلن هم گفتم که زندگی و نگرش مردم داره به سمت سطحی شدن پیش میره بر خلاف دوره شاعرایی مث سعدیو حافظو اینا که مردم اکثرن خودشونم دنبال شعرای پر معنا و مفهوم بودن....
بعد یه چیز دیگه هم که این روزا خیلی بحثش هس موضوع تقلید یا شاید سرقت ادبیه...کمبود ایده های نو و تازه میتونه یکی دیگه از همون عوامل قطع شدن رون صعودی شعر نو باشه...انگار که همه دنبال تکرار همون بیان و سوژه های قدیمی هستن...
بعد اینکه اگه بخوایم جهانی شدن رو هم یه معیار برای عدم افول در نظر بگیریم، شعر ما برای اینکه زبونمون محدود به چن تا کشور هس جای پیشرفت و گسترش زیاد نداره حتی اگه اثری خیلی خوب باشه برای مردم کشورای دیگه خوندنش جذابیت اصلیشو نداره...
اون توجه نکردن به استعدادو علاقه و اینا هم که برای بحث قبلی گفتمم یکی دیگه از عواملشه....
موافق تا حدودی... :)به نقل از Fe@r :ادبیات هر ملـتی نمود نیاز و احساسته
افول ادبیات یعنی افول احساست..
بله بله میخوایم...+ در مورد مفهوم زیاد موافق نیستم چون شعرایی که الان هست هم مفهوم دارن...شاید مثِ اون موقه عرفانی نباشن شعرا ولی بعضیاشون مفهوم های خیلی قشنگی دارن...خواستین مثال میزنم!
خب مسئله همینه که اسکی قشنگ هم کم شده! ینی کم بوده کمتر شده!در مورد تقلید هم ببین، بعضی ها تقلید میکنن و بعضی ها هم یکی رو الگو ی خودشون قرار میدن...مثِ شهریار که حافظ الگوش بوده... درسته بعضی از شعراشُ واقعا اسکی رفته ولی بعضی از شعرارش مدل ِ حافظن و خیلی قشنگ
خب همون مفهوم گرایی الان به نظرم خیلی کمتر شده و داره به مخاطب گرایی تغییر میکنه...1.مفهوم : یکم قبول دارم یکم نه ببین تو دوره ی اون شعراییم که تو میگی ، خیلی شاعر بودن که شعراشون مفهومِ خاصی نداشت . مدح شاها بود و اینا ... شاید از هر دوره ایم فقط دو سه تا شاعرشون اسمشون تو تاریخ مونده و ما میشناسیم . یعنی بقیه ی شاعرای قرنِ {مثلاً} 6 ، آثارشون در سطحِ فلان شاعری که برای قرنِ شیشه و الان ما میشناسیمش نبوده .
یه چیزی بود خودتم گفته بودی... اونم این که تو هر دوره ای افت و خیز داشته...به نقل از MissMarvelous :پ.ن:الان قبول کردین تا حدودی افت داشته دیگه؟![]()
![]()
به نقل از LEGEND :دمتون گرم ازشون مچ گرفتید!
خب تو اون دوره شعر زیاد بوده...یه قسمتیش واقعن خوب بوده و یه قسمتیشم همون مدح و اینا...به نظرم یه جورایی تعادل خوبی بوده...بعد اوناییم که مدح بوده ارزش مفهومی زیادی نداشته ولی ارزش زیبایی بیان و شعرش سر جاش بوده...به نقل از نرگس² :1.مفهوم : یکم قبول دارم یکم نهببین تو دوره ی اون شعراییم که تو میگی ، خیلی شاعر بودن که شعراشون مفهومِ خاصی نداشت . مدح شاها بود و اینا ... شاید از هر دوره ایم فقط دو سه تا شاعرشون اسمشون تو تاریخ مونده و ما میشناسیم . یعنی بقیه ی شاعرای قرنِ {مثلاً} 6 ، آثارشون در سطحِ فلان شاعری که برای قرنِ شیشه و الان ما میشناسیمش نبوده .
