• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

مشکلات نظام آموزشی کشور

به نظر شما کدوم یک از موارد زیر ، جزء مشکلات نظام آموزشی کشور هست؟

  • مدرک گرایی

    رای‌ها: 19 73.1%
  • محیط آموزشی

    رای‌ها: 15 57.7%
  • مطالبی که درس داده می شه

    رای‌ها: 15 57.7%
  • بی توجهی به علاقه ها ، استعدادها و نظرات دانش آموزان

    رای‌ها: 22 84.6%
  • شیوه‌ی آموزش

    رای‌ها: 21 80.8%
  • تئوری گرایی (یعنی این که تقریبا اصلا کار عملی نداریم)

    رای‌ها: 19 73.1%
  • خود کم بینی دانش آموزان (مشکل از خودمونه)

    رای‌ها: 6 23.1%
  • دیگر

    رای‌ها: 7 26.9%

  • رای‌دهندگان
    26
  • Poll closed .
  • شروع کننده موضوع
  • #1

kdbwnf

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
145
امتیاز
22
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی قم
شهر
قم
سلام.
من در حال انجام یک تحقیق هستم و برای این تحقیق ، به نظر سنجی از دانش آموزان احتیاج دارم. لطفا در نظر سنجی شرکت کنید.

شما فکر می کنید که مشکل نظام آموزشی از کدوم یک از موارد بالاست و لطفا پس از شرکت در نظر سنجی ، بگید که فکر می کنید که چطور می شه این مشکلات رو حل کرد.

توضیح :
۱ـ مدرک گرایی : یعنی فقط به مدرک توجه می شه. نه به سطح علمی واقعی افراد.
۲ـ محیط آموزشی : یعنی محیط کلاس ، تعداد دانش آموزان ، شرایط کلاس و مدرسه ، لوازم آموزشی و کمک آموزشی مدرسه و ...
۳ـ مطالبی که درس داده می شه : یعنی مشکل از کتاب های درسی و مطالب آموزشی هست. واضحه.
۴ـ بی توجهی به علاقه ها ، استعدادها و نظرات دانش آموزان : یعنی شاید یک نفر به یک درس علاقه نداشته باشه و در اون درس استعدادی هم نداشته باشه. چه لزومی داره که به زور بهش درس بدن؟ و موارد دیگه البته.
۵ ـ شیوه‌ی آموزش : یعنی مشکل از معلم هاست یا شیوه‌ی آموزشی کتب درسی یا کلا روش تدریس در آموزش و پرورش.
۶ـ تئوری گرایی : یعنی فقط روی کاغذ هستیم. مهارت عملی نداریم.
۷ـ خود کم بینی دانش آموزان : یعنی خودمون ، خودمون رو ضعیف می دونیم و کاری نمی کنیم. برای همین در نظام آموزشی این مشکلات به نظر می رسه.


یک سوال هم دارم.
اگر این درس ها در مدرسه به ما آموخته می شه که ما رو با علوم مختلف آشنا کنن (یعنی هدف ، صرفا آشنایی دانش آموزان هست) ، پس چرا امتحان؟ چرا اجبار؟ چرا حفظ کردن؟
اما اگر هدفشون اینه که یه چیزی به ما یاد بدن ، خوب چرا چیزهایی رو یاد می دن که تقریبا هیچ کاربردی در زندگی روزمره‌ی ما نداره؟


لطفا با منطق جواب بدید و اگر دلیلی ندارید ، در نظر سنجی شرکت نکنید. ضمنا ، منظور من ، برای مقطع راهنمایی و دبیرستان هست. چون ابتدایی چندان بحثی سرش نیست. دانشگاه رو هم که من خبر ندارم چطوریه.

با سپاس.
 

HHH

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,765
امتیاز
5,478
نام مرکز سمپاد
مدرسه
شهر
کرج
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

1- تقویت اراده:اگر نتونی خودتو مجبور به انجام کاری که نمی خوای بکنی یعنی ارادت صفره،که این وحشتناکه!!!!
2-امتحان اصلا قرار نبوده چیزی باشه به شکل امروزی، امتحان از روی کلمش معلومه یعنی چی، معمولا وقتی چیزیو یاد میگیریم میخوایم مطمئن شیم بلدیمش
بر حسب همین امتحان رو کم کم به صورت اجبار وارد شرایط تحصیلی کردن
3-چیز هایی که یاد میدن کاربرد داره اتفاقا،ولی خودت جواب خودتو دادی،مشکل تئوری گراییه،کاربرد رو در عمل نمیبینیم ???
 

nili

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
152
امتیاز
25
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
دیگه خیلی مهم نیست
رشته دانشگاه
نمیدونم!
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

من فکر میکنم یکی معلمان!نه همه ولی اکثرا نمیدونن واسه چی درس میدن و براشون فقط انجام وظیفه است!فکر میکنن فقط باید درس بدن در صورتیکه یه معلم باید علاوه بر درس باید حس علاقه رو ایجاد کنه وحس کنه برای بچه ها درس میده و دلسوز باشه!!
و درس ها یا حالا شیوه انقدر یه جورایی اجبار و تو یه قالب خاص و 4چوبه که لذت آگاه شدن در ما وجود نداره.....چون آموزش پرورش اجازه ی متفاوت بودن نمیده!50 سال یا بیشتره که قضیه همونه!نیومدن یه درس برا ما بزارن که بگه تو چی فکر میکنی؟؟همش اینه که این اینه اون اونه......و خوب توجه شون به علایق کمه!یه سری درسا از حد آشنایی ولازم فراتر هستن بر ای کسایی که علاقه شون کمه....
و امتحان!!خب یه چیزی باید باشه که مشخص کنه این آدم آماده ی مراحل بعدیه!اما خب خیلی اجباری شده اینم به خاطر اهمیت نمره ست (و این که آموخته ها اهمیت نداره)
 

