Zetsubou Shinji
Evangelion Fan
- ارسالها
- 792
- امتیاز
- 4,709
- نام مرکز سمپاد
- شهید دستغیب
- شهر
- شیراز
- سال فارغ التحصیلی
- 1000
این "بهتر بنظر میان" بد تعبیر شده.من برای حرفای خودم دلیل دارم و پس از انتهای ارائه ی شما، ادله ی خودم رو ارائه خواهم داد. لطفا صبر کنید. یعنی مبنای ما بی دلیل نیست.
نتیجه اینکه جمع بندی حرف شما این میشه:
ما برای شروع قضاوت در مورد معرفتهای مختلف دلیل نداریم، بلکه می بینیم کدومشون بهتر به نظر میان، و مورد پسند هستند.
به عبارت دیگر، شما برای نقطهی شزوع، هیچ دلیلی ندارید، بلکه نقطهی شروع، از حالت روانی افراد نسبت به برخی معارف شکل میگیره.
به عبارت دیگه، وقتی نقطهی شروع شما، از حالت روانی نشأت بگیره، اون وقت تمام قضاوت های علمی شما هم برپایه ی همون حالات و احساسات روانی هستش.
به عبارت دیگر، اگر کسی مثل حالات روانی خودش را کنار بگذارید، بین هیچکدام از معارف نمی تواند قضاوت کند.
درست گفتم؟!
منظورم این نیست که کدومشون قشنگ تر و باب طبع تره!(طبیعتا یه تحلیل اسطوره ای خیلی قشنگ تر از توصیفات خشک علمیه!)
بلکه در واقع منظورم نوعی تبیین عقل پسنده. عقل پسند یعنی ساده، منطقی، دارای دلایل و شواهد محسوس، قابل فهم. طوری که بتونه به ساده ترین شکل، بیشترین پدیده هارو بخوبی توجیه کنه.
این "عقل پسند" در واقع به معنی "قدرت تبیینی، ساده بودن و شواهد" هست. چون اصلا هدف ما از معرفت شناسی، اینه که بتونیم به بهترین شکل جهان رو بفهمیم!
این یه ترم صرفا روانشناسانه نیست. قدرت تبیینی، مربوط به خود نظریه و گستره مشاهدات و تجربیات ما در هر زمانه، نه اینکه از کدوم بیشتر خوشمون بیاد و سلیقه ای باشه.
پس هدف اصلی، داشتن یک تبیین عقل پسند(برخی مولفه های کلیشو گفتم) از جهانه. من اسم اینو میذارم "کارکرد".
بعد میایم از بدیهیات شروع میکنیم، تئوری میسازیم، با روش هایی که قبلا گفتم دست به آزمون میزنیم، تئوری مناسب رو پیدا میکنیم. یعنی کارکرد خوبی فعلا داره.
اما حتی بنیادی ترین بخش هائم اگه از پس این کارکرد بر نیان و پارادایم های بدیل و بهتر براشون وجود داشته باشه، کنار میرن!