میانگین دوره از کی؟به نقل از afroDt :یه چیزی بود خودتم گفته بودی... اونم این که تو هر دوره ای افت و خیز داشته...
پس باید میانگین دوره رو مقایسه کنیم...ینی یه چیزی بینا بین! من میگم تو اون افت و خیز های از این اشتباه ها بوده ولی در کل افت نداشته!
پ.ن : اقا یه چن تا از شعرای فاضل نظری هس خیلی قشنگن! باید زیاد برگردم پیداشون کنم...![]()
![]()
نگرفتم دقیقن چی میخوای بگی ولی اگه منظور اینه که شرایط جامعه به سمت مفهوم گراییو اینا پیش میره به نظرم درست نی...به نقل از afroDt :ببیند این افت ممکنه با شرایط جامعه عوض شه...منظور اینه!
در ضمن باز عوض شدن سبک و این که مردم الان چی میخان پیش میاد...که من قبلا در مورد ادبیات داستانی بحثش رو کردم!![]()
به نقل از afroDt :+ خودم من شعرای کهن رو بعضیاش رو ترجیه میدم و قبول دارم الان دیگه کسی غزل مث ِ حافظ یا شعر با وزن مولوی نمیگه...ولی الانم اون شعرا شعرای خوبی برا خودش دارن!
به نقل از fatima !!!!! :خب ببینید در هر زمان هر قالب شعری که بیشتر طالب داشته باشه رشد میکنه من نظراتتونو خوندم مثلن گفته بودین کسی مثل حافظ و مولانا دیگه شعر نمیگه یکی فک کنم به دلیل سختی شعر گفتن و اون محدودیت قالب شعریشون باشه برای همین امروز ها بیشتر تو قالب سپید یا نو شعر میگن به نظر من افتی نداشته هر دوره مناسب زمان خودش ! شاعر هایی قوی داریم هنوز !
خب اصن فرض میکنیم که اشعار نو الان همه در سطح فوق بالا هستن و مفهوم عمیق دارن(که ندارن به نظرم) باز بحث اون کمیت میاد وسط...تعداد اثر کم شده ضمن اینکه سرودن شعر شبیه شعر کهن خیلی هم کار سختی نیس و همون بحث وقت و علاقه و استقباله... :)به نقل از MissMarvelous :بعد الانم وضعیت شعر به نسبت نیاز و سلیقه مردم خوبه...
ولی مسئله اینجاس که تعریف "خوب" چیه؟ من میگم شعر خوب_چه کهن چه نو _ شعری هس که علاوه بر زیبایی ادبی مفهوم عمیق هم داشته باشه....
به نقل از LEGEND :حالا میخوای برا شما هم پستتون این طوری شده؟![]()
این حافظ که تو میگی علت نام گذاریش این بوده که قران رو حفظ بوده و استفاده از کلمات عربی رو هم باید متاثر از همین حافظ قران بودنش دونست.بعدشم...حافظ بیشتر از جملات عربی استفاده می کرده تا اینکه از واژه های دخیل در زبان بیارهبه نقل از نرگس² :من دیگه واقعاً ربطِ این بجثِ کلمات خارجی تو زبان ما رو به افول ادبیات نمفهمم . ببین تو شاهنامه رو میگی ، در حالی که دیوانِ حافظم داریم که پره کلمه و بیت عربیه ... همه چیُ ربط ندیم !
پ.ن : بحثشم ادامه ندین :)
بله اما این حافظی که ما ازش میحرفیم علت ملقب بودنش به لسان الغیب هم حافظ قران بودنشه...پس لطف کن پارازیت بی ربط نده عزیزم...مرسی از اطلاعاتتبه نقل از نیمچه :نکته:حافظ به معنی موسیقی دان هم هست
و چون حافظ موسیقیدان بوده و موسیقی شعر رو ترکونده،بیشتر میگن که حافظ رو باید به معنی موسیقیدان بگیریم
البته حافظ قرآنم بوده!
محض پارازیت!