Mozartine
کاربر حرفهای
- ارسالها
- 388
- امتیاز
- 1,737
پاسخ : چگونه المپیاد بخوانیم؟
والا من از همون اول مشکل داشتم با این سوالای "چند ساعت باید خوند" یا "چه جوری باید خوند" . چون توی المپیاد درسته که خوندن رفرنس های زیاد تاثیر مثبت بالاخره داره ولی واقعا تضمین کننده نیست, هرکسی خودش میتونه بفهمه خودشو چطوری میتونه بکشه بالاتر. حتی برای یه نفر توی زمان های متفاوت هم این چیز ثابتی نیست کاملا انفرادیه.
صرفا شاید بشه یه سری اصل مشخص کرد که با اطمینان از انجام شدن اونا طرف بتونه بگه آقا من این تکست بوکو خوندم یا به فلان کتاب مسئله مسلطم..اینا یه چند تاش میتونه باشه که الان به ذهنم رسید:
(برای تکست)
•در درجه اول باید حس کنین که میفهمین و دارین دنبالش میکنین
•اینکه همین طور که به عمق مطلب نزدیک میشه هی شوق و دوقتون بیشتر شه و انگار دارین یه سریال جنایی دنبال میکنین لحظه به لحظه با خودتون فک کنین که مثن "من این معادله ها رو دارم..به چیا میتونم برسم ؟" اگه دیدین شوق ندارین و صرفا یه مبحثه حتی الامکان اگه حیاتی نیس برین که کار دیگه بکنین.
•این حالت ایده آله و خب برای وقتی که سواد کافی رو داشته باشه طرف و همچنین فکر تربیت شده باشه[nb]دیدم یه بچه ها گفته بود به چیزای اضافه فکر میکنه که مد نظر طراح نبوده, هرچقدر سواد و تجربه بیشتر شه روند فکر منطقی تر و ساده تر میشه و سیستم ها ریاضی وار تر میان تو ذهن آدم و درگیر توضیف اولیه سیستم به این صورت نمیشین.[/nb]ممکنه. طرف میتونه با خوندن متن فارسی یا انگلیسیش خودش معادله نویسیو شروع کنه و هر از گاهی یه نگاه به کتاب بنویسه واسه چک کردن سیر کلیش..که اگه بتونین به اون معادله مد نظر کتاب برسین اینقد خوشحال میشین حد نداره
•علنن اینکه یه مبحث "خونده شده باشه" بیفایدس .. باید شعورش رو به دست آورده باشیم و بتونیم تحلیلش کنیم که این ینی اگه تو مسئله بش برخوردیم خوف نکنیم قشنگ بنویسیمش.
(مسئله)
•اول از همه باید مطمئن باشین که مسئله ای که میرین سراغش مناسب درک و سوادتون باشه و به همون نسبت که دادن مسئله سطح بالا به تازه کار روحیشو خراب میکنه دادن مسئله ساده هم به سطح بالا یارو رو خراب میکنه .
•ممکنه اول هیچ ایده ای نداشته باشین ولی -5 تا معادله مرتبط به ذهنتون برسه بهش ور برین به جواب برسین..خودتون رو محدود نکنین که "من همش باید ایده های خفن بزنم تا مسئله حل شه" و یا برعکس هیچ وقت به یه راه حل کلی و مشخص تکیه نکنین.
•خوب نوشتن ممکنه یه چیزی به نظر برسه که مثلا "بابا سر مرحله 2 درس مینویسم دیگه" ولی این هم نظم فکری میده هم دیدن معادلات مرتب بقل هم ممکنه یا راه جدید به ذهنتون برسونه و هم اینکه درصد سوتی میاد پایین.
•در زمینه گرفتن و خوندن حل المسائل, به نظر من حتی الامکان بهش فکر هم نکنین ولی خب بالاخره اگه واقعا حل نشد و معلم هم دمه دست نبود کاره دیگه نمیشه کرد..علاوه بر اون کسی که هنوز با تکنیک های یه بخش آشنا نشده و فرصتشم نداره که خودش بهشون برسه(وقتش کمه مثلا چون دیر شروع کرده) شاید چاره دیگه نباشه که به مجرد حل نشدن بره تکنیکش رو اگه وجود داره بخونه.
توی حرفایی که بالا زدم به این اشاره کردم که تکست و مسئله حتما باید مناسب باشه. حالا سوال اینجاست که از کجا بفهمیم که الان چی مناسبه ؟ تا کی هی بریم اینور اونور از طلاها بپرسیم ؟ خودکفایی خوبه
(تکست)
1-پیش نیاز هاش رو مسلط باشین بهش. (مثال فیزیکی: ماریون مکانیک دورانی و مثلا دونستن لختی دورانی و توانایی محاسبشو از خوانندش انتظار داره که بلد باشه ولی کلپنر میاد اینو یاد میده)
2-توی مدت زمان معمولی و نه اونقد به سختی بتونین دنبال کنین کتابو.
