• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

جدایی نادر از سیمین

پاسخ : جدایی نادر از سیمین

اخه جالب اینه فرهادی رفته میگه ملت صلحجو! حداقل دیگه دنیا مارو ب چشم تروریست نگاه نمیکنه بعد اینجوری...
 
پاسخ : جدایی نادر از سیمین

به نقل از mah sa :
اخه جالب اینه فرهادی رفته میگه ملت صلحجو! حداقل دیگه دنیا مارو ب چشم تروریست نگاه نمیکنه بعد اینجوری...

مام از رو نمیریم، انقد ترور میکنیم تا دنیا متوجه اشتباهش بشه.
 
پاسخ : جدایی نادر از سیمین

ی چیز جالب دیگه!
برخی رسانه ها یکی از ظرافت های نادیده فیلم فرهادی که از دید منتقدان نیز به دور مانده بود را منتشر کردند

37506_988.jpg

جدایی نادر از سیمین در حالی در استرالیا و برخی کشورهای آسیایی در حال اکران است و البته اصغر فرهادی کارگردانش به عنوان نخستین برنده ایرانی جایزه اسکار جزو صد کاندیدای شخصیت برتر سال ۲۰۱۲ از منظر مجله تایم قرار گرفته که برخی رسانه ها یکی از ظرافت های نادیده فیلم فرهادی که از دید منتقدان نیز به دور مانده بود را منتشر کردند تا از چند لایه بودن این فیلم و عمق نگاه فرهادی در ساخت آثارش که یادآور سه گانه سازی «آبی، قرمز، سفید» کیشکلوفسکی است، پرده برداشته شود.

در تیتراژ ابتدایی فیلم “جدایی نادر از سیمین” علاوه بر شناسنامه های نادر و سیمین به عنوان شخصیت های اصلی فیلم، شناسنامه های مژده و مرتضی دو شخصیت اصلی فیلم دیگر فرهادی یعنی “چهارشنبه سوری” نیز به صورتی که در دستگاه کپی قرار گرفته، دیده می شود!

چهارشنبه سوری که در آن ترانه علی دوستی در نقش کارگر خانه ای بازی می کرد که هدیه تهرانی و حمید فرخ نژاد نقش زن و شوهر را در آن خانه ایفا می کردند و در این شرایط فرخ نژاد در حال خیانت به هدیه تهرانی و همراهی با یکی از زنان همسایه بود که در انتها، ترانه علی دوستی با دروغی که می گوید، حمید فرخ نژاد را از کمند هدیه تهرانی می رهاند و اجازه نمی دهد رابطه فرخ نژاد با زن همسایه علنی شود.

این نکته زیبا و ظریف می تواند اشاره ای باشد به سرانجام آن ها یعنی طلاق! ظرافت و خلاقیت فرهادی در اینجا به اوج خود رسیده است.
 
پاسخ : جدایی نادر از سیمین

به جرئت می گم..
این فیلم شاهکار سینمای ایرانه...
از کارگردانای با سیاستی و ظریفی مثل فرهادی خوشم می یاد.
صحنه به صحنه ی این فیلم پر است از مفهوم و نظرات فرهادی..
این هم نتیجه ی بیستمین بار دیدن این فیلم..
 
پاسخ : جدایی نادر از سیمین

عالیه
خیلی قششنگه
عاشق این فیلمم
باید این فیلمو درک کنی که برات لذت بخش شه
 
پاسخ : جدایی نادر از سیمین

يکی از ويژگی‌های فيلم «جدايي نادر از سيمين» چند لايه بودن آن است. در پشت لایه‌های آشکار آن، سطوح پنهانی قرار دارد که به هرکس اجازه می‌دهد تا با عينک خاص خود آن را مشاهده کند. از اين ديدگاه من هم به خودم اجازه می‌دهيم تا با عينک نگرورزی‌ها و تأملات جامعه‌شناختی به آن نگاه کنم. البته روی خصوصيت «تأملی» بودن اين نظرات تأکيد دارم. اين نظرات می‌تواند نه فقط موافق نظرات و برداشت‌های کارگردان نباشد، بلکه حتی با آن مغایر باشد.

نخست به نقش «پدر» پير يا به عبارتی پدر بزرگ خانواده می‌پردازیم. او به ظاهر دچار بيماری «آلزایمر» است. در مراحل پايانی اين بيمار قرار دارد. زوال عقل او سبب شده است تا او قدرت بيان خود را از دست بدهد. او در طول فیلم چند بار و آن‌هم به شکل کلمات منقطع چيزی نمی‌گوید و يکی از اين کلمات «سيمين» است. او از کار افتاده، مستاصل، فرتوت، وابسته به ديگران، مستحق همدردی است و حتی قادر به نگاه داشتن خود نيست. در يکی از صحنه‌ها کت و شلوار مرتب در تن و کراوات پوشیده است. به نظر می‌آيد به گذشته‌ای با شکوه اشاره باشد. او شاید نماد ایران باشد. پیری از کار افتاده، مستأصل، فرتوت، وابسته ديگران و مستحق همدردی، اما با شکوه و حاضر در تمام جريان فيلم، اگر فيلم را دنيا تصور کنيم.