مهرناز

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,051
امتیاز
3,242
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
NeYshaBerliN
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

اول اینکه مطالبی که بهمون درس داده میشه ...( مثلا" عربی در سطح خیلی بالا که به دردمون نمیخوره و انگلیسی در سطح خیلی پایین که خیلی احتیاج داریم)
بی توجهی به دانش آموزا ...استعداد و علاقه هاشون....
همه چیز شده حفظ کردن و نمره :(
کاملا باهات موافقم که اگه صرفا" به دلیلی یادگیری درس میخونیم دیگه امتحان و .... چیزا چیه؟
خوب کاملا" معلومه که امکانتومونم خیلی کمه ( باز در شهرهای مختلف متفاوته)
من کلا" با نظام آموزشی خیلی مشکل دارم :((
 

HHH

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,765
امتیاز
5,478
نام مرکز سمپاد
مدرسه
شهر
کرج
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

من تا همین چند وقت پیش میگفتم اینهمه درس فقط به درد لای جرز میخوره(لای حشوه چون جرز خودش یعنی بین دیوار :D) ولی بعد از یک سری چیزا از قبیل چیزایی که عرض میکنم خدمتتون فهمید لازم نیست اینجوری هم که ما میگیم کنفیکون شه
فقط یکسری اصلاحات میخواد
چی شنیدم حالا؟
_مردم کشور های ما (آسیای شرقی)توی دوران قبل از دانشگاهشون بسیار شرایط سختی رو نسبت به خارج از کشور پشت سر میذارن ولی بعد از این دوره تو دانشگاه شدیدا سطحشون پایینه،جز در بعضی رشته ها، که با سرعت اکتشافات و اختراعات و گسترش علم امروزی اگر تحت فشار بالا نیایم تبدیل به یکسری تیکه گوشت بی سواد میشیم
_به خاطر همین تلاش های درسیه که بورسیه های عالی ای از کشور های آسیای شرقی رفته تو دانشگاه های معتبر سمت اروپا و آمریکا و کم کم تا 40 یا 50 سال دیگه اون دانشگاه هارو تقریبا تصاحب میکنن
_خودتون خوب میدونید که فرهنگ بیشتر ما اینه میخوریم میخوابیم آخرشم غر میزنیم،؛ایرانی ایم دیگه،انتقاد خوب بلدیم،کو عمل؟
چند تاتون امتحان نگیرن درس میخونید

من نه بچه خرخونم، نه فدایی راه علم ولی میگم نصف مشکل رو دانش آموزا میتونن حل کنن و ربطی به آموزش و پرورش نداره
اگر حال داشتم درباره ی اظلاحات آموزش و پرورش هم یک پست میذارم :D
 

مهرناز

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,051
امتیاز
3,242
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
NeYshaBerliN
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

به نقل از Captain. Pisko :
من تا همین چند وقت پیش میگفتم اینهمه درس فقط به درد لای جرز میخوره(لای حشوه چون جرز خودش یعنی بین دیوار :D) ولی بعد از یک سری چیزا از قبیل چیزایی که عرض میکنم خدمتتون فهمید لازم نیست اینجوری هم که ما میگیم کنفیکون شه
فقط یکسری اصلاحات میخواد
چی شنیدم حالا؟
_مردم کشور های ما (آسیای شرقی)توی دوران قبل از دانشگاهشون بسیار شرایط سختی رو نسبت به خارج از کشور پشت سر میذارن ولی بعد از این دوره تو دانشگاه شدیدا سطحشون پایینه،جز در بعضی رشته ها، که با سرعت اکتشافات و اختراعات و گسترش علم امروزی اگر تحت فشار بالا نیایم تبدیل به یکسری تیکه گوشت بی سواد میشیم
_به خاطر همین تلاش های درسیه که بورسیه های عالی ای از کشور های آسیای شرقی رفته تو دانشگاه های معتبر سمت اروپا و آمریکا و کم کم تا 40 یا 50 سال دیگه اون دانشگاه هارو تقریبا تصاحب میکنن
_خودتون خوب میدونید که فرهنگ بیشتر ما اینه میخوریم میخوابیم آخرشم غر میزنیم،؛ایرانی ایم دیگه،انتقاد خوب بلدیم،کو عمل؟
چند تاتون امتحان نگیرن درس میخونید

