• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

دانستنیهای پزشکی

ماهِ ـشاد

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
916
امتیاز
3,059
نام مرکز سمپاد
فرزانگان هفت تهران
شهر
تهران
دانشگاه
شهيد بهشتى تهران
رشته دانشگاه
اقتصاد
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

به نقل از mahan42 :
خوردن زیاد پروتین مضر هست
خوب خوردن هر چیزی زیادیش مضره؛ولی هر کدوم عوارض خاص خودشو داره
حالا چرا خوردن پروتئین زیادیش مضره؟
 

vahead649

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
383
امتیاز
1,016
نام مرکز سمپاد
بهشتی
شهر
اردبیل
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

DoctorsToolbox-med-Narenji-ir.jpg


فکر کردم جالب باشه
××××××××
پنج فناوری پزشکی که 2014 ظهور می‌کنند

در مقابل افت اصلاحات نظام درمانی و مالیات بحث برانگیز تجهیزات پزشکی، شرکتهای فناوری پزشکی بیشتر از همیشه بر محصولاتی تمرکز کرده‌اند که مراقبتهای ارزان‌تر، سریع‌تر و کاربردی‌تر را برای بیمار عرضه می‌کنند.
بسیاری از شرکتها از فرآیند پیچیده و غیرضروری تائید در این صنعت شکایت دارند که مانع ابتکار بوده و منجر به تاخیر در دسترسی بهتر مراقبت‌های بهداشتی می‌شود. از این رو سال گذشته، سازمان غذا و داروی آمریکا یک کنسرسیوم جدید نوآوری تجهیزات پزشکی را معرفی کرد که مسئول تسهیل فرآیند طراحی و آزمایش فناوریهای جدید است.
با حذف این محدودیتها، مهندسان و دانشمندان پزشکی به کار در زمینه ارائه ایده‌های تازه برای ارتقا و مدیریت سلامت انسان ادامه می‌دهند؛ در این گزارش، به معرفی پنج فناوری نوظهور پرداخته شده که در سال آینده در دسترس قرار خواهند گرفت.

1- کاهش استفاده از نمونه‌برداری ملانوما
با وجود اینکه ملانوما مرگبارترین نوع سرطان پوست است، تعداد زیادی از خالها با ظاهر خطرناک در حقیقت بی‌خطر هستند، اما شناسایی آنها بدون یک نمونه‌برداری تهاجمی با عمل جراحی غیرممکن است.
سازمان غذا و داروی آمریکای به تائید یک دستگاه دستی پرداخته که به تجزیه و تحلیل چند طیفی مورفولوژی بافت می‌پردازد.
اسکنر نوری «MelaFind» نه برای تشخیص قطعی، بلکه به منظور ارائه اطلاعات بیشتر بوده تا پزشک بتواند از آنها در تشخیص نیاز به انجام نمونه‌برداری استفاده کند. هدف این دستگاه، کاهش زخمهای غیرضروری در بیماران و همچنین حذف هزینه‌های زائد است.
این دستگاه توسط شرکت MELA Sciences طراحی شده، از فناوری ناوبری موشک استفاده می‌کند که در اصل توسط وزارت دفاع آمریکا برای اسکن نوری سطح آسیبهای مشکوک در طول موج الکترومغناطیسی 10 استفاده می‌شود.
سیگنالهای جمع‌آوری شده با استفاده از الگوریتمهای سنگین پردازش شده و با 10 هزار تصویر دیجیتالی ثبت شده از ملانوما و بیماریهای پوستی تطبیق داده می‌شوند.

2- آسپرین الکترونیکی
برای مبتلایان به میگرن، سردردهای خوشه‌ای و دیگر دلایل دردهای مزمن و مشقت‌بار صورت و سر، روشهای عادی استفاده از مسکنها کارساز نیست. پزشکان از مدتها پیش، شکلهای مزمن و شدید سردرد را با یک خوشه عصب چهره موسوم به غده عصبی ایجاد کننده درد (Sphenopalatine Ganglion) مرتبط می‌دانستند اما درمانی را که بتواند برای دردهای طولانی مدت آن مورد استفاده باشد، شناسایی نکرده‌اند.
فناوری جدید شرکت «فناوریهای خودکار» که تحت کارآزمایی قرار دارد، یک ابزار با نیروی خود بیمار بوده که علائم SPG را در اولین نشانه‌های سردرد متوقف می‌کند. این سیستم شامل کاشت دائمی یک دستگاه محرک عصبی کوچک در لثه بالایی در سمتی از سر بوده که معمولا تحت تاثیر سردرد قرار می‌گیرد.
نوک این کاشت با عصب SPG مرتبط شده و هنگامی که بیمار، آغاز سردرد را حس می‌کند، یک کنترلگر دستی را روی گونه در نزدیکی کاشت قرار می‌دهد. سیگنالهای حاصله، عصب SPG را تحریک کرده و ناقلهای عصبی عامل درد را متوقف می‌کنند.

