اسلام-نقض یا حمایت از حقوق کودک؟

DarkLightI

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
875
امتیاز
-259
نام مرکز سمپاد
علّامه‌حلّی۳
شهر
طهران
سال فارغ التحصیلی
1406
دوستان خواهش می‌کنم.
قراره بحث سودمند داشته باشیم و اینکه فقط با یه نفر بحث کنید خارج می‌شه از هدف اصلی.
لطفا نظرات خودتون رو بیان کنید در این مورد به جای فقط نقد یک نفر.
من در اوّلین پستم این نکته رو متذکّر شدم، باور کنید به استثنای من هیچ‌کسی توی سایت نیست که ذرّه‌ای با این نوع از ازدواج موافقت نشون بده.
در بهترین حالت مردم میان و با استناد به منابع علمی یا خاطرات یا هر چیز دیگه‌ای، کودک‌همسری رو مورد نکوهش قرار میدن.
این موضوع، اصلاً چیز بحث‌برانگیزی نیست.
 

Guymer

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
80
امتیاز
188
نام مرکز سمپاد
هاشمی‌نژاد 3
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1406
من باید این نکته رو هم بگم که اینکه ما اینجا در مورد کودک-همسری صحبت میکنیم، صرفا بر اساس قانونه و قرار نیست توی یک موضوع شکی باشه
خیلی از ازدواج های کودک-همسری که اتفاق میفته، فقط و فقط بخاطر فقره - فقر خانواده اون دختر خردسال
 

Roxan

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
793
امتیاز
10,435
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1405
من در اوّلین پستم این نکته رو متذکّر شدم، باور کنید به استثنای من هیچ‌کسی توی سایت نیست که ذرّه‌ای با این نوع از ازدواج موافقت نشون بده.
در بهترین حالت مردم میان و با استناد به منابع علمی یا خاطرات یا هر چیز دیگه‌ای، کودک‌همسری رو مورد نکوهش قرار میدن.
این موضوع، اصلاً چیز بحث‌برانگیزی نیست.
پس چرا قانونه؟
ما داریم همینو بحث می‌کنیم که چی باعث شده یک قانون بشه و چطوری می‌شه جلوشو گرفت!
اگه مخالفت همگان باهاش آشکاره که چه بهتر.
 

Infinit

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
200
امتیاز
431
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
C.ai
سال فارغ التحصیلی
8
پس تعریف شما از شعور اینه: "عدم تأثیرگذاری (مربوط به خود/دیگران بودن) چیزی در موضع شخص نسبت به آن چیز"
شعور فقط تو این تعریف نمیشه این فقط یکی از موضوعاته
تعریف‌تون از پدوفیل بودن چیه؟
یعنی مشکلی ندارید که با یه بچه ازدواج کنید یا حتی دوست دارید و بهش علاقه مندید

پ. ن: دوست عزیز شما در حال حاضر میخواید همه کلمات دوباره تعریف بشن. دلیلتون چیه؟؟

ارجاعتون میدم به بند پنجم نوشته‌هام توی همین پست، اونجایی که گفتم: مدّتیه که من با دیدن خشم آدم‌ها، بخصوص وقتی من ...
فقط یک فرد مردم آزار و مریض میتونه از خشم و ناراحتی دیگران خوشحال بشه
محض اطلاع تعریف فرد مرد ازار دقیقا همینه که الان شما هستید
یعنی چی؟ یعنی فردی که از دیدن اینکه بقیه افراد حس بدی داشته باشن خوشحال میشه

تعریفتون از "عقل" چیه؟ و مهم‌تر از اون، چرا دارید "عقل" رو وارد بحث می‌کنید؟
عقل یکی از موضوعات اصلی بحثته. فردی که هنوز نمیتونه به درستی تصمیم بگیره عقل کاملی نداره. حالا سوالم از شما اینکه به نظرتون یه بچه ۱۰ ساله میتونه تصمیم های بزرگ برای خودش بگیره؟؟
از طرفی از خشم شما در رابطه با این موضوع کمی لذّت می‌برم و از طرفی با تصویرسازی صحنه توی ذهنم اندکی محزون میشم. و خب چون فعلاً کمّیتی از خوشایندی ندارم نمی‌تونم برآیندش رو محاسبه کنم و ببینم در کل ازش لذّت می‌برم یا می‌رنجم.
پیشنهاد میکنم اول برید لغت نامه بخونید تا معنی کلماتی مثل خوشایند رو بدونید و کمیتی براش در نظر بگیرید.
من از همون اوّل گفتم. اینکه اگه انجام شه (نه لزوماً اینکه من جزو طرفین باشم، اگه در مورد هرکسی انجام شه) باعث خوشایندی من میشه یا ناخوشایندی‌م، به عبارت ساده‌تر باعث لذّت من میشه یا رنجم، در حال حاضر به دلیلی که توی آخرین پیامم هم بهش اشاره کردم باعث خوشایندی من مشیه پس باهاش موافقم.
شما درواقع درباره بحث صحبتی نمیکنید. دارید درباره افرادی که توی بحث هستن میگید. یعنی یک کودک همسری اتفاق افتاده و چند نفر عصبانی یا ناراحت شدن و شما چون فرد مردم آزاری هستید از ناراحتی اونا خوشحال میشید.
شما از ناراحتی افراد داخل بحث خوشحال میشید و براتون خوشاینده نه موضوع کودک همسری
این چیزیه که من تا الان از شما فهمیدم
 

