پاسخ : صندلی داغ ستایش (طلای المپیاد ادبی)
به نقل از احـــــــمد :
اول بنام خدا
دوم سلام
سوم تبریک
حالا بریم سر اصل مطلب ینی سوالام :
1- موقعی ک مرحله یک قبول شدی چند درصد فک میکردی طلا یا اصن کلن مدال بیاری ؟
2- چ کتابایی برا المپیاد ادبی فک میکنی خوبه ؟
3- عربی و زبان (مخصوصا عربی) توی قبولی تو مرحله دو چقدر تاثیر دارن ؟
4- خودتم شعر میگی ؟
5- نظرت درباره سوالای مرحله دو امسال چی بود ؟چون خیلیا اعتراض داشتن
6- چ نذر و نیازی کردی برا طلا گرفتن ؟
7- از کی بطور جدی شروع کردی المپ خوندن ؟
8- بنظرت برا مرحله دو احتمال اعلام کدوم منابع بیشتره ؟
9-طلا داشتن چ حسی داره ؟
10- یه توصیه هم برای کسانی ک میخان المپ ادبی بخونن داشته باش
فعلن همینا
دستتم درد نکنه که وقت میزاری جواب بدی ... دوباره هم تبریک میگم بهت
سلام سلام!
بابت تبریک مرسی خیلی زیاد.
1. خیلی زیاد. راستش اُمیدم خیلی زیاد بود بعدِ مرحله یک. بعدِ مرحله دو ولی نه.
2. بستگی داره. یه سری کتاب تئوری هستند که به نظرم خوندنشون اطلاعاتِ نسبیِ خوبی در اختیارت میذاره. مثلاً «انواع ادبی» سیروس شمیسا، یا «نگاهی تازه به دستور زبان» محمّدرضا باطنی، یا «مکتبهای ادبی» منصور ثروت. بعد از اونها در زمینۀ تئوری «موسیقی شعر» و «صور خیال» شفیعی کتابهای خوبیئن.
در زمینۀ اطّلاعات ادبی هم، مثلاً یه کتابی مثلِ «چشمۀ روشن» یه عالمه شاعر خوب از رودکی تا معاصر بهت معرفی میکنه که حتی اگه بعداً چیزی ازشون نخونی میتونی یه شناختی ازشون داشته باشی. و گزیدههای نشر قطره، سخن و علمیفرهنگی از هر متن و شاعر و نویسندهای یه سری نمونۀ خوب معرفی میکنه. یه کتاب کمحجمیئم هست که یکی دو سال منبعِ مرحله دو بوده؛ «ادوار شعر فارسی» شفیعی کدکنی که شعر فارسی در بعد از دوران مشروطه رو معرفی میکنه و در کنارش دیدِ خوبی بهت میده از شعر (صورتِ حجیمتر این کتاب، کتابِ «با چراغ و آینه» هستش که خوندنش مفیده اما نالازم.)
ولی به نظر من در کنار همۀ اینا، باید بتونی «دید» داشته باشی به ادبیات. من خودم «گمشده لب دریا» تقی پورنامداریان رو معرفی میکنم که درمورد حافظ ه، ولی بهت نشون میده چه طوری باید شعر رو بخونی و بفهمی. نگاهت به ادبیات عوض میشه.
البته اینا برایِ فهمِ ادبیه که به نظرِ من هدفِ اصلیِ المپیاده وگرنه تاریخ ادبیات یک و دو از همه مفیدتره. :))
3. مرحله دو خیلی خیلی حسّاسه. حتّی یک تست هم تأثیرگذاره و خیلی بودن کسایی که با اختلاف یک درصد قبول نشدند. زبان و عربی هم خیلی خیلی مهماند. به اندازه هر چیزِ دیگهای.
4. والله طفل بودم یه چیزایی میگفتم اما شرّ و ور بود. :)) بعد راهنماییئم یه دورانی گفتم و حتّی سمپادیا هم گذاشتمشون ولی ول کردم. تو دوره هم یه دونه شعر برای گرفتن جایزه گفتم. :دی ولی نه قریحهش رو ندارم.
5. افتضاح. بسیار بد. کلاً اینطوریه که در یک گزینش سه تا مورد باید مورد بررسی قرار بگیره، اوّل توانایی حفظ و درکِ منابعی که داده شده، دوّم اطلاعاتِ عمومی و فوقبرنامه و سوّم درکِ مطلب. سوالای امسال فقط سطح اول بودن و خب خیلیئم شانسی و درست زدنشون بستگی به نظر طراح داشت. دیدِ سلیقهای آفتِ ادبیاته. سوالا واقعاً بد بود.
6. خیلی ولی یادم نمیآد.
پول دستم اومد یه پنجاه تومن یحتمل بذارم کنار، کلیئم باس صلوات بفرستم یحتمل. یه نذرِ شخصیئم بود.
7.جدی خوندن برایِ من تعریف میشه تو شروع برایِ حفظِ کتابدرسی. مرداد پارسال یه سه هفتهای خوندم، بعد از اواخر مهر، اوایل آبان دوباره شروع کردم.
8. کلیله دمنه، منطقالطیر، قصاید سعدی، حافظ، صائب، شاهنامه، و اینطور که پیداست این کمیته هر کتابی که هست رو کلاً منبع قرار میده. :)) مثلاً شاید یهو انوری و تذکرهالاولیا و لبابالالباب هم شد.
9. خیلی خوبه. حس میکنم خستگی دوره و این یه سال از تنم بیرون رفته. ولی خب افتاد مشکلها و درگیری دانشگاه و رشته و ... هم شروع شد.
10. خیلی توصیه هست! ولی میخوام بگم دغدغۀ ادبیات داشته باشید لطفاً. المپیاد براتون نشه راهی برایِ دور زدنِ کنکور صرفاً. این سه تا مرحله متأسفانه برایِ کسایی که دغدغۀ ادبیات دارن خیلی آزاردهندهس و باید برای ادبیات جنگید نه برای کنکور یا هرچیزِ دیگهای. توصیۀ درسی هم بخوام بکنم اینه که برای قبولی حتماً کتاب درسی ها رو بجویین! تاریخ ادبیاتها رو هم زیاد بخونین. ولی مطالعۀ آزاد و شعر و داستان و متن فراموش نشه. :)
خوشحال میشم بتونم کمکی کنم. :) سپاس فراوان.