3- درمان دیابت بدون سوزن
مراقبت از خود در بیماری دیابت بسیار دردناک است. این کار نیازمند نمونه‌گیری مداوم خون برای آزمایش قند و تزریق روزانه انسولین است و خطر بالای ابتلا به عفونت به دلیل این تزریقها وجود دارد.
بررسی مداوم قند خون و پمپاژ انسولین، امروزه بهترین گزینه برای خودکار کردن بسیاری از فرآیندهای پیچیده مدیریت روزانه قند خون است، اما همچنان باید کار تزریق و نمونه‌گیری با سوزن انجام شود.
شرکت «Echo Therapeutics» در حال تولید فناوریهایی است که می‌توانند کار نمونه‌برداری سوزنی را با یک چسب جایگزین کنند. این شرکت در حال کار بر روی یک حسگر زیستی ترانس‌درمال بوده که آنالیتهای خون را از روی پوست بدون بیرون کشیدن آن می‌خواند.
این فناوری شامل یک دستگاه دستی الکتریکی مسواک‌مانند بوده که تنها سلولهای لایه بالای پوست را برداشته تا شیمی خون را در محدوده سیگنال حسگر زیستی چسب قرار دهد. این حسگر سپس خوانشها را در هر دقیقه جمع‌آوری کرده و این داده‌ها را بطور بی‌سیم به یک دستگاه نظارت از راه دور می‌فرستد.
این دستگاه در طول زمان به پیگیری سطوح قند خون پرداخته و در صورت بالاتر بودن سطوح آن از حد مطلوب، هشدارهای صوتی می‌فرستد.

4- معاینه رباتیک
یکی از ستون‌های اصلاح نظام سلامت، ارتقای دستیابی به بهترین خدمات بهداشتی برای افراد بیشتر است. فناوری، یک ابزار پرهزینه و قوی برای ارتباط درمانگاههای موجود در مناطق روستایی وسیع و محروم ایالتهای آمریکا با مراکز پزشکی و متخصصان در شهرهای بزرگ است.
پزشکی از راه دور یک ابزار شناخته شده برای تریاژ و ارزیابی در مواقع اضطراری محسوب می‌شود، اما روباتهای پزشکی جدید با برداشتن یک گام به جلو، اکنون می‌توانند به شکل معمول‌تری در راهروهای بیمارستان گشت‌زنی کرده، از بیماران در اتاقهای مختلف عیادت کرده و نمودارهای آنها را در کنار علایم حیاتی‌شان بدون دخالت مستقیم انسان مدیریت کنند.
ربات «حضور از راه دور RP-VITA» که بطور مشترک توسط شرکتهای iRobot و InTouch Health ساخته شده، نخستین نمونه حضور از راه دور ناوبری خودکاری است که سازمان غذا و داروی آمریکا به آن برای استفاده در بیمارستان مجوز داده است.
این ربات یک ارابه متحرک با نمایشگر ویدیویی دوطرفه و تجهیزات پایش پزشکی بوده که برای حرکت در سالنهای شلوغ بیمارستان برنامه‌ریزی شده است.