من نه بچه خرخونم، نه فدایی راه علم ولی میگم نصف مشکل رو دانش آموزا میتونن حل کنن و ربطی به آموزش و پرورش نداره
اگر حال داشتم درباره ی اظلاحات آموزش و پرورش هم یک پست میذارم :D
من خودم عاشق زیستم...(به طور مثال)
روزایی که زیست داریم ادبیات داریم ,جغرافیا داریم و آمادگی دفاعی...سه تا درس حفظی که معلمامونم بسیار سختگیر میباشن و اگه نخونی بیچارت میکنن مجبور میشم بشینم این سه تارو مثل...حفظ کنم فقط واسه نمره در حالیکه مثلا" جغرافی در این سطح اصلا" به دردم نمیخوره ...یا مثلا" آمادگی دفاعی... در این صورت وقتی واسه زیستم نمیمونه...
یه مشکل دیگه این هست ....
یه سری درسارو که ما توی دوران راهنمایی خوندیم ( بازم مثل جغرافی تاریخ اجتماعی)دوباره نمیدونم و.اسه چی باید همه ی اونهارو توی دبیرستان یکجا بخونیم ...
اگه کسی تنبل باشه ترک تحصیل میکنه ...خوب بعضیا واقعا به یه سری درسا علاقه ندارن و این درسا توی زندگی آیندشون هم کمکی بهشون نمیکنه دوس ندارن بخونن ....
مشکل ما اینه (;
 

HHH

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,765
امتیاز
5,478
نام مرکز سمپاد
مدرسه
شهر
کرج
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

برمیگرده به مورد اولی که اشاره کردم
اگر یاد نگیری چند تا چیزو همزمان اداره کنی یعنی از پایه ای ترین درسای مدرت که برنامه ریزیه هیچی نمیدونی
من خودم از جغرافی خییییییییییییلی بدم میاد
ولی وقتی میخوام بخونمش آشغال میذارم جلوی خودم میگم اگر نخونی باید آشغال بخوری :-\
کم کم به جایی میرسی که توی دانشگاه 6 تا کتاب زیست با قطر ده متر میدن دستت توی سه ماه بخونی
و تو چون عادت کردی همیشه یک تیکه از کارت(بطور مقال درس حفظی)ذو بذاری کنار تا به کار مهم تر(درسی که دوسش داری مثل زیست)برسی از شش تا کتاب دو تا شو میخونی ،تازه سر خودت منت هم میذاری و ...
وای مادر دخترت مرد دو تا کتاب اینقدی تموم کرد و اینا............
گرفتی چی میگم؟
 

مهرناز

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,051
امتیاز
3,242
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
NeYshaBerliN
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

به نقل از Captain. Pisko :
برمیگرده به مورد اولی که اشاره کردم
اگر یاد نگیری چند تا چیزو همزمان اداره کنی یعنی از پایه ای ترین درسای مدرت که برنامه ریزیه هیچی نمیدونی
من خودم از جغرافی خییییییییییییلی بدم میاد
ولی وقتی میخوام بخونمش آشغال میذارم جلوی خودم میگم اگر نخونی باید آشغال بخوری :-\
کم کم به جایی میرسی که توی دانشگاه 6 تا کتاب زیست با قطر ده متر میدن دستت توی سه ماه بخونی
و تو چون عادت کردی همیشه یک تیکه از کارت(بطور مقال درس حفظی)ذو بذاری کنار تا به کار مهم تر(درسی که دوسش داری مثل زیست)برسی از شش تا کتاب دو تا شو میخونی ،تازه سر خودت منت هم میذاری و ...
وای مادر دخترت مرد دو تا کتاب اینقدی تموم کرد و اینا............
گرفتی چی میگم؟
تو درست میگی !
ولی وقتی احتیاجی به جغرافی خوندن نیست چرا همون وقتی رو هم که میتونی واسه خوندن درس مورد علاقت صرف کنی واسه جغرافی صرف کنی!
من امروز تصمیمی کبری گرفتم: :D
ازین به بعد جغرافی و آمادگی دفاعی رو در حد 12 میخونم !
بعضی دیگه از درساهم مثل عربی که اصلا",ابدا" :-w به دردمون نمیخوره رو مجبورم واسه کنکور بخونم!
برمیگردیم به سوالات قبلم...چرا باید عربی در این سطح و انگلیسی در سطح افتضاح بخونیم ؟
چرا دو نفری که هوش و استعدادشون در یک سطحه درسای پایه و لازم ( مثلا" در رشته ی تجربی) رو توی کنکور یه درصد زدن ...
یه نفرشون به خاطر اینکه بازم درسی مثل عربی رو بهتر از اون یکی زده بتونه رشته ی مورد علاقشو بخونه ولی اون یکی نه :((
 
  • شروع کننده موضوع
  • #9

kdbwnf

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
145
امتیاز
22
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی قم
شهر
قم
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

بسیار متشکرم از دانش آموزان و دانش آموختگانی که تا به حال در رای گیری شرکت کردن و تشکر بیش تر از کسانی که نظر هم دادن.

