maziar
مازیمون
- ارسالها
- 1,962
- امتیاز
- 6,833
- نام مرکز سمپاد
- علامه حلی
- شهر
- تهران، استانبول، کوالالامپور، اُسلو!
- دانشگاه
- Universitetet i Oslo
- رشته دانشگاه
- ریاضی، CS، نانو الکترونیک
پاسخ : دین،مانعی بزرگ بر سر راه فلسفه
ببینید پایه ی فلسفه و علم اروپایی همون فلسفه و علم اروپایی هست!
همیشه اینطور بوده که علما و دانشمندان ( در هر زمینه ای ) از اثار بقیه هم استفاده می کردن. به همین دلیل هست که ترجمه مطرح شده. و تاثیر پذیرفتن هم غیر قابل تردیده.
مساله اینجاست که اگه علم در دنیایه غرب مدتی کند پیش رفت به این دلیل که قدرت به جای فیلسوفان دسته روحانیون ( حالا مربوط به هر دینی ) افتاد به این معنی نیست که علم ایست کرد! و دستشو سپرد به دسته اسلام!
و اینکه تعدادی مسلمون علم رو پیشرفت دادن نشون دهنده ی این نیست که اسلام علم پرور بوده! (یعنی ربطی نداره اصلن )
مثلن استفاده از عدد صفر و قسمت هایی از ریاضیات که به جبر معروفن از کار های هندی ها بوده و بعد مسلمون ها ازش استفاده کردن. مبدعش مسلمون ها نبودن.
بدیهتن مسلمون ها پیشرفت هایی در علم رو به عهده داشتن ولی اینطور نیست که بگیم علم اروپایه بعد از قرون وسطا صرفن برگرفته از علم اسلامی هست و خودشون ساکت نشسته بودن.
فلسفه فقط به چیزی که ما امروز ازش سراغ داریم محدود نمیشه.
و به نظره من خیر دین مانعه فلسفه یا مانع پیشرفته علم نیست. یک دانشمند وقتی در حاله اینجامه ازمایشه مبانیه کارش رو قوانین فیزیک میذاره نه دین.
یعنی اگر مثلن در دینی گفته شده باشه اب سربالایی میره اون باید این دین ( یا هر دینی دیگه رو ) دمه در بذاره و بعد وارد ازماشگاهش بشه.
ولی برعکسش ممکن هست. یعنی فلسفه و تفکره علمی مانع دین هست.
در واقع علم روشن می کنه که خیلی از گفته ها و فرضیات دین درست نیستن یا جوابگو نیستن.
تفکره علمی بستره بحث و استدلال رو فراهم می کنه و مارو از خرافات دور می کنه.
بله شاید هنوز علم توانایی پاسخ دادن به تمام سوالات رو نداشته باشه ولی همیشه جلو رفته و به سوالات تلاش کرده جواب بده.
البته من از فلسفه دیدی رو دارم که شامل تمام علم میشه یعنی فلسفه محدود به فلسفه ی امروزی مد نظرم نیست.
به نقل از alireza1 :جوری صحبت نکنید که بگن تاریخو مطالعه نکردید...علم اروپا از کجا شروع شد؟ زمانی که ابوریحان و ابن سینا و جابر ابن حیان و خوارزمی و ابن هیثم و ابن رشد و... داشتن نظریات علمی شونو میدادن حضرات گالیله و نیوتون کجا بودن؟
دوستان! چه بخواهیم و چه نخواهیم باید بپذیریم که دوران رشد و شکوفایی علمی و فلسفی تو اسلام دوران بی خبری و جهالت در اروپا بود...
اگه فقط یه کم با تاریخ علم آشنا باشید متوجه میشین که رشد علم تو اروپا باجنگ های صلیبی شروع شد...با دزدیدن رساله ها و کتب مسلمونا... مث این میمونه که کسی جیب شما رو بزنه و با اون پول شما رو به شام دعوت کنه!
اصلا اگه قرآن رو هم بخونین این همه به علم و دانش سفارش کرده...امام صادق(ع) دانشگاه4000نفری داشت...
ببینید پایه ی فلسفه و علم اروپایی همون فلسفه و علم اروپایی هست!
همیشه اینطور بوده که علما و دانشمندان ( در هر زمینه ای ) از اثار بقیه هم استفاده می کردن. به همین دلیل هست که ترجمه مطرح شده. و تاثیر پذیرفتن هم غیر قابل تردیده.
مساله اینجاست که اگه علم در دنیایه غرب مدتی کند پیش رفت به این دلیل که قدرت به جای فیلسوفان دسته روحانیون ( حالا مربوط به هر دینی ) افتاد به این معنی نیست که علم ایست کرد! و دستشو سپرد به دسته اسلام!
و اینکه تعدادی مسلمون علم رو پیشرفت دادن نشون دهنده ی این نیست که اسلام علم پرور بوده! (یعنی ربطی نداره اصلن )
مثلن استفاده از عدد صفر و قسمت هایی از ریاضیات که به جبر معروفن از کار های هندی ها بوده و بعد مسلمون ها ازش استفاده کردن. مبدعش مسلمون ها نبودن.
بدیهتن مسلمون ها پیشرفت هایی در علم رو به عهده داشتن ولی اینطور نیست که بگیم علم اروپایه بعد از قرون وسطا صرفن برگرفته از علم اسلامی هست و خودشون ساکت نشسته بودن.
فلسفه فقط به چیزی که ما امروز ازش سراغ داریم محدود نمیشه.
و به نظره من خیر دین مانعه فلسفه یا مانع پیشرفته علم نیست. یک دانشمند وقتی در حاله اینجامه ازمایشه مبانیه کارش رو قوانین فیزیک میذاره نه دین.
یعنی اگر مثلن در دینی گفته شده باشه اب سربالایی میره اون باید این دین ( یا هر دینی دیگه رو ) دمه در بذاره و بعد وارد ازماشگاهش بشه.
ولی برعکسش ممکن هست. یعنی فلسفه و تفکره علمی مانع دین هست.
در واقع علم روشن می کنه که خیلی از گفته ها و فرضیات دین درست نیستن یا جوابگو نیستن.
تفکره علمی بستره بحث و استدلال رو فراهم می کنه و مارو از خرافات دور می کنه.
بله شاید هنوز علم توانایی پاسخ دادن به تمام سوالات رو نداشته باشه ولی همیشه جلو رفته و به سوالات تلاش کرده جواب بده.
البته من از فلسفه دیدی رو دارم که شامل تمام علم میشه یعنی فلسفه محدود به فلسفه ی امروزی مد نظرم نیست.