https://scholar.google.com/scholar?...erences+between+men+and+women+in+career&btnG=کافیه؟
صبحت های یک روانشناس ( دکتر شاهین فرهنگ - موضوع ازدواج ) هم منبع معتبر حساب نمیشه؟!
به نظرت من دچار تعصب شدم یا تو که یه سرچ ساده نزدی؟
منم بلدم بگم " متاسفم برات، خیلی متعصب و کوته فکر و فلان و بهمانی " تا خودم رو آدم فهمیده ای نشون بدم ولی به نظرم روش قشنگی برای صحبت کردن و به کرسی نشوندن حرفمون تو جمع نیست!!
خب، قرار شد بحث علمی بکنیم؟ اوکی. پس باید متدولوژی علمی رو هم بلد باشیم؛ نه؟
اگه از نظر اعتبار هر تحقیق و اظهار نظر اطلاعی ندارید میتونید تو
این لینک ببینید که اظهار نظر فردی چقدر از نظر علمی معتبره. نه تنها آقای فرهنگ (که شما رزومهی معتبری ازشون ارائه نکردید) بلکه حتا اگه یک برندهی جایزهی نوبل هم اظهار نظری بکنه اعتبار چندانی نداره مگر اینکه حرفهاش به رفرنسهای معتبری ارجاع بشه. این یک.
دوم اینکه اگه لینک بالا رو خونده باشید متوجه میشید به فرض صحت، چقدر اعتبارشون کم ه؛ ولی من همینجا چندتا متاآنالیز و سیستماتیک ریویو براتون میارم که مطالعات چندین ساله رو که بررسی کردند به نظری متفاوت با نظر شما رسیدند که سعی دارید دوگانهی مرد-زن رو توجیه کنید.
و سوم هم اینکه برای درک تفاوتها بهتره به آناتومی مغز، نوروفیزیولوژی و تفاوتهای شناختی بپردازید نه
مشاهده شخصی.
_______________________
اول اینکه مطالعات زیادی نشون دادند که بیشتر این تفاوتها از استروتایپها و محدودیتها ناشی شده تا تفاوت در آناتومی و نوروفیزیولوژی مغز؛
۱- مثلاً این مطالعه نشون میده در جوامعی که برابری زنان و مردان بیشتره تواناییهای شناختی زنان هم بیشتره و کمتر متفاوت ه با مردان:
The changing face of cognitive gender differences in Europe
Results showing that gender differences in mathematics and science are smaller in countries with higher gender equality have led researchers to conclude that cognitive gender differences are decreasing as a function of increased gender equality.
۲- یا مثلاً این مطالعهی مروری که بر اساس ساختار بیولوژیک مغز ه و در نهایت میگه تفاوتها انقدر کم ه که نمیشه دوگانهی زن-مرد رو قبول کرد اما به نظر میرسه این تفاوتهای ظاهری ریشههای فرهنگی و محیطی دارند تا ریشهی زیستی در مغز!
Sex/gender differences in cognition, neurophysiology, and neuroanatomy
Based on this review and the reported findings, I conclude that most of these sex/gender differences are not large enough to support the assumption of sexual dimorphism in terms of brain anatomy, brain function, cognition, and behavior. Instead, I suggest that many brain and cognitive features are modulated by environment, culture, and practice (and several other influences).
اما خب، مقالات بیشتری هم کار شده که بر این تصور دوگانهی مغز ریاضی مردانه- مغز کلامی زنانه خط بطلان بکشه.
۱- مثلاً این مقالهی متاآنالیز که تاازه در سال ۱۹۹۰ انجام شده و بیشتر از ۲۵۵۰ تا سایتیشن داره میگه و با بررسی تعداد نمونهی بیشتر از ۳ میلیون نفر میگه در جمعیت عمومی تفاوت در توانایی ریاضی کم ه و تازه در دوران تحصیل ابتدایی و راهنمایی دخترا توانایی محاسباتی (computation) بیشتری دارند و تازه این تفاوت در جمعیت عمومی به طرف زنان ه!
Gender differences in mathematics performance: A meta-analysis.
An examination of age trends indicated that girls showed a
slight superiority in computation in elementary school and middle school. There were no gender differences in problem solving in elementary or middle school; differences favoring men emerged in high school and college.
Gender differences were smallest and actually favored females in samples of the general population, grew larger with increasingly selective samples, and were largest for highly selected samples and samples of highly precocious persons.
۲- متاآنالیز دیگری روی تعداد نمونهی ۱.۵ میلیون نفر هم انجام شده در سال ۲۰۱۰ که اون هم تفاوتی رو نشون نمیده:
New Trends in Gender and Mathematics Performance: A Meta-Analysis
First, we meta-analyzed data from 242 studies published between 1990 and 2007, representing the testing of 1,286,350 people. Overall,
d = .05,
indicating no gender difference, and VR = 1.08, indicating nearly equal male and female variances. Second, we analyzed data from large data sets based on probability sampling of U.S. adolescents over the past 20 years: the NLSY, NELS88, LSAY, and NAEP. Effect sizes for the gender difference ranged between −0.15 and +0.22. Variance ratios ranged from 0.88 to 1.34.
Taken together these findings support the view that males and females perform similarly in mathematics.
۳- از طرف دیگه؛ دیگر تواناییهای شناختی هم یکساناند: این مقاله:
Sex and Cognition: Gender and Cognitive Functions
Gender stereotypes hold that males outperform females in mathematics and spatial tests, and females outperform males on verbal tests. According to meta-analyses, however, among both children and adults, females perform equally to males on mathematics assessments. The gender difference in verbal skills is small and varies depending on the type of skill assessed (e.g., vocabulary, essay writing). The gender difference in 3D mental rotation shows a moderate advantage for males, but this gender difference occurs in the absence of a spatial curriculum in the schools.
Meta-analyses of gender differences across a wide array of psychological qualities support the Gender Similarities Hypothesis, which states that males and females are quite similar on most-but not all-psychological variables.
و خیلی مطالعات دیگه که میتونید خودتون پیدا کنید. حالا نظرتون چیه؟ که زن و مرد توانایی متفاوتی دارند؟!
× مخلص کلام این ه که انسانها همهاشون باید آزادی لازم برای علاقهمندیهاشون رو داشته باشند. و اگه یک زن بخواد رانندهی تریلی بشه هیچکسی نتونه بگه نه!
من از بین این کتابها فقط زنان ونوسی و مردان مریخی رو خوندم و تو این کتاب هم اصلاً حرفی از تفاوت در عملکرد شغلی و استعداد تحصیلی و شغلی ننوشته بوده! تاازه اگه نوشته بود هم صرفاً تجربیات و نظریات خود نویسنده است نه پژوهش علمی! میشه لطفاً به جای اسم بردن الکی، دو تا فکت علمی بیارید از این تفاوت در مغز دو جنس در زمینه ساینس و شغل؟!
+ من تا جایی که در توان داشتم گشتم ولی جایی ندیدم این آقای شاهین فرهنگ فارغالتحصیل از هاروارد مقالهای هم پابلیش کرده باشه. ممنونم میشم رفرنس معتبری هم برای معرفی این استاد بزرگتون ارائه کنید.
جالب ه که اینجا هم نگفتید کدوم حرفم اشتباه ه و فقط دیسلایک کردید!