5- دریچه‌ای برای قلب
دریچه آئورت ترانس‌کاتتر Sapien یک جایگزین حیات‌بخش برای عمل قلب باز در بیمارانی است که به یک دریچه جدید نیاز دارند، اما نمی‌توانند سختی‌های عمل را تحمل کنند. این فناوری که توسط شرکت Edwards Life Sciences ساخته شده، از چندی پیش در اروپا مورد استفاده قرار گرفته، اما به تازگی توانسته تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را برای استفاده بر روی نیازمندترین بیماران در مراکز قلب این کشور دریافت کند.
دریچه Sapien از درون شریان با استفاده از کاتتر در برش کوچکی در نزدیکی قفسه سینه هدایت می‌شود. ماده این دریچه از بافت گاوی ساخته شده است که به یک استنت فولاد ضدزنگ متصل شده و پس از قرار گرفتن در محل درست دریچه، با متورم شدن یک بادکنک کوچک، منبسط می‌شود. این رویکرد ساده‌تر که نویدبخش دوره کوتاهتر بستری شدن در بیمارستان بوده، می‌تواند تاثیر مثبتی بر هزینه مراقبتهای درمانی داشته باشد.

مهشاد:پست های متوالی ادغام شدند
 

Aramesh_Z

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
601
امتیاز
8,213
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امام رضا (ع)
شهر
لاهیجان
سال فارغ التحصیلی
96
رشته دانشگاه
دامپزشکی
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

همونطور که بیشترمون میدونیم ، هموفیلی یه بیماری ژنتکی ایه که از مادر به فرزند ( پسر ، به ندرت دختر ) منتقل میشه . در صورتی این بیماری بوجود میاد ، که در هنگام تشکیل لقاح ، ژن x که همون ژن مادر هست ، یکی از فاکتور های انعقادی خون رو نداشته باشه . بطوریکه ژن پدر معیوب باشه و فاکتور 8 یا 9 ( شایدم هر دو ) رو نداشته باشه ، فرزندان دخترش این ژن رو با خودشون حمل میکنن و در آینده همه ی پسر هاش 50% شانس ابتلا به این بیماری رو دارن .
پیشگیری هم نمیشه کرد ، ولی بهتره زوج ها قبل از ازدواج یا بچه دار شدن ، به مشاور ژنتیک مراجعه کنن

علائمش :

1 . احساس درد‌ و متورم‌ شدن‌ مفاصل‌ یا پا و دست‌ (خصوصاً زانو یا آرنج‌)
2 . خونمردگی‌های‌ مکرر
3 . خونریزی‌ زیاد از بریدگی‌های‌ مختصر
4 . خونریزی‌ خود به‌ خودی‌ از بینی‌
5 . وجود خون‌ در ادرار ‌ ‌ ‌

کارایی که باید افراد مبتلا به هموفیلی انجام بدن :

1 . مثل آدمای عادی باشن ، ورزش خیلی بهشون کمک میکنه ، چون باعث قدرتمند تر شدن عضلات میشه که باعث میشه خونریزی مفاصل کاهش پیدا کنه . شنا و دوچرخه سواری ورزش های بسیار عالی ای هستن چون فشار زیادی رو بر بدن وارد نمیکنن . البته ورزش هایی مثل فوتبال ، بسکتبال ، چوگان و ... که برخوردی هستن ممنوعند چون احتمال آسیب دیدگی رو افزایش میدن .
2 . باید وزن خودشون رو متناسب نگه دارن ، چون وزن اضافه به بدن فشار میاره
3 . نباید از دارو هایی مثل آسپیرین ، ایبوپروفن، یا ناپروکسین سدیم استفاده کنن . چون همشون از لخته شدن خون جلوگیری میکنن
 

August McJoseph

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
733
امتیاز
3,916
نام مرکز سمپاد
هاش II
شهر
مشهد
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

Capture.png



کد:
https://www.facebook.com/alodoctor.ir

صفحه ی مناسبی هستش برای مطالب و دانستنیهای پزشکی؛ کسانی که رو فیس هستن میتونن لایک کنن پست هاش براشون بیاد جالبه ؛)
 

Aramesh_Z

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
601
امتیاز
8,213
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امام رضا (ع)
شهر
لاهیجان
سال فارغ التحصیلی
96
رشته دانشگاه
دامپزشکی
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

خب ، از اونجایی ک همه‌مون [تقریبا] نوجوونیم ، این مطلب میتونه مفید واقع شه :د
کلا جویدن ناخن ، بیشتر تو کودکان و نوجوانان شایع هس ، که 5% از همین کودکان و نوجوانان این عادتُ با خودشون به بزرگسالی میبرن.