تا اون جایی که مشاهده کرده ایم و می کنیم ، می بینیم که افرادی که مطابق نظام آموزشی کشور پیش می رن و هر چی توی کتاب ها نوشته رو انجام می دن و درسشون رو می خونن و به دنبال کارهای فوق برنامه نیستن ، افرادی هستن که در آینده موفق نیستن و افرادی در قسمت ضعیف تر جامعه هستن.
اما کسانی که دنبال فعالیت های فوق برنامه رفتن و حتی گاهی می شه گفت که چندان هم مطابق نظام آموزشی پیش نرفتن ، در آینده افراد موفق و ثروتمندی می شن.
خوب ما می تونیم بفهمیم که مشکل از نظام آموزشی ماست که نمی تونه دانش آموزان رو موفق بار بیاره. دانش آموز ، خودش باید بره دنبال کارهای فوق برنامه و غیر درسی ، تا موفق بشه. از طرفی ، وقتی دانش آموزی به دنبال کارهای فوق برنامه می ره ، معمولا مجبور می شه مقداری از وقت رسیدگی به درسش رو کوتاه کنه تا به فعالیت غیر درسی رسیدگی کنه. مشکلی که هست اینه که در این صورت ، احتمال افت تحصیلی وجود داره و مردم هم که به فعالیت های فوق برنامه چندان توجهی نمی کنن. همیشه از معدل و نمره و امتحان و ... جویا می شن. پس دانش اموز مجبور می شه که یکی از این دو رو انتخاب کنه. اکثرا هم درس رو انتخاب می کنن و موفق هم نمی شن.

به نقل از Captain. Pisko :
1- تقویت اراده:اگر نتونی خودتو مجبور به انجام کاری که نمی خوای بکنی یعنی ارادت صفره،که این وحشتناکه!!!!
2-امتحان اصلا قرار نبوده چیزی باشه به شکل امروزی، امتحان از روی کلمش معلومه یعنی چی، معمولا وقتی چیزیو یاد میگیریم میخوایم مطمئن شیم بلدیمش
بر حسب همین امتحان رو کم کم به صورت اجبار وارد شرایط تحصیلی کردن
3-چیز هایی که یاد میدن کاربرد داره اتفاقا،ولی خودت جواب خودتو دادی،مشکل تئوری گراییه،کاربرد رو در عمل نمیبینیم ???
۱ـ منظورتون ازتقویت اراده چی هست؟ روش حل مشکل دانش آموزانه یا روش حل مشکل نظام آموزشی یا چی؟
۲ـ بله. موافقم. کاملا. متاسفانه امتحان الآن شده معیار. امتحان نمی تونه معیار خوبی باشه. چون ضریب خطاش به شدت بالاست. به شدت.
۳ـ همه‌ی اون ها کاربرد دارن؟ البته کاربرد دارن ولی من منظورم در زندگی روزمره‌ی یک دانش آموز معمولی هست. نه در زندگی یک محقق و دانشمند بزرگ. من فکر نمی کنم در زندگی روزمره‌ی ما ، معمولا گویا کردن مخرج کسر و معادله‌ی خط و تجزیه و محاسبه‌ی تعداد الکترون‌هایی که از سیم عبور می کنن و این که سدیم در تماس با آب شعله ور می شه و طول زمین والیبال و انواع باب ها و اسم ها در زبان عربی و گرامر زبان انگلیسی و نظام اجتماعی کل و خرده نظام و ... کاربردی داشته باشه. حداقلش اینه که من به شخصه خیلی ها رو می بینم که از این ها در زندگی شون استفاده‌ای نکرده اند و نمی کنن.

به نقل از nili :
من فکر میکنم یکی معلمان!نه همه ولی اکثرا نمیدونن واسه چی درس میدن و براشون فقط انجام وظیفه است!فکر میکنن فقط باید درس بدن در صورتیکه یه معلم باید علاوه بر درس باید حس علاقه رو ایجاد کنه وحس کنه برای بچه ها درس میده و دلسوز باشه!!
و درس ها یا حالا شیوه انقدر یه جورایی اجبار و تو یه قالب خاص و 4چوبه که لذت آگاه شدن در ما وجود نداره.....چون آموزش پرورش اجازه ی متفاوت بودن نمیده!50 سال یا بیشتره که قضیه همونه!نیومدن یه درس برا ما بزارن که بگه تو چی فکر میکنی؟؟همش اینه که این اینه اون اونه......و خوب توجه شون به علایق کمه!یه سری درسا از حد آشنایی ولازم فراتر هستن بر ای کسایی که علاقه شون کمه....
و امتحان!!خب یه چیزی باید باشه که مشخص کنه این آدم آماده ی مراحل بعدیه!اما خب خیلی اجباری شده اینم به خاطر اهمیت نمره ست (و این که آموخته ها اهمیت نداره)
خیلی معذرت می خوام ولی هم برای انجام وظیفه و هم برای کسب درآمد و حقوق. وگرنه اکثر معلم ها ، خودشون هم می دونن که این چیزایی که به ما یاد می دن ، تقریبا بی ارزشه.
بله. لذت آگاه شدن وجود نداره. چون در عمل کار نمی کنیم و همه اش تئوریه و کاربردش رو نمی بینیم. البته کاربرد چندانی هم نداره.
البته درباره‌ی این که گفتید نیومدن یه درس بذارن که تو چی فکر می کنی باید بگم که اخیرا این چیزا (فکر کنید و بحث کنید و ...) توی کتاب ها خیلی زیاد شده. ولی مشکل بر می گرده به معلم ها که روشون زیاد بحث نمی کنن و مشکل بیش تر بر می گرده به نظام آموزشی باز هم. چون طوری تنظیم نکرده همه چیز جور در بیاد. مثلا یه چیزی مثل «بحث کنید» توی کتاب ، معمولا اگر واقعا بخوایم روش کار کنیم و بحث کنیم ، وقت زیادی از کلاس می گیره و از طرفی ، درس هم زیاده و معلم برای همین هم مجبوره که زود ازش بگذره و خوب ، این «بحث کنید» ها و ... تقریبا بی فایده می شن.

