پاسخ : مختلط شدن مدارس در ایران
به نقل از Bahar_R :
تجربیات سال های سال بشر نشون میده که شما هرچیزی رو بیاید محدود کنید و بگید طرفش نرو تمایل فرد به انجام اون کار بسیار زیادتر میشه . چون علاقه مند میشه که کشف کنه مگه چیه که اینقدر میگن انجام نده . این رو بیشتر میشه تبلیغ دونست .
در مورد آمریکا . دوست عزیز در آمریکا سقط جنین آزاده . :) وقتی سقط جنین آزاده یعنی فرد میره بیمارستان کاملا رسمی و قانونی سقط جنین می کنه و این به عنوان آمار ثبت میشه . اینجا سقط جنین قانونی نیست . بنابراین در خفا و پنهانی انجام میشه . و در نتیجه آمار سقط جنین رو میگن نزدیک صفر مثلا ! چون رسما که سقط جنین ثبت نمیشه .
آمار هروقت با منبع آوردید قابل بحث خواهد بود .
کاملا مخالفم با حرفت . خیلی چیزا هست که ما ازش منع میشیم و به سراغش هم نمیریم .
مثلا مواد مخدر . به نظرت افرادی که اعتیاد دارن به خاطر منع و محدودیت مواد مخدر معتاد شدن ؟ یا عوامل خیلی موثرتری وجود داشته در اعتیادشون .
یا مثلا کمربند ایمنی ! میشه بگی کمربند چطوری تو کشور ما فرهنگسازی شد؟ با منع و مجازات . مگه نه؟
حالا کسی رو میشناسی که چون محدود شده و منع شده از استفاده از کمربند تمایلش بیشتر شده باشه برای استفاده نکردن اون؟
می دونی این تمایل کی ایجاد میشه ؟
وقتی تو چیزی رو محدود کنی و در مقابل ازش تعریف کنی . یعنی تبلیغ چیزی وقتی همه راههای دسترسی به اون بسته اس!
یک مثال میزنم برات : فرض کن یک پرس چلوکباب بذارن جلوت و هی از طعمش تعریف کنن و ... اما بهت اجازه ندن که بخوریش . بله در این صورت "الانسان حریص علی ما منع " تاحدودی درسته!
خیر نمیشه از روابط در سن پایین کلا جلوگیری کرد چون این یک طرح کاملا تخیلیه که در هیچ زمانی و مهیچ جامعه ای محقق نشده و نمیشه .
بنابراین راهی که وجود داره اینه که قبول کنیم که این مسئله وجود داره و سعی کنیم از عواقب بعدی نظیر بزرگ شدن بچه ای در خانواده ای ناهنجار و ناقص ، یا محروم شدن دختران جوان از زندگی نرمال جلوگیری کنیم . به جای اینکه تصور کنیم در بهشت هستیم و هیچ مشکلی وجود نداره .
نمیشه از هیچ چیزی به صورت صددرصدی جلوگیری کرد . اما نمیشه کاهشش داد؟
کاری که در مدارس انگلیس داره انجام میشه مثل اینه که به بچه ای که از والدینش کتک میخوره پپماد بدیم تا دردش تسکین پیدا کنه . ولی ایا این واقعا بهترین راهه؟ قطعا نه ! بهترین راه اینه که مشکل رو ریشه یابی کنیم و ببینیم چرا والدین بچه اون رو کتک میزنن !
بدون شک دختر و پسری که این روابط رو داشتن داستانشون رو برای یک غریبه تعریف نمی کنن . پس این اصلا قابل استناد نیست . اگر هم تحقیق دقیق کردید نتایج تحقیق رو بذارید لطفا .
خیر اصلا قبول ندارم که این موارد خیلی کمه . افرادی که اینطور هستن رو به چشم دیدم و توصیفاتشون از مدرسشون و اتفاقاتی که در اون می افتاده رو هم عینا شنیدم . مدارسی وجود داره که این مسئله به حدی درش رواج داره که برای بچه ها به صورت مسئله ای عادی تلقی میشه .