3-اگه مسئله هایی داره آخر هر فصل بتونین با یه مقدار فکر کردن حلش کنین (با توجه به اینکه اونقد مسئله های تکست بوک ها سخت نیست و ایده نمیخواد)
4-دیگه بیشتر از 50% کتاب براتون تکراری یا پیش پا افتاده نباشه , اگه هست برین که لول سخت ترشو بخونین
5-به اینم توجه کنین که از برنامه ی کلیتون دور نشین و تا موعد مقرر اون کارای مشخص شده رو بتونین بکنین که ضربه نخورین
(مسئله)
1-در درجه اول سواد کافیشو داشته باشین..البته ممکنه سوالی باشه که در ظاهر فلان چیزو بخواد ولی با کلی فکر کردن جور دیگه حل شه ولی بیش از حد متعصب نباشین و وقت نزارین روی سوال
2-درمقابل مورد بالا, زیاده از حد براتون آسون نباشه , ینی اگه راه مسئله ای تا آخر بلافاصله اومد توی ذهنتون و ریاضی یا معادلات خفن هم نداشت اگر که قصدتون تمرین بیشتر نیست بیخودی حل نکنین.
3-نمیگم حتما باید درک و شعور یه سوالو داشته باشین چون این درک و اینا اصلا موقع سر و کله زدن با سوال بدست میاد, هرچند بازم تکرار میکنم بیخودی جو گیر نشین با سواد هالیدی بشینین سر سوالای امتحانای فاینال دوره 10 بگین میخوام شعورم بره بالا !
4- از نظر بازه ی زمانی که توش هستید..مثلا دم مرحله 1 حل کردن زیاد سوال دوره کار بیخودیه هرچند مرحله 1اتون فول باشه.
5-ترجیحا سوالایی رو برین سراغش که جای بحث کردن و بسط دادن داشته باشن به قولی سوال جون دار باشه و مثلا یه هدف خاصی رو دنبال کنه. باید بتونین همه جور سوالیو حل کنین ولی نباید سراغ همه جورش برین!
اینا چیزایی بود که نظرمو جلب کرد البته شاید به درد یه المپیادایی مثل زیست و خصوصا شیمی نخوره..
والا من از همون اول مشکل داشتم با این سوالای "چند ساعت باید خوند" یا "چه جوری باید خوند" . چون توی المپیاد درسته که خوندن رفرنس های زیاد تاثیر مثبت بالاخره داره ولی واقعا تضمین کننده نیست, هرکسی خودش میتونه بفهمه خودشو چطوری میتونه بکشه بالاتر. حتی برای یه نفر توی زمان های متفاوت هم این چیز ثابتی نیست کاملا انفرادیه.
صرفا شاید بشه یه سری اصل مشخص کرد که با اطمینان از انجام شدن اونا طرف بتونه بگه آقا من این تکست بوکو خوندم یا به فلان کتاب مسئله مسلطم..اینا یه چند تاش میتونه باشه که الان به ذهنم رسید:
(برای تکست)
•در درجه اول باید حس کنین که میفهمین و دارین دنبالش میکنین
•اینکه همین طور که به عمق مطلب نزدیک میشه هی شوق و دوقتون بیشتر شه و انگار دارین یه سریال جنایی دنبال میکنین لحظه به لحظه با خودتون فک کنین که مثن "من این معادله ها رو دارم..به چیا میتونم برسم ؟" اگه دیدین شوق ندارین و صرفا یه مبحثه حتی الامکان اگه حیاتی نیس برین که کار دیگه بکنین.
•این حالت ایده آله و خب برای وقتی که سواد کافی رو داشته باشه طرف و همچنین فکر تربیت شده باشه[nb]دیدم یه بچه ها گفته بود به چیزای اضافه فکر میکنه که مد نظر طراح نبوده, هرچقدر سواد و تجربه بیشتر شه روند فکر منطقی تر و ساده تر میشه و سیستم ها ریاضی وار تر میان تو ذهن آدم و درگیر توضیف اولیه سیستم به این صورت نمیشین.[/nb]ممکنه. طرف میتونه با خوندن متن فارسی یا انگلیسیش خودش معادله نویسیو شروع کنه و هر از گاهی یه نگاه به کتاب بنویسه واسه چک کردن سیر کلیش..که اگه بتونین به اون معادله مد نظر کتاب برسین اینقد خوشحال میشین حد نداره
•علنن اینکه یه مبحث "خونده شده باشه" بیفایدس .. باید شعورش رو به دست آورده باشیم و بتونیم تحلیلش کنیم که این ینی اگه تو مسئله بش برخوردیم خوف نکنیم قشنگ بنویسیمش.