به نقل از Dr.Stansfield :
همه چیز شده حفظ کردن و نمره :(
کاملا باهات موافقم که اگه صرفا" به دلیلی یادگیری درس میخونیم دیگه امتحان و .... چیزا چیه؟
خوب کاملا" معلومه که امکانتومونم خیلی کمه ( باز در شهرهای مختلف متفاوته)
بله. دقیقا همین طوره. دانش آموزی رو می شناسم که کلمات کتاب رو برای امتحان یکی یکی حفظ می کنه ولی ...!
البته اشتباه برداشت کردید. من گفتم که اگر فقط می خوان ما رو با درس آشنا کنن تا علاقه پیدا کنیم ، دیگه این همه امتحان و اجبار و ... نباید باشه. اگر هم می خوان به ما یه چیزی یاد بدن ، باید چیزی باشه که خودمون بهش علاقه پیدا کنیم و کاربرد داشته باشه.

به نقل از Captain. Pisko :
_خودتون خوب میدونید که فرهنگ بیشتر ما اینه میخوریم میخوابیم آخرشم غر میزنیم،؛ایرانی ایم دیگه،انتقاد خوب بلدیم،کو عمل؟
چند تاتون امتحان نگیرن درس میخونید
این مورد رو چندان قبول ندارم. ببینید ، اصولا اگر دانش آموز به چیزی علاقه داشته باشه ، ناخودآگاه دنبالش می ره. مشکل این جاست که ما علاقه نداریم. پس یا ما مشکل داریم یا درس ها. از اون جایی که بیش تر دانش آموزان نسبت به درس بی علاقگی دارن ، پس درس مشکل داره. نه دانش آموزان. الآن می تونید ببینید. من که می بینم دانش آموزانی رو که توی آزمایشگاه روباتیک مدرسه حسابی کار می کنن و حتی بعضی روزا خونه نمی رن و شب می خوابن تو مدرسه که روباتشون رو تکمیل کنن و واقعا خیلی دوست دارن کارشون رو. یا دانش اموزانی که به نجوم خیلی علاقه دارن و همه‌ی صحبت هاشون درباره‌ی نجومه یا کسانی که به کامپیوتر علاقه دارن و صبح تا شب با کامپیوتر کار می کنن (کار مفید و نه بازی). البته هدفشون المپیاد یا مسابقات و ... نیست. کدوم دانش آموزی رو دیدید که نسبت به درس ، چنین علاقه ای داشته باشه؟ نسبت به خود درس. دانش آموزی که به اجبار درس بخونه ، معمولا موفق نمی شه. اگر هم هدفش یه چیز بی ارزش باشه ، اصلا موفق نمی شه.

به نقل از Dr.Stansfield :
تو درست میگی !
ولی وقتی احتیاجی به جغرافی خوندن نیست چرا همون وقتی رو هم که میتونی واسه خوندن درس مورد علاقت صرف کنی واسه جغرافی صرف کنی!
من امروز تصمیمی کبری گرفتم: :D
ازین به بعد جغرافی و آمادگی دفاعی رو در حد 12 میخونم !
بعضی دیگه از درساهم مثل عربی که اصلا",ابدا" :-w به دردمون نمیخوره رو مجبورم واسه کنکور بخونم!
برمیگردیم به سوالات قبلم...چرا باید عربی در این سطح و انگلیسی در سطح افتضاح بخونیم ؟
چرا دو نفری که هوش و استعدادشون در یک سطحه درسای پایه و لازم ( مثلا" در رشته ی تجربی) رو توی کنکور یه درصد زدن ...
یه نفرشون به خاطر اینکه بازم درسی مثل عربی رو بهتر از اون یکی زده بتونه رشته ی مورد علاقشو بخونه ولی اون یکی نه :((
با شما موافقم. بیهودگی کار نادرستیه. خیلی از این درس هایی هم که می خوانیم ، واقعا بیهوده هستن. مگر برای نمره و مدرک و ...
در مورد تصمیم کبری تون باید عرض کنیم که اگه همه مثل شما تصمیم می گرفتن ، الآن نظام آموزشی عوض شده بود. پس باید افراد مثل شما زیاد بشن.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #10

kdbwnf

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
145
امتیاز
22
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی قم
شهر
قم
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

اما نکته‌ی بعدی.
تا به حال فکر کردید که چرا وقتی دانش آموزان می شنون که معلم مریض شده و نمی تونه بیاد ، از خوش حالی بال در میارن؟ یا این که چرا وقتی به تعطیلی می خورن ، این قدر خوش حال می شن؟
یا خود مسئولین. تا حالا فکر کردید که چرا وقتی چهارشنبه تعطیل می شه ، پنج شنبه رو هم تعطیل می کنن به عنوان بین التعطیلین؟ این یعنی این که خود مسئولین ما هم می دونن که دانش آموزان و البته مشاغل دیگه ، راضی نیستن از کارشون. پس یه فرجه ای می ذارن تا مردم خیلی داغ نشن و خستگی شون باعث عصبانیت و عواقب جبران ناپذیر نشه.
مثل یک دستگاهی که اتصالی داره. اگه زیاد روشن بمونه ، داغ می کنه و آتش می گیره. پس هر ده دقیقه یک بار خاموشش می کنن تا خنک بشه. به نظرتون باید چه کار کرد؟ یا باید دستگاه رو عوض کرد یا تعمیرش کرد. همون کاری که باید با نظام آموزشی کرد.
تا حالا فکر کردید که چرا دانش آموزان از معلم می خوان که بعد از درس بذاره آزاد باشن یا بذاره برن بیرون؟ چون علاقه ندارن. پس یا باید علاقه ایجاد کرد و یا چیزی رو درس داد که دانش آموزان علاقه دارن.