نادر به شکلی جامعه را نمايندگی می‌کند. فردی عصبی، عصبانی، اخلاقی، احساساتی، مستأصل، متعهد، در ضمن درمانده، بدون جهت گيری، دروغگو. ليکن دروغگويي که مستحق همدردی است. سيمین نيز به نحوی ديگر جامعه را نمايندگی می‌کند: امروزی، خواهان حرکت، تغيير، اما در ضمن در صدد فرار از وضعيت. کشيدن گليم خود از منجلابی که در حال غرق شدن در آن است. جايي شنيدم که فرهادی را به ضد زن بودن در فيلم هايش متهم می‌کنند. اين شخصيت سيمين به هيچ وجه نشانی از ضد زن بودن او ندارد. پدر پير برعکس اميدش را به سيمين بسته است.

دو کودک حاضر در اين فيلم ايران آرمانی را نمايندگی می‌کنند: صادق، حق‌شناس، مهربان، اهل دوستی و تساهل، با نگاهی گاهی حیرت زده و متعجب از رخدادهای روزگار و زندگی، اما در همان حال ضمن پاکی، آماده برای آلوده شدن.

خانواده زن خدمتکار نيز به شکلی ديگر جامعه را نمايندگی می کند. اسیر فقر، جهل، تعصب، خشونت، خودزنی و خود ويرانی، بدون گذشته و آينده، در جنگ و نبرد مدارم برای گذراندن زندگی‌ای که اسفناک و رقت بار است.


از اینجا : http://keramatollahrasekh.blogfa.com/post-283.aspx
 
پاسخ : جدایی نادر از سیمین

چند وقت پیش, بعد از یه سال برای بار اول جدایی نادر رو دیدم!!!
ولی واقعا لذت بردم, تا حالا همچین فیلمی اصلا ندیده بودم.
فیلمبرداریش عالی بود...
با اینکه فیلمش واقعا قشنگ و جذاب و طبیعی و لایق اسکار بود, ولی فکر میکنم فرهادی گرفتن اسکار رو مدیون چهره ی بدی بود که از ایرانی ها توی فیلمش ساخته بود.
به نظرم این چهره ی ساختگی از ایرانی ها, با وضع موجود مطابقت داره, ولی خب...
 
پاسخ : جدایی نادر از سیمین

به نظرم لیاقت این را داشت که اسکار بگیره...واقعا فیلم قشنگی بود ار هر نظری!
 
نقد لایه سه و چهار فیلم "جدایی نادر از سیمین"

این فایلی که می ذارم سخنرانی رائفی پور با عنوان ‹نقد لایه سه و چهار فیلم "جدایی نادر از سیمین"› ـه
به نظر خیلی ها(ازجمله خودم) بزرگ شدن این فیلم تا این اندازه عجیب بوده و کلا نقاط مبهم زیادی وجود داره
نظرات رائفی پور هم حداقلش اینه که نطرات رائفی پوره
خلاصه به نظرم شنیدن این فایل بهتر از نشنیدنشه
خواهش می کنم غیر متعصبانه گوش کنین و بعد از این که گوش کردین حتما بیاین نظر بدین
فایل
منبع:سایت خودش
 
پاسخ : جدایی نادر از سیمین

این فیلم بیش از حد بزرگ شده !
عناوینی مثل "شاهکار سینمای ایران" و "بهترین فیلم تاریخ سینما" اصلا در حد چنین فیلمی نیست .
 
پاسخ : جدایی نادر از سیمین

به نقل از NEO :
این فیلم بیش از حد بزرگ شده !
عناوینی مثل "شاهکار سینمای ایران" و "بهترین فیلم تاریخ سینما" اصلا در حد چنین فیلمی نیست .
اسکار و گلدن گلاب چطور؟ =)) =)) =)) :|
واقعا ک...چ اصراری هست تا این میزان سعی در انتقاد بیجا؟ :-?
 
پاسخ : جدایی نادر از سیمین

به نقل از پوریا.ع :
اسکار و گلدن گلاب چطور؟ =)) =)) =)) :|
واقعا ک...چ اصراری هست تا این میزان سعی در انتقاد بیجا؟ :-?

من به هیچ وجه تحت تاثیر اسکار و گلدن گلاب قرار ندارم !
مرجع من برای قضاوت درباره ارزش فیلم محتوای اون و پیام های آشکار و پنهان درونشه !
 
Back
بالا