کس دیگهای سایبرپانک بازی نکرد؟
من یه سری نظرات دیگهای که داشتمم اینجا اضافه میکنم چون جای دیگهای به ذهنم نمیرسه.
بعد از صحبتهای قبل یه چند ساعت دیگه بازی کردم و بعد برای یکی دو هفته (what is time anymore
) کلا گذاشتمش کنار و فقط ته مغزم هی کم کم بهش فکر کردم و مقالهها و ویدیوها و نظرات مختلف راجع بهش رو تو توییتر و ردیت خوندم. به این فکر کردم که من از کجا خوشم نیومده و اونایی که خوششون اومده از چیش خوششون اومده. نتیجهای که بهش رسیدم اینه که hype (هیجان؟ نمیدونم معادل فارسی خوب براش) بیش از حد چقدر بازیای که پتانسیل اینو داشت که از موردعلاقهترین بازیام بشه بیشتر خود تجربه رو برام خراب کرد. انگار چون بازی اون چیزی که فکر میکردم قراره باشه نبود چیزی که بود هم خوب نبود![1] اون اشکالاتی که براش گفتم اکثرا[2] هنوز قبول دارم و در همون دسته مشکلات دیگهای هم داره ولی این نقاط ضعفش در مقابل چیزی که انتظارشو داشتم چشممو به نقاط قوتش بسته بود.
دو تا از بزرگترین قوتهای سایبرپانک یک داستان و شخصیتها و دو immersion هستن. immersion که با از همون ثانیه اول دوربین شخص اول، گرافیک فوقالعادش و شهری که هر جاشو نگاه میکنی مثل اثر هنری میمونه به دست میاره. ولی چیزی که به نظر میاد برای اکثرا بازی رو خاص میکنه داستان و شخصیتها هستن و البته چیزی که من بعد از یک ساعت اول کاملا حواسم ازش پرت شد و مشغول به پیدا کردن مشکلات جهان بازش شدم! معمولا کاراکترهای یه بازی یکی از مهمترین وجههاش (وجح؟) برای منه و برای همین میگم که یه ذره تجربه برام خراب شد. که البته این نکات مثبت سایبرپانک باعث شد که تصمیم بگیرم کلا بازی رو برای چند ماه بذارم کنار!
نه جدی که کلا این تصوراتمو بذارم کنار و چند وقت بعد با ذهن باز دوباره شروع کنم چون میدونم که در اون صورت قطعا بیشتر حال میکنم به جای الان که حس میکنم فقط بازی میکنم که ایرادای بیشتر تو ذهنم بیاد!
اینارو نوشتم برای این که با حرفایی که قبل در موردش زدم جمع بشه و یه تصویر بزرگتر از تجربیاتم داشته باشم برای بعدا که راجع به کلش مینویسم. کس دیگهای بازی نکرده که نظری داشته باشه؟ یه نکته دیگه هم که باید یادم نره اینه که هیچ وقت به خاطر ذوق الکی بازی رو روزی که میاد دانلود نکنم.
هی این اشتباهو میکنم نمیدونم چرا یاد نمیگیرم ای بابا.
تازه من اصلا باگ آن چنانی تجربه نکردم!
1- البته انصافا این همه overhype بودن بازی اکثرا از طرف خود cdpr و با نشون دادن قابلیتهایی که تو خود بازی نبود اومد.
2- اکثرا که میگم به خاطر گیمپلی کامبت و ایناشه. وقتی اونو گفتم خوب نیست اصن فرصت اینو به بازی نداده بودم که اوج بگیره ولی بیشتر که بازی کردم رفته رفته گیمپلی فانتر میشد و البته خیلی روشهای مختلفی برای روبهرویی به کامبت داره برای مخاطبهای متفاوت که قابل تحسینه.