بین قسمتای بنفش تضادی نمیبینید شما؟
عقده بوسیله ی محدودیت و محرومیت بیش از حد ایجاد میشه . طوری که فرد با توجه به محرومیت تمایل زیادی به کشف حقایق در مورد مسئله پیدا می کنه و بنابراین جذابیت انجام اون کار زیاد میشه .
اتفاقا این مسئله عقده برای من خیلی جالب شد و برای همین رفتم و با یه روانشناس صحبت کردم .و خیلی حرفای جالبی زد ایشون :
به تعداد روانشناسای دنیا نظریات متفاوتی در مورد مدارس تک جنسیتی و مختلط وجود داره ! ( و بعد رسیدیم به اینکه در همه علوم همینطوره و هیچ وقت علما نظریه واحدی نداشتن و اینجاست که نقش دین مشخص میشه )
اما ایا کشورهایی که مدارس مختلط دارن تونستن مشکلات روابط دختر و پسر رو حل کنن ؟ یا در اینجور کشورها این مشکلات شدیدتر شده؟
حتی الان نظریه جدیدی هست که تو چند کشور هم اجرا میشه اینه که حتی روش های اموزشی برای دختر ها و پسرها متفاوته و اساسا اشتباهه که متون درسی که برای پسرها تدریس میشه همونی باشه که برای دخترها .
همین الان هم در انگلستان مدارس ابتدایی در کلاسهای ریاضی و علوم در مقطع دبستان جدا میشن با این استدلال که دخترها در کلاسهای تک جنسیتی حضور فعال تری دارن و در این درسها بازده بهتر!
و درمورد عقده .
اصولا محدودیت چیز بدی نیست اما چیزی که در مورد اون مهمه اینکه منطقی اعمال بشه . و خب قبلا هم توضیح دادم که اتفاقا محدودیت و محرومیت در خیلی از جاها موثر واقع شده .
و اون محدودیتی که باعث ایجاد عقده میشه محرومیت همراه با تبلیغ کاذبه .
اما
روشی که منطقی به نظر میاد اینه که دختر و پسر در محیطهای اموزشی جدا از هم باشن و درکنارش جنس مخالف خودشون رو اون طوری که هست و نه غلو امیز بشناسن .
تاثیر مثبتی که داره اینه که دختر و پسر جنس مخالف رو به عنوان موجودی فضایی و ناشناخته نمی بینن و به تعامل اجتماعی با اون عادت می کنن و در نتیجه با اولین برخورد و تعامل در جامعه ی مختلط براشون مسئله ی عجیبی نیست و رفتار هایی منطقی و نرمال نشون میدن .
میشه بگی مدرسه جای چیه؟
و
میشه بگی ایا در مدارس مختلط این مشکل ( تعامل غلط با هم جنس ) حل شده؟
تو گفتی رفتار افراطی یعنی تجاوز پس رفتار منطقی باید با امار تجاوز بسیار پایین دیده بشه .
ایا واقعا در مدارس مختلط امار تجاوز کمه ( از خیر خیلی خیلی کم می گذریم )
من گفتم رها کنیم ؟ گفتم هر آموزشی جای خودشو داره . این آموزش و ارزش ها باید در خانواده درونی بشه نه بوسیله ی دیوار کشی و روش اشتباه . آموزش رفتار منطقی بوسیله ی رفتار منطقی صورت می گیره نه به صورت رفتار های افراطی و زور . روش منطقی با زور اصلا سازگاری نداره .
دوست دارم تعریف رفتار منطقی و رفتا غیرمنطقی و افراطی در دید شما رو به صورت مفصل بدونم قطعا اینطوری بهتر میتونیم به نتیجه برسیم .
در دید من رفتار منطقی یعنی هر محیطی بیشترین بازده رو در همون حیطه ای که درش تعریف شده داشته باشه .
مثلا مدرسه . از نظر من رفتار منطقی در مدرسه اینه که بازده عمومی مدرسه در حیطه ی علمی و تربیتی بالترین درصد باشه .