pardis.f

P.F.P
ارسال‌ها
223
امتیاز
3,653
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
1407
این مسئله واقعاً ساده‌ست.
این آدم جزو اقلیته، ما بر اساس اکثریت قانون می‌ذاریم.
مثال: یه آدم ۱۶ ساله ممکنه آدمِ خیلی حواس‌جمع، باهوش و مراقبی باشه و به خوبی بتونه از پس رانندگی بر بیاد. ولی بدلیل شرایط سنی بهش گواهینامه نمی‌دن. مسئله، مسئلهٔ اکثریته.
چرا همچین شرایطی برای ازدواج نباید برقرار باشه؟
دقیقاااا
بحث حالا سر یه ادم ۹ ساله یا ۱۶ ساله نیست
بعضیا تا سن ۲۵ هم هنوز بچه هستن
ولی خب دیگه نمیشه در اون حد در نظر گرفت و خب اکثریت جامعه توی سن ۱۸ سالگی به یک حدودی از عقل میرسن وقتی که وارد یه محیط بزرگ تر میشن
البته خب این نظر شخصیه منه و خب تحقیقی واقعا نکردم و ادعاییم ندارم و اینطوریم نیست که بر اساس خوشایندیم بخوام ادعا کنم😂
 

Infinit

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
200
امتیاز
431
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
C.ai
سال فارغ التحصیلی
8
"بچّه" یعنی چی؟ این نام رو به چه کسانی اطلاق می‌کنید؟
بچه به فردی میگن که سن کمی داره و از لخاظ عقلانی بزرگ نشده و نمیتونه درست تصمیم گیری کنه.
البته نظر بالا هم تقریبا درسته چون بعضی ها که سن بالای ۱۸ سال دارن هنوز از عقلانی بزرگ نشدن اما فرقشون اینه که بچه ها از روی نادانی بچگانه نمیتونن تصمیم بگیرن ولی اونها نادانیشون از روی بی منطق بودنه

"تصمیم بزرگ" یعنی چی؟
یعنی یک تصمیمی که توی بقیه طول عمر فرد تاثیر زیادی داشته باشه

نکته‌ی اوّل اینکه از خشم‌شون، نه ناراحتی‌شون.
خشم یکنوع ناراحتیه

نکته‌ی دوّم هم اینکه نه لزوماً از خشم افراد داخل بحث با من، بلکه از خشم هرکسی راجع به این موضوع
متوجه شدم که شما کلا از عصبانیت بقیه خوشتون میاد
ولی یه نکته.. گفتید این موضوع. آیا برای همه موضوعات دیگه هم خوشتون میاد بقیه عصبانی بشن؟
و این مشکل کاملا از جانب شماست و به هیچ عنوان ربطی به موضوع تایپیک نداره چون شما دارید میگید کلا از اینکه بقیه رو عصبانی ببینید خوشحال میشید.
درواقع شما هیچ نظری درباره این موضوع ندارید و صرفا به خاطر دیدن عصبانیت افراد باهاش موافقید پس به نظرم اگه توی این تایپیک اظهار نظر نکنید خیلی بهتره
 

Infinit

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
200
امتیاز
431
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
C.ai
سال فارغ التحصیلی
8
اگه برای خوشایندی (خوشی، لذّت) کمّیتی سراغ دارید ممنون میشم بهم معرّفی کنید، به دردم خواهد خورد
منظورتون از کمیت چیه؟
چه چیزی باعث میشه یه تصمیم رو تصمیم درست بنامیم و یه تصمیم دیگه رو نه؟
این موضوع به قدری کلی عه که میشه یه تایپیک دیگه براش گذاشت اما یه تصمیم درست تصمیمه که باعث اتفاقات بد نشه
 

