فاطمه م.
فاطمه م.
- ارسالها
- 633
- امتیاز
- 4,340
- نام مرکز سمپاد
- فرزانگان چهاردانگه
- شهر
- تهران
- سال فارغ التحصیلی
- 95
- مدال المپیاد
- ادبی
- دانشگاه
- پلی تکنیک تهران
- رشته دانشگاه
- علوم کامپیوتر
پاسخ : پرسش و پاسخ
حالا یه چیزی ... اچ بریج تو درایوره . پس IN 1 و IN 2 ــه اچ بریج ورودیهای ولتاژ ، و OUT 1 و OUT 2 در واقع IN 1 و IN 2 ــه موتوره ؟
بله.
نگیم ورودی های ولتاژ، بگیم ورودی ها، چون مثلا امکان داره با تغذیه اشتباه گرفته شه (من به لحظه فک کردم منظورت اینه)
خب در کل ینی اگه OUT 1 وی سی سی و OUT 2 جی ان دی بود [ یا کلا یکی از خروجیا + و یکی - بود ] ، موتور راه میفته دیگه نه ؟
بله.
بهتره بگیم یکی از ورودی ها نسبت به اون یکی اختلاف پتانسیل الکتریکی (ولتاژ) داشت. چون در حالاتی 2 تا شونم نسبت به GND ولتاژ دارن اما نسبت به هم نه.
مثلا یه حالت: یکی 3 ولت نسبت به GND مدار و اون یکی 5 ولت نسبت به GND مدار. اینجا ولتاژ ایجاد شده بین پایه های موتور 2 ولته (3 ولت رو سطح مبدا قرار دادیم) یا میتونیم بگیم 2- ولت (5 ولت رو سطح مبدا قرار دادیم)
حالا اگه 2 تاشونم نسبت به GND مدار X ولت داشته باشن اما باهم برابر باشن که نسبت به هم ولتاژی ندارن.
در کل: ولتاژ کمیتی نسبیه.
حالا پایه ENABLE و پایه تغذیه موتورا و current sensing و کلا بقیه پایه های موتورو توضیح میدی ؟ راستی ! این vcc و GND تو مدار بالا در واقع از همون پایه های vcc و GND درایور میان دیگه ؟
ENABLE رو گفتم که، اگه H باشه، IC شروع به کار میکنه.
(تو L298 این نوع رو داریم)
البته ENABLE بار هم داریم (یه خط بالای کلمه می کشن) اگه L باشه، IC شروع به کار میکنه.
پایه های تغذیه هم پایه ی تغذیه ان دیگه! واسه مدارات داخلی.
current sensing رو با اتصال به مقاوت میتونن باهاش جریانی رو که درایور میکشه اندازه گیری کنن اما به کار ما نمیاد پس همیشه به GND وصلش میکنیم.(اگه میخوای بدونی چه جوری، توضیحاتش تو دیتاشیت باید باشه فک کنم)
موتور هم که کلا 2 تا پایه داره دیگه، و پایه های درایورم همه شو گفتم.
GNDـش که فرقی نداره به یکی از GNDها.
اما VCCـش به پایه ی 4 وصل میشه که بسته به ولتاژ کاری موتورها میتونی به ولتاژ های متفاوت وصلش کنی (اگه اشتباه نکنم Max ـش تو این درایور 48 ولته اما مطمئن نیستم. تو دیتاشیتش نگاه کن)
@شهریار: ممنون از راهنمایی:) دلم خوش شد یکی تو انجمن پست داد
حالا یه چیزی ... اچ بریج تو درایوره . پس IN 1 و IN 2 ــه اچ بریج ورودیهای ولتاژ ، و OUT 1 و OUT 2 در واقع IN 1 و IN 2 ــه موتوره ؟
بله.
نگیم ورودی های ولتاژ، بگیم ورودی ها، چون مثلا امکان داره با تغذیه اشتباه گرفته شه (من به لحظه فک کردم منظورت اینه)
خب در کل ینی اگه OUT 1 وی سی سی و OUT 2 جی ان دی بود [ یا کلا یکی از خروجیا + و یکی - بود ] ، موتور راه میفته دیگه نه ؟
بله.
بهتره بگیم یکی از ورودی ها نسبت به اون یکی اختلاف پتانسیل الکتریکی (ولتاژ) داشت. چون در حالاتی 2 تا شونم نسبت به GND ولتاژ دارن اما نسبت به هم نه.
مثلا یه حالت: یکی 3 ولت نسبت به GND مدار و اون یکی 5 ولت نسبت به GND مدار. اینجا ولتاژ ایجاد شده بین پایه های موتور 2 ولته (3 ولت رو سطح مبدا قرار دادیم) یا میتونیم بگیم 2- ولت (5 ولت رو سطح مبدا قرار دادیم)
حالا اگه 2 تاشونم نسبت به GND مدار X ولت داشته باشن اما باهم برابر باشن که نسبت به هم ولتاژی ندارن.
در کل: ولتاژ کمیتی نسبیه.
حالا پایه ENABLE و پایه تغذیه موتورا و current sensing و کلا بقیه پایه های موتورو توضیح میدی ؟ راستی ! این vcc و GND تو مدار بالا در واقع از همون پایه های vcc و GND درایور میان دیگه ؟
ENABLE رو گفتم که، اگه H باشه، IC شروع به کار میکنه.
(تو L298 این نوع رو داریم)
البته ENABLE بار هم داریم (یه خط بالای کلمه می کشن) اگه L باشه، IC شروع به کار میکنه.
پایه های تغذیه هم پایه ی تغذیه ان دیگه! واسه مدارات داخلی.
current sensing رو با اتصال به مقاوت میتونن باهاش جریانی رو که درایور میکشه اندازه گیری کنن اما به کار ما نمیاد پس همیشه به GND وصلش میکنیم.(اگه میخوای بدونی چه جوری، توضیحاتش تو دیتاشیت باید باشه فک کنم)
موتور هم که کلا 2 تا پایه داره دیگه، و پایه های درایورم همه شو گفتم.
GNDـش که فرقی نداره به یکی از GNDها.
اما VCCـش به پایه ی 4 وصل میشه که بسته به ولتاژ کاری موتورها میتونی به ولتاژ های متفاوت وصلش کنی (اگه اشتباه نکنم Max ـش تو این درایور 48 ولته اما مطمئن نیستم. تو دیتاشیتش نگاه کن)
@شهریار: ممنون از راهنمایی:) دلم خوش شد یکی تو انجمن پست داد