من یه خواسته ای از شما دارم. این که راه حل بگید. بفرمائید که چطوری این مشکلات فراوان رو حل کنیم؟ به هر حال ما دانش آموزیم و در محوریت هستیم. اگر حرفمون رو به مسئولین بزنیم ، به حرفمون باید قاعدتا گوش بدن و عمل کنن. و اگر هم عمل نکردن ، قدرت در دست ماست. یعنی یک حرکت عمومی. امیدوارم متوجه منظورم بشید.
 

nili

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
152
امتیاز
25
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
دیگه خیلی مهم نیست
رشته دانشگاه
نمیدونم!
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

من فکر میکنم به خاطر همین مشکلات درس ها خیلیاشون اصلا جذابیتی ندارن و اجبارن!فایده شون هم نمیبینیم !پس احتمالا راه حل باید یه جوری باشه که مهم تر از همه اجبار کنار بره و یه جوری اهمیت درس برای فرد درونی بشه!مثلا میشه یه سری درس هارو انتخابی بزارن و متنوع تر باشن.کلا شیوه ی آموزش هم باید عوض بشه و هم کاربردی تر بشه هم از دیکته کردن خودداری بشه و فکر بیشتر قاطیش شه!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #12

kdbwnf

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
145
امتیاز
22
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی قم
شهر
قم
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

به نقل از nili :
من فکر میکنم به خاطر همین مشکلات درس ها خیلیاشون اصلا جذابیتی ندارن و اجبارن!فایده شون هم نمیبینیم !پس احتمالا راه حل باید یه جوری باشه که مهم تر از همه اجبار کنار بره و یه جوری اهمیت درس برای فرد درونی بشه!مثلا میشه یه سری درس هارو انتخابی بزارن و متنوع تر باشن.کلا شیوه ی آموزش هم باید عوض بشه و هم کاربردی تر بشه هم از دیکته کردن خودداری بشه و فکر بیشتر قاطیش شه!
به نظر شما ، اول باید شیوه ی آموزش و مطالب آموزشی تغییر کنه و بعد اجبار برداشته بشه یا اول اجبار برداشته بشه و بعد شیوه ی آموزش و مطالب آموزشی تغییر کنه؟
من فکر می کنم مورد اولی بهتره. چون الآن ، اگه بگن به دانش آموزان که سر کلاس نشستن و امتحان دادن اجباری نیست ، شاید دو - سه نفر بیش تر سر کلاس نمونن. این هم که اولش ممکنه کسی از کلاس بیرون نره و همه بمونن ، به خاطر اینرسی بچه هاست. اگر یه هفته وضع مدرسه به همین مموال پیش بره ، هیچ کس سر کلاس نمی مونه و دیگه فرقی نمی کنه که درسی که می دن ، چیز واقعا خوبی باشه یا نباشه.
بگذریم.
سوالی که پرسیدم رو کامل تر می کنم :
به نظر شما آیا کنار اومدن با این نظام آموزشی ، وقت هدر دادن نیست؟ چه راه حلی برای مشکلات فراوان نظام آموزشی ایران پیش نهاد می کنید؟
 

imanjo0n

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
231
امتیاز
163
نام مرکز سمپاد
دستغیب 1
شهر
شیراز
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

مثلا توی کتاب عربی ، به ما روز های هفته رو نگفتن !! ولی سخت ترین قوائد عربی رو گفتن !!
مثلا نگفتن اتوبوس چی می شه به عربی !! تاکسی ... و چیز های ساده ای که واقعا نیاز داریم ... ولی کلی چیزای به درد نخور رو درس دادن!!
 

مهرناز

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,051
امتیاز
3,242
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
NeYshaBerliN
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

به نظر من نظام کلا" باید عوض شه :D
اول اینکه یه دانش آموز وقتی یه رشته ای رو انتخاب میکنه و هدف آیندش رو هم در راستای همون رشته قرار میده باید ( خوب این نشون میده که دانش آموز تمام معیارهاشو سنجیده و هر درسی رو که مربوط به اون رشتست بهش علاقه داره ) پس وقتی سر کلاس این درسها میشینه اصلا" خسته نمیشه...
پس فقط برای یک رشته باید درسای اختصاصی همون رشته رو (به صورت اجباری:منظور از اجباری اینه که این درسها باید باشه نه اینکه بخوان تحمیل کنن)بذارن !
خوب بالاخره هر دانش آموزی به یه سری درسها علاقه داره و فک میکنن اگه اونهارو بخونه علاوه بر درسایی که توی رشته ی اصلیش میخونه میتونه بهش کمک کنه !
مثلا" یه دانش آموز واقعا" عربی رو دوس داره یا یکی تاریخ رو دوس داره ولی رشتش تجربیه ....
واسه همین بقیه ی دروس رو به صورت اختیاری واسه دانش آموزان بذارن ...
هر کسی که علاقه داشته باشه میره و اون درس رو انتخاب میکنه به صورت اختیاری و هر موقع هم سر کلاس میشینه هیچوقت خسته نمیشه !
من خودم سر کلاسایی که به درسش علاقه دارم اصلا" خسته نمیشم(البته اینجا بستگی به معلم هم داره ) و هیچوقت هم دوس ندارم اون روزی که مثلا" زیست داریم تعطیل شه !
یه چیز دیگه هم هست ...بازم میگم مطالب باید به اندازه ای که واقعا" مورد احتیاجه تدریس شه.
مثلا" سال دوم ریاضی و تجربی چرا باید ریاضیش یکی باشه ؟!نمیگم تجربی احتیاجی به ریاضی نداره اتفاقا" خیلی هم احتیاج داره ولی نه در حد رشته ریاضی...
یا باز هم برمیگردیم به همون درس عربی ...
اگه میگن قرآن به زبون عربیه نماز رو باید عربی خوند....(درست ) ولی ما در کنارش درس دین و زندگی هم داریم که همهی مشکلات مارو در این موارد رفع میکنه....
دیگه احتیاجی به عربی و اون همه قواعد سخت و افتضاح نیست که خود عربا هم بلد نیست :((
البته بازم استثنا پیدا میشه ( شاید یکی خواست بره عربستان زندگی کنه )=>خوب اینجا هم توی نظام آموزشی پیشنهادی واسشون چاره هست(دروس اختیاری)
یه چیز دیگه هم هست ( البته قبلا" ذکر شده)=> توی کشور ما هدف اصلی دانش آموزا شده کنکور و گرفتن معدل بالا !(یعنی این به عنوان یه ارزش شناخته شده توی جامعه)
باید این ارزش به کلی ... نمیدونم اینجا باید چی بگم! :D
اگه دانش آموزا مجبور نباشن به خاطر نمره بخونن مطمئنا" علاقه و رغبت بیشتر میشه!
توجیهشم میشه کرد این جمله رو !چرا میزان یادگیری در کلاسهای خارج از مدرسه بیشتره؟
یه چیز دیگه هم هست !
ما ( مخصوصا" سمپادیها) ساعات بیشتری رو نسبت به باقی دانش آموزان جهان هستیم !
خوب این خودش باعث خستگی میشه !
و باز هم راه چاره هست ...حذف کردن درسهای نالازم ...
چقد حرف زدم :D
اینا همه از دل پره :((
 
  • شروع کننده موضوع
  • #15

kdbwnf

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
145
امتیاز
22
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی قم
شهر
قم
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

به نقل از imanjo0n :
مثلا توی کتاب عربی ، به ما روز های هفته رو نگفتن !! ولی سخت ترین قوائد عربی رو گفتن !!
مثلا نگفتن اتوبوس چی می شه به عربی !! تاکسی ... و چیز های ساده ای که واقعا نیاز داریم ... ولی کلی چیزای به درد نخور رو درس دادن!!
موافقم. درس ها کاربردی نیستن. بهتره که به جای یاد دادن دستور زبان عربی ، مکالمه‌ی روزمره رو یاد بدن.

به نقل از Dr.Stansfield :
به نظر من نظام کلا" باید عوض شه :D
اول اینکه یه دانش آموز وقتی یه رشته ای رو انتخاب میکنه و هدف آیندش رو هم در راستای همون رشته قرار میده باید ( خوب این نشون میده که دانش آموز تمام معیارهاشو سنجیده و هر درسی رو که مربوط به اون رشتست بهش علاقه داره ) پس وقتی سر کلاس این درسها میشینه اصلا" خسته نمیشه...
پس فقط برای یک رشته باید درسای اختصاصی همون رشته رو (به صورت اجباری:منظور از اجباری اینه که این درسها باید باشه نه اینکه بخوان تحمیل کنن)بذارن !
خوب بالاخره هر دانش آموزی به یه سری درسها علاقه داره و فک میکنن اگه اونهارو بخونه علاوه بر درسایی که توی رشته ی اصلیش میخونه میتونه بهش کمک کنه !
مثلا" یه دانش آموز واقعا" عربی رو دوس داره یا یکی تاریخ رو دوس داره ولی رشتش تجربیه ....
واسه همین بقیه ی دروس رو به صورت اختیاری واسه دانش آموزان بذارن ...
هر کسی که علاقه داشته باشه میره و اون درس رو انتخاب میکنه به صورت اختیاری و هر موقع هم سر کلاس میشینه هیچوقت خسته نمیشه !
من خودم سر کلاسایی که به درسش علاقه دارم اصلا" خسته نمیشم(البته اینجا بستگی به معلم هم داره ) و هیچوقت هم دوس ندارم اون روزی که مثلا" زیست داریم تعطیل شه !
یه چیز دیگه هم هست ...بازم میگم مطالب باید به اندازه ای که واقعا" مورد احتیاجه تدریس شه.
مثلا" سال دوم ریاضی و تجربی چرا باید ریاضیش یکی باشه ؟!نمیگم تجربی احتیاجی به ریاضی نداره اتفاقا" خیلی هم احتیاج داره ولی نه در حد رشته ریاضی...
یا باز هم برمیگردیم به همون درس عربی ...
اگه میگن قرآن به زبون عربیه نماز رو باید عربی خوند....(درست ) ولی ما در کنارش درس دین و زندگی هم داریم که همهی مشکلات مارو در این موارد رفع میکنه....
دیگه احتیاجی به عربی و اون همه قواعد سخت و افتضاح نیست که خود عربا هم بلد نیست :((
البته بازم استثنا پیدا میشه ( شاید یکی خواست بره عربستان زندگی کنه )=>خوب اینجا هم توی نظام آموزشی پیشنهادی واسشون چاره هست(دروس اختیاری)
یه چیز دیگه هم هست ( البته قبلا" ذکر شده)=> توی کشور ما هدف اصلی دانش آموزا شده کنکور و گرفتن معدل بالا !(یعنی این به عنوان یه ارزش شناخته شده توی جامعه)
باید این ارزش به کلی ... نمیدونم اینجا باید چی بگم! :D
اگه دانش آموزا مجبور نباشن به خاطر نمره بخونن مطمئنا" علاقه و رغبت بیشتر میشه!
توجیهشم میشه کرد این جمله رو !چرا میزان یادگیری در کلاسهای خارج از مدرسه بیشتره؟
یه چیز دیگه هم هست !
ما ( مخصوصا" سمپادیها) ساعات بیشتری رو نسبت به باقی دانش آموزان جهان هستیم !
خوب این خودش باعث خستگی میشه !
و باز هم راه چاره هست ...حذف کردن درسهای نالازم ...
چقد حرف زدم :D
اینا همه از دل پره :((
این جا سه تا پیشنهاد برای حل مشکل مطرح شد. یکی این که دروس به صورت اختیاری در بیان. دوم این که زمان زندگی در مدرسه کوتاه بشه که البته این مورد جای تامل داره. سوم این که هم اینک هدف خیلی از دانش آموزان نمره و معدل و کنکور هست. این هدف خوبی نیست.

من با این سه مورد تقریبا موافقم. اما در مورد این که دروس اختیاری بشن ، باید بگم که اختیاری شدن رو کافی نمی بینم. چرا که علاوه بر اختیاری شدن ، دروس باید کاربردی و جذاب هم بشن و به طوری که دانش آموز ، با علاقه به درس توجه کنه و یاد بگیره. با این که گفتید هدف دانش آموزان معدل و کنکور هست و این یک مشکله هم کاملا موافقم.

منظور من از پیشنهاد برای حل مشکل این هم هست که چطور این عقیده ها رو عملی کنیم. ما می گیم که مثلا دروس اختیاری بشن. ولی خوب این فقط یه حرفه. چطور این رو به عمل برسونیم؟ مثلا بیایم و نامه بفرستیم به وزارت آموزش و پرورش؟ یا به نماینده‌های مجلس بگیم؟ یا بالاخره چه کاری؟

هدف اصلی من از ایجاد این تاپیک اینه که دانش آموزان ، از اشکالات بسیار زیاد این نظام آموزشی آگاه بشن و بدونن که در چه وضعی هستن و تلاشی بکنن برای بهبود اوضاعشون. لطفا در خالی کردن عقده هاتون بر سر نظام آموزشی این جا احساس آزادی کنید و حرف دلتون رو بگید.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #16

kdbwnf

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
145
امتیاز
22
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی قم
شهر
قم
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

شرکت کنید لطفا! منتظرم ها. نا سلامتی می خوایم یه فکری کنیم نظام آموزشی رو بهبود بدیم!
 

souti15

کاربر جدید
ارسال‌ها
1
امتیاز
0
نام مرکز سمپاد
farzanegan
شهر
تهران
مدال المپیاد
المپیاد شیمی شرکت می کنم!ینی قراره شرکت کنم! فقط شیمی رو عشق استتتتتتتتتت!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دانشگاه
اونم اگه اول خدا بخواد بعد خودم ایشا... تهران!
رشته دانشگاه
ندارم ولی اگه خدا بخواد پزشکی!!
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

کلا با حرفات موافقم مخصوصا که گفتی کلا نظام باید عوض شه! :-s
 
  • شروع کننده موضوع
  • #18

kdbwnf

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
145
امتیاز
22
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی قم
شهر
قم
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

به نقل از arezooooo5 :
کلا با حرفات موافقم مخصوصا که گفتی کلا نظام باید عوض شه! :-s
سپاس گزارم که موافقید. ولی راه چاره هم بگید.
 

lof

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,866
امتیاز
10,628
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
دانشگاه
پلى تكنيك تهران
رشته دانشگاه
مهندسى معدن
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

همش از دم

کلا ایران با این نظام به جایی نمیرسه

خلاص
 

Maedeh Bahadoran

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
17
امتیاز
11
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
دانشگاه
صنعتی اضفهان (IUT)
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
پاسخ : مشکلات نظام آموزشی کشور

دقیقا...بعضی وقتا نتایج آثار یه چیز مشکل داره که باید رو اونا کار شه...ولی الان اصل نظام آموزشی مشکل داره نه نتایجش...پس باید رو اصل کار شه (;
 
بالا