حالا دلیلش چیه ؟
استرس ، افسردگی و خستگی ، علت های شایعش هس
بعضی اوقاتم به دلیل مصرف مواد مخدر [بخصوص کوکائین و آمفتامین] ، اختلالات روانی مهم ، عقب ماندگی ذهنی ، و یا نداشتن یکی از حواس پنج‌گانه اصلی ، مثلا کر بودن

عوارضش :
حالا احساس خجالت طرفُ بذاریم کنار از ناخنای زشتش:-" ، 4 تا از عوارض مهمش اینا هستن :

1. عفونت‌های دندان
خب دستای ما معمولا کثیفن ، حالا ما با جویدن ناخنامون به باکتری های مضر دستا وناخنامون این اجازه رو میدیم که وارد دهانمون بشن و باعث عفونت دهان و لب‌ها و لثه بشن.

2. مشکلات دندانی
ناخنا سفت هستن و جویدنشون کار سختیه برا دندون مثل اینکه ، برای همین جویدن ناخن ، دندان‌ها بخصوص دندان‌های جلویی رو خراب میکنه ، روی ظاهر دندان‌هام اثر بد میذاره.

38142224281091642292482147410157262459686.jpg

3. ناتوانی استفاده از دست‌ها
اگر این کار یه عادت شده باشه براتون و معمولا دستتون در دهانتون باشه ، نمیتونین وظایف شغلیتونُ به درستی انجام بدین .
در برخی موارد ک این عادت خیلی شدید بوده ، جویدن ناخن باعث شده فرد حتی نتونه کارهای عادی و روزمره‌ش رو انجام بده.

4. عفونت ناخن
جویدن ناخن باعث میشه ناخنا ضعیف و سست بشن و باکتری‌ها و قارچ‌ها وارد ترک ها یا زخم های کنار ناخن بشن و باعث عفونت بشن. درسته ک در برخی موارد عفونت‌ها به سادگی درمان میشن اما بعضیای دیگه مثل قارچ به سختی برطرف میشن.
 

آیدا :)

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
858
امتیاز
2,637
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امام رضا(ع)
شهر
لاهیجان
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

خب همونطور که همه مون می دونیم استفاده از موبایل به دلیل اشعه های خطرناکی که داره و مضرات دیگه برای سلامتی ما مناسب نیست. حالا پژوهشگران به یکی دیگه از مضرات موبایل پی بردند.
برای خیلی از ما عادیه که برای وقتایی که می خوایم از خواب بیدار شیم ساعت گوشیمون رو زنگ می ذاریم. پژوهشگرا به این نتیجه رسیدن که بیدار شدن با زنگ موبایل باعث افزایش ضربان قلب و تنفس میشه ؛ علاوه بر اون دلیل تعدادی از سردرد های میگرنی و ناراحتی های عصبی در ادامه ی طول روز ممکنه همین بیدار شدن با زنگ موبایل باشه.
بنابراین اونها توصیه کردن که بعد از این سعی کنیم با زنگ گذاشتن ساعت های معمولی - نه ساعت موبایل - از خواب بیدار شیم .
 

August McJoseph

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
733
امتیاز
3,916
نام مرکز سمپاد
هاش II
شهر
مشهد
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

به نقل از آیدا ;) :
خب همونطور که همه مون می دونیم استفاده از موبایل به دلیل اشعه های خطرناکی که داره و مضرات دیگه برای سلامتی ما مناسب نیست.
من توی برنامه ی رادیویی از کارشناس برنامه شنیدم که این میزان خیلی نیس؛ میگفت اگه کسی 10 سال روزی سه ساعت با گوشیش صحبت کنه 10 تا 15 درصد احتمال ابتلا به همون بیماری های مدنظر براش افزاریش پیدا میکنه.
:-?
.
@ آیدا (;

میشه بگید دقیقا چه مجله ای؟

اینکار تو مدرسه آزمایش کردند بچه اما گوشی روشن و در حال تماس لازم و البته دلیلی خوبی هم برای اینکه حتما خیلی برای مغز ما مضره و اینا هم نیست این قضیه.
 

آیدا :)

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
858
امتیاز
2,637
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امام رضا(ع)
شهر
لاهیجان
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

به نقل از August McJoseph :
من توی برنامه ی رادیویی از کارشناس برنامه شنیدم که این میزان خیلی نیس؛ میگفت اگه کسی 10 سال روزی سه ساعت با گوشیش صحبت کنه 10 تا 15 درصد احتمال ابتلا به همون بیماری های مدنظر براش افزاریش پیدا میکنه.
:-?
.
@ آیدا (;

میشه بگید دقیقا چه مجله ای؟

اینکار تو مدرسه آزمایش کردند بچه اما گوشی روشن و در حال تماس لازم و البته دلیلی خوبی هم برای اینکه حتما خیلی برای مغز ما مضره و اینا هم نیست این قضیه.
البته من توی یه مجله خوندم که اگه یه گوشیه خاموش رو جلوی یه تخم مرغ خام بذاریم بعد از یه مدت خیلی کم ( دقیقا یادم نیس چه مقدار) سفیده ی تخم مرغ سفت میشه به دلیل تشعشعاتی که گوشی داره.

متاسفانه اسم مجله یادم نیس ولی سعی می کنم خیلی زود یه منبع برای حرفم بذارم.


+ ویرایش : فعلا این منبع رو پیدا کردم که البته در مورد دو گوشیه روشنه :-"
 

ماهِ ـشاد

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
916
امتیاز
3,059
نام مرکز سمپاد
فرزانگان هفت تهران
شهر
تهران
دانشگاه
شهيد بهشتى تهران
رشته دانشگاه
اقتصاد
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

خب آخه اینجا محافظ ها متفاوت ـه!شما پوسته تخم مرغ رو با استخوان های جمجمه و دنده (برای قلب)دارید مقایسه می کنید که خیلی درست نیست.البته اگر میخواین نتیجه بگیرین که امواجش داغون کننده است که حرفی نیست ولی اینکه بگین مغز ما هم به همین راحتی میتونه تحت تأثیر قرار بگیره خیلی درست و قابل قبول نیست چون استخوان ها خیلی مقاوم تر از پوسته تخم هستند همینطور مواد درون تخم مرغ خیلی آسیب پذیر تر و نرم از نسج مغز ــه.درسته؟
بخاطر همین با نظر نوید موافق ترم چون میزان تأثیر گذاری باید خیلی کم و در طی سالهای زیادی باشه همچنین گوشی باید روشن باشه چون گوشی خاموش آنچنان امواجی نداره که بخواد تأثیر چشم گیری داشته باشه.
 

آیدا :)

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
858
امتیاز
2,637
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امام رضا(ع)
شهر
لاهیجان
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

به نقل از ماهِ ـشاد :
خب آخه اینجا محافظ ها متفاوت ـه!شما پوسته تخم مرغ رو با استخوان های جمجمه و دنده (برای قلب)دارید مقایسه می کنید که خیلی درست نیست.البته اگر میخواین نتیجه بگیرین که امواجش داغون کننده است که حرفی نیست ولی اینکه بگین مغز ما هم به همین راحتی میتونه تحت تأثیر قرار بگیره خیلی درست و قابل قبول نیست چون استخوان ها خیلی مقاوم تر از پوسته تخم هستند همینطور مواد درون تخم مرغ خیلی آسیب پذیر تر و نرم از نسج مغز ــه.درسته؟
بخاطر همین با نظر نوید موافق ترم چون میزان تأثیر گذاری باید خیلی کم و در طی سالهای زیادی باشه همچنین گوشی باید روشن باشه چون گوشی خاموش آنچنان امواجی نداره که بخواد تأثیر چشم گیری داشته باشه.

به نظر من نظر شما درسته ولی برای سال های قبل مثلا 50 سال پیش که میزان استفاده از موبایل خیلی کمتر از الان بود نه تو عصر حاضر که انواع وسایل الکتریکی دیگه ای علاوه بر موبایل رایجه به طوریکه میشه گفت فرد 24 ساعته به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با موبایل ارتباط داره.

( منم اشاره کردم که تو اون آزمایش گوشی روشن بود و من قبلش اشتباه کرده بودم. :-" )
 

August McJoseph

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
733
امتیاز
3,916
نام مرکز سمپاد
هاش II
شهر
مشهد
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

خب همونطور که همه مون می دونیم استفاده از موبایل به دلیل اشعه های خطرناکی که داره و مضرات دیگه برای سلامتی ما مناسب نیست. حالا پژوهشگران به یکی دیگه از مضرات موبایل پی بردند.

خطر امواج تلفن همراه چقدر است؟
بخونید
 

August McJoseph

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
733
امتیاز
3,916
نام مرکز سمپاد
هاش II
شهر
مشهد
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

اگر مثل من زیاد به کرم ضدآفتاب اهمیت نمیدادید و معتقد بودید پوستتونم سیاه بشم یکم خودش باز دوباره سفید میشه و زیاد مهم نمیدونستید حتما این ویدئو رو راجب سلامت پوست از دید دوربین فرابنفش که چروک هایی از پوست که هنوز مشخص نیستن رو نشون میده و تاثیر کرم ضدآفتاب رو حتما ببینید: http://goo.gl/vH1Bo5

*لازم اشاره کنم تا حدی هم تبلیغاتی میشه محسوبش کرد اما به هرحال دیدنش خالی از لطف نیست.
 

August McJoseph

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
733
امتیاز
3,916
نام مرکز سمپاد
هاش II
شهر
مشهد
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

همونطور که خبرش به گوشتون رسید اخیرن بیماری ابولا در آفریقا فراگیر شده و سازمان ملل درگیر مبارزه با این بیماریست و در خیلی از این منطق وضعیت فوق العاده اعلام شده.

ویروس ابولا ابتدا در ماه فوریه سال جاری (۲۰۱۴) در گینه مشاهده شد و به سرعت شیوع یافت و دامنه‌اش به کشورهای همسایه سیرالئون و لیبریا کشید.

شمار افرادی که در اثر ابتلا به بیماری ابولا جان خود را از دست داده‌اند، روز به روز افزایش می‌یابد. گزارش منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی حکایت از مرگ بیش از ۹۳۲ نفر دارد. در همین رابطه کنفرانس‌های متعددی در آفریقا برای مهار بیماری ابولا برگزار شده است.

اما ابولا چیست؟

اخبار زیادی درباره ی این بیماری وجود دارد. چون یکی از کشنده ترین بیماری هایی است که بشر با آن مواجهه است ،درواقع دومین بیماری کشنده و در آفریقای غربی در حال جولان دادن است.
علاوه بر این برای اولین بار دو شهروند امریکایی مبتلا به این بیماری برای درمان با هواپیما به خانه برده شدند.

این بیماری قبلا با عنوان تب خونریزی دهنده ی ابولا شناخته می شد و اخیرا با عنوان بیماری ویروسی ابولا چیزی که رسانه ها اخیرا به سادگی و گاهی هم با هیجان بعنوان ابولا اشاره می کنند ،در واقع یکی از حداقل پنج گونه ی شناخته شده ی ویروس ابولاست. ویروسی که آن‌ها راجع به آن صحبت می کنند خطرناک ترین آنهاست ،گونه ای که به اسم ویروس ابولای زئیر یا زیباو شناخته می‌شود که به خاطر کشفش در یکی از کشورهای آفریقای مرکزی در سال ۱۹۷۶در امتداد کرانه های رود ابولا این‌طور نامگذاری شده

مدتیست که این بیماری در خبرها وجود دارد چون امسال بیش از هر سال دیگری از اولین شیوعش مردم رو مبتلا کرده است تا حالا در سال ۲۰۱۴ این ویروس ۱۳۲۳ نفر را آلوده کرده است و که ۷۲۹ نفر از آن‌ها مردند و ویروس به مراکز جمعیتی بزرگ شمال غربی افریقا شامل کشورهای گینه، لیبریا، سیرا لئون و احتمالا لاگوس در نیجریه پیشروی کرده.

با دیدن این ویدیو با این بیماری بیشتر آشنا خواهید شد.
http://goo.gl/hny25e
 
ارسال‌ها
599
امتیاز
6,845
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شهر خشن
سال فارغ التحصیلی
98
مدال المپیاد
زیستی ناکام
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

هیچوقت قبل یا بعده قرص آهن ، شیر نخورید. چون آهن و کلسیم نمیتونن یه جا باشن.
 