MohamaD.Z

یک عدد INTP هستم :)
ارسال‌ها
187
امتیاز
1,183
نام مرکز سمپاد
شهید سلطانی ۵
شهر
شهرجدیدهشتگرد
سال فارغ التحصیلی
1401
مدال المپیاد
متاسفانه ندارم :)
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
مهندسی برق
اول از همه نظر خودم رو میگم و بعد جواب پسر کوچولوی سایت رو میدم

از نظر عقلی هرکسی که با خودبزرگ بینی و خودبرتر بینی زندگی نکرده باشه ، این فاکتور رضایت طرفین یک چیز تعیین کننده هست

و این رضایت میتونه تو پنج سالگی هم باشه ولی ابتدا جامعه باید مطمئن باشه که هر شخصی که میخواد خانواده تشکیل بده و فرزنداوری «به عنوان مهمترین رکن ازدواج» کنه باید بتونه از پس خودش بر بیاد

این "از پس خود بر امدن " نیازمند بلوغ عقلیه که طرف بدونه نیازهاش چیان و اینکه پیش زمینه هاش برای براورده کردنشون رو داره یا نه

که این باعث میشه یک حداقل سن نیاز باشه برای این کار مثلا هزار سال پیش زندگی به این پیچیدگی نبوده و ساده تر میشد مسائل رو بررسی کرد با سن و عقل کوچک تر هم شدنی بود

الان بخاطر پیچیدگی دنیا نیازه که سن ازدواج بیشتر شده باشه "به نظر من ۲۳-۲۴ سالگی سن مناسبیه برای فکرکردن به ازدواج"

اما تمام اینها جدای از موضوع ازدواج با اختلاف سنی عه . من نه تنها کودک همسری بلکه ازدواج یک ادم ۲۵ ساله با یک ادم ۴۰ ساله رو هم اشتباه میدونمچونکه بخوایم بی تعارف نگاه کنیم این دو نفر از دو دنیای متفاوت هستن و کلا مسائلشون باهم فرق میکنه و خیلی سخت میتونن همدیگه رو درک کنن ولی وقتی میام به موضوع کودک همسری این داستان شدیدتر میشه چونکه علاوه بر اختلاف دیدگاه ها ، یک یا هردو طرف داستان اصلا توان تشخیص نیازهای خودشون و پارتنرشون رو ندارن و در نبود پدر و مادر «چونکه خب ازدواج کردن» دیگه کسی نیست که بتونن بهشون تکیه کنن و نیازهاشون رو بگن

این براورده نشدن نیاز ها اثارش کاملا مشخصن

بدترین حالت هم ازدواج با اجبار خانواده برای بده بستون های خودشونه که مرده اصلا علاقه ای به اون دختر نداره و حتی حمایت عاطفی هم ازش نمیکنه

اینکه چرا کشورهای اکثرا سنتی و دینی و بطور دقیق جمهوری اسلامی اینجوری هستن برمیگرده به رویای احیای امپاتوری شیعی که هدف حکومت رسیدن به جمعیت ۳۰۰ میلیونی برای این داستان هست که برای همین هم تو ۳ سال گذشته ۶ میلیون افغانی وارد کشور شدن

از طرف دیگه هم وقتی که شما «زن» رو از جنبه های مختلف محدود کنی ( پوشش ، انتخاب نوع زندگی ، موسیقی ، ...) بطور خودکار نصف جامعه رو محدود مردی و بچه های این نصف هم منطقا رستم و سهراب پرورش داده نخواهند شد


اما برسیم به نقد :
حرفتون تا حدّ زیادی مبهمه؛ در وهله‌ی اوّل تعریف دقیق "کودک‌همسری" از منظر شما چیه؟
هروقت این رو بدونم می‌تونم بگم کجاش رو قبول دارم و کجاش رو نه.
استاد بازی کردن با جملات و کلمات

میشه دقیقا بگی چندتا معنی برای کودک همسری وجود داره و دقیقا از نظر عمق راهبردی چه جنبه هایی داره که تو نمیتونی بطور کلی دربارش اظهار نظر کنی ؟

مجبوری همیشه بپیچونی حرفو؟

هنوزم مبهمه، باید از ازدواج هم تعریف دقیقی بشه، ولی خب برای تدقیق مقولات راه درازی در پیش داریم؛
پس سعی می‌کنم یه جوری حرفم رو بزنم که منظور حدودی‌م رو برسونه،
من، فعلاً با ازدواج مردم در هر زمانی با سنّی موافقم، چون دیدن حرص و جوشی که مخالفان این قضیه سرش می‌خورن برام لذّت‌بخشه.
بماند که تو الان دلت میخواد بقیه بهت اسیب بزنن تا به لذت برسی و این راه رو با ازار رسوندن به بقیه بدست میاری

که در واقع یک مریض سادومازوخیسمی هستی و نیازمند درمانی
پس الان تورو بندازن از خونه بیرون و بگن برو زن بگیر و روی پای خودت وایسا اوکی دیگه؟
جا داره اینم اضافه کنم که داریم حول موضوع اصلی تاپیک بحث نمی‌کنیم.
برای بحث درباره‌ی موضوع تاپیک لازمه "حقوق کودک" رو تعریف کنیم، سپس "اسلام" رو و در نهایت بسنجیم ببینیم اسلام حامی اون حقوقه یا ناقضش.
از اونجایی که هیچ کس به اندازه شما علامه نیست میشه لطفا خودتون جفت این کار هارو بکنین؟
من اسّاساً خواهری ندارم، چه بسا اگه داشتم دیدگاهم در مورد این موضوع فرق می‌کرد.
در لوایح اسلامیتون اومده یا عقلیتون که کفته انقدر کوته فکر و خودبین و خودرای باشید ؟
همه همفکرهای شما همینقدر نابغه هستن؟
1)در وهله‌ی اوّل، تعریفتون از "آسیب زدن"، "کودک" و "آزادی" چیه؟
اولا معنای این واژه ها برای کسایی که به بلوغ عقلی رسیده باشن کاملا واضحه

ولی برای بچه هایی که نمیدونن میگم که یعنی اینکه بدون کیل خود شخص و به انتخاب پدر ، بچه مجبور نشه با شخص دیگه ای که بعضا ۱۵ سال ازش بزرگتره ازدواج بکنه

اگر معنی کودک رو اگر نمیدونی برو خودتو به دکتر معرفی کن
2)در وهله‌ی دوّم، چرا منطق‌تون اینه؟
درباره اینکه چرا منطق اکثریت ادما این هست هم باید بگم که صرفا کافیه یک نفر مریض نباشه تا دنبال اسیب دیدن و اسیب زدن به یک جاندار زنده علی الخصوص همنوعش نباشه
3)خب چرا دوست ندارید برای دیگران پیش بیاد؟
چونکه روانی نیستن و نیستیم
چونکه از نظر ناظر عاقل و اگاه شما هنوز به بلوغ عقلی نرسیدید
این موضوع به نظر من به طور کلی مبهم هست
از یک طرف به نسبت عقاید شخصی من قانونی نباید در مورد ازدواج و این طور مسائل وجود داشته باشه - چون فقط توافق دو طرف برای این موضوع کاملا کافیه
موضوع این هست که در ۹۹ درصد مواقع توافق دو طرف نیست توافق پدر و مادر هاشون هست

مورد دوم این هست که برای جامعه خیلی مهم و تاثیر گذاره که یک خانواده چجوری شکل میگیره

خانواده مثل سلول های جامعه هستن

از نطفه که یک خانواده بد ایجاد بشه تا ثریا همه چیر کج میشه
یک اینکه دقیقاً چرا ملاکتون اینه؟
قراره ملاکمون تعداد ستاره های توی اسمون باشه؟
دو اینکه از کجا می‌فهمید این اکثریت بعد ازدواج خوشن یا ناخوش؟
داریم اطافمون رو میبینیم
امار و ارقام رو میبینیم
کسی سرشو زیر برف نکرده باشه کاملا مشخصه
مدّتیه که من با دیدن خشم آدم‌ها، بخصوص وقتی من عامل خشمشون باشم لذّت می‌برم. این نوع از ازدواج یکی از چیزاییه که خون آدما رو به جوش میاره، نمونه‌ش رو توی همین تاپیک میشه دید. به واسطه‌ی همین موضوع، می‌تونم بگم که وقوع این نوع از ازدواج برام خوشاینده چون منجر به برافروخته شدن خشم مردم میشه. اگه این اتّفاق نمیفتاد موضع من متفاوت بود.
همونطور که حدس زدم شما تحت تاثیر تعالیم اسلام ناب محمدی مورد رحمت خدا قرار گرفتی و دارای سادیسم هستی

اما این خوشایند نیست عزیزم
این درد زیاده که خودشو به این شکل نشون میده

در اصل تو بخاطر اینکه زیاد مورد حمله ملت قرار میگیری و مغزت توان هندل کردن اینهمه فشار رو نداره سعی میکنه با این بازی حداقل اون درد رو برات لذت بخش بکنه
 

رَهٰآ

کاربر فوق‌فعال
کنکوری 1404
ارسال‌ها
111
امتیاز
1,307
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1404
«مِنْ سَعَادَةِ الرَّجُلِ أَنْ لَا تَحِیضَ‏ ابْنَتُهُ‏ فِی بَیْتِه»‏؛
رسول خدا(ص) فرمود: از سعادت مرد آن است که دخترش در منزل وی خون حیض نبیند.
(این روایت از نظر سند مرسل است) شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج ‏۳، ص ۴۷۲، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، ۱۴۱۳ق.
و نیز وسائل الشیعه‌، شیخ حر عاملی‌، ج 20، ص 61 و 64، مؤسسة آل‌البیت‌.
«مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَال‏: مِنْ سَعَادَةِ الْمَرْءِ أَنْ لَا تَطْمَثَ ابْنَتُهُ فِی بَیْتِهِ»؛
امام صادق(ع) فرمود: از سعادت مرد آن است که دخترش در منزل وی به دوران قاعدگی نرسد.
کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ‏۵، ص ۳۳۶، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
در تفاسیر نوشته شده منظور این دو حدیث از اینکه دختر در منزل پدر به قاعدگی نرسد این است که آن را در خانه شوهرش تجربه کند. و نیز این موضوع هم برای پدر و هم برای دختر مستحب است (بهتر است انجام شود و برای آن در دین پاداش در نظر گرفته شده است)
امام صادق(ع) می‌فرماید روزی رسول خدا(ص) بر منبر رفت و فرمود: ای مردم جبرئیل از سوی خدای تعالی به من خبر داد؛ دختران مانند میوه بر روی درخت هستند، اگر به موقع چیده نشوند آفتاب آنها را خراب می‌کند و باد آنها را می‌ریزد. اگر دختران درک کنند آنچه را که زنان درک کرده‌اند چاره‌اش فقط شوهر است، و گرنه فاسد خواهند شد
فیض کاشانى، محمد محسن، الوافی، ج ‏۲۱، ص ۷۵- ۷۶، اصفهان، کتابخانه امام أمیر المؤمنین على علیه السلام‏، چاپ اول، ۱۴۰۶ ق.‏
دختران معمولاً در سنین ۱۲ تا ۱۳ سالگی اولین خونریزی قاعدگی خود را تجربه می‌کنند. تا سن ۱۵ سالگی معمولاً ۹۸ درصد دخترها به اولین خونریزی قاعدگی را تجربه کرده‌اند.
دانشور پزشکی. دریافت‌شده در ۲۸ مه ۲۰۱۹
داستان ازدواج عایشه او با محمد به پیش قدم شدن خویله دخت حکیم همسر عثمان پسر مظعون برای ازدواج محمد برمی‌گردد. احتمالاً خویله دخت حکیم در مسائل داخلی (خانوادگی) محمد به او کمک می‌کرده است. مدتی بعد از مرگ خدیجه دخت خویلد، به محمد پیشنهاد داد تا با عایشه دختر ۶ ساله رئیس پیروانش یا سوده دخت زمعه، بیوه حدوداً ۳۰ ساله‌ای که شوهرش به حبشه مهاجرت کرد و در همان‌جا از دنیا رفت ازدواج کند. محمد از او خواست از هر دو خواستگاری کند. قبلاً توافق شده بود که عایشه با جُبیر پسر معطم بن عدی که یکی از صحابه پیامبر اسلام بود ازدواج کند. این نامزدی لغو شد و عایشه نامزد محمد شد. ازدواج محمد و عایشه پس از هجرت (شوال سال ۱ یا ۲ ه‍.ق /آوریل ۶۲۳ یا ۶۲۴ میلادی) روی داد. عایشه برای زندگی به حجره (اتاقک) در خانه محمد و سپس به مسجد مدینه رفت. نباید در آن زمان بیش از ۱۰ سال سن داشته باشد. او اسباب بازی‌هایش را به خانه جدید برد. محمد هر از گاهی با عایشه در بازی‌هایش با آن‌ها (اسباب بازی‌ها) شرکت می‌کرد.
Watt، William Montgomery (۱۹۵۶). London: OXFORD univercity
نتیجه مشخص است؛ اسلام، نقض یا حمایت از حقوق کودک؟!
 
بالا