(مسئله)
•اول از همه باید مطمئن باشین که مسئله ای که میرین سراغش مناسب درک و سوادتون باشه و به همون نسبت که دادن مسئله سطح بالا به تازه کار روحیشو خراب میکنه دادن مسئله ساده هم به سطح بالا یارو رو خراب میکنه .
•ممکنه اول هیچ ایده ای نداشته باشین ولی -5 تا معادله مرتبط به ذهنتون برسه بهش ور برین به جواب برسین..خودتون رو محدود نکنین که "من همش باید ایده های خفن بزنم تا مسئله حل شه" و یا برعکس هیچ وقت به یه راه حل کلی و مشخص تکیه نکنین.
•خوب نوشتن ممکنه یه چیزی به نظر برسه که مثلا "بابا سر مرحله 2 درس مینویسم دیگه" ولی این هم نظم فکری میده هم دیدن معادلات مرتب بقل هم ممکنه یا راه جدید به ذهنتون برسونه و هم اینکه درصد سوتی میاد پایین.
•در زمینه گرفتن و خوندن حل المسائل, به نظر من حتی الامکان بهش فکر هم نکنین ولی خب بالاخره اگه واقعا حل نشد و معلم هم دمه دست نبود کاره دیگه نمیشه کرد..علاوه بر اون کسی که هنوز با تکنیک های یه بخش آشنا نشده و فرصتشم نداره که خودش بهشون برسه(وقتش کمه مثلا چون دیر شروع کرده) شاید چاره دیگه نباشه که به مجرد حل نشدن بره تکنیکش رو اگه وجود داره بخونه.
توی حرفایی که بالا زدم به این اشاره کردم که تکست و مسئله حتما باید مناسب باشه. حالا سوال اینجاست که از کجا بفهمیم که الان چی مناسبه ؟ تا کی هی بریم اینور اونور از طلاها بپرسیم ؟ خودکفایی خوبه
(تکست)
1-پیش نیاز هاش رو مسلط باشین بهش. (مثال فیزیکی: ماریون مکانیک دورانی و مثلا دونستن لختی دورانی و توانایی محاسبشو از خوانندش انتظار داره که بلد باشه ولی کلپنر میاد اینو یاد میده)
2-توی مدت زمان معمولی و نه اونقد به سختی بتونین دنبال کنین کتابو.
3-اگه مسئله هایی داره آخر هر فصل بتونین با یه مقدار فکر کردن حلش کنین (با توجه به اینکه اونقد مسئله های تکست بوک ها سخت نیست و ایده نمیخواد)
4-دیگه بیشتر از 50% کتاب براتون تکراری یا پیش پا افتاده نباشه , اگه هست برین که لول سخت ترشو بخونین
5-به اینم توجه کنین که از برنامه ی کلیتون دور نشین و تا موعد مقرر اون کارای مشخص شده رو بتونین بکنین که ضربه نخورین
(مسئله)
1-در درجه اول سواد کافیشو داشته باشین..البته ممکنه سوالی باشه که در ظاهر فلان چیزو بخواد ولی با کلی فکر کردن جور دیگه حل شه ولی بیش از حد متعصب نباشین و وقت نزارین روی سوال
2-درمقابل مورد بالا, زیاده از حد براتون آسون نباشه , ینی اگه راه مسئله ای تا آخر بلافاصله اومد توی ذهنتون و ریاضی یا معادلات خفن هم نداشت اگر که قصدتون تمرین بیشتر نیست بیخودی حل نکنین.
3-نمیگم حتما باید درک و شعور یه سوالو داشته باشین چون این درک و اینا اصلا موقع سر و کله زدن با سوال بدست میاد, هرچند بازم تکرار میکنم بیخودی جو گیر نشین با سواد هالیدی بشینین سر سوالای امتحانای فاینال دوره 10 بگین میخوام شعورم بره بالا !
4- از نظر بازه ی زمانی که توش هستید..مثلا دم مرحله 1 حل کردن زیاد سوال دوره کار بیخودیه هرچند مرحله 1اتون فول باشه.
5-ترجیحا سوالایی رو برین سراغش که جای بحث کردن و بسط دادن داشته باشن به قولی سوال جون دار باشه و مثلا یه هدف خاصی رو دنبال کنه. باید بتونین همه جور سوالیو حل کنین ولی نباید سراغ همه جورش برین!
اینا چیزایی بود که نظرمو جلب کرد البته شاید به درد یه المپیادایی مثل زیست و خصوصا شیمی نخوره..