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,283
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
NSU
رشته دانشگاه
General medicine
سنگ کلیه

سنگ کلیه ، یک تکه جامده که از مواد داخل ادرار تشکیل می شه. سنگ کلیه می تونه داخل کلیه مستقر بشه یا شکسته بشه و وارد مجاری ادراری بشه .
پزشکان ۴ نوع اصلی سنگ کلیه را تشخیص دادن که شامل زیره :
* شایع ترین نوع سنگها هستن . کلسیمی که توسط استخوان و یا عضله استفاده نشه وارد کلیه میشه و در بیشتر افراد این کلسیم ازطریق ادرار خارج میشه در بیمارانی که سنگ کلیه دارن کلسیم رو در کلیه هاشون نگه میدارن . این کلسیم می تونه با مواد دیگه هم ترکیب بشه که شایع ترین سنگ کلسیمی ترکیبی ، سنگ کلسیمی اگزالاتی هست .
**سنگ استرووایت: معمولاً به دنبال عفونت در سیستم ادراری شکل می گیرن این سنگ ها در ساختار خود منیزیم معدنی و محصولات آمونیوم رو دارن.
***سنگ اسید اوریک: وقتی تشکیل می شن که اسیدیته ادرار زیاد میشه . در افرادی که سابقه سنگ اسید اوریک دارن باید مصرف گوشت قرمز رو این افراد محدود شن .
****سنگ سیستین : نادر هستن سیستین در تشکیل ساختار عضله ، عصب و سایر قسمت های بدن شرکت داره . بیشتر بیماریهایی که موجب ساخت سنگ سیستئی می میشن ارثی هستن .
در گذشته تنها راه برای درمان سنگ کلیه، روش جراحی بوده.
امواج شوک :
از دستگاهی استفاده میشه که بطور مستقیم امواج شوکی رو به سمت سنگ کلیه می فرستند این امواج یک سنگ بزرگ رو به تکههای کوچکتر که قابلیت عبور از سیستم ادراری را دارن تبدیل می کنن
جراحی از طریق تونل پوستی :
پزشک یک برش کوچک در قسمت پشت ایجاد می کنه و از طریق تونلی از پوست به سنگ کلیه می رسه بوسیله ابزار ویژه ای داخل تونل میره سنگ رو خارج میکنه . اسم تکنیکی برای این روش percutaneous nephrolithomy هست.
:-" [nb] The National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney [/nb] [nb] Diseases (NIDDK) [/nb][nb] Smith's General Urology(2008) [/nb][nb] Kidney_stone [/nb]
 

reflection

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
95
امتیاز
279
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد
دانشگاه
UM
رشته دانشگاه
Genetics
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

عمل جراحی لوزه
.تانسیلکتومی نام نوعی جراحی گوش حلق بینی می‌باشد که در آن اقدام به برداشتن لوزه‌ها می شود
این عمل در پاسخ به وقوع مکرر التهاب لوزه، جراحی درمانی آپنه انسدادی خواب، انسداد راه‌های هوایی یا آبسه دور لوزه انجام می‌شود.
در کودکان لوزه سوم نیز همراه با این عل جراحی برداشته می‌شود که به آن آدنوئیدکتومی (Adenoidectomy) و در صورتی که همراه با برداشتن لوزه باشد به آن تانسیلوآدنوئیدکتومی (Tonsilloadenoidectomy) گفته می‌شود.
روش عمل :
قطع بوسیله اسنار (Dissection and snare method)// الکتروکوتر (Electrocautery)//سوزاندن با امواج رادیویی (Radiofrequency Ablation)// چاقوی جراحی موزون (Harmonic scalpel)//جوش حرارتی (Thermal Welding)//لیزر دی اکسید کربن (Carbon dioxide laser)

Tonsillectomy is a surgical procedure in which each tonsil is removed from a recess in the side of the pharynx called the tonsillar fossa. The procedure is performed in response to repeated occurrence of acute tonsillitis, sleep surgeryfor obstructive sleep apnea, nasal airway obstruction, diphtheria carrier state,snoring, or peritonsillar abscess. For children, the adenoids (also known as a pharyngeal tonsil or nasopharyngeal tonsil) are usually removed at the same time, a procedure called adenoidectomy, or tonsilloadenoidectomy when combined. Adenoidectomy is uncommon in adults in whom the adenoids are usually vestigial. Although tonsillectomy is performed less frequently than in the 1950s, it remains one of the most common surgical procedures in children in the United States
 

reflection

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
95
امتیاز
279
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد
دانشگاه
UM
رشته دانشگاه
Genetics
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

مسمومیت مواد اسیدی و قلیایی

گاهی مسمومیت مواد اسیدی و قلیایی اشتباه یا با هدف خودکشی بلعیده می شود و از خطرناکترین مسمومیتها محسوب می شود . نشانه های این نوع مسمومیت عبارتند از:

تهوع و استفراغ//سوزش مخاط دهان و پشت جناغ سینه //سوراخ شدن مخاط مری . احیاناً پارگی مری در ناحیه شکمی ، معده و قفسه سینه// درد شدید در ناحیه قفسه سینه

بیمارانی که مسمومیت ناشی از مواد اسیدی و قلیایی دارند نباید وادار به استفراغ شوند زیرا مخاط دستگاه گوارشی و مری در معرض خدمات مجدد قرار می گیرند . بلکه باید به آنها شیر و مواد اسیدی ضعیف شده مثل آب پرتقال ، آب لیموی رقیق شده و نیز مایعات با PCH خنثی داده شود تا از رقت اسید یا مواد قلیایی بلعیده شده کاسته بشه
 

SHAMIM.J

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
924
امتیاز
10,003
نام مرکز سمپاد
.
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
93
دانشگاه
ع پ گلستان
رشته دانشگاه
نرسینگ

SHAMIM.J

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
924
امتیاز
10,003
نام مرکز سمپاد
.
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
93
دانشگاه
ع پ گلستان
رشته دانشگاه
نرسینگ
CPR
CPR
من پستای قبل رو نگاه نکردم ببینم این مبحث هست یا نه. حتی اگرم باشه یاداوریش مفیده.چون خ مهمه.
این فیلمارو ببینین و اگر سوالی داشتین بپرسین تا جایی که بدونم جواب میدم. دلم میخواد کل سی پی ار رو براتون بنویسم ولی خیلی زیاده. مخصوصا اینکه اطفال و نوزاد با بزرگسال فرق میکنن.. شاید یه ویس گرفتم اپلود کردم : )
*اون دستگاه توفیلم دوم هم AED هستش که باید در مکان های عمومی وجود داشته باشه. ولی تو ایران اینطور نیست متاسفانه. پس در صورت نبودنAED سی پی ار رو ادامه میدیم تا اورژانس برسه.
ضمنا افراد غیر حرفه ای باید مثل فیلم اول عمل کنند( نبض کاروتید رو چک نکنند.)
 
آخرین ویرایش:

sima.sh

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
9
امتیاز
12
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
همدان
سال فارغ التحصیلی
1400
می دونید تانک ازت چیه؟


تانک ازت یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است.همون طور که می دونید نیتروژن یه گازی هست که نه رنگ داره و نه بو. از طرفی دیگه 78 درصد از گازهای اتمسفر، نیتروژه هست. نیتروژن مایع رو از طریق ستون های تقطیر جزء به جزء هوا استخراج می کنند.این در حالی است که نیتروژن مایع تقریبا 700 برابر از نیتروژن گازی فشرده‌تر بوده و دمای آن 196- درجه سانتی ‌گراد است؛ بنابراین برای ایجاد یک فریزر آزمایشگاهی بسیار مناسب است. برای همین از یک مخزن برای نگهداری نیتروژن مایع استفاده می‌کنند.
تانک ازت همان مخزن مخصوص برای حمل و نگهداری نیتروژن مایع است. این مخزن در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، مراکز ناباروری، بیمارستان‌ها، سرم‌سازی، داروسازی و… بسیار پرکاربرد است. ساختار این تانک به گونه‌ای است که دمای محیط بر آن تاثیری ندارد؛ یعنی دمای ازت درون تانک همواره ثابت است. به همین علت از تانک ازت برای منجمد کردن مواد و نگهداری آن‌ها به مدتی طولانی استفاده می‌شود. همچنین به‌ راحتی می‌توان این تانک ها و مواد داخل آنها را انتقال داد.

این تانک‌ها در اندازه‌های مختلف و حجم‌های 3 الی 65 لیتر در آزمایشگاه‌ ها مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اما برای مصارف صنعتی تانک‌ هایی با حجم ‌های بزرگ ‌تر تولید می‌شود. محفظه تانک ازت دوجداره است و در بدنه آن حالت خلاء و عایق ایجاد می‌کنند. این مخزن در برابر خوردگی و آسیب ‌دیدگی بسیار مقاوم است؛ اما عمر آن بیشتر از 10 سال نیست و بعد از این مدت نباید استفاده